Oranje-Zwart gestreepte rups op Sint Jacobskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Oranje-Zwart gestreepte rups op Sint Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:14

Ik las net een topic op nieuws over Sint Jacobskruid en bedacht me dat er sinds vorig jaar oranje-zwart gestreepte rupsen op het SJK zit om en rond m'n wei.
Dit jaar leken ze me in grotere aantallen voor te komen dan vorig jaar, de beestjes hebben het vooral op de bloemknoppen gemunt en eten (of nee, VRETEN) ze op voor de plant de kans krijgt in bloei te komen, de plant krijgt ook geen kans om zich te herstellen.
Ik kom ze enkel en alleen tegen op deze planten, ze voeden zich blijkbaar uitsluitend met SJK.

Nou ben ik los vergeten om er foto's van te maken, ik heb geen idee of ze er nu nog zitten want alle SJK hier is dood Clown maar heeft iemand van jullie Bokkers dit fenomeen eerder gespot of heb ik de primeur? Haha!

Ben wel blij met deze kleine rupsjes, ik heb geen enkele plant moeten uit trekken maar er heeft er ook geeneen de bloeiperiode gehaald!

Heeft deze plant misschien een vlindersoort van uitsterven behoedt? Of is er een nieuwe soort ontstaan?
Ik weet het niet, maar opmerkelijk is het wel!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:19

om deze rupsen is het eigenlijk allemaal te doen, door deze ... beesten hebben ze hier in nederland het jacobs kruid "ingevoegt"
later word dat "tijger" rupsje een rood/roze met zwart vlindertje...

ik vind ze niet echt lief...(en ze zijn giftig als je ze aan raakt)

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:27

Ik wou dat ik zon plant tegen kwam ik ben daar naar opzoek voor een opdracht van mijn opleiding nou is er toch nergens zon plant te vinden Scheve mond

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:19

Die hebben wij ook in onze weilandes, ze lijken alles weg te eten. Vorig jaar zaten ze er ook. Heb er geen last van, dus laat de natuur zijn gang gaan Haha! Al spuiten wij wel af en toe als er heel veel onkruid e.d. komt

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:24

Toch erg gevaarlijk dat die Jacobskruiskruid bij jou staat. De plant is nl. bijna niet uit te roeien en de zaadjes enz. gaan mijlenver. Ook dood is het een gevaar van je paard met dodelijke gevolgen als hij teveel binnen krijgt. Enfin je weet het vast wel zie topic bij medisch (sticky).

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:49

Tropico schreef:
Ik wou dat ik zon plant tegen kwam ik ben daar naar opzoek voor een opdracht van mijn opleiding nou is er toch nergens zon plant te vinden Scheve mond


Ik zou zeggen; kom even naar het westen van het land, het oosten of het noorden, of rij Duitsland even in, in alle wegbermen staat het wel....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:28

Die rupsen zie je inderdaad heel veel op SJK. Ik ken ze al sinds klein meisje en werd ook al heel vroeg geleerd ze niet aan te veel aan te raken. Je kunt er erge jeuk van krijgen namelijk.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:18

volgens mij duurt het ook niet lang meer voordat iedereen verplicht is om deze plant te verwijderen...
rot plant, ik heb er echt een hekel aan... en wat kan je er tegen beginnen in je eentje.... niets...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:23


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:08

Ergens klinkt mij de naam processierups oid bekend in de oren. Maar mijn vriend zegt dat is het niet.....

Het is wel erg lastig, want je kunt er weinig tot niets tegen doen, zeker niet als je tussen de duinen zit, waar het vrolijk bloeit Boos!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:10

processierups is het idd niet Haha! die zit alleen op eiken Haha!.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:27

het is de rups van de Sint Jacobsvlinder. De processierups houdt zijn processie in eikenbomen Knipoog