N.a.v 'Wat wil je max. betalen voor een les?'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

N.a.v 'Wat wil je max. betalen voor een les?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:09

Vinden jullie het belangrijk dat je instructeur diploma's heeft? En laat je dit meewegen in het geld dat je er voor over hebt?

Ik heb nu les van iemand die de ORUN heeft afgerond, zelf goed gepresteerd heeft in de wedstrijdsport en veel ervaring heeft met jonge paarden. Ik betaal €25,- in het uur en dat vind ik er absoluut niet veel voor. Maar ik heb haar niet gekozen omdat ze een diploma oid heeft. Heb een proefles van haar genomen en het klikte gewoon goed.

Hiervoor heb ik op een stal gereden waarvan de eigenaren allebei les gaven, geen van beide een diploma oid. Maar ze gaven wel goed les en kregen daar ook dik voor betaald.

Ik hoor van sommige mensen dat ze persé iemand met diploma willen, omdat diegene 'kundiger' zou zijn dan iemand anders. Ik ken mensen hier uit de buurt met zo'n papiertje bij wie de tranen je in de ogen springen als je ze les hoort geven!

Papiertje, must-have of niet?


Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:19

nee, ik vind van niet. Als diegene goed lesgeeft en mij dingen goed kan uitleggen dan intresseert het mij niet of diegene een papiertje heeft ofniet.
Ik zie zat mensen die een diploma hebben en die echt geen les kunnen geven


Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:21

Ik vind het grote onzin. Ik weet namelijk dat iemand had een paard geleend voor Orun cursisten en is stokkreupel thuis gekomen. Ik denk dat het daar ook niet altijd klopt.
Hanteer de klassieke rijkunst en je komt een heel eind, met of zonder diploma.
Laatst bijgewerkt door Bets op 10-09-04 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:22

Ik vind ervaring en het goed kunnen overbrengen belangrijker dan een diploma.

Don't dream your life, live your dreams!

Stuffi
Berichten: 107
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:24

Ik ben het wel met Mr. Mickey eens.
Het gaat gewoon om de klik en erom dat je plezier in je les hebt
Het moet niet zo zijn dat het niet leuk vind om bij die gene te lessen, maar dat je het doet omdat die een diploma heeft.
Plezier is belangrijk

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:24

Bets schreef:
Ik vind het grote onzin. Ik weet namelijk dat iemand had een paard geleend voor Orun cursisten en is stokkreupel thuis gekomen. Ik denk dat het daar ook niet altijd klopt.


Wel vreemd. Orun-cursisten hebben ook altijd een begeleider die ingrijpt als er wat misgaat.

Don't dream your life, live your dreams!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:24

papiertje zegt mij niks, ervaring des te meer en inderdaad goed over kunnen brengen. En daarnaast of zijn/haar eigen paard vrolijk en vrij is of als een zoutzak op stal staat en nukken heeft....

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:24

Diploma interesseert me weinig, praktijkervaring des te meer.
Ik merk dat mijn ZZlicht instructrice (gedilpomeerd overigens) weet waar ze over praat.

Zowel het basiswerk als wat er verwacht wordt bij wedstrijden.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:24

gabyfedde schreef:
Ik vind ervaring en het goed kunnen overbrengen belangrijker dan een diploma.

Helemaal mee eens!
Verder vind ik het fijn als mijn instructeur wedstrijdervaring heeft en ervaring met jonge paarden.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:25

Het gaat er inderdaad om dat degene ervaring in lesgeven heeft en als deze aardig wat klanten heeft en boekt goede resultaten, wat wil je dan nog meer.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:27

Ik betaal 40€ voor een uur. Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:28

ik vind het belangrijkste dat ze zelf ervaring heeft, en dan niet alleen met makkelijke paarden. dat ze het goed kan overbrengen wat je moet doen en vooral waarom? en dan hoeven ze van mij geen diploma te hebben.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:35

Ik wil dus best een behoorlijk bedrag betalen voor kwaliteit, en een diploma staat tegenwoordig niet garant voor kwaliteit. Maar hier in de buurt (en geloof me, het niveau ligt hier relatief heel laag) ben je echt 'het' als je met zo'n papiertje kan zwaaien!

Het gaat mij echt om het overbrengen van bruikbare, toepasselijke informatie die nog te begrijpen is ook. En op hoog niveau gereden hebben is daar geen vereiste voor, want ik ken genoeg mensen die zelf goed gepresteerd hebben maar het niet kunnen overbrengen. En daarnaast zijn er ook mensen die (nog) niet gepresteerd hebben omdat ze het rijden zelf nog niet goed beheersen, maar die wel de theorie snappen en inzicht hebben plus dat goed kunnen overbrengen (en nu niet flauw gaan zeggen dat dit niet kan, ik weet theoretisch precies hoe ik met tennis een ace moet slaan, maar 9 v/d 10 keer beland die bal echt in het net hoor Knipoog ...)!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:42

ben het met je eens, ik denk wel dat hetvoor de gene die het uitlegt makkelijker is als ze het gevoel erbij heeft.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:43


Nulla tenaci invia est via

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:45

Ik ga voor beide! Mijn instructrice heeft zowel veel ervaring en papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:48

Toen ik vroeger nog met mijn vorige paard in Arnhem op de manege stond leste ik gewoon bij de instructrice van de stal. Ze was wel gediplomeerd maar lieve help wat was die les bagger. Maar ja, die conclusie kun je helaas pas trekken als je beter les krijgt.

Diploma's zeggen me dus niet zo veel. Wat wel wat zegt is de vordering die je zelf maakt en het plezier dat je er in hebt en dan weegt het laatste nog wel een stuk zwaarder!!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 11:49

Dat is waar, maar gevoel is zó verschrikkelijk moeilijk uit te leggen! Ik kan een beginner niet uitleggen hoe een fijn over de rug lopend paard met een actief achterbeen en een goede aanleuning aanvoelt zodat diegene zegt 'Oh, dát gevoel'! En dat terwijl ik als ik het uitleg het gevoel bij wijze van spreke onder mn kont voel.
Het is juist belangrijk dat ik diegene naar dat gevoel toe kan loodsen, dat ik me in kan beelden wat voor gevoel het paard geeft, dat ik kan zien waar het 'probleem' (of vaker 'de problemen') liggen, daar een oplossing voor kan geven en op het moment dat het paard fijn loopt ik kan zeggen 'Dat gevoel!'. Dat inbeeldingsgevoel is zo belangrijk!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:55

ja dat bedoel ik dus ook. maar als je dat zelf niet weet hoe het voelt, omdat je dat niveau niet rijd. lijkt mij het lastiger om iemand naar dat niveau te krijgen. Ik heb les van iemand en loods mij ook naar het gevoel toe en die zegt dan ook dat het dat is wat je moet voelen. Is makkelijker voor haar denk omdat ze weet hoe het voelt. is het nog te volgen??

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:59

Voordeel met een instructeur met een Orun diploma van de hoogste fase is dat deze persoon een gedegen theoretische kennis heeft. En in mijn ogen is de basis kennis in de vorm van theorie ook heel belangrijk, MAAR niet zaligmakend. Lesgeven is daarnaast ook nog een kunst die niet iedereen verstaat. Ik heb les van iemand met papieren, Deurne en een duitspapiertje (weet niet eens welke). Eigenlijk heb ik daar nooit om gevraagd, kreeg dat later eens te horen. Ik heb les van hem omdat het onwijs goed klikt en heel goed les is (niet waar Jacobien).

Papiertje is dus handig, mooi meegenomen, maar niet zaligmakend.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:01

Ik vind het papiertje minder belangrijk dan ervaring. Ik weet niet eens of mijn instructeur dat papiertje heeft. Hij heeft veel ervaring met jonge paarden, brengt zelf paarden uit op z-niveau.

En wat ik eigenlijk het allerbelangrijkste vind is dat het klikt met de manier van rijden met mijn paard. Binnen 4 maanden dat ik nu het paard rijd en les heb van hem, boeken we iedere week enorme vooruitgangen. En dan heb ik het alleen nog maar over de basis.

Het paard is 7, was ontzettend dik, lui en had geen conditie. Schudde constant met zijn hoofd was niet aan het been, vond galop moeilijk.

Hij is nu na 4 maanden, afgevallen, niet lui meer, goede conditie, houd zijn hoofd netjes stil, is voorwaarts zonder dat je constant aan moet drijven.

Super dus.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 12:19

Alikesflame schreef:
ja dat bedoel ik dus ook. maar als je dat zelf niet weet hoe het voelt, omdat je dat niveau niet rijd. lijkt mij het lastiger om iemand naar dat niveau te krijgen. Ik heb les van iemand en loods mij ook naar het gevoel toe en die zegt dan ook dat het dat is wat je moet voelen. Is makkelijker voor haar denk omdat ze weet hoe het voelt. is het nog te volgen??


Ik snap het helemaal! Maar ook iemand die dat niveau nog niet gereden heeft kan jou vertellen wanneer je het juiste gevoel voelt. Voorwaarde is wel dat je wat je ziet kan vertalen naar goed of fout. En daar komt het oog voor detail om de hoek kijken. Op het moment dat alle kleine dingetjes in orde zijn kun jij tegen die persoon vertellen dat het gevoel op dat moment het goed is.

Als ik iemand zie rijden beeld ik me automatisch een gevoel in, ook als die oefening (ver) boven mijn niveau ligt. En ik denk dat meer mensen zich zouden moeten inbeelden hoe het voelt als ze een oefening goed uitvoeren. Uit studies is namelijk gebleken dat als je in gedachten een bepaalde beweging uitvoert voordat je hem echt uitvoert, en het bijbehorende gevoel indenkt, de uitvoering nauwkeuriger is. Onze hersenen zijn namelijk in staat om 'vooruit' te voelen, dus een gevoel in te beelden dat we niet eerder al gevoeld hebben. En vaak komt het nog behoorlijk overeen met de werkelijkheid. Dit bevordert dus de nauwkeurigheid en versnelt het leerproces.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:39

ik geef ook les ik ben zelf 14 (nog erg jong ik weet het)
maar de mensen(jongerekinderen) die ik les geef hebben er plezier in en gaan ook steeds beter rijden.
zelf heb ik ook geen top zit maar de mensjes die les geef gaan behoorlijk snel vooruit
zelf vraag ik er niet veel geld voor (altijd onder de 10 euro) omdat ik geen diploma hebt en geen top ruiter ben dit kan tog wel of niet?

gr gwen

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:52

voor heel of half uur .. voor een heel uur vind ik het kunnen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:54

diploma's intereseren me geen reet,
ik moet er mee klikken, en ze moet we wat kunnen leren, op een paarvriendelijke manier, ze moet goed naar mijn paard kunnen kijken en mij zo goed mogelijk begeleiden om hem zo goed mogelijk te kunnen rijden. En of ze dan diploma's heeft of niet, is me om het even Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 10-09-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xSCWx, YandexBot en 45 bezoekers