pony likken aan zand? wat nu..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

pony likken aan zand? wat nu..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 22:21

in mijn weide zijn wat droge stukken waar geen gras meer groeit en nu merk ik dat mijn pony's daar wel eens aan likken...

er is nog ruim voldoende gras en ze hebben een zoutblok tot hun beschikking...ze worden niet verder bijgevoerd,behalve wat wilgentakken dagelijks.

wat zouden ze nu tekort komen? Verward
moet ik wat halen zoals sandclear om het zand uit hun maag te halen?


hebben jullie dit weleens ervaren en wat deden jullie eraan?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro



littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:35

Als ze aan zand gaan likken is het toch een teken van mineralen te kort. Misschien een vitamine spuit geven?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

LYSANNO
Berichten: 2164
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:48

littleroosie schreef:
Als ze aan zand gaan likken is het toch een teken van mineralen te kort. Misschien een vitamine spuit geven?

volgens mij heb ik daar over gelezen volgens mij
vitamine tekort maar ik weet het niet maar
volgens mij wel

love in the past is only a memorie
love in the future is only a fantasy

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:03

Hé, dat zag ik 1 van mijn paarden laatst ook doen. Toch loopt die niet in een geheel kale weide. Ze loopt zelfs 4 uur per dag in het volle gras en krijgt ook nog bix bij. Een mineralenblok en zoutblok heeft ze ook ter beschikking. Vreemd...

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:43

Ik heb geen idee wat de oplossing hier voor zou kunnen zijn, alleen ben er voorzichtig mee !!
Een pony bij ons op stal heeft hierdoor zwaar koliek gehad. Er zat veel zand in zijn maag wat er niet meer uit kon..

Succes ernee OK dan!

Mama van Sophie ~ 24-08-2006 ~ en Jule 04-04-2008 ~

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:53

je hebt van die wormenkuren die ook tegen zandkoliek werken geloof ik iig zoiets hebben wij tenminste d8 ik misschie dat je die kan geven dan kan ie lijkt mij rustig aan het zand likken doen onze pony's ook en die hebben nergens last van

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:14

da is wel raar , da deed mijn paard o0k ,, en k heb en flink zoutblok neergezet en hij d0et t nie meer .. ik weet t nie.. misschien togh een handje brokken ofzo

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:59

Mijn jaarling doet/deed dat ook, die krijgt hooi, veulenbrok, zeewier en een zout-mineralenblok (heb hem ook een keer extra stevig ontwormd) ... Hij doet dat al van veulen af aan dus gezien het feit dat hij àlles krijgt wat je er maar tegen kunt doen en het toch nog steeds doet/deed heb ik het de naam slechte gewoonte gegeven.
Slecht is het wel, ze kunnen er fikse kolieken aan over houden ... (tot op heden nog niets, wel even afkloppen ... )

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:04

Graven ze toevallig eerst het loss zand eraf, en bijten/likken dan aan de harde (klei)laag?
Dit is idd een tekort aan mineralen/vitaminen. Mijn pony doet dit ook, vaak de week na een wedstrijd. Hij heeft nu een liksteen, hij doet het minder, maar blijft het doen.
Hij doet het al heel lang, maar heeft er nog niets aan overgehouden. Het is gevaarlijker om hooi op zand te voeren dan wat je pony nu doet.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:05

Mijn paard graaft eerst en gaat dan aan de vaste laag likken, dit terwijl ze afwisselend een zout en mineralenblok krijgt. Ook voer ik haar kuil gewoon op het zand. Dit doe ik al 7 jaar lang en ze heeft er nog nooit koliek van gekregen. Ik moet er wel bij zeggen dat ze wel 2 eetlepels (per dag) met lijnzaadolie over haar biks krijgt. Dit was ook het advies van de DA. Dus als je paard veel aan zand likt of veel binnen krijgt, kun je gwoon het beste lijnzaadolie of gewoon slaolie over zijn biks gooien.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:31

littleroosie schreef:
Als ze aan zand gaan likken is het toch een teken van mineralen te kort. Misschien een vitamine spuit geven?


mee eens

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:15

Mijn pony deed dat ook, sterker nog, die nam gewoon hele happen. Het is een mineralen tekort, wat al meerdere mensen zeiden, een blok ophangen dus!

Kris now she's an angel in heaven...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:17

Wij hebben er ook 1 lopen die het doet, eerst graaft hij een gat en dan gaat hij likken.
Wij gooien mest op die plekken dan blijft hij er vanaf.
Verder geef ik in het voorjaar ennajaar een zandkuur .

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:29

Heb ik ook gehad....ik ben een schep zeewier door de brok gaan mengen.....en na een tijdje hield het zandlikken op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, RenateHidden, S_Figo en 82 bezoekers