Heeft er iemand een tip??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
alf
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: A'dam

Heeft er iemand een tip??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 18:39

Ik rij op een manege pony bij any dale maar telkens als ik zijn hoofdstel probeer in te doen gaat hij rennen door de stal . Heeft iemand een goede tip hoe ik dit kan voorkomen.


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:43

Hoi!

Ik kan je twee ideeen geven.
Doe het halster om de nek van je pony en laat hem vast staan... dan kan hij dus niet wegrennen...

Je kunt ook eerst de teugels op zn hals slaan, dan het halster losmaken en meteen je hand over zn neus leggen...

Hoop dat je hier wat mee kan!

kuss


Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:45

bedoel je het bit in doen of het hoofstel om?
bij het bit indoen zou ik zeggen probeer je vinger in de zijkant van zijn mond te doen zodat hij zijn mond opendoet. En als hij weg loopt (ik weet niet hoe groot de pony is) maar ik doe dan altijd mijn ene arm over zijn hoofd en houd met die arm het hoofstel vast en met de andere arm probeer ik het bit in te doen. Sorry voor de vage uitleg ik ben heel slecht in uitleggen.
Als hij weg loopt kun je voordat je het halster af doet de teugels om zijn nek doen en daarna het halser nog om zijn nek, zodat hij niet weg kan lopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:34

Blijf vooral heel rustig. Het lijkt mij dat de pony wat nare ervaringen heeft gehad met het omdoen van het hoofdstel. Blijf heel rustig, en praat tegen het paardje. Doe het bit ook heel rustig in. Als je het paardje vast gaat zetten riskeer je de kans dat hij dadelijk helemaal over de rooie gaat.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Een halter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 05:10

Ja, een halter omdoen en vastmaken is een zeer goed idee. Heb ik ook altijd gedaan. Je zal inderdaad wat geduld moeten hebben en de tijd nemen om hem maar weer te laten wennen. Ben je zeker dat hij/zij geen pijnlijke mond heeft? Dat kan ook een van de redenen zijn. Anders, gewoon geduld!

alf
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: A'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 18:05

vanda's schreef:
Hoi!

Ik kan je twee ideeen geven.
Doe het halster om de nek van je pony en laat hem vast staan... dan kan hij dus niet wegrennen...

Je kunt ook eerst de teugels op zn hals slaan, dan het halster losmaken en meteen je hand over zn neus leggen...

Hoop dat je hier wat mee kan!

kuss


dit heb ik geprobeert, maar toch weet hij te ontsnappen! zodra ik het halster iets losser maak is hij weg, maar toch bedankt voor de tippen

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:53

Sla een halster touw om zijn nek en hou dat vast tot je de teugels over zijn hoofd hebt gedaan. Hou dan zijn neus vast (bij het neusbot) en neem het hoofdstel dan in die zelfde hand. Met je vrije hand kan je het bit in zijn mond doen. Ik hoop dat het je lukt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

wegloop pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 23:11

he wat dacht je van gewoon het halster om te laten en het hoofdstel eroverheen. lijkt nergens naar weet ik wel, maar als je dat steeds doet, en zoals xono al zei rustig alles doet, leert hij op die manier dat A weglopen geen zin heeft en B dat je toch niet zo erg bent al hij wel denkt. Schijnheilig
dit laatste is niet persoonlijk bedoelt hoor.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 12:44

Pendro was toen ik hem net had ook kopschuw.
Je kreeg echt zijn hoofdstel niet om.
Ik heb toen idd in het begin ook telkens mijn halster omgelaten.
Na een paar keer zo gereden te hebben heb ik voorzichtig het halster afgedaan en zonder halster ingebit.
Op een gegeven ogenblik vond hij het ook helemaal niet erg.
Gewoon rustig blijven en niet boos worden

alf
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: A'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 21:41

hij is totaal niet kopschuw, maar gewoon ontzettend lomp en vervelend!

Dundee
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:16

Lips are sealed Als je je paard een snoepje geeft als je het hoofdstel om wilt doen gaat hij het hoofdstel omdoen leuk vinden. Natuurlijk moet je dit niet blijven doen maar om het te leren. Ook om het bit in te doen kan je dit doen en daarbij zeg je bv. happen, op een gegeven moment kan je het snoepje weglaten en hoef je alleen nog maar happen te zeggen. Het werkt echt!!! Gaaaap

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:30

gewoon zijn hoofd vast blijven houden als hij rondjes gaat rennen. Hij geeft het vanzelf wel een keer op. Ik heb het al meerdere keren zo gedaan, je moet gewoon niet opgeven. Dan maar even meerennen...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:38

Toen ik mijn paard pas kreeg, had ik hier ook last van.
Een slechte ervaring: en een goeie tip voor jou: Wanneer je eerst de teugels om z'n nek doet, en hij daarna gaat rennen (door de box, of ergens anders) en hioj trekt het hoofdstel uit je handen, hebje grote kans, dat hij erop gaat staan. (mooi je hoofdstel aan flarden!)
Als je paard er angst voor heeft of iets anders, kan je hem ook beter geen halster om zijn nek doen, om ongeveer dezelfde reden.
Met een goeie ruk, en een slappe haak is de haak zo stuk.
Wat je eerst kan proberen, is zijn neus vast te pakken zodat hij niet weg kan lopen.
Je kan dit beter alleen doen wanneer je het paard een beetje aan kan, en niet zo heel klein bent, anders word het al gauw een kermis attractie Pling .
De teugels voor je laten hangen, en er op passen dat hij er niet in gaat staan.
Terwijl jij zijn hoofdstel in probeert te doen, nog steeds zijn neus vasthouden, en als hij hem probeert weg te trekken, misschien ff inknijpen, dat vinden ze niet leuk.
Wanneer het gelukt is, later pas de teugels om zijn nek slaan.
Als het echt niet lukt, kan je beter een ervaren iemand roepen, en die het laten doen.

"What we call human nature, is actually human habit.."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Harkie, ZarahZoe en 35 bezoekers