artrose voorbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

artrose voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 18:59

bij mijn fjord is een ontsteking aan het hoefgewricht geconstateerd. Hij was al 3 maanden onregelmatig en in draf kreupel als we een bocht om gingen. Ze heeft nu voor 3 weken Quadrisol gekregen (ontstekingsremmer en pijnstiller) en daarna moeten we kijken hoe het gaat. Gisteren gelopen met haar (moet 10-30 min. stappen iedere dag). En daarna voelde ik dat haar voorbeen op de plaats van de artrose warm was. Ik maak me nu zorgen of die ontsteking dus nu juist niet doorgaat. Ze heeft nu al 2 weken quadrisol en mag dus nog maar een paar dagen hebben. Wie kan mij ervaringen vertellen over de ervaring met artrose of ontsteking welke warm wordt? is dit een positief of negatief iets dat warm zijn van de plek?
De ontsteking zit aan de voorzijde van haar voorbeen, het wordt in een later (erger) stadium wel lage overhoef genoemd. Ze heeft nu ijzers van aluminium welke helemaal afgerond zijn naar allen kanten zodat ze makkelijk kan lopen. Is er iemand met ervaringen? ik lees best veel goede berichten dat de paarden nog recreatief meekunnen, maar blijven die mensen met negatieve ervaringen stil of mag ik echt nog wel positief denken?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:33

Ik zal je een beetje geschiedenis geven over mijn paard. Ik heb haar vanaf dat ze 4 maanden oud is, ze had een zware voedingsachterstand en was letterlijk vel over been(nu 17) Omdat ze op 3 jarige leeftijd nog zo aan het groeien was (en uiterlijk nog een veulen leek ondanks 1.73m op de keuring !-ze is trouwens uitgegroeid tot 1.78cm) heb ik haar pas met 4 ingereden. Mijn hoefsmid had al snel door dat er iets niet klopte. Omdat hij zich heel erg verdiept in been/hoef gebreken wilde hij, toen ik voor iets anders op de kliniek was graag foto's (voor zichzelf- ze was toen dus nog lang niet kreupel/onregelmatig, dat kwam pas ruim 10jaar later) van haar voorbenen. Ze was 4 jaar toen er ernstige verbening van de hoefkraakbeenderen te zien was+ lage overhoef(Dit is zelfs aan de buitenkant van de hoef te zien en te voelen). Ook al was ik daar niet voor een diagnose vinden de heren DA dat ze die toch moesten geven. Hun advies was afmaken. : Na ze hiervoor hartelijk bedankt te hebben, heb ik haar natuurlijk gewoon mee naar huis genomen Knipoog Mijn hoefsmid zei toen (want ik begon me natuurlijk zorgen te maken) dat hij een bezemsteel zou vreten als ze kreupel werd hierdoor- het was namelijk zo erg dat ze dat al lang had moeten zijn ! Het enige was dat ze een kortere pas had, haar gangen waren niet meer zo ruim als toen ze 3-4 jaar was.
Bijna een 4 jaar geleden was het dan toch zover (maar dus wel 10 jaar later) ze liep onregelmatig en het was dik en warm net boven de koot weer zei mijn hoefsmid "maak je geen zorgen, ik kan nog van alles doen" maar hij wilde wel foto's om te weten hoe het precies zat.
Dat was denk ik de ergste dag van mijn leven, alle dierenartsen van de kliniek erbij (want dat hadden ze nog nooit gezien bij een levend paard) Ik heb zelf geweigerd de foto's te bekijken, en heb ze tot op de dag van vandaag niet gezien(de ervaring van 10 jaar geleden was toch nog vers genoeg!) Het enige wat ik zei was "Rob zorgt wel dat het goed komt" en dat deed hij dmv het B.O. beslag. Het break over beslag is voor mijn moeilijk uit te leggen, het wil zeggen een ijzer zonder lip dat helemaal op maat gemaakt is qua vorm van niet hoe een hoef er uit MOET zien, maar hoe het paard zijn been WIL zetten per paard verschillend dus, bij mijn paard houdt dat in dat hij (het is het rechtse been) rechtsvoor het ijzer iets omhoog laat lopen en iets meer aan die kant van de teen/buitenkant weghaalt. Voor een goede beschijving met foto's kun je kijken op de site van mijn hoefsmid www.hoofcare.nl (beengebreken: arthrose, overhoef en verbening van de hoefkraakbeenderen- ze heeft het allemaal)
Toen dit beslag eronder lag liep ze gelijk niet meer kreupel toen ik haar moest laten draven, en na een paar dagen was de pees weer dun.
Ik rij nog steeds dagelijks op haar, het enige wat ik niet doe en nooit gedaan heb is springen. Dressuur heb ik ook altijd met haar gedaan maar wel met mate (vooral de zijgangen niet overdrijven) en niet te kleine voltes.

Ik weet 100% zeker dat ze geen pijn heeft omdat 1; ze zo kleinzerig is als ze groot is bij een hoefzweer bv gaat ze gewoon liggen ipv op 3 benen rond te strompelen Haha! 2: tijdens een buitenrit wil ze nooit naar huis, ze stelt alles in het werk om het rondje zo groot mogelijk te maken en slaat gewoon zelfstandig een andere weg in als we bijna thuis zijn. Ze staat nooit in de typische "arthrose-stand" waarbij ze het slechte been naar voren zetten

Maart 2004 zijn er opnieuw foto's gemaakt, gewoon om te zien hoe het er nu uit ziet, en er was GEEN achteruitgang met 4 jaar geleden ! Het is stabiel gebleven OK dan! mijn DA en hoefsmid hebben de foto's vergeleken met die van de vorige keer ze waren zeer tevreden.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 08:09

Dit had ik even nodig! dank je. Maar toch blijf ik ongerust. Gisteren rende ze naar het hek en liep ze niet goed. Ik denk ieder keer ook maar dat ik er alles aan doe en ik niet meer kan doen dan afwcahten...maar toch blijf je dat gevoel houden. Het beslag wat ze nu heeft loopt inderdaad rond af zodat ze makkelijk rolt over de tenen...ik snap wat je bedoeld. Je had het over een pees die weer dun was ? Bij mijn fjordje is nooit iets aan de buitenkant te zien geweest. In stap loopt ze ook prima, niks te zien. Allen in draf komen de problemen eruit. Toen het beslag er net onder zat en ze pijnstillers kreeg liep ze goed. Nu 2 weken later met hetzelfde beslag en pijnstillers loopt ze minder goed.....ik weet het ik moet gewoon afwachten...maar ik wordt er zo onrustig van. Pas over twee weken moet ik de DA (kliniek Emmeloord) bellen hoe het gaat. Ik denk dat ik niet zo lang ga wachten.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 08:15

Oh ja...dat break overbeslag heeft ie nu...maar ik hoor ook veel over die leren zooltjes. Ik heb in mijn hoefbeslag boek alles gelezen over die hoefproblemen en daar stond in dat die zooltjes worden toegepast als de problemen aan de achterzijde van de hoeb/been zitten (dus bij de pees). Maar het lijkt wel of er ook veel atrose patienten op deze zooltjes lopen en niet op het break over beslag. Wie weet meer ?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:11

Mijn paard heeft ook artrosen in de ondervoet. Hij is in het gewricht ingespoten, drie jaar terug, en dit gaat super. Ook staat hij sinds een aantal jaar op luchtdruk zolen. Zolen waar een bolletje inzit gevuld met lucht, dit vangt zeg maar deklappen op. Dit helpt heel goed, is nooit meer stijf/kreupel of onregelmatig door de artrose geweest.
Groetjes Kimmie1

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 10:44

oh joepie zeg! maar die van mij is nog niet zo ver. Het gaat eigelijk nu niet zo joepie. Net de DA gesproken en omdat zijn voetje wat warm was enze niet goed draaft raad ie me nu aan om de dag te gaan stappen met haar. Verder zegt ie als het begin volgende week slechter gaat moet ik bellen....ik blijf onrustig slapen denk ik...ook al vind ik wel dat er heel veel paarden zijn die het zo goed doen met artrose dus heb ik wel wat hoop...ik moet gewoon afwachten (maar ben erg ongeduldig van aard).
Ben in ieder geval iedere ochtend voor ik naar mijn werk ga (7 uur ochtends) al muesli aan het voeren met pijnstiller (al 2,5 week) dus vind dat ik al erg mijn best doe. Dank je voor de reactie

SSindy

Berichten: 45
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Groot-Ammers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:05

sinds twee jaar staat het paard Bobby (21 jaar maar heeft voor zover ik weet altijd last gehad van zijn voorbenen) bij mijn verzorgpony in de wei. Hij werd afgeschreven omdat hij arthrose heeft in het kroongewricht aan beide voorbenen. Er is vanalles aan gedaan en niets heeft geholpen. Omdat de eigenaar hem niet kon laten afmaken heeft hij hem bij de oude eigenaar in de wei gezet bij mijn oude (26 jarige) verzorgpony. Deze pony kreeg toen whiteline disease, maar eerst dachten de artsen dat het arthrose was, dus kreeg hij een soort medicijn voor geschreven: arthri aid. En ik moet zeggen dit werkt geweldig, Bobby loopt weliswaar kort met zijn voorbenen maar heeft sinds hij bij mijn verzorgpony staat en dat spul krijgt niet meer kreupel gelopen. We zijn nu weer zover dat we buitenritten met hem maken en af en toe een beetje dressuur rijden. Ik dacht dat we helemaal niets meer met hem zouden kunnen maar het gaat nu echt heel goed. Dus er is hoop!

denxxxise

Berichten: 30
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:14

hoi wieteke ,, Knipoog het is spannend voor jullie,, ik duim voor je echt ,, *LOL*
veel liefs jaecqueline Ach gut [color=indigo][/color[/quote][/u][/i][/b]

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 12:13

Thanks....ik had het kunnen weten dat jij hier ook altijd op snuft.
Ik ben allen nog niet zo ervaren met al die icoontjes en fotos.
Om je op de hoogte te stellen...het gaat op en af, ik weet niet en we moeten echt afwachten. Heb inmiddels veel paardenverhalen gehoord en ook paarden gezien die gewoon nog prima te gebruiken zijn dus moet daar toch maar vanuit gaan. Het duurt wel een half of een jaar.... geduld blijkt een schone zaak en wij worden op de proef gesteld!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:45

Wat ik uit je reactie opmaak is dat je je paard wel gewoon buiten zet en dat ze dan rondte rent?!

Mijn paard had een ontsteking in zijn rechtervoorbeen in de weke delen van zijn kogel. Daarnaast is er ook artrose (een 1tje) geconstateerd in datzelfde been. Ik heb 6 maanden niets met mijn paard mogen doen, hij was toendertijd net 4 jaar oud en hij heeft 6 maanden alleen maar elke dag mogen stappen en ik moest hem elke keer afspuiten, minstens 10 minuten. Hij stond toendertijd op stal en omdat er toen een hittegolf was hebben we een paddock van 3 bij 3 meter gemaakt zodat hij in de schaduw buiten kon staan maar dat ie niet uit zijn dak kon gaan, dat was ook ten strengste verboden anders zou het niet genezen!!!!

Mijn dierenarts heeft me toen op het hart gedrukt dat wanneer je je paard toch laat rennen, je gewoon weer van voor af aan begint. Mijn paard moest dus aan de hand stappen en mocht niet uit zijn dak gaan. Het heeft me heel veel bloed zweet en tranen gekost, een hoop centen voor quadrisol en kalmeringsmiddelen en verschrikkelijk veel geduld, maar uiteindelijk loopt hij nu weer als een trein en rij ik inmiddels na een jaar in de L1 wedstrijden mee. Hij heeft nog wel speciaal beslag, zijn ijzers lopen aan de voorkant wat ronder af en ik heb er een leren zooltje tussen.

Ik weet dus niet of je je paard los in een wei of paddock laat staan maar zo ja dan heeft het weinig zin om hem zoveel quadrisol te geven aangezien hij geen pijn voelt en het been dus gewoon gaat belasten en dat is dus juist niet de bedoeling, neem ik aan!

denxxxise

Berichten: 30
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:01

Haha! Haha! hihih jah ik kijk hier graag ,,,en ineens zag ik jou ik denk ff en berichie voor je achter laten ,, Pling Pling nou mischien zie ik je morgen weer Knipoog groetjes jaecqueline

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 07:22

Hoi Napoleon,
Bedankt voor de tip. Het is alleen raar dat de DA dit niet heeft gezgd..hij zei juist dat ie vooral moest bewegen dus buiten was juist goed. Het is gelukkig niet een type dat echt uit zijn dak gaat in het land hoor, maar ik denk dat ze toch best af en toe een drafje meepikt. Dat lijkt me namelijk wel natuurlijk. Maar ja het kan best dat dat net weer al het herstelde teniet doet...ik vind het eigelijk best logisch wat je zegt. De quadrisol kuur is nu op maar als het nou niet geholpen blijkt te hebben is het misschien toch het proberen waard om het nog een keer te doen maar om ze dan op stal te houden.
Die DA van Emmeloord zei buiten lopen is goed...ik zal mijn eigen DA van thuis ook eens vragen wat die ervan vind....straks kunnen we weer opnieuw beginnen ?
Wel weer goed om te horen dat jouw paardje ook weer goed loopt!
Ik ga vanavond meteen mijn DA horen want ik vind het maar wat vreemd...straks zijn we voor niks bezig geweest...dat is nou wel waar ik me altijd het meest druk om maak, of ik het wel goed gedaan heb.
Jullie horen het wel !