Paarden gezond voor lichaam en geest?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Paarden gezond voor lichaam en geest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 16:43

Even een wazige topictitel Cool

Wat ik bedoel:

Ik zat vandaag op het terras met wat stalgenoten te praten. De winter komt er weer aan. Het gesprek kwam er op wat het rijden met je gezondheid doet.

De een had het erover dat ze in de winter snel last had van een winterdepressie. Sinds ze een paard heeft, en dus een aantal keer per week op het strand rijdt, heeft ze hier veel minder last van. Immers: ze komt meer buiten dan normaal, pakt zo meer zonlicht mee en dit werkt tegen de winterdepressie.

De ander had vroeger last van hyperventilatie en bijbehorende angstaanvallen. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat ze nauwelijks meer naar een winkel durfde omdat ze bang was dat ze last zou krijgen van hyperventilatie. Met een paard moet ze de deur wel uit. Is ook vaker buiten. Heeft inmiddels door dat ze eigenlijk nauwelijks last heeft van hyperventilatie en daardoor zijn de angstaanvallen ook eigenlijk weg.

Voor mezelf geldt vooral dat ik er een stuk gezonder uit zie in de winter, zonder paard zag ik er altijd heel eng bleek uit, maar nu krijg ik beslist meer buitenlucht en zonlicht.

Daarnaast natuurlijk sowieso betere conditie en gezellige sociale contacten Haha!.

Mensen met vergelijkbare ervaringen? Of juist niet?


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:45

Ik heb een binnenaccomodatie, dus ga gewoon als zombie de winter door Clown Haha!

Maar ik denk zeker wel dat er een kern van waarheid in zit

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:46

Ja!
Ik heb last gehad van een paniekstoornis en ook ik ging veel makkelijker de deur uit toen ik eenmaal weer met de paarden in de weer was. Ook werd mijn conditie beter en voelde ik mij lichamelijk veel sterker, en kreeg ik weer meer vertrouwen in mezelf.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:55

Ik wilde mezelf alleen maar van kant maken en op het moment dat ik een pony kocht (en aan de anti-depressiva ging Bloos! ) is alles een stuk beter gegaan. Tuurlijk heb ik ook m'n slechte perioden, maar dan heb ik altijd m'n knollies waar ik op terug kan vallen... Ach gut

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:56

Ik denk sowieso dat het gezond is. Ik krijg jammergenoeg niet meer zonlicht omdat ik in de winter 's avonds rij. Buitenlucht natuurlijk wel, heerlijk.
Het schijnt ook zo te zien zijn dat van huisdieren aaien je hartslag omlaag gaat. Mij lijkt dat dit ook zo is voor paarden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:58

Ja.
Inderdaad ik kom veel meer buiten, ook 's winters, en ik ben veel minder rap ziek of verkouden. Verder durf ik veel meer dan vroeger, kan me heel goed beheersen en raak ik niet snel in paniek, en ben ik veel opener, dat was vroeger op sommige gebieden iets anders.

Dat doen ze toch ook met mentaal gehandicapten, paardrijden? Schijnt ook heel goed voor hun zijn, ik heb het al gezien, die mensen bloeien helemaal open op de rug van een paard Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:01

Met paarden omgaan is ook een therapie voor mij. Ik heb het echt nodig om minimaal 1x per week er even helemaal 'uit' te zijn, en dat kan bij paarden! Als je met paarden bezig bent, focus je je op het dier, en zijn je gedachten vaak helemaal in to het paard. Dat heb ik echt nodig, even alles op zij te kunnen zetten, en eruit te zijn.

Ik ben nu sneller depri zo zonder paarden elke dag, en zit veelte veel binnen. Ik ben sneller verkouden, ben nu al weer een aantal keer wat ziek geweest, en dat terwijl ik de 3 jaar dat ik bij de paarden liep, elke dag buiten was, weer of geen weer, eigenlijk NOOIT ziek ben geweest. Nu ik niet meer elke dag uren buiten ben, weer of geen weer, is mijn weerstand terug gegaan. Heb ik meer last van kleine ziektegriepjes zo nu en dan, en blijvende hoofdpijn is ook veel aanwezig... iets dat ik toen ik nog bij Genderose was elke dag, nooit last van heb gehad.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:07

Ik vind het ook heerlijk om dat half uur of drie kwartier dat ik op mijn paard zit 100% bij mijn paard ben, ik kan nergenst anders aan denken dan aan paard (anders lig ik eraf Haha!) en dat is zo heerlijk even nergenst aan problemen en vanalles te denken. Dat schuift allemaal naar de achtergrond.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:32

Gezond voor lichaam ? ja- daar ga ik in mee, je kunt iig niet elke avond voor de tv in de bank ploffen Haha!
Gezond voor geest ?; ligt eraan wat voor paard je hebt, zoals mijn schimmel kan ik er wel 10 houden, nooit een DA gezien behale voor inentingen.........mijn bruine daarintegen....met die arthrose, hoewel ik niet te klagen heb omdat ze daardoor maar 1x in haar leven (nu 17) kreupel door is geweest (wat door speciaal beslag gelijk opgelost was) de zorgen die ik daardoor heb (gehad) wetende dat je paard een tikkende tijdbom is.....kost MINIMAAL 10 jaar van m'n leven Scheve mond
Ik was ook verschikkelijk paranoide om er een 3e bij te kopen om die reden Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:36

Ik ben het daar zeker mee eens, Ondanks dat mijn lijf dat van een oud wijf is door het werk in de paarden......... ben ik het er toch mee eens.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:40

ik ben gelukkig elke dag buiten. met mijn werk doe ik tuinonderhoud. en in de winter rijd ik ook altijd buiten heb wel een bak,maar geen binnenbak. dus ik moet wel.en het is wel koud af en toe. maar heel gezond buitenlucht in ademen. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 10-09-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:03

Als je het bekijkt vanuit het punt dat je de hele winter door buiten blijft komen en daardoor een goede weerstand opbouwd. Ja, als je het kijkt wat er kan gebeuren in de omgang met paarden NEE.
Maar het klopt, zelfs in de winter zie je er gezond uit. Ik ben minder humeurig als ik wat op stal heb staan. Kan ik uit ervaring zeggen.

Fiesta, freiberger, what else?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:06

gezond? zolang je er niet af sodemietert of een flinke trap tegen je aan krijgt.

maar ja iedereen weet toch dat sporten goed voor je is?

Amor Vincit Omnia

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:07

Ik heb ongeveer een kwartier nodig s´ochtends om mijn lijf een beetje in het gareel te krijgen.......... als je mij s´ochtends mijn bed uit ziet komen dan kom je niet meer bij....... in het verzorgingstehuis gaat het sneller Haha! Haha! Haha!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:12

gijsenkim schreef:
Ik heb ongeveer een kwartier nodig s´ochtends om mijn lijf een beetje in het gareel te krijgen.......... als je mij s´ochtends mijn bed uit ziet komen dan kom je niet meer bij....... in het verzorgingstehuis gaat het sneller Haha! Haha! Haha!


Daar worden de mensen ook geholpen Haha!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:46

Ja. daar geloof ik zeker wel in Lachen. ik denk zeker wel dat mensen met paarden swinters positiever en fitter zijn dan mensen zonder. Al kan een dip dr wel in zitten wegens vrieskou en niet kunnen rijden Knipoog .

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:58

gijsenkim schreef:
Ik heb ongeveer een kwartier nodig s´ochtends om mijn lijf een beetje in het gareel te krijgen.......... als je mij s´ochtends mijn bed uit ziet komen dan kom je niet meer bij....... in het verzorgingstehuis gaat het sneller Haha! Haha! Haha!



waar herken ik dit van??..haha
je wilt mij ook s'morgens niet mijn bed uit zien komen, maar ik ben er ook wel van overtuigd dat een paard of welk dier dan ook erg ontspannend is en kan werken, het is algemeen bekend dat dieren een bepaalde rust op mensen overbrengen, en je komt er vaker uit, je bent bezig..enz

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 22:26

Ik heb bewust de risico's die er kleven aan het omgaan met paarden even buiten beschouwing gelaten Haha!

Natuurlijk is paardrijden een riskante onderneming en belandden er elk jaar vele ruiters met fracturen in het ziekenhuis. Maar goed, motorrijden, voetballen, autorijden of zelfs traplopen zijn ook riskant.

Dat even buiten beschouwing gelaten dus Haha!.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:44

Zeker een zeer positieve inwerking!!

Als ik op stal ben, vergeet ik lekker even mn zorgen, mn rekeningen, mn slechte humeur... en ben ik lekker met mn paard bezig, en onderhoud ook mn sociale contacten met andere paardenmensen!
Verder natuurlijk een beetje sport he, voor zover paardrijden onder sporten valt! (volgens sommigen niet...)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:54

Ik moest van de doktor een hobby/sport kiezen die ik graag wou doen. Paardrijden. Mijn ouders hadden daar altijd wel een excuse voor, maar toen niet meer. En toen ze zagen hoe ik er van opknapte, waren ze overtuigd.
En nu nog steeds zegt mijn moeder dat mijn paard mijn beste medicijn is. Is het ook Lachen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:55

En of. Je vermoeiheid, ergernissen en sleur van alle dag vallen allemaal weg wanneer je bij je paardje bent (alhoewel soms de vermoeidheid wint Bloos ). Wat vroeger nog lang namaalde in mijn hoofd, is nu snel verdwenen. En door een gezonde geest, krijg je - volgens een gezegde - een gezond lichaam.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:58

Ik heb volgens mij wel meer weerstand, want ik ben zelden ziek.
En m'n migraine is ook een stuk minder maar of dat met de paarden te maken heeft weet ik niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:01

Ja, ik denk het wel!

Ik heb zelf ook last van winterdepressies en het enige jaar dat ik er geen last van heb gehad is het jaar dat ik in de paarden werkte. Iedere dag reed ik wel een paar uur buiten en werkte verder ook veel buiten (wel in de bak). Toch steeds het winterzonnetje op mijn snuit Knipoog

Ook nu heb ik er wel al voordelen van. Ik loop weer stage en zit dus 40 uur per week op kantoor. Ik ben dan 's avonds (vooral vrijdags, nu dus) erg moe en sloom, maar als ik dan toch bij Magic geweest ben voel ik me weer helemaal goed, lekker in mijn vel.
Heeeeerlijk die paardjes Lovers


Nadir

Berichten: 12711
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:05

Fitzroy schreef:
Ik heb volgens mij wel meer weerstand, want ik ben zelden ziek.

Inderdaad ja... Dat is mij ook al eens opgevallen... Ik ben de enigste in de familie die in de paarden zit, maar ook het minste ziek... Lachen

Verder kan ik me goed vinden in de reacties hier boven, geestelijk is het heel ontspannend...
Het sleept je de winter door... Haha!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:10

Ja, volgens mij wel. Ontspanning! Altijd goed voor een mens. Ik heb de hele avond oude foto's ingescand van mijn eerste ponietje (1973) tot nu toe. Ik zou me geen raad weten zonder .... Heb net tranen met tuiten gehuild om een foto van mijn vader op de bok. Ik heb mijn passie van hem geërfd en ben ervan overtuigd dat wij allebei die ontspanning vanuit de paarden hebben.

Afbeelding

Pa leeft niet meer, maar dit heeft hij me meegegeven voor altijd!

Webshop - digital art: MoTekent


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Benzz, Lisa_22, LisaVH96, pluklief en 153 bezoekers