wanneer zie je of het paard niet meer kreupel is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

wanneer zie je of het paard niet meer kreupel is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 23:29

mijn paard is een tijdje kreupel geweest,en moest voorlopig stappen,nou wil ik op 19 september wedstrijd mee doen hoe weet ik zeker of het over is!!!!wat zouden jullie doen!!wachten tot de arts komt voor controle op de 18 september ogf gewoon alvast gaan oefenen...gr Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:32

Je kunt toch gewoon zien of ze regelmatig loopt Verward
Gewoon kijken of alle stappen even lang en regelmatig zijn in alle gangen op zowel harde als zachte ondergrond, op rechte lijnen en op de volte.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 23:34

nou in stap loopt ze al vlot door en zie niet veel,zal morgen eens kijken op de volte hoe ze loopt,want heb een tijdje gestapt in het bos omdat ze kreupel was.vandaar

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 10:32

moet je dat in stap al kunnen zien of in draf

boemel

Berichten: 8356
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:27

In draf is het 't makkelijkst te zien.

Om te testen of mijn paard goed loopt, laat ik haar altijd eerst op het harde rechtuit draven. Dan laat ik iemand anders rennen of iemand anders kijken.

Als dat goed is, maar ik nog twijfel laat ik haar voorzichtig op het harde op de volte draven.

M1+10

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:58

Maar als ze weer regelmatig loopt zou ik wel voozichtig beginnen met oefenen, en niet denken het is over en ik ga weer fanatiek beginnen. als hey door gaat suc6 met je wedstrijd:)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:02

Ehm wanneer hij weer goed loopt denk ik zomaar...

Overigens zou ik dat wedstrijd rijden overleggen met mijn veearts...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:11

Je hebt nog maar een weekje tot aan je wedstrijd en als je tot nu toe alleen gestapt hebt kun je die wedstrijd misschien beter even vergeten.
Wacht gewoon even af wat je da zegt.

There is no reality, only perception.

Jannekeee

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:23

Idd eerst op t harde een stuk laten draven. Laat iemand anders haar geleiden en kijke zelf hoe ze loopt. Loopt ze goed? Ga er eens rustig op rijden, je voelt het toch wel als ze niet loopt zoals ze normaal loopt?
Die wedstrijd zou ik echter wel afzeggen denk ik, ook al loopt ze goed. Ze heeft toch een tijd niets gedaan he...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:26

Zou eerst rechtuit op het harde laten draven. Vooral niet gelijk op de volte want dat is een te zware belasting. Als het rechtuit goed is, kan je eens voorzichtig een drafje maken (met in/uitstappen). Je wedstrijd sowieso niet doen. Neem vooral de tijd om heel langzaam op te bouwen, anders is hij zo weer kreupel als je pech hebt. Geduld!
Wel handig om een ervaren persoon te laten beoordelen of je paard weer zuiver loopt! 2 zien meer dan 1. Als je ernaast loopt kan je het zelf beoordelen aan het geluid (mooi egaal ritme is goed, anders hoor je verschil - maar hier moet je wel in geoefend zijn).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:48

Wedstrijd niet doen- ik heb om dezelfde reden mn eerste concours (een paar weken terug) met eldien afgezegd, ze was niet echt kreupel, maar ook niet goed.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:32

Om te kijken of je paard nog kreupel loopt moet je het volgende doen:

* laat iemand een halve minuut (het best kan je echt klokken) het kreupele been omhoog tillen, zodat z'n been echt dubbel zit zegmaar
* draaf meteen weg met je paard (probeer echt geen stap te stappen, gelijk wegdraven!)
* laat de ander kijken hoe je paard loopt, als hij nu niet meer kreupel maar regelmatig loopt, zit het goed!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:18

je bedoelt een buigproef. Dit mag je nooit zelf doen. Dit moet door een dierenarts gedaan worden. tenminste dat heb ik geleerd. Dus niet zelf met buigproeven gaan prutsen laat dit maar doen door een dierenarts. voor je het weet overbelast je hem.
Een paard kan wel weer rad lopen, maar het is misschien pas net genezen dus voorzichtig opbouwen. Als jij een been gebroken hebt en het gips is er net af loop je ook geen marathon.
Ik zou dus de wedstrijd afzeggen en eerst de dierenarts afwachten en daarna pas weer gaan trainen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:20

Zelfs bij een buigproef mag een paard trouwens enkele passen onregelmatig lopen. Pas na 2 of drie passen moet een paard weer rad lopen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:21

Bel gewoon eventjes de veearts op, hij zal je niet voor niets de 18de terug willen zien met je paard!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:27

Ja? Oh sorry dat wist ik niet. Dit heb ik geleerd en bij ons doen ze het ook (zelf dus) zo. Wist echt niet dat dat gevaarlijk kon zijn...

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:31

Nooit zelf met buigproeven gaan klooien! Je kunt daar zoveel kwaad mee doen, dan is je pony nog veel erger kreupel, als dat misgaat!

Verder: wat voor diagnose had je dierenarts gesteld en wat was het behandelplan? Hoe lang moest je stappen, heeft hij niks gezegd over eventuele controles?
Als hij heeft gezegd, "tot 18 september alleen stappen, daarna kijken we verder", bel dan je wedstrijd maar af, als je te vroeg begint maak je de blessure dalijk alleen maar erger en dat wil je je pony ook niet aandoen lijkt mij.
Heeft hij gezegd, "stap maar een paar dagen en kijk verder maar, de 18e ben ik toch op stal, dan wil ik ook nog wel even kijken" tja, dan zou je kunnen kijken hoe hij loopt en wellicht een klein beetje gaan werken, hoewel je beter advies kunt vragen aan iemand die echt weet waar die op moet letten als het om kreupelheden gaat.
Beter 1 wedstrijd te veel overgeslagen, dan dat je je pony nog erger blesseert, toch?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:31

nou dat een paard op de buigproef enkele passen onregelmatig mag lopen laat een beetje zien hoe zwaar deze oefening is. dus oppassen hiermee. zoals ze hier altijd zeggen "Een paard en een hond lopen al mank om een stront" Knipoog

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 23:54

inderdaad ik heb de wedstrijd afgezegt doe niet mee!!maar emara is niet meer kreupel zowel op het harde als het zachte, zoals ik kan zien en anderen hebben gezien,bouw het langzaam nou weer op!!mag je wel weer beginnen met draven enzo rij namelijk veel recreatief...en hoelang ongeveer opbouwen...in stap mocht ik zo 3 kwartier stappen in het bos...hoe zouden jullie het doen als ze weer regelmatig loopt,en wanneer zou je dan weer naar de les kunnen wat ik 1 keer per week doe??gr

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 12:15

ik bel de arts even...

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:42

ShiningHorse schreef:
Om te kijken of je paard nog kreupel loopt moet je het volgende doen:

* laat iemand een halve minuut (het best kan je echt klokken) het kreupele been omhoog tillen, zodat z'n been echt dubbel zit zegmaar
* draaf meteen weg met je paard (probeer echt geen stap te stappen, gelijk wegdraven!)
* laat de ander kijken hoe je paard loopt, als hij nu niet meer kreupel maar regelmatig loopt, zit het goed!


Dit is niet vestandig om zelf te doen! Bloos!
Hier heb je echt een deskundige voor nodig!!

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:48

ShiningHorse schreef:
Om te kijken of je paard nog kreupel loopt moet je het volgende doen:

* laat iemand een halve minuut (het best kan je echt klokken) het kreupele been omhoog tillen, zodat z'n been echt dubbel zit zegmaar
* draaf meteen weg met je paard (probeer echt geen stap te stappen, gelijk wegdraven!)
* laat de ander kijken hoe je paard loopt, als hij nu niet meer kreupel maar regelmatig loopt, zit het goed!


Dit moet je dus absoluut niet doen!! Bloos!

Buigproef is om te kijken of een rad paard na een buigproef nog rad loopt.. Als je een buigproef doet met een paard wat nog niet goed loopt, kan je hem gewoon weer kreupel maken!!

Hoe je kan zien of een paard goed loopt?? Tja, dat zie je, of dat zie je niet.. Ik kan het niet uitleggen.. Behalve dat alle passen even lang moeten zijn.. Lachen


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 14:02

hoi,de arts gebeld,en ik,mag gewoon nou weer beginnen met rijden!!! *LOL* want de kreupelheid is waarschijnlijk geweest van de hoefsmid want die was in die tijd ook geweest om haar te beslaan,en ze heeft nou voetzooltjes eronder gekregen en nou loopt ze weer regelmatig... OK dan!

de arts zei ik kan gewoon weer beginnen:hoe zouden jullie weer beginnen??

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:31

In het begin heel veel stappen Lachen Gewoon 15 minuten stappen, liefst een paar daagjes.. Daarna uitbouwen met wat rondjes draf. Lachen

Zo heb ik het ook gedaan met mijn fjordenbaal toen hij heel erg kreupel was dit voorjaar Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Noor17, YandexBot en 74 bezoekers