NRPS x Lipi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

NRPS x Lipi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-04 09:46

Ik heb de mogelijkheid om mijn NRPS-merrie te laten dekken door een goedgekeurde Lipizzanerhengst. De vraag is: doen of niet?

De merrie is klein (1.45) en tenger, erg "arabisch". De hengst is 1.57 en niet te zwaar gebouwd, maar toch, wel een Lipizzaner. En nu probeer ik dus op alle mogelijke manieren advies te krijgen, hoewel het er soms niet duidelijker op wordt allemaal Haha!

De één wordt al lyrisch bij het zien van foto's van de hengst en zweert me dat het veulen een juweeltje zal zijn, de ander roept nog voor de hengst gezien te hebben, dat zo'n kruising waarschijnlijk een gedrocht is... zo wordt het maken van een keuze niet gemakkelijker.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik hoop toch dat ik op deze manier meer adviezen kan krijgen. Zuiver arabier x iets baroks kan heel leuk zijn, hoe zit dat met 75% arabier x barok?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:27

Onze merrie is er zo een, ze heeft het uiterlijk van een Lipi

Gratis af te halen mooie jonge katten


StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:34

Ik heb een zuiver Arabier x barok en inderdaad erg leuk OK dan! (zie Paradox in mijn profiel).
Je geeft aan dat je merrie het meest naar arabisch uiterlijk neigt, dus ik denk dat de formule best het zelfde kan uitwerken, maar het blijft gokken.
Ervan uitgaande dat de gekozen hengst dat verbetert wat jij wilt verbeteren aan je merrie (gangen, bredere bouw, rustiger karakter bijvoorbeeld) én je bij het NRPS zelf geen geschikte(re) hengst kan vinden -waar bij mezelf de eerste voorkeur naar uit zou gaan- én als dit een door het eigen stamboek goedgekeurde hengst is: doen!

Nóg makkelijker (en goedkoper en veiliger) is uiteraard een kant-en-klaar veulentje te kopen. Maar ik kan me voorstellen dat je graag een veulen van je eigen merrie wil Tong uitsteken

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:08

Ik ken een kruising Lipi maal E-pony (met een dosis Arabisch bloed).
Normaal gesproken ben ik niet snel negatief over een paard maar deze kruising vind ik dus echt bijzonder lelijk.
Het is een kleine E maat geworden met een bijzonder lelijk en groot hoofd, veel te lange en zwakke rug en daaronder eng dunne beentjes.
Niet mijn keuze dus.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:55

Welke hengst is het?

Ik ben zelf niet zo voor kruisingen aangezien je vaak niet weet wat je krijgt (wat nu dus ook het gevalk zal zijn) maar het uitgangspunt blijft hetzelfde: de hengst moet de zwakke punten van je merrie gaan compenseren en verbeteren. En als je bv een van de lipi's hebt die erg barok is en jou paard is juist erg iel lijkt het mij niet zo'n geslaagde combi aangezien je dan wel eens erg rare verhousingen krijgt.

boemel

Berichten: 8327
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:06

Ik ken iemand die diverse fokproducten had van een lippizaner merrie x engels volbloed (Sit this one out).
Ik vond het leuke beesten om te zien. Mooi front, leuk koppie!

M1+10

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:27

Wouw dat word vast een heel leuk paardje! ik zou het zeker doen.
Kusjes evelyn

Tessa [Over-Shadow]

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 09:08

Iedereen bedankt voor de reacties. Het blijft een moeilijke beslissing eerlijk gezegd... Als het goed is gaat de foktechnische commissie van het NRPS zich binnenkort ook nog over mijn vraag buigen, ik denk dat ik hun uitspraak "bindend" zal laten zijn. De geïnteresseerden hou ik op de hoogte!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:23

Je veulen wordt of bij het KWPN of bij het NRPS in elk geval geregistreerd want beiden zijn erkende stamboeken en registreren kruisingen, dus dat kan geen probleem zijn.

Gratis af te halen mooie jonge katten

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:47

Zelf in het bijboek van de Lipizzaners zou dit veulen ingeschreven kunnen worden, ik kan nog alle kanten op Knipoog

Maar eerst maar eens goed bedenken wat ik ga doen!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:20

Ik vind het nog steeds raar dat ze een endurance-sportmerrie een Lippizaner dekking als prijs geven! Over de combinatie valt niet veel te zeggen eigenlijk. Als je mazzel hebt word het iets heel moois, als het verkeerd uitvalt krijg je rare verhoudingen en bv. een hoofd dat niet bij de rest past. Misschien helpt het om je af te vragen wat je met het veulen wilt gaan doen?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:13

mandymonica schreef:
De geïnteresseerden hou ik op de hoogte!

Ik ben benieuwd wat het NRPS zegt!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 10:59

Barb77 schreef:
Ik ben benieuwd wat het NRPS zegt!


Ik wacht ook nog met spanning af... zal daar niet zo heel snel antwoord op krijgen vrees ik. Maar ik zal het zeker melden!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers