indoor <--> outdoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

indoor <--> outdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 15:27

Wat vinden jullie voor- en nadelen aan indoor en aan outdoor? Rij je liever in- of outdoor en als je losrijdt/je proef rijdt, waar let je dan extra op als het resp. indoor of outdoor is?

Waarom nou jij...


Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:36

Ik rij liever indoor, outdoor ben je altijd zo afhankelijk van het weer, hoe is de bodem, ik heb altijd of regen of 30 graden dus ik doe het niet meer Haha! Zelf kan ik me ook niet goed concentreren buiten in tegen stelling tot binnen. Het is maar net wat je zelf fijner vind.

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

ziea
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:46

Mijn voorkeur gaat uit naar outdoor wedstrijden. je kunt eigenlijk altijd 2 proeven rijden en eventueel nog springen. Outdoor wedstrijden zijn ook vaak gezelliger omdat er meer mensen meedoen. Als je lang moet wachten kun je nog bij andere rubrieken kijken etc. Vaak is er ruim voldoende ruimte om in te rijden. Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van het weer. Als het erg regent kan de wedstrijd afgelast worden. Als de wedstrijd niet wordt afgelast dan sta je buiten kou te kleumen.

Indoorwedstrijden hebben 1 groot nadeel. meestal kun je maar 1 proef rijden (of 1 parcours springen) als het dan niet goed gaat dan heb je het gevoel dat je 'dat hele eind voor niets hebt gereden'. Voordeel is wel dat je altijd droog zit. Ik probeer wedstrijden uit te zoeken waar je ook indoor kunt losrijden.
Opzadelen en omkleden (mn plastron omdoen) is errug lastig met half bevroren handen. Ik ben dan ook geen fan van wedstrijden bij buitentemperaturen onder de 0 graden.

Bij het uitzoeken van wedstrijden let ik vooral op de afstanden. Ik ga nooit te ver weg. bij ons in de buurt zijn gelukkig voldoende wedstrijden. Verder ga ik vaak naar wedstrijden waar ik al eerder ben geweest en positieve ervaringen mee heb (of waar ik positieve verhalen over hoor).
Bij indoor wedstrijden kijk ik dus ook of ik binnen kan inrijden.

Kortom: Ik vind het errug jammer dat het outdoor seizoen alweer bijna is afgelopen. De weersomstandigheden worden er niet beter op, wat dat betreft ben ik juist blij dat we weer naar binnen gaan.

ziea
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Akkrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:49

Wat een lang verhaal heb ik gemaakt zeg!
Ik ben ook nog iets vergeten.

Mijn paard vindt het behoorlijk eng om van het inrijden met andere paarden, ineens alleen in een bak te moeten zijn. Op indoor wedstrijden is ze vaak behoorlijk gespannen tijdens de proef.

Buggie
Berichten: 387
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:55

ik heb ook liever outdoor wedstrijden want dan loopt mijn pony beter jaja en het is gezelliger

indoor is ie altijd zo kijkerig en vindt ie alles eng en daar heb je maar 1 proef.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:05

Ik vind het allebei wel wat hebben. Zomers is het erg leuk dat je veel mensen ziet en spreekt die je anders niet spreekt ivm andere klassen of discipline, je kan 2 proeven rijden, de sfeer is erg goed. Nadeel is dat je afhankelijk bent van het weer en dat de prijzen nog wel is lang op zich laten wachten doordat het groot is. De winter vind ik wel wat hebben door het kleine, je bent niet afhankelijk van het weer. Nadeel is dat je dan maar 1 proefje kan rijden.
Bij mij is het zo dat ik aan het eind van de zomer weer uitkijk naar het naar binnen gaan en aan het eind van de winter kijk ik weer uit naar het zomerseizoen...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:44

indoor hoef je geen proppen te draaien, altijd zand! Dat is eigenlijk het enige voordeel wat ik kan vinden. Binnen inrijden vind ik voor M en Z wel belangrijk maar B en L moet ook buiten kunnen, hoe lang duurt het nou voordat je paardje los is, als het langer dan 20 minuten duurt zul je toch meer moeten trainen, denk ik

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:49

O ja, die was ik vergeten! Dat vind ik ook een heeele groot voordeel van binnen...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:44

Ik rij liever outdoor, mijn pony vind toch alle binnenbakken eng. Maarook omdat het dan minder snel donker is, beter weer enz. En er is gewoon een beter sfeertje op een een of andere manier!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 07:24

Outdoor! Je kan altijd 2 proeven ( behalve selecties hier dan) het weer is over t algemeen beter. Het blijft langer licht, de wedstrijden zijn gezelliger. En is over het algemeen meer keuze in de wedstrijden.

Binnen is het grote voordeel ook wel, dat je wel sneller terug bent, dat is opzich ook wel weer fijn.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:00

Indoor is wel leuk, maar mijn paard schrikt dan 10x sneller van bijv. geluiden en balken die in de bak hangen.
Outdoor is mijn favoriet, lekker op het gras heeft toch mijn voorkeur.
Zonnetje op je bol en rijden maar Tong uitsteken
(alleen die vliegen is soms wat minder, maarja het hoort erbij Knipoog )

Noisy

Berichten: 5391
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:49

outdoor heeft naar mijn idee meer voordelen, kunt kunt meerdere keren starten en je hebt meer ruimte, met springen dan, ik heb het iedere keer nog getroffen met het weer dus daar heb ik geen klagen over, enige nadeel van buiten dressuren is dat er geen hekjes staan, dat vind ik veel moeilijker, als je een iets ruime wending hebt dan rij je de ring uit of het bordje omver.... Bloos

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:28

amondi schreef:
Binnen inrijden vind ik voor M en Z wel belangrijk maar B en L moet ook buiten kunnen, hoe lang duurt het nou voordat je paardje los is, als het langer dan 20 minuten duurt zul je toch meer moeten trainen, denk ik


Wat een onzin zeg Boos!
Zij willen ook wel lekker warm inrijden (ik rijd momenteel even geen concours omdat m'n jonkie pas zadelmak is, maar dan beginnen wij ook weer lekker in de B) Hoe zal je paard het eigenlijk vinden, wanneer het vriest en hij moet dan opeens naar binnen en na die tijd gelijk naar buiten Verward En wat als de bodem bevroren is Verward Of dat het sneeuwt ed Verward

Met de lengte van het losrijden ben ik het ook niet eens, ieder paard is anders en de één heeft meer tijd nodig dan de ander, zeker in de winter zijn paarden vaak wat stijver, of juist erg fris

Verder vind ik dat buiten- en binnenconcoursen zo hun charmes hebben Haha!
Laatst bijgewerkt door Jaike op 10-09-04 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:32

Ik kon mijn pony `s zomers altijd veel meer trainen dan `s winters, dus vond ik outdoor het beste seizoen voor mij.

Maar in maneges met goede bodems rijden is natuurlijk eigenlijk minstens zo positief.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:28

Outdoor vind ik veel leuker. Indoor is wel fijn om mee te beginnen met een jong paard.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:35

amondi schreef:
Binnen inrijden vind ik voor M en Z wel belangrijk maar B en L moet ook buiten kunnen, hoe lang duurt het nou voordat je paardje los is, als het langer dan 20 minuten duurt zul je toch meer moeten trainen, denk ik


Wat heeft het niveau nou weer te maken met het wel of niet binnen (mogen) losrijden? En wat dat laatste betreft: IMO mag je juist van een M/Z-paard verwachten dat-ie eerder los is dan een B/L-paard. Zo'n paard is tenslotte al verder in z'n training.

Anyway, ik heb zelf altijd de voorkeur gegeven aan outdoor-wedstrijden. Gezelliger (mensen gaan niet direct na hun proefje naar huis), een minder 'opgesloten' gevoel, je bent vaak een hele dag van huis, je kunt zowel dressuur rijden als springen (en soms ook afdelingsdressuur) en in het zomerseizoen is de kans op mooi weer ook groter. Ik houd er niet zo van om in een koude donkere binnenbak te moeten kleumen, geef mij dus maar buitenwedstrijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:12

Jaike schreef:
Wat een onzin zeg Boos!
Zij willen ook wel lekker warm inrijden (ik rijd momenteel even geen concours omdat m'n jonkie pas zadelmak is, maar dan beginnen wij ook weer lekker in de B) Hoe zal je paard het eigenlijk vinden, wanneer het vriest en hij moet dan opeens naar binnen en na die tijd gelijk naar buiten Verward En wat als de bodem bevroren is Verward Of dat het sneeuwt ed Verward

Met de lengte van het losrijden ben ik het ook niet eens, ieder paard is anders en de één heeft meer tijd nodig dan de ander, zeker in de winter zijn paarden vaak wat stijver, of juist erg fris

Verder vind ik dat buiten- en binnenconcoursen zo hun charmes hebben Haha!


Waarom nou direct zo'n toon aanslaan?, jij denkt langer nodig te hebben dus ga je graag naar dubbele binnenbakken prima, hoef je mij nog niet af te schieten. De oefeningen in de B en L zijn m.i. gebaseerd op een voorwaarts gereden proef, geen hoge verzameling dus daarom heb je veel minder tijd nodig volgens mij, lekker op beide handen stelling en buiging vragen en wat overgangen. Als je daar een uur over doet om hem dan lekker aan het lopen te krijgen....
En als het sneeuwt dan ligt er ook sneeuw op de weg en dus ga je gewoon niet en bij ijs rij je binnen los, moet je alleen op je beurt wachten!
Aan alles zit een keerzijde.
Het is zo jammer dat alleen de grote maneges nog klandizie krijgen omdat iedereen opeens alleen nog maar in dubbele binnenbakken wil rijden, hier zijn er maar 3 of 4. Dan zijn er binnenkort wel erg weing indoor starts mogelijk.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:15

[quote="Karin"]Wat heeft het niveau nou weer te maken met het wel of niet binnen (mogen) losrijden? En wat dat laatste betreft: IMO mag je juist van een M/Z-paard verwachten dat-ie eerder los is dan een B/L-paard. Zo'n paard is tenslotte al verder in z'n training.

Ook al zo'n fijn toontje, het is weer gezellig op bokt, geef je mening en zelfs moderators gaan lekker hakken.
Vriendelijk bedankt!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:23

Ik zie niet in wat er mis is met de toon van de berichten van Jaike en mijzelf. Jij bent degene die het niveau erbij haalt en daar geven wij op een IMO normale manier onze mening over. Net zoals jij je mening geeft.

Ik zie iig nergens dat er wordt 'gehakt', jammer dat jij het zo opvat.

Kunnen we weer on topic gaan? Het ging over voorkeuren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:41

Ik heb nu in de M ook langer werk met losrijden dan in de B en L, dat los maken lukt nog steeds snel, maar je moet nu ook veel meer gaan sluiten, en verzameling vragen. En dat krijg ik niet in 20min. voor elkaar.
En dat van buitenbak inrijden heb je zelf in de hand, dan moet je maar ergens heen gaan waar je binnen kan inrijden. Maar als de bak bevoren is laten ze je je daar vast niet in inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:47

lekker sfeertje Schijnheilig
Karin schreef:
van een M/Z-paard verwachten dat-ie eerder los is dan een B/L-paard. Zo'n paard is tenslotte al verder in z'n training.

Omdat je in een Z proef lichamelijke inspanning van je paard verlangt is een gedegen warming-up een vereiste om blessures te voorkomen. Voor en gemiddeld gezond paard vergt een B/L-proef weinig tot geen lichamelijke inspanning.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:08

Jippie schreef:
lekker sfeertje Schijnheilig

Omdat je in een Z proef lichamelijke inspanning van je paard verlangt is een gedegen warming-up een vereiste om blessures te voorkomen. Voor en gemiddeld gezond paard vergt een B/L-proef weinig tot geen lichamelijke inspanning.


Idd, voor een B proef hoef je echt geen half uur los te rijden, tenzij je natuurlijk een jong paard hebt dat erg fris is. Voor een Z proef daarentegen, moet ej paard goed los zijn wil je geen blessures veroorzaken. wat denk je dat een wissel of appuyement doet met koude spieren?? Die voelt zo'n paard de volgende dag echt wel hoor...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:39

Lijkt mij dat de lengte van het losrijden niet afhankelijk is van het niveau van de combinatie. Ik ken M combinaties die alleen even 5 tot 10 minuten rustig stappen/draven en dan de proef ingaan en ik ken B combinaties die toch echt wel een 45 minuten nodig hebben voordat paard en ruiter los zijn.

Dit topic gaat over indoor of outdoor rijden, niet over 'wie hoe lang waarom losrijdt'. Lijkt me dat daar een nieuw topic over gestart kan worden.

Mijn persoonlijke voorkeur: outdoor. Paard is net even wat frisser buiten. Het liefste ook nog outdoor waarbij je ook buiten los rijdt. Start ook weleens waar je binnen los moet rijden en dan naar buiten. De binnenbak is dan vaak heel warm en stoffig waardoor paard en ik met zweet op ons rug zitten.

Nog een voordeel voor Outdoor: ik rij eigenlijk altijd buiten (tenzij de buitenbak stijf bevroren is of erg modderig). Binnenrijden is dus voor zowel paard als mij sowieso altijd een omschakeling.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:14

Heb ik ook last van. Mijn paard zweet heel erg als we binnen rijden. Ze heeft geen dikke vacht maar is in de winter gewoon gewend aan de koele buitenlucht.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:17

Ik vind het beide fijn rijden.
Binnen vind ik het vaak fijner omdat mijn paard dan net iets meer op mij let en niet op andere paarden die ineens de kolder in de kop krijgen. Maar bij warmere temperaturen is het vaak erg warm binnen.
Buiten vind ik fijn omdat je dan lekker in de buitenlucht bezig bent.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers