Hoefijzers nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 18:48

Hooj allemaaal,
Ik had een vraagje.....
Ik rijd ongeveer 1 x in de week buiten. en mijn paard heeft geen ijzers, is dit wel nodig? Ik rijd eigenlijk overal, in dorpjes, grasvelden etc....

Groetjes evelyn

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:07

Als je veel op de weg rijd, zou ik het wel doen. Rijd je veel in de berm enz, en de hoeven van je pony slijten niet al te snel(of gaan niet brokkelen ofzo) dan kun je best zonder ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:11

zoals suusiej zegt, als je niet veel op de straat rijd kan het wel. het ligt ook aan de hoeven van je pony, als je merkt dat ze snel slijten is het verstandiger om op ijzers te gaan

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 19:12

ja het is eigenlijk verschillend, maar ik rijd maar wel 1 x in de week buiten en soms maar 1 x in de 2 weken......

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:14

Als je je pony goed bekapt, kan hij echt wel zonder ijzers. Zelfs als je veel op de weg rijdt. Zie www.paardnatuurlijk.nl

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 19:20

Okey bedankt voor jullie reacties! ik denk dat ik dan geen hoefijzers neem, misschien als ik echt vaak ga buiten rijden dan wel, maar dat gaat toch denk ik niet geberuen want ik ga binnekort beginnen met wedstrijden.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:58

geen ijzers nemen als het niet echt nodig is. De hoef is zo gemaakt dat hij breder wordt op het moment dat hij de grond raakt, zodat je de doorbloeding op gang brengt. Loopt het paard niet, geen/nouwelijks doorbloeding. Op het moment dat je er ijzers onder zet, werk je dit process tegen wat eigenlijk alleen maar slecht is.