ander ras diskriminatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fhjarabians

Berichten: 45
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Dalfsen

ander ras diskriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:32

heh hallo allemaal,

vinden jullie niet ook als je met een ander ras start dat je vaak word gediskrimineerd??

Ik rij zelf met volbloed arabieren en ben 18 geweest, dus moet je tussen de paarden starten. nu merk ik vaak dat je onder gewardeerd word. ook zie ik dat veel bij friezen en haflingers gebeuren.

ik wil jullie menig wel eens over dit punt.

groetjes,

Mathilde

kijk eens op onze website www.fhjarabians.com


Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:37

oei weet waar je aan begint met deze discussie. zijn al veel topics over geweest...

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:41

Mijn mening is dat je niet zo moet zeuren.

Oei dat komt wel heel bot over Haha!

Maar serieus, als je al met zo'n instelling op concours gaat, wat doe je daar dan in hemelsnaam? Je weet dat je een paard hebt met bepaalde beperkingen als het om dressuurrijden gaat. Een jury gaat jou echt niet met opzet naar beneden zitten punten, maar je paard laat bepaalde gewenste dingen nou eenmaal niet zien.

Ik zeg niet dat een arabier niet verder kan komen, maar het is wel een klap moeilijker dan met een voor dressuur geschikte warmbloed.

Er zijn echter ook hopen warmbloeds die te beperkt zijn om een goede dressuurproef neer te zetten. Ik vind jou met je "non-dressuurras" in dezelfde groep zitten als de eigenaren van zo'n paard.

Daarnaast lees ik uit je bericht dat je van de pony's bent overgestapt naar de paarden. Het is bij de paarden in de meeste regio's sowieso moeilijker scoren dan bij de pony's.

Stuur Janna eens een PB'tje, zij heeft met een arabier Z2 gereden

fhjarabians

Berichten: 45
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:45

ik zeg ook niet dat het overal zo is, maar ik kom vaak tegen dat ze verwachten dat de andere rassen dezelfde gangen moeten laten zien dan een "dressuurpaard" en toch vind ik dat ze dat niet kunnen maken.

ze verplichten je dan gewoon om als je 18 word en verplicht bent om bij de paarden te starten dat je je ook maar een paard moet kopen en de arabier de deur uit moet gooien.

kijk eens op onze website www.fhjarabians.com

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:52

Ik vind het zelf altijd grote onzin. En ja, ik rijd met een amerikaanse appaloosa dressuur Lachen Maar oke, het is nog maar B natuurlijk. Als ik wat mindere punten had was ook iedereen heel meelevend want ach: de jury dit en dat en het is geen dressuurpaard etc. Dát vind ik dus onzin. Als je goed genoeg rijdt krijg je heus die punten wel en als je daar niet tegen kunt is het tijd om een ander paard te kopen. En ik maak mijzelf ook echt niet de illusie dat ik veel kans heb op een oranje lintje. Ik ga voor de punten en niet voor de prijzen. En ik ben nu ook gewoon benieuwd hoever we zouden kunnen komen. Ongetwijfeld zal het moeilijker worden als we hoger komen maar dan is dat toch mijn eigen keuze en dat ga ik niet afgeven op een jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:04

fhjarabians schreef:
ik zeg ook niet dat het overal zo is, maar ik kom vaak tegen dat ze verwachten dat de andere rassen dezelfde gangen moeten laten zien dan een "dressuurpaard" en toch vind ik dat ze dat niet kunnen maken.


waarom niet? Kojack scoort ook niet dezelfde soort punten als paarden met 2x zoveel beweging. Dan ga ik toch ook niet zeggen dat ie maar 10-en moet scoren omdat het eigenlijk zo knap is wat ie doet? Dat is geen paard wat 70% scoort dus dat verwacht ik ook niet van hem.

Citaat:
ze verplichten je dan gewoon om als je 18 word en verplicht bent om bij de paarden te starten dat je je ook maar een paard moet kopen en de arabier de deur uit moet gooien.

Er is niemand die jou dat verplicht. Maar als je GP ambities hebt doe je er misschien verstandig aan een ander paard te kopen...

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:21

Ik merkte met jaike idd wel ens dat jury's me lager beoordeelden, een stalgenootje kreeg zelfs eens op haar protocol: Een Fries is geen dressuurpaard, dus kan ik niet beoordelen Verward Bloos!
Tevens merkte ik ook wel wanneer iemand wel van een fries hield en dan kreeg ik punten die ik niet verdiend had Schijnheilig

Persoonlijk blijf ik van mening dat het met een Fries ed wel lastiger is om te scoren. Je moet wat anders extra goed doen om die uitgestrekte draf en lengtebuiging etc. te compenseren.
Maar je, hier heeft iedereen een mening over, dus je kunt inderdaad tegenstrijdige reacties verwachten Haha!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:29

Afgelopen zondag ben ik voor het eerst met mijn Tinker gestart, met 156 en 163 punten had ik niets te klagen. Tja, voor zuiverheid van de gangen krijg ik een schamele 5 of 6 tegenover een 7 of meer bij een mendressuurwedstrijd maar dat is logisch. Verder zie ik heel wat overeenkomsten in mijn protocollen onder de man en aangespannen en ik weet toch echt zeker dat ik niet gediscrimineerd wordt tijdens een aangespannen wedstrijd Knipoog Het zijn gewoon zaken waar ik nog op moet oefenen en die zeker beter kunnen. Dat is ook het leuke van wedstrijden rijden.

Op bepaalde punten zal hij op den duur te kort komen ook al is hij erg rijtypisch gebouwd maar als je netjes rijdt kan je dat zelf weer compenseren op andere onderdelen. Natuurlijk kijkt een jury misschien even bevreemd op maar als ik netjes rij krijg ik gewoon punten en als ik beroerd rij krijg ik ze niet, zo simpel als wat.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:52

Jaike schreef:
een stalgenootje kreeg zelfs eens op haar protocol: Een Fries is geen dressuurpaard, dus kan ik niet beoordelen Verward Bloos!


Dat vind ik echt niet kunnen. Dan kun je dus maar beter een kar kopen en vrolijk gaan mennen ofzo, want een dressuurproefje zit er niet in met een Fries Verward Hoe heette die Fries ook alweer die Lichte Tour liep met Tineke Bartels? Nog zo'n voorbeeld: Invasor van Rafael Soto, die het toch maar tot aan de GP geschopt heeft.

Wel vind ik dat je niet kan zeggen: Mijn paard kan niet beter dus ik wil een hoger punt. Heel grof gezegd maar: Koop dan maar een ander paard waarmee je alle oefeningen voor een tien kan rijden. Je hebt nu eenmaal te maken met beperkingen, van jezelf of van je paard.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:52

Zelf rijd in een NRPS pony (1.45) tussen de paarden in het M2, dus wat ik nu ga zeggen komt niet van mij:

Op de jurycursus werd deze vraag ook gesteld, Wat doe je met Friezen, fjorden, etc?
Er werd geantwoord: Je gaat toch ook niet wielrennen met een bakfiets!

Weet je wat ik het belangrijkste vindt dat je met plezier je proefje rijdt!
En we doen het nou eenmaal met wat we hebben, toch?!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:54

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:55

Hierover kán nooit gelijkheid komen, als je dat wel wilt moet je stoppen met dressuuren. Of we verplichten iedereen met eenzelfde paard te rijden, met de zelfde maximalen en dezelfde uitstraling.
Dressuur is een jurysport en hier heb je gewoon bijna 100% te maken met de mening van de jury! Als jij het nooit eens bent met zijn/haar jury, vind ik dat je dus lekker moet stoppen.

Het gaat er toch om dat je lekker hebt gereden? Jammer van de punten dan. Ik heb veel meer aan een lekkere proef met allemaal 4en dan aan een proef die voor mezelf gewoon totaal niet goed liep en dat ik daar allemaal 9ens voor krijg.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:05

Niet iedere fries kan gp of z2 , maar kan elke kwpn dat wel dan?? Ik wil als ik ooit nog een paard koop een fries of een palomino kleurig paard, ik vind een fries echt geweldig! En je hebt er ook tussen zitten die echt SUPER maar dan ook echt super lopen, beter dan menig kwpn paard, die het dus wel ver kunnen schoppen, je moet gewoon niet alle friezen over 1 kam scheren.

Tuurlijk heb je sommige jury's niet mee, ook zul je met een mindere fries best wel wta minder scoren dan een kwpner als die net zo loopt, maar ik heb toch wel vaak gezien dat er friezen bovenaan staan!! Je moet de jury en je paard mee hebben, maar zeg nou zelf, dat moet je toch bij elk paard??

Ik vind een fries persoonlijk helemaal geweldig in de ring, ook niet elke, je hebt er ook een paar tussen zitten die indd lomp en lelijk zijn, maar er zijn er toch ook wel een heleboel die echt mooi zijn en er dan dus bovenuit steken, een mooie frie met al die manen Lovers ( ik wil ik wil Haha! Haha! )

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:24

Vind ik ook hoor, voel me altijd zo gedicriminerd als ik geen wp heb, en dan alleenmaar omdat ik een Zangersheide paard heb, 't is niet eerlijk
(of was het nou omdat hij schimmel is Verward )

Tong uitsteken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:48

Grote onzin. Ik rij al jaren met een (barokke) lipizzaner rond en ben nog nooit van mijn leven op iets anders beoordeeld dan mijn proef. Als jij je punten niet krijgt rijd je blijkbaar nog niet goed genoeg voor een winstpunt. Het zal misschien een keer in het jaar vorkomen dat dat anders is, maar als je zo vaak 'gediscrimineerd' wordt moet je misschien toch eens gaan nadenken of het misschien toch aan je manier van rijden ligt.

fhjarabians schreef:
ik zeg ook niet dat het overal zo is, maar ik kom vaak tegen dat ze verwachten dat de andere rassen dezelfde gangen moeten laten zien dan een "dressuurpaard" en toch vind ik dat ze dat niet kunnen maken.

.


Ze verwachten dat je een paard hebt dat gehoorzaam is, goed door zijn rug heenloopt en de oefeningen netjes uitvoert. En ja, een paard met betere gangen krijgt vanzelfsprekend betere punten. Je wordt beoordeeld naar een ideaalbeeld, niet naar wat voor je paard goed is. Als je gaat springen worden de balken toch ook niet 20 cm lager geplaatst omdat het zo knap is dat hij dat al kan.

Daar komt bij dat je voor de basis (=tm Z) geen paard met geweldige gangen nodig hebt. Die van mij heeft bv een beroerde galop. Maar ik reed nog wel dubbele winstpunten in het M. Als je je oefeningen gewoon netjes uitvoerd krijg je je punten.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:10

Eerlijk gezegd wordt er eerder nog te snel een winstpunt gegeven dan dat er te zuinig mee wordt omgegaan...

Foto's in profiel doen het weer!!

fhjarabians

Berichten: 45
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 17:15

ik heb ook niet gezegt dat ik mijn winstpunten niet rij, want die krijg ik wel gewoon.

maar als ik dan kijk hoe de paarden hebben gelopen die boven mij een plaatsing krijgen dan zeg ik niet altijd dat ze beter hebben gelopen.

ik heb zelfs al een keer gehad dat een ringmeester mij vroeg wat ik in vredes naam met die pony hier tussen de paarden moest. dat valt best koud op je neus omdat jij daar met dezelfde reden bent als al die paarden die daar rond lopen. gewoon je proef rijden en je winstpunten in de wacht slepen.

kijk eens op onze website www.fhjarabians.com


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:30

fhjarabians schreef:
ik heb ook niet gezegt dat ik mijn winstpunten niet rij, want die krijg ik wel gewoon.

maar als ik dan kijk hoe de paarden hebben gelopen die boven mij een plaatsing krijgen dan zeg ik niet altijd dat ze beter hebben gelopen.


Hier ben ik het ook mee eens, ik ben in een jaar van niets in de L2 gekomen met wp........en ik ga echt niet elke week op concours (m'n pa ziet me aankomen Tong uitsteken ) dus het is behoorlijk snel gegaan Schijnheilig ik bedoelde eigenlijk meer met discriminatie dat anderen, die naar mijns inziens, minder hadden gereden als ik hoger stonden bij de prijsuitreiking (hé, sh*t geen eerste prijs Cool

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:16

Nou ik moet eerlijk toegeven, dat er inderdaad een btje gediscrimineerd wordt...
Misschien niet express..!!

Ik heb met een LUS hengst gestart, schimmel en een grote 50 in zijn nek.
Bij de ene jury had ik 140 ofzo en bij de andere 176!!!
De ene keer ree ik 2 bijna 3 winstpunten en de andere keren niet eens dichtbij de 1!
En het was niet zo dat hij nou drastisch vervelen ofzo was! Liep gewoon zoals normaal!

Ik denk dat ze gewoon ongemerkt een voorkeur hebben.. Het is nou eenmaal een jurysport!!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:37

ik vind dat mensen altijd zo negatief zijn over fjorden haflingers etc en dat die niet in de dressuur thuis horen maar achter de kar, ik vind dat zo onzin want er zijn ook zulke paarden die Z lopen, en dat hoeven echt niet alleen van die volbloedpaarden te zijn

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:41

K ken een fries die Z2 loopt en een haf die Z loopt en dat buiten de toppers van bokt zelf!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:10

De fjord Guusje van Jodela hier op bokt, loopt ook Z2!
Misschien moet je eens op haar site kijken.

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:38

Je zal heus wel eens gekort worden omdat er een hypocriet jurylid niet van arabieren houdt.... Maaarrrr, ik zie net zo vaak dat er juryleden zijn die arabieren juist wel een warm hart toedragen en die je zullen matsen, van een 6je wordt dan eerder een 7 gemaakt,
maar dan hoor ik de mensen zelden klagen Verward

Kortom, niet mieren maar rijden!

(Overigens heb ik een paard met vrij veel beweging die ik nu een paar keer gestart heb, vorige maand stonden er gewoon een Haf en een Fries boven mij hoor.
Die waren dan niet spectaculair, maar reden wel heel nette proefjes en goed op de letter. Die van mij was continue afgeleidt door de nieuwe omgeving.)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:43

Ik geef nu 3 fjordjes les en ik kan met zekerheid zeggen dat deze het laatste half jaar (op een enkele jury na die overall al laag zat), de punten kregen die ze verdienden.

Je moet gewoon bekijken hoe ver je paard kan komen. Een arabier heeft nu niet de fysieke omstandigheden als een gemiddeld KWPN'er en dus zal je ook je verwachtingen hierop moeten aanpassen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:04

Er zijn wel jury's die minder punten op 'vreemde' paarden, slecht, maar waar.
Maar wat ik vorige week hoorde was helemaal erg, de man die dit zei is een jury!! (B, L1)
Tegen een stalgenootje dat net een arabje heeft gekocht, beestje heet Noél en is nu 3, ze heeft hem gekocht voor de endurance. Is echt een arabisch type dat dier, je maakt er nog niet eens een nrps van.
"Als je dressuurwedstrijden met haar gaat rijden, moet je haar wel een arabische naam geven, anders denken de jury's dat ze gewoon een pony is en krijg je lagere punten."
en dat is JURY?!
Die moeten ze gelijk afschaffen!!! Boos!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 31 bezoekers