Een paard is geen fiets

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Een paard is geen fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 09:47

N.a.v. een aantal topics in de afgelopen dagen/weken/maanden hier op bokt, bleek maar weer eens dat paardenmensen vaak tegen de onwetendheid van andere mensen te hoop lopen. Ik heb jaren geleden van een idee gehoord van een aantal mensen om in samenwerking met bijv. de ANWB een campagne te beginnen waarin mensen op het wezen paard gewezen werden. Die campagne heb ik persoonlijk nooit voorbij zien komen, in diverse paardenbladen en in de Kampioen (ANWB blad) heb ik nooit enig artikel voorbij zien komen. Mijn idee was nu om het heft in handen te nemen en een openbrief te sturen aan diverse organisatie's media etc. Nu kan ik dat niet alleen (de welbekende roepende in de woestijn), dus leek het mij een goed idee er een soort bokt-actie van te maken. De bedoeling is dat we sámen een open brief/petitie maken. Hoe we de actie gaan vormgeven staat nog helemaal niet vast, alle ideeën zijn welkom. Voorbeelden zijn er waarschijnlijk genoeg, het gaat er meer om dat wij uitleggen dat een paard, hoe braaf ook, van een grasspriet kan schrikken, en er dan een 'verzoekje' aan vast plakken of men aub rekening wil houden met ons. Ik vond de uitspraak van een aantal mensen (een paard is geen fiets) heel erg goed, die wil ik dan ook als 'titel' gaan gebruiken.
Ik wil daarbij nog wat feiten vermelden, die ik er dan later op een vriendelijke manier in wil verwerken. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende uitspraken van de Hoge Raad (opvraagbaar??) waarin geconcludeerd wordt dat het als algemeen bekend beschouwd mag worden dat een paard een vluchtdier is en kán schrikken. Ik merk bijna dagelijks dat het helemaal niet zo algemeen bekend is, en als ik de verhalen op bokt en elders lees/hoor dan vrees ik dat ik niet de enige ben.
Ik zal de spits afbijten met een beginnetje/conceptje hieronder. Let wel: dit moet de uiteindelijke brief/petitie worden. Aanvullingen zijn welkom, verbeteringen natuurlijk ook. Ik zal in dit topic dat gedeelte en evt andere aanvullingen ed bijhouden. Ervaringen cq voorbeelden zijn (denk ik) niet nodig, meer dingen in de trant van 'handtekeningen' en verbeteringen/ideeën voor wat betreft de inhoud van het geheel. Dus 'schiet' maar raak! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Aangepast, ik heb het stukje over dat een paard niet verkeersmak wordt geboren er nog niet ingezet want ik denk niet dat iedereen weet wat verkeersmak is, al spreekt de term redelijk voor zich... Ik zal ff kijken waar ik hem er in kan zetten.

Citaat:

Een paard is geen fiets

Helaas heeft heel Nederland de afgelopen week weer kunnen zien hoe het mis kan gaan. Een vrouw viel van haar paard en overleed later in het ziekenhuis. Een verschrikkelijke gebeurtenis. Wat ons, paardenmensen, opviel was dat er nog steeds nauwelijks iets bekend is van het wezen paard.

Ondanks het feit dat paarden al zo lang gedomesticeerd zijn is er één eigenschap die niemand er nog uit heeft kunnen fokken: de vluchtreactie. Omdat een paard een vluchtdier is zal het heel impulsief handelen als het zich bedreigd voelt. Alles wat onverwachte bewegingen of geluiden maakt of anderszins opvalt kán bedreigend over komen. Een paard zal daar niet altijd zomaar langs willen. Een paard kan zich met een ruk omdraaien en daardoor midden op de weg komen te staan. Als er op dat moment juist op die plaats een andere verkeersdeelnemer langs komt kan iedereen zich wel een beetje voorstellen wat voor gevolgen dat kán hebben. Als ruiter ben je je altijd bewust van dát er iets kan gebeuren. Je kunt alleen nooit voorspellen wát er gaat gebeuren. Helemaal niet als een paard voor het eerst (onder begeleiding van een ander paard) de weg op gaat! Je kan het paard nog zo goed kennen, hoe hij reageert op de eerste auto die passeert, dat is altijd afwachten. Gelukkig zijn paarden dieren met veel vertrouwen. ze zullen volledig op de ruiter vertrouwen en ook in voor hen onbekende situaties meestal doen wat de ruiter vraagt, maar het kán gruwelijk mis gaan!

Helaas weten maar weinig medeweggebruikers dat paarden vluchtdieren zijn. Daardoor komen er vaker situaties voor waarin de risico's veel groter zijn. Mensen halen met te weinig tussenruimte in, passen hun snelheid niet aan, toeteren, schreeuwen, laten de hond leuk met het paard spelen et cetera. In veel gevallen gaat het goed, en gelukkig maar! Via deze weg willen wij mensen op het hart drukken meer rekening te houden met paarden. Pas uw gedrag aan! Op deze manier kunnen naar onze mening veel meer ongelukken voorkomen worden. Het zal ieders veiligheid ten goede komen!




[edit:BartVB]Veranderd van Sticky naar Normal[/edit]
Laatst bijgewerkt door Laui! op 05-04-02 14:06, in het totaal 3 keer bewerkt


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:01

Kan er ook niet in vermeld worden dat vrachtwagens en ook sommige bussen met luchtremmen, hun remmen niet moeten ontluchten als ze zich naast of vlakbij paarden bevinden?
Ik ondervind hier geregeld hinder van en dacht eerst dat de chaufeurs hier weinig aan konden doen, totdat mijn neef, die zelf vrachtwagenchauffeur is, mij vertelde dat hij de remmen zelf kan ontluchten. Dat betekend dus dat chauffeurs er rekening mee kunnen houden. Want hoe braaf mijn paarden ook zijn en normaal niet bang voor groot verkeer, het plotseling sissende geluid werkt toch op het vluchtinstinct.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:07

Hee Laui, met alle respect....niet iedereen is bereid zo'n grote lap tekst te lezen, je bereikt met je hele verhaal alleen de mensen die toch al wat van paarden afwisten....

ik denk dat je een groter publiek beriekt met korte schokkende kreten en een korte uitleg eronder. Ik vind "een paard is geen fiets" niet opvallend genoeg; ik zou meer de richting ingaan van "maak een paard niet aan het schrikken, daar komen ongelukken van!"........

De SRR al een stuk op weg , zij hebben een geschikte tekst, met voorbeelden hoe het overige verkeer om moet gaan met paarden in het verkeer....

Wat wel iets is; het bereik van de boodschap moet groter worden.... Je plan om diverse belangengroepen attent te maken (ANWB, overheid, ook het SRR weer eens...) is wel heel goed.
Hoe kan ik je helpen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:12

Ik vind het perfect en sta helemaal achter je. Als (we) ik iets kan doen, hoor ik het graag!

(ik ben nl. zelf fanatiek buitenrijdster met nodige probleempjes)

Toos paardloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:18

Dees heeft gelijk, het is iets te lang. Daarbij noemde je een punt "paarden zijn niet altijd gewend aan honden". Op het plekje honden kan nog van alles genoemd worden, maar dat is een argument dat niet op gaat. Als je je in het verkeer beweegt, moet je je paard aan alles wennen wat je tegen kan komen, dat zijn honden, fietsers, auto's, vrachtwagens en van alles. Als je paard daar niet aan gewend is, is het niet goed getraind. Maar wat je zou kunnen benadrukken is dat mensen op de hoogte moeten worden gebracht van het feit dat paarden vluchtdieren zijn en impulsief, omdat ze daarmee in het wild altijd moesten overleven. Dit hebben we er nooit uit kunnen fokken, en daarmee moet rekening worden gehouden. Verkeersdeelnemers brengen koetsiers en ruiters met hun gedrag vaak moedwillig in gevaar en dat kan nooit de bedoeling zijn. dus afremmen bij het passeren van paarden in het verkeer en niet als een gek voorbij racen en nog eens extra herrie veroorzaken, en geen onverwachte dingen doen.

De hond is de betere mens

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:18

Hier sta ik wel achter, zeer zeker, en ik vindt dat de regering hier meer aandacht aan moet geven...

Want ik vindt ook dat veel manege's hun zaakjes nog niet in orde hebben en waarbij het om geld lijkt te gaan (ok natuurlijk wil je een boterham op de plank maar niet ten kostte van vieligheid)

Kan dit niet opgezet worden met stichting recreatieruiter of iets in de richting Verward

Lijkt me goed om een keer een petitie aan te bieden bij het ministerie (van sport/volksgezondheid Verward )...

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:23

En wat dachten we van de Keuringsdienst van Waren.....misschien niet helemaal de juiste groepering, maar als er een instantie actief is op het gebied van volksveiligheid dan is het wel de KVW

Maak ze maar wakker als het gaat om de recreatieve paardensport....ze zijn wel erg streng, soms bij het onredelijke af, maar ze hebben wel heel veel invloed....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:32

Superactie, hier reactie.

Open brief: Een paard is geen fiets

Dank voor het gebruik van mijn uitspraak, vond hem zelf ook wel leuk… Haha! Haha! Haha!

Helaas heeft heel Nederland de afgelopen week weer kunnen zien hoe het mis kan gaan. Een vrouw verongelukte na een val van haar paard en overleed later in het ziekenhuis. Een verschrikkelijke gebeurtenis, maar GEEN GEBRUIK VAN MAAR, IS HET NET OF JE HET VERSCHRIKKELIJKE ONTKRACHT wat ons (paardenmensen) opviel was dat er nog steeds nauwelijks iets bekend is van het wezen paard.
Ik zou doen:

…later in het ziekenhuis: een verschrikkelijke gebeurtenis.
Wij paardenmensen denken dat een aantal ongelukken met paarden voorkomen kan worden. Het valt ons namelijk op dat er bij veel mensen (waaronder onze mede-weggebruikers) nauwelijks iets bekend is van het wezen paard.


Ondanks dat elk mens wel weet hoe een paard eruitziet, weet vrijwel niemand iets van de eigenlijke aard van het dier. Zo komt het regelmatig voor dat hondeneigenaren trots vertellen dat hun hond paarden gewend is, maar men denkt er niet over na of het paard wel honden gewend is. Dat is waarschijnlijk nog veel belangrijker dan andersom. Het paard is namelijk van nature een vluchtdier en zal - hoe groot of klein de hond ook is - sneller angstig kúnnen reageren. Een hond is van nature een jager, die is niet zo snel bang, die zal juist eerder het paard
aanvallen.

Maar niet alleen honden kunnen paarden schrik aanjagen, ook auto's,
mensen, fietsen, vlaggen, grassprieten of kabouters en spoken die voor het mensenoog niet zichtbaar zijn. Dat dit nogal dramatische gevolgen kan hebben is al vele malen gebleken. Er zijn al genoeg ongelukken bekend waarbij dit soort paniekreacties van het paard ongetwijfeld de oorzaak zijn van de slechte afloop. Als het een keer goed afloopt is het puur en alleen geluk geweest. Het is goed om er bewust van te worden dat een paard geen fiets is. Nu is een gedomesticeerd paard iets anders dan een wilde mustang, maar nog steeds is en blijft het instinctief op de vlucht slaan. Daarbij komt nog dat hoe goed het paard ook getraind is, hoe vaak hij ook al alle enge dingen heeft kunnen zien, hij kan altijd nog een keer een onverwachte beweging maken. Nu zullen de meeste paarden die aan het verkeer deelnemen of door het bos gaan toch wel een wat dikkere huid hebben dan wij hier omschrijven, maar men moet zich er altijd van bewust zijn dat élk paard dat men tegen komt voor het eerst in deze situatie komt. Als mensen zich daar bewust van zijn en er rekening mee houden dan zou dat o.i. veel narigheid kunnen voorkomen. Uit voorzorg extra ruim inhalen, snelheid aanpassen, niet toeteren of extra gas geven, hun hond aanlijnen of bij zich roepen en uitkijken met kleine kinderen (!), kan al veel leed voorkomen.

Geen enkel paard wordt verkeersmak geboren: hij moet wennen aan verschijnsels als skeelers, joggers, fleurige kinderjasjes, volbeladen aanhangers, trekkers, ligfietsen etc.

Niet alleen het paard of de ruiter loopt risico bij een schrikreactie, ook een toevallig passerende voorbijganger kan 'onder de voet' gelopen worden tijdens de primaire vluchtreactie van eht paard.

Vanzelfsprekend dienen ook de ruiters zich als bestuurders aan de geldende verkeersregels te houden en rekening met de andere weggebruikers rekening te houden. Maar als we als verkeersdeelnemers wat emer rekening met elkaar houden, kunnen we de situatie op de weg een stuk veiliger maken en ongelukken voorkomen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:33

Mmm. ja jullie hebbeng elijk: korter is wel krachtiger.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:34

Goed hoor! En ik vind 'een paard is geen fiets' juist heel pakkend en goed!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:35

+ als we een soort persbericht vanuit boktmaken, kunnen we deze toch ook emailen naar allerlei grote sites en nieuwssites enzo? Met eventueel verwijzing naar andere topic?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:40

Een stuk inzenden naar Metro, Spits, AD, en nog een paar "groten".
Dan bereik je al veel mensen!
Misschien kunnen we aanbieden de SRR te helpen/samenwerken met actie.
De uitspraak Een paard is geen fiets is een prima titel, die moeten we erin houden.
Wat ook handig is, die organisatie die over de (brommer)rijbewijzen gaat, CBR,vragen een klein informatief stukje in de theorie op te nemen over dieren in het verkeer.

:evaw:

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:56

ik vind het idee van Karin, een postbus 51 spotje zo gek nog niet, de vraag is alleen; wie gaat daarover?? Daarom denk ik dat het zowieso goed is om de minster van Verkeer op de hoogte te stellen van de actie.

Ingezonden brieven worden volgens mij vaak ingekort, en ik lees ze nooit (in de krant bedoel ik).
Verder vind ik de tekst wel goed, maar de aanvullingen van Lot vind ik ook wel goed om erbij te zetten. Dus dat door elkaar en dan wat korter Haha!
Vooral de zin van Lot; 'geen enkel paard wordt verkeersmak geboren' is heel duidelijk en zou erin moeten.

De titel is wel goed, maar er zou nog iets bij moeten. Ik heb erover gedacht, maar ben weinig creatief vandaag Slapen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 10:58

Meer Telegraaf-achtig dus? Is idd wel meer het niveau van de gemiddelde Nederlander, en die willen we bereiken.

Goed, ik ga alles nog eens goed doorlezen, en het weer aanpassen. Misschien moeten we verschillende versies maken? Specifiek voor verschillende verenigingen ed.

Ik denk dat we op zich ook aandacht moeten besteden aan boswandelend Nederland, want (hier in de Randstad moet ik er bij zeggen) het is af en toe echt niet te harden (pasen, was echt total disaster).

En natuurlijk is het waar dat een paard aan al dit soort dingen 'gewend' moet zijn, maar je moet ergens beginnen. En bovendien kan élk paard zich t leplazerus schrikken en hele rare dingen doen die je van te voren niet kunt voorbereiden (ook n puntje). Verder misschien e-mail adressen verzamelen van verschillende organisaties/kranten/tijdschriften? Het hoeft niet allemaal vandaag of morgen af, want ik wil het wel góed doen.

Een petitie, handtekeningen verzamelen oid kunnen we misschien (later) ook nog doen. Meer ideeën?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:00

Een goed punt dat werd genoemd is dat paarden niet verkeersmak geboren worden. Die moet er ook in komen.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:06

Goede aktie laui! ik doe mee.

Ik denk dat we via div. website en misschien al de KNHS misschien het nodige kunnen bereiken ?

Zodat er dan WEL een tv aktie komt of zoiets misschien via hart van nederland ?? Die hebben altijd wel interesse in zoiest ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:09

Van postbus 51 is er toch een telefoonnummer bekent?? is daar ook geen internet pagina van. Dan kunnen we kijken of we een spotje op de tv kunnen krijgen, wat je daar voor moet doen etc. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heb je gelijk heel veel mensen te pakken en ook vaak op een manier dat ze er over na gaan denken..
Ik ga eens ff kijken op inet..

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:11


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:20


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 11:22

Goed, aangepast (zie boven). De term 'verkeersmak' spreekt redelijk voor zich, maar lopen we dan niet het risico om het weer uit te moeten leggen?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:34

Ik vind het stukje zo prima!

Misschien 'verkeersproof' in plaats van 'verkeersmak'?

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: Een paard is geen fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:35

Laui! schreef:
Open brief: Een paard is geen fiets

Helaas heeft heel Nederland de afgelopen week weer kunnen zien hoe het mis kan gaan. Een vrouw verongelukte na een val van haar paard en overleed later in het ziekenhuis. Een verschrikkelijke gebeurtenis, maar wat ons (paardenmensen) opviel was dat er nog steeds nauwelijks iets bekend is van het wezen paard.
Zo komt het regelmatig voor dat hondeneigenaren trots vertellen dat hun hond paarden gewend is, maar een paard kan, hoe groot of klein de hond ook is, toch angstig reageren bij een onverwachte confrontatie met een hond.

Maar niet alleen honden kunnen paarden schrik aanjagen, ook auto’s, mensen, fietsen, vlaggen en andere objecten. Dat dit nogal dramatische gevolgen kan hebben is al vele malen gebleken. Er zijn al genoeg ongelukken bekend waarbij dit soort paniekreacties van paarden ongelukken hebben veroorzaakt.

Het is goed om er bewust van te worden dat een paard geen fiets is. Nu is een gedomesticeerd paard iets anders dan een wilde mustang, maar nog steeds is en blijft het een dier dat instinctief op de vlucht kan slaan hoe goed het paard ook getraind is.
Ook zullen er altijd paarden zijn die voor de eerste maal aan het verkeer deelnemen. De enige mogelijkheid om een paard verkeersmak te maken is per slot van rekening hem mee te nemen in het verkeer.

Als mensen zich daar bewust van zijn en er rekening mee houden (hond aanlijnen, snelheid aanpassen, ruim inhalen (zodat het paard een uitwijkmogelijkheid heeft), niet toeteren, en vooral rustig passeren dan zou dat o.i. veel narigheid kunnen voorkomen.



Zoals je ziet heb ik de brief een beetje veranderd en ingekort. Niet dat het nu een perfecte brief is maar hier en daar stonden er wat dingen dubbel in wat de leesbaarheid verminderde.
Het moet inderdaad kort maar krachtig.

Wat betreft de kampioen: ik ben er bijna zeker van dat er wel eens een artikel in gestaan heeft in het verleden. Het wordt echter wel weer eens tijd om er nog eens aandacht aan te besteden.
Misschien is het een idee om contact op te nemen met de redactie om te zien of ze bereid zijn om er een wat uitgebreider artikel aan te wijden.

Verder vind ik het een heel goed idee!!!


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 11:43

Ik heb het iig niet voorbij zien komen ('lees' hem al 15 jaar, en ben al veel langer gek van paarden).

Misschien ook een idee (in het geval van petitie oid), een soort ludieke actie bedenken. Die dan te paard (natuurlijk wel de brave knollen) afgeven.

Percy: ik vond dat laatste stukje over dat het ieders veiligheid ten goede komt (dure taal misschien) juist heel tof zo op het eind. Dan vat je t stukje nog een keer weer samen. Ik ga m zo aanpassen (zit de hele tijd in word te pielen, valt niet zo op) en dan zal ik m weer knippen en plakken.

Volgens mij kun je aan dit onderwerp niet genoeg aandacht besteden. Het lijkt mij erg leuk om een klein item in Hart v NL te hebben (als reactie op hun eerdere item) oid. Ik ga de Bit ook wel een mail sturen, en de Hoefslag. Of ze daar ook aandacht aan willen besteden, het belangrijkste is waarschijnlijk wel dat we de 'krant' halen! Lachen

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:45

Wat is nu eindversie geworden? Als ik nog iets kan doen hoor ik het graag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Besje, Fleuribelle, joyce83, shaddy82 en 52 bezoekers