wat vinden jullie van maneges¿¿¿¿

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
birre
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-08-04

wat vinden jullie van maneges¿¿¿¿

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 21:55

hoi ik wil graag weten wat jullie van maneges vinden ik vind het niet zo leuk de meeste paarden en ponys moeten heeel veel per dag rijden Stoom uit je oren echt nie leuk hoor
en de meeste zijn allemaal ziek.
nou ja...
maar vertelen jullie is wat jullie van meneges vinden
groeten birre


birre
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 21:56

o foutje

wjerbo_en_ik

Berichten: 690
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: beek en donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:07

sorry maar ik ik vind dus bij mijn manege is het SUPER tof de paarden rijden alleen opdinsdag , woensdag , vrijdag en zaterdag sommige rijden wel veel maar ze zijn niet ziek en het is dus echt fijn voor ieder bij mijn manege , maar bij andre maneges is het slecht!!

groetjes marcelino

Wjerbo, Bouncer, Gino, Oxanne and Me... Best friends you ever see

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:09

Ik wil niet zeggen dat onze manege super is maar er word wel goed voor de paarden gezorgd (vind ik).
En de paarden lopen op maneges misschien veel uren, maar dat zijn ze ook gewend hebben een goed conditie dan toch? Of zit ik nou weer verkeerd te denken. En echt ziek zullen de meeste paarden ook wel weer niet zijn want een ziek paard kan minder lopen en levert minder geld op he Knipoog

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:10

ik heb zelf 3 jaar op een manege gerenden, dat er zolang heb gereden zeg...
de paarden worden meestal niet goed behandelt, bij ons werden ze om de haverklap met de zweep geslagen...
en de meesten staan in stands, dat is hardstikke slecht (vind ik) omdat ze niet kunnen liggen
er was wel een paard op mijn manege, die wou liggen maar gleed uit over alle urine en poep bij zijn achterbenen en viel tegen de muur aan....
hij is nog een tijdje op de manege geweest om te kijken hoe hij zich te herstellen, maar hij ging toch naar de slager.
de manege waar ik reed liepen de pony's maximaal 4 uur en de paarden 2 uur, wat overgens nog best weinig is
ik heb wel op ponykamp meegemaakt dat ze 6 uur per dag moesten lopen, buitenritten en zware lessen....
op mijn manege waren de pony's best dik maar de paarden waren heel erg mager, ik vond het gewoon hardstikke ziekig om op die paarden te gaan zitten
keek je naar beneden en zag je alleen maar bot een een dun velletje eroverheen....
echt zielig.
maar je hebt sommige manege's waar ze heel goed voor de paarden zorgen gelukkig Lachen

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:16

Ik denk niet dat je kan zeggen "ik vind manege's slecht" (het omgekeerde ook niet). Er zijn zo veel verschillende manege's, bij sommigen zal het idd niet goed zijn voor de paarden (gelukkig nog nooit tegengekomen), vaak lopen op 1 dag enzovoorts (hoewel meerdere uren per dag opzich niet slecht is, zeker niet als ze er aan gewend zijn, beter dan de hele dag op stal).
De manege waar ik nu rijd vind ik erg fijn. De paarden hoeven niet vaak te lopen, hooguit 2x per dag. Verder mogen ze ook elke dag in de paddock buitenspelen Haha! .
Instructie vindt ik ook goed en de meeste paarden kunnen ook goed lopen, er staan ook meerdere M- en Z-paarden.
Nee ik ben wel tevreden Haha! .

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:17

Hangt helemaal van de manege af..
Ik ken ook manege's waar de paarden max. 2 uur per dag bereden worden, en ook op de wei komen etc.
Die zijn echt niet zielig, maar de manege waar ik heb leren rijden was wat minder paardvriendelijk.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:21

er zijn goede maneges, met leuke paarden, je krijgt de tijd om iets onder de knie te krijgen.

Maar er zijn ook maneges waar je afgestompte paarden hebt, slecth tuig, geen weidegang, slechte lessen, niet de kans krijgen om een oefening te leren want 'je moet rekening houden met het paard dat nog meer uren moet lopen' of om een andere reden zoals te veel in een les. Ik heb ook wel eens gelezen over iemand die zonder zadel moest rijden omdat het paard een drukplek had. Prima voor het paard, maar zo'n manege is in mijn ogen ook niet goed. Jij bent klant, en betaalt, dus je mag dat uur een fatsoenlijk paard met tuig verwachten en tevens goed les.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:23

Op de manege waar ik rijd hebben we het ook zo slecht nog niet hoor! We krijgen instructie van gediplomeerde instructeurs, de paarden zien er altijd verzorgd uit, sommige kunnen zelfs een beetje hoger dressuur lopen dan een gemiddeld manegepaard , En de paarden en pony's bij ons rijden ook niet meer dan 3x per dag. En ze krijgen geloof ik 3x per dag te eten, dus zij zijn wel tevreden hoor!
En over de Stands is niet helemaal waar hoor Odilla, want wij hebben ook paarden in stands staan die allemaal gewoon liggen als ze het willen. En ze hebben een luik voor hun zodat ze naar buiten kunnen kijken.
Dus ik ben het er niet helemaal mee eens dat Maneges slecht zijn.

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:50

er zijn goede! & slechte! maar de mijne is plezant!

You're just a sad song with nothing to say

Princess ♥

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:05

Onze manege vind ik wel leuk, alleen jammer dat er zo weinig tijd is om te rijden. Of je moet ik van die beginnerslessen >;)
Wel altijd gezellig, en we zitten ook direct aan het bos OK dan!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 00:12

Lisa_Melody schreef:
Hangt helemaal van de manege af..
Ik ken ook manege's waar de paarden max. 2 uur per dag bereden worden, en ook op de wei komen etc.
Die zijn echt niet zielig, maar de manege waar ik heb leren rijden was wat minder paardvriendelijk.

bij ons op de manege is dat ook het geval..
de paarden lopen maar max 2 uur en staan bij goed weer overdag lekker buiten op de wei(en niet te nat natuurlijk)
ze krijgen goed voer en worden flink vertroeteld door de lessers
ze worden elke dag uitgemest en bij slecht weer gaan ze ook los in de binnenbak
door vakkundige instructie word er in de lessen goed opgelet dat de paarden rechtvaarig behandeld worden

niks mis mee dus Haha!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Mirjammie

Berichten: 864
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 01:33

Gelukkig heb ik niet zulke slechte ervaringen met mijn manege!!!

Alle paarden zien er supergoed uit, ze lopen allemaal 2 uur per dag, van maandag tot en met vrijdag. In het weekend worden ze ook wel gereden, maar dan niet in de lessen. Ze krijgen minimaal één dag per week rust, en in de zomer krijgen ze één week vrij, dan staan ze lekker alleen maar in de wei. Ze krijgen als het kouder wordt allemaal keurig eerst een dunne deken en later een dikke winterdeken op. 's zomers staan ze overdag lekker op wei, in de winter gaan ze een paar uur los in de bak. Ze staan in dezelfde boxen als de pensionpaarden met evenveel stro.
Al het tuig past prima, als een zadel niet goed (meer) past wordt er voor een ander zadel gezord, enz enz... OK dan!

Ook het niveau van de paarden is volgens mij hoger dan op veel andere maneges. Bijna alle paarden zijn op wedstrijden uitgebracht, of worden nog steeds op wedstrijden uitgebracht. Op het moment rijden 3 pony's L1 (inmiddels bijna L2) dressuur met iedere wedstrijd dikke winst, ook in het B springen zitten ze altijd in de prijzen. Er worden ook 4 van de 8 paarden uitgebracht in de dressuur, 1 in de M2, 2 in de B en 1 in de M1. Met twee van de paarden wordt ook gesprongen, B en L. Een ander paard heeft het tot Z springen gebracht terwijl ze ook nog af en toe in de lessen meeliep!

Zo zie je dat dus lang niet overal manegepaarden het slecht hebben!!

Nieuwschierig geworden? www.dekroo.nl

"Life is about the journey, not the destination"


Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:04

Toen ik zelf nog op de manege reed vond ik het er leuk en alles sinds ene jaar nu ik een iegen paard heb en op een pensionstal sta waar hij elke dag in de wei komt ben ik gaan beseffen dat veel maneges slecht bezig zijn: Veel paarden zien nooit de wei, elke dag 3 verschillende mensen erop die andere hulpen geven en als je dan niet begrijpt wat een hulp betekend krijg je ook nog gelijk op je flikker in de meeste gevallen, en beginners die maar in je mond blijven trekken, mensen die maar blijven zagen tja ik zou echt nooit meer op een manege willen rijden.............En hoe ik zie hoe leuke paardjes na 1 maand om zijn getoverd tot manege paard (paard zonder uistraling meestal) vind ik gewoon echt zonde!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

ricky_lover

Berichten: 694
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: plaatsnoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:14

ik vind de manege leuk maar ik vind het wel zielig dat ze 3 keer achter elkaar een les lopen ja nou dat vind ik heel zielig maar de manege is wel leuk

lovelikethis. :+:

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:21

bij ons op de manege lopen de pony's ook vaak 2 1/2 uur achter elkaar, niks mis mee, ze hebben conditie genoeg! en wat liesjuh87 zei: helemaal niet waar! bij ons op de manege staan de paarden dag en nacht buiten(omdat ze de stallen aan t verbouwen zijn maar toch) en als ze in een les moeten lopen, worden ze er even uit gehaald, zijn ze klaar met de lessen, dan mogen ze weer terug! en dat 3 verschillende mensen andere hulpen geven, is wel waar, maar daar let je instructrice als t goed is op, dat de pony wel begrijpt wat je bedoeld! toen IK nog een beginner was, had ik de teugels juist vaak TE los hangen! en als er mensen zijn die in de mond zagen, dat is toch niet meteen de schuld van de manege? dat ligt gewoon aan de ruiter!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:15

Ik vind dat de ponys op de manege waar ik werk het wel goed hebben hoor .
Ze komen zomers van 8 tot een uur of 4 in de wei,en in de winter gaan ze halve dagen naar buiten.
Allemaal staan ze in buitenboxen van 3x3 en krijgen ze gewoon 2x daags hooi en 3x perdag brok.Verder lopen ze eigelijk max 2 uur op een dag gewoon met goed passend tuig en een extra dekentje onder het zadel en dekje... Lachen.

En ik vind dat ze er heel goed uit zien Lachen

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:16

Niks mis met een goede manege waar de pony's goed verzorg worden.
Vergeet niet dat zonder maneges heel wat paardenliefhebber nooit paard konden rijden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:22

birre schreef:
hoi ik wil graag weten wat jullie van maneges vinden ik vind het niet zo leuk de meeste paarden en ponys moeten heeel veel per dag rijden Stoom uit je oren echt nie leuk hoor
en de meeste zijn allemaal ziek.
nou ja...
maar vertelen jullie is wat jullie van meneges vinden
groeten birre


Dan zal je het wel over bepaalde hebben, niet alle maneges zijn zo hoor Lachen


Ik Zelf ben nooit op ene manege dus weet eerlijk gezegd niet wat daar allemaal gebeurt

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:37

Ik rij op een hele idiote manege > ik zal die even BRU noemen
en de andere manege die wel gpoed is BL

op BRU zijn de stallen vuil
er word op onregelmatige tijden gevoerd
tijdens de winter hebben de ponys(en dan voornamelek de shetjes) te grote dekens aan
er hangen allerlei gevaarlijke uitstekels in de stal
we hebben ooit is gezien dat een stuk van het plafond(hout ofzo)tegen de rug van een paard hing
we zijn het gaan zeggen aan de eigenaar van de manege (twas een jong paard dat in die stal stond namelek en dar mochten wij dus nog ni bij) en enkele uren later werd dat plafond dus pas 'gerepareerd'
de sloten van de stallen zijn er verroest, ik krijg je staldeur waar mijn verzorgmerrie staat zonder hulp tog niet meer toe
alles is er vies en als ze over je bezig zijn wat je ni mag wete beginne ze in et frans, zelfs waar je bij staat!

de manegeponys zijn altijd vuil en vies, ook regelmatig ziek
alleen de ponys die het lievelingetje zijn van een of enkele ruietrs die er lessen nemen krijgen nog beetje degelijke verzorging
de ponys moeten er ook heel veel rijden, meer dan goed voor hen is!

er zijn in 2 weken tijd 4 paarden door hun eigenaars weggehaald op BRU, en heel wat ruiters zijn op een andere manege gaan rijden
ook maken veel ruiters plannen om weg te gaan

BRU's beste en de enige goeie leraar is ook vertrokken, en geeft iemand die vroeger ook daar gereden heeft nu privélessen (mar niet op BRU natuurlijk!)

de dochter van de eigenaar van BRU heeft me laatst ook weer zo hatelek aangesproken omdat ik van plan was om een eigen paardje te kopen, 1tje van 5 jaar en die niet van BRU is of daar staat en dus niet hun merrie van 23 die ze willen verkopen terwijl ze beweren dat ze 14 is

ik kom regelmatig samen met iemand van bushalte (assik dar afgezet word van sgool) nog stukkie nar huis gewandeld, en die reed vroeger ook op die rotmanege BRU
de eigenaar bedriegt en bedroog al zoveel mensen, en ik ben al heel wat kleine(???) feitjes te weten gekomen

en nu ik op BL ben gaan kijken, waar de manegeponys goed verzorgt zijn, op vaste tijden voer krijgen, en alles netjes is, staat mijn besluit vast dat ik BRU de rug ga toekeren

vroeger reed er ook iemand die van de DB was, maar zij wil niets meer met de BRU te maken hebben!

Haat word opgewekt door iets uit het verleden.
Bij mij kwam haat door 6 jaren van pijn,
die eigenlijk 6 jaren van liefde moesten zijn.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:48

LovesSaartje schreef:
bij ons op de manege lopen de pony's ook vaak 2 1/2 uur achter elkaar, niks mis mee, ze hebben conditie genoeg! en wat liesjuh87 zei: helemaal niet waar! bij ons op de manege staan de paarden dag en nacht buiten(omdat ze de stallen aan t verbouwen zijn maar toch) en als ze in een les moeten lopen, worden ze er even uit gehaald, zijn ze klaar met de lessen, dan mogen ze weer terug! en dat 3 verschillende mensen andere hulpen geven, is wel waar, maar daar let je instructrice als t goed is op, dat de pony wel begrijpt wat je bedoeld! toen IK nog een beginner was, had ik de teugels juist vaak TE los hangen! en als er mensen zijn die in de mond zagen, dat is toch niet meteen de schuld van de manege? dat ligt gewoon aan de ruiter!

nee ik zeg ook niet dat dat de schuld van de manege is maar de paarden lijden er wel onder en op VEEL maneges zien de paarden nooit wei hoor! Bij ons op de manege 1x inde week paard uurtjes in paddock meer niet ik zeg toch niet dat het bij alle maneges zo is!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:50

Zonder manege had ik nooit leren paardrijden en dat zal voor 90% van bokt gelden. Hulde aan de manegepony, en aan de manege-eigenaar die zijn dieren op waarde weet te schatten!! OK dan!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:53

ach deze dieren kunnen best 3 uur lopen........mOp de meeste maneges waar ik gewerkt heb hadden ze het best goed voor elkaar. meestal werden de beginnerslessen (stap, stukjes draf) afgewisseld met de gevorderde lessen, zo kan een paard gewoon fijn een beetje uitrusten. En om nou te zeggen dat ze hard moeten werken, dat valt wel mee. Manege paarden zijn bij uitstek paarden die zichzelf heel goed kunnen ontlasten, vaak sloffen ze gewoon hun rondje in de versnelling die de lesgever aangeeft

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:06

Op de manege waar ik regelmatig kom hebben de paarden en pony's het ook gewoon prima. Ze staan in ruime, schone stallen, net zo groot als de pension paarden. Ze lopen nooit meer dan 2 uur achter elkaar, tuig past goed. Als 1 van de paarden iets mankeert krijgt hij rust en mag ie de wei in. Alle paarden komen regelmatig buiten, 's winters mogen ze lekker spelen in de binnenbak. Er wordt door de instructrices goed op gelet of je voor en na de les het paard goed verzorgd hebt. Aan de uitstraling van de paarden te zien hebben ze het bij ons best naar hun zin.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:08

oe als ik dit lees wordt ik weer heeeel boos. Een manege bij ons in de buurt ( ik rijdt er niet, nooit gedaan ook) is errrug slecht. Ik had al vele verhalen gehoordt en mensen zien rijden die daar lessen hadden. Maar laatst ben ik voor t eerst op een wedstrijd gaan kijken en dat was niet best. De paarden werden over de hindernis geslagen. Aansporen deden ze alleen door de sporen erin te porren en remmen ging op de buitenhand, zodat ie naar buiten moest kijken en zo dus niet sneller kon. Alle paarden waren gewoon erg boos. 1tje ging er zelfs van pissen (hoe leg je dat uit) Ze krijgen 1 x per dag hooi en na het rijden bix. Hoeveel uur de pony's moeten lopen, weet ik niet, maar wel genoeg. De pony's staan in stands, hoe vaak ze buiten mogen weet ik niet.
De lessen zijn errug slecht, bijna alles met sporen, zweep, extra teugels en geweld.
toen ik die wedsrijd had gezien, konk wel huilen, zo erg. en nu nog steeds eigenlijk, maar ja wat doe je dr aan. Ik snap niet dat de lesgeefmensen zich daar niet schamen...
(sorry voort lange verhaal, maar ik moet me ff afreageren )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 23 bezoekers