Mening gevraagd!!!(serieus alsjeblieft)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Mening gevraagd!!!(serieus alsjeblieft)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 11:12

Wat vinden jullie nou?
Wij hebben een pony weg moeten brengen, omdat ze ernstig hoefbevangen was, zelfs zo erg dat haar hoefbeen al aan het kantelen was. Daarbij had ze een abces in haar been, en miste ze een stukje kraakbeen in haar hoefrand. Ze zou nooit meer pijnloos kunnen lopen. Ik heb besloten om haar naar de slacht te brengen, dat is iets wat je niet zomaar doet, maar ik vind dat het meest humaan.
Erg genoeg zou je zeggen, maar nu komt het.
Ik heb een brief gestuurd naar de vorige eigenaar, ik had haar namelijk pas een jaar, en vertelt wat er gebeurd is met de pony. Ook heb ik daar in geschreven dat ik me niet kon voorstellen dat ze niet geweten hebben dat ze op zijn minst gevoelig voor hoefbevangenheid was en dat je eigenlijk zo´n pony niet zou moeten verkopen.
Ook heb ik geschreven dat ik geen zin had in verwijten heen en weer en geen antwoord terug hoefde.
Nou ik kreeg vanmorgen een aangetekende brief met antwoord!!!
Vier velletjes vol verwijten, we zouden niet goed voor de pony hebben gezorgd, haar op te nat land hebben gezet(het was vorig jaar nog nooit zo droog geweest!!!), we zouden geen verstand hebben van paarden etc.
Ik zou de brief hebben geschreven omdat ik last van een schuldgevoel had!! Nee, een brief schrijven van vier kantjes dat is dan zeker geen schuldgevoel.
Ben ik nou gek, of is zij het?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:16

het lijkt mij van beide kanten niet netjes om elkaar te gaan verwijten, ik kan me voorstellen dat zij zich door jou brief erg aangevallen voelde, je weet niet zeker of ze het wist dus vind ik hetr raar dat je het haar gaat verwijten.
Het is allemaal erg genoeg....

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:16

De vorige eigenaar kent jou kant van het verhaal niet. Toen zij de pony aan jou verkocht dacht ze ws dat je wel genoeg verstand van paarden had. Als zij toen had gezien dat je er totaal geen verstand van had, had ze hem heus niet aan jou verkocht. Is ze wel eens komen kijken waar je hem hebt staan?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:18

Misschien was het handiger geweest om vóór je je pony naar de slacht bracht contact met de vorige eigenaars op te nemen. Nu worden ze voor een voldongen feit gesteld èn beschuldigd van het feit dat ze voor de verkoop al wisten dat de pony niet in orde was.

Heb je de pony niet laten keuren voor de aankoop?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:19

Nou... ik dnek niet dat er iemand gek is. Het is al naar genoeg..

Jij hebt hun een brief geschreven met een duidelijk verwijt naar die mensen dat zij een pony hebben verkocht aan jjou terwijl zij volgens jou wisten dat hij hoefbevangen was. Dat is nogal wat om zo rauw op je dak te krijgen, terwijl zij het misschien echt niet wisten. En misschien wel heel erg gek met dat beestje waren. Misschien zijn ze ook heel verdrietig dat het zo slecht met het diertje is afgelopen en dan lezen ze ook nog dat zij hiervan de schuld krijgen. Als zij idd onwetend zijn en het echt niet wisten is dat natuurlijk behoorlijk schrikken als je zo'n brief krijgt. Een 1e reactie kan dan zo'n brief zijn die jij van hun hebt ontvangen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:19

Mhh schijnbaar is het toch in het verkeerde keelgat geschoten. Helaas doe je daar weinig aan de ene doet er niets mee en de andere voelt zich aangevallen. Je kan er helaas niets aan doen.

Ik weet net de reden vanhet aangetekende schrijven dat ze er nog wat mee willen?. Zo niet zou ik het naast me neer leggen het word een discussie heen en weer waar je niets aan kan doen. Als je het werkelijk had willen aanvechten had je de pony nog moeten houden. Helaas is dat nu niet meer het geval.

Verwijten ook al bedoelde je het niet zo is altijd lastig op papier face to face is het toch makkelijker en beter.

Succes.

ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 11:19

MissNynke: daarom wilde ik geen antwoord, het haalt de pony niet terug maar ik vond het wel netjes om te laten weten dat de pony er niet meer is.
Sting: ze zijn drie keer geweest, en elke keer vonden ze het prachtig, de pony vonden ze er goed uitzien, geen klachten dus.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:20

ehm, eerst zou ik de schuld over die brief bij jezelf zoeken. De vorige eigenaar krijgt nu ineens een brief dat haar pony dood is, en krijgt allerlei verwijten naar haar hoofd gegooid. Ik zou dan ook uitvallen denk ik. Hoefbevangenheid kan zomaar ineens ontstaan, m'n verzorgpony kreeg het op haar 10de ineens, terwijl ze toen al 8 jaar op hetzelfde stuk land stond. Dus dat je gelijk zo negatief tegen die eigenaar deed klopt ook niets van. Ze stond bij jou neem ik aan ergens anders dan bij de vorige eigenaar, dus bv de weide was ook anders, daar kan het nou net aan gelegen hebben, dat ze hoefbevangen is geworden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:22

Als die pont nooit eerder hoefbevangen is geweest dan hebben die mensen dat niet kunnen weten. Maar goed, ik vind het dus ook van beide Actie = Reactie. Als je zo'n brief schrijft kan je ook antwoord verwachtten. Het heeft geen zin om er nu druk over te maken je krijgt je pont er niet mee terug . Ik zou het lekker laten rusten meid. jij hebt jou mening die mensen hebben duidelijk een andere mening. Zet het maar van je af en denk er het jouwe van.

ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 11:29

Ik moet misschien iets meer van de geschiedenis vertellen. We hebben de pony gekocht, niet gekeurd want ze was 300% gezond vertelde de eigenaar, maar we moesten wel uitkijken met weidegang, ze moest ´s avonds naar binnen, en niet te veel eten geven.
Dat hebben we ook niet gedaan, ze kreeg eigenlijk niets anders dan oud hooi, ging ´s avonds altijd naar binnen we hebben de weidegang helemaal aangepast. Van het voorjaar hebben we haar maar slechts een uurjte per dag op de wei gehad, altijd opgepast en om de zes weken de hoefsmid laten komen. Ook hij vertelde me dat ze al hoefbevangen was geweest.
Riant: je hebt gelijk dat is actie reactie is geweest, gek is toch dat je denkt netjes te zijn en dat dat dus heel anders uitpakt.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:31

Lijkt me handig dat je nu verder geen actie meer onderneemt en het laat rusten, anders maak je het aleen maar erger.

ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 11:32

Doe ik ook, ik wilde alleen jullie mening graag weten.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:42

uhh, elke pony kan bevangen raken hoor.
hoeft niks met kunde of onkunde te maken te hebben.
een vriendin van mij had haar paardje 10 jaar, is bevangen geraakt en heeft ze moeten laten inslapen.
oorzaak van de bevangenheid?
waarschijnlijk een onsteking ergens.
bevangenheid kan meerdere oorzaken hebben, het heeft niet ellaan met eten te maken.
het kan best zo zijn dat geen van beide er iets aan konden doen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:55

Ik weet dat jij genoeg verstand hebt van paarden en niemand zou mij wijs kunnen maken dat de problemen die ze met haar benen had, veroorzaakt zijn door een te nat weiland, klinkt als iets wat regelrecht de prullenbak inkan.

Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan in jouw situatie, moet ik er wel bijzeggen dat je haar wel had moeten laten keuren voor aankoop en dat dat wel nalatigheid van jouw kant is geweest.

Er zijn geen mensen zo gemeen als de mensen in de auto- en paardenhandel...

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:57

In het stukje 'geschiedenis' zeg je het zelf al.....
300% gezond, gezondheid kan niemand garanderen, zelfs de DA niet, heb mijn paard helemaal binnenstebuiten laten nakijken/keuren en toch heeft hij nu een hartruis, iets wat er toen nog niet was... Zelf kan je nu ook 300% gezond zijn en over een half jaar kan dat zomaar veranderd zijn.
Ook zijn niet alle grassoorten hetzelfde (zelfde voedingswaarde), denk niet dat je de oude eigenaar iets kan verwijten, netzoals dat zij jou niets kunnen verwijten.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:04

je kunt volgens mij bij een keuring niet zien of een paard snel bevangen kan raken hoor

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:05

Trek het je niet aan!

Ach gut


De pony is altijd al heel erg gevoelig geweest voor hoefbevangenheid; dat moet hij echt ook bij de vorige eigenaren zijn geweest hoor! Dat ze het wisten blijkt ook wel uit de vage dingen die ze gezegd hebben.....
Erg naar dat ze het er bij de verkoop niet bij gezegd hebben. Ze wisten dat hij op stal kwam en overdag in het land.
Dan verkoop je je pony niet aan iemand waar hij overdag de hele dag op de wei moet maar aan iemand die hem alleen kan stallen; zoals bv op een manege ed. Maar zeg het er minimaal bij!
En kom niet nadehand met vage opmerkingen/waarschuwingen!

Je weet zelf dat je goed voor haar bent geweest, dus laat ze maar lekker de "fout" bij jou leggen; je weet zelf toch wel beter!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:34

waarschijnlijk baal je er zelf nu ook van dat je haar die brief gestuurd heb.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het gedaan hebt,
zoiets zou bij mij ook in mijn hoofd opkomen.

Maar als je het achteraf bekijkt hebben jullie allebei niets aan deze correspondentie gehad:n
Het arme beestje is nu dood,
en wie zijn schuld het ook was.er is nu niets meer aan te doen Verdrietig

Ik wens je heel veel sterkte toe met de verwerking van je verdriet! Ach gut

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:36

misschien had je beter kunnen bellen...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:42

Je hebt haar dus niet laten keuren voor aankoop? Tja, dan is het ook wel een beetje, eigen schuld, dikke bult.
Ik vind niet dat je die mensen iets kan verwijten. Zij hebben misschien nooit geweten dat de pony gevoelig was voor hoefbevangenheid. Dat je een brief stuurt kan ik me ergens wel voorstellen, maar verstandig om te doen vind ik het niet. Je krijgt je pony er niet mee terug, en op zo'n brief kan je natuurlijk ook zo'n antwoord verwachten. Logisch, ik had ook zo'n antwoord teruggestuurt als ik opeens zo'n onbeschofte (sorry, is niet naar jou persoonlijk) brief had gekregen.

Sterkte met het verwerken van de dood van je pony Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 12:53

ossenburg schreef:
MissNynke: daarom wilde ik geen antwoord, het haalt de pony niet terug maar ik vond het wel netjes om te laten weten dat de pony er niet meer is.
Sting: ze zijn drie keer geweest, en elke keer vonden ze het prachtig, de pony vonden ze er goed uitzien, geen klachten dus.

Netjes? Maar misschien hadden die mensen daar wel helemaal geen behoefte aan. Ik weet ook niet wat de toon van jouw verhaal is geweest dat de andere partijje meteen 4 kantjes aangetekend verzond.........

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:50

Ik vind het ook een vreemde actie van jouw kant. Het is inderdaad netjes om de oude eigenaar op de hoogte te stellen van het feit dat het beestje niet meer leeft, maar om ze nou dingen te gaan verwijten is bepaald niet netjes.

Mijn eigen pony heb ik destijds af moeten laten maken vanwege hoefbevangenheid, beestje was 15 jaar en al 13 jaar van mij, en was nooit eerder hoefbevangen geweest. Het kan dus zomaar uit de lucht vallen.

En bovendien, door elkaar over en weer verwijten te maken krijg je de pony niet terug... Alleen melden dat het diertje jammer genoeg niet meer leeft, was voldoende geweest en had niet zo'n nare nasleep als gevolg gehad.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:50

Misschien stuurde ze jou de brief aangetekend omdat ze bang was dat je stappen wilde ondernemen tegen haar?
Is van haar misschien niet helemaal eerlijk geweest om te zeggen dat de pony 300 procent gezond was, maar tegelijk was het van jou een beetje naïef om dat klakkeloos te geloven. Tenslotte heeft ze je wel degelijk gehint om uit te kijken met voeren.

Ik vind het wel netjes van je dat je even hebt laten weten dat de pony is overleden. Maar misschien is door je verdriet de toon van je brief toch iets te pittig geweest.... tja, is nu niet meer terug te draaien natuurlijk.
Ik zou het hierbij ook laten rusten, laat het de herinnering aan je pony niet verstoren in ieder geval.
Sterkte verder.

ossenburg

Berichten: 394
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: benschop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 20:52

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties.
In ieder geval is het duidelijk dat emoties opschrijven toch altijd veel moeilijker is en veel meer losmaakt dan dat je in eerste instantie denkt.
Ik laat het hier dan ook bij, en zal niet meer reageren op nieuwe reacties.