[LO]Wil niet longeren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:57

Hij is zadelmak! nog niet echt bereden, kan alleen nog stappen onder het zadel. Bij mijn weten heet dat niet bereden

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:57

Swieb schreef:
Er zijn inmiddels al 4 ervaren paardenmensen bij geweest, en zij krijgen hem ook niet aan het lopen. Maar hij gaat nu ingespannen worden, misschien wil hij dat wel

dan zijn die mensen NIET ervaren genoeg!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:59

Hoe kan je nou een paard zadelmak maken als hij nog niet eens de beginselen van het longeren kent???????

er wordt gezegd dat het paard onder het zadel wel 4 a 5 rondjes loopt, dat is in mijn ogen bereden

Swieb schreef:
jawel, als je hem rijdt en dan aan de longeerlijn doet gaat het wel een ronde of 5 a 6 goed.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-09-04 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:59

Oke, als je iemand onervaren noemt die zelf al meer dan 30 jaar zelf hun paarden rijklaar maken......... een rijinstucteur die al 20 jaar les geeft en 2 mensen die ervoor op school gezeten hebben en nu nog verder aan het leren zijn. weet jij iemand die dan wel ervaren is en mij zou kunnen komen helpen ??

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:01

Swieb schreef:
Oke, als je iemand onervaren noemt die zelf al meer dan 30 jaar zelf hun paarden rijklaar maken......... een rijinstucteur die al 20 jaar les geeft en 2 mensen die ervoor op school gezeten hebben en nu nog verder aan het leren zijn. weet jij iemand die dan wel ervaren is en mij zou kunnen komen helpen ??

misschien zou gijsenkim je kunnen helpen, maar iemand die een pony/paard niet eerst leerd aan de longe te lopen, is in MIJN ogen niet ervaren genoeg!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:02

Ik vond het al een vreemd verhaal... Ik dacht dat het over het tinkertje in dr profiel ging Knipoog.
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar is snap niet dat die pony het allemaal niks scheelt. Dat vind ik echt GEEN normale reaktie, vooral omdat het diertje nog zo jong is, dan zou het juist ''bang'' moeten zijn van de zweep. Maar hij heeft de striemen op zn lijf staan en nog loopt hij niet? En je had al geprobeerd iemand er naast te laten lopen?
Is de pony medisch wel helemaal oke? En niet gewoon gek is zn kop (niet aanvallend bedoelt, maar het klinkt nou niet echt gezond op deze manier)
Laatst bijgewerkt door Sting op 09-09-04 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:02

sorry gijsenkim, maar een pony die 4 a 5 rondjes stapt met een zadel en iemand in het zadel noem ik niet bereden, ja er zit iemand op om hem te beleren. Het liefst hadden we hem eerst gelongeerd met zadel, maar zoals je hebt kunnen lezen lukt dat niet. Trouwens hij is van januarie 2001, dus 3,5 jaar oud en wij zijn nu sinds juli met hem bezig, hij is bij de vorige eigenaar zadelmak gemaakt, wanneer exact weet ik ook niet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:05

Ik weet het niet hoor! ben er niet bijgeweest......... maar dit is op zn minst een hele rare gang van zaken.

Ik zou zelf het paard even op het land laten staan een half jaar ofzo en dan weer van voren af aan beginnen met een schone lei.

Ik weet niet waar het verkeerd is gegaan, maar het is ergens in de africhting heeeeeeel fout gegaan

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:06

Sting, hij gedraagd zich verder normaal, het gaat niet om de tinker, maar om de welshpony mickey, iemand erlangs laten lopen gaat goed totdat die persoon wegloopt, dan gaat ie 4kant stil staan. Ik hou er al helemaal niet van om hard te moeten slaan en heb het nu uit handen gegeven omdat ik niet wil blijven vechten met hem. Verder is hij veel te lief en aanhankelijk om hem op zo´n manietr te laten verknallen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:09

Swieb schreef:
Sting, hij gedraagd zich verder normaal, het gaat niet om de tinker, maar om de welshpony mickey, iemand erlangs laten lopen gaat goed totdat die persoon wegloopt, dan gaat ie 4kant stil staan. Ik hou er al helemaal niet van om hard te moeten slaan en heb het nu uit handen gegeven omdat ik niet wil blijven vechten met hem. Verder is hij veel te lief en aanhankelijk om hem op zo´n manietr te laten verknallen.

maar als die mensen die zo 'ervaren' zijn, jouw pony niet kunnen longeren, vind je ze zelf dan wel zo 'ervaren'? sorry, maar ik vind ze dan niet ervaren genoeg, dan zouden ze allang een andere manier hebben geprobeerd om je pony t longeren te leren.
ik zeg niet dat je m moet slaan(toestraks dacht ik dat t een pony was die al lang wist wat longeren was Knipoog )
Laatst bijgewerkt door DeSa op 09-09-04 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:10

Met slaan bereik je helemaal niks........ zeker niet bij een jong dier! Hij moet het begrijpen, en als hij het niet begrijpt dan moet je dat hem leren begrijpen......... en hoe???? das bij ieder paard verschillend

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:12

juist, alleen lijkt het erop dat hij het niet wil begrijpen, niet op een harde manier, niet op een zachte manier met belonen, ik, beter gezegd wij hebben geen flauw idee hoe we hem het longeren bij zouden kunnen brengen. Omdat ik hem liever niet kwijt wil gaat hij op training om voor de kar te leren lopen en dan zijn we misschien ook allemaal weer gelukkig Haha!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:15

Als hij verder wel helemaal braaf is kan je misschien proberen om met dubbele longeerlijn iets te doen. Dan zorg je dat hij iig niet meer naar JOU toe kan draaien... Maar alleen als hij braaf is natuurlijk, want vooral omdat hij gewoon longeren niet gewend is, is dat wel een snelle overgang.
Of hij dan wel blijft lopen is weer een punt Knipoog.

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:17

aan een dubbele longeerlijn doet hij precies hetzelfde, behalve als er iemand bijna in aanraking komt met zijn achterste. Zolang hij gezien heeft dat er iemand kort achter hem is kan je hem rechtuit laten lopen aan de dubbele longe. Als hem dat te lag duurt draait hij steeds om, jij stuurt, prima, hij draait dan gewoon door.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:20

Dan weet ik het ook niet meer.. Scheve mond
Ga hem maar gewoon voor een karretje spannen
Nou maar hopen dat dat wel wil Schijnheilig

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:21

hahahaha gaan we ook doen, is momenteel onze laatste hoop :S

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:30

Mijn verzorgpaardje had dit ook. Totdat we een zakje aan de zweep hadden gedaan en hij dit toch wel heel erg eng vond. Je hoefde hem geen knallen te geven maar als dat zakje te dichtbij kwam was hij snel weg.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:30

Swieb schreef:
nou, ik zou zeggen, kom gezellig ff langs en laat het maar zien, hij reageert helemaal niet op de zweep als hij aan de longeerlijn staat. Het lijkt er haast op dat hij je uit staat te lachen. Hij komt exact recht voor je staan en met oortjes naar voren en doet verder gewoon niets! Hij had de striemen op zijn lijf staan en deed helemaal niets!


OK dan!
De beste stuurlui staan aan wal maar mischien begrijp je me een beetje als ik zeg dat jullie volgens mij niet goed bezig zijn.....
Sommige paarden hebben nu eenmaal een langere tijd nodig om iets te snappen...doe een paar stappen terug en maak een nieuwe start(met de juiste begeleiding...is soms even zoeken maar heus wel te vinden)

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:36

Alle ander dingen zoals grondwerk leert hij razendsnel, hij is bang voor niets, ook niet voor plastic zakjes, dingen die klapperen, vrachtverkeer of tractoren. wandelen met hem aan de hand vindt hij geweldig. Hij heeft een zelfvertrouwen zo groot als een flatgebouw, want als hij eenmaal iets geleerd heeft wat hij leuk vind (mestkruiwagens omgooien of zo) laat hij je dat regelmatig zien. Mag hij je niet, dan maakt hij je dat zeeeeer duidelijk, dus onzeker is hij zeker niet

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:38

hojhoj,
ik heb dit ook gehad met mijn bijrijpony en dat was precies hetzlelfde wat jij alleemaal zegt.
ik was hem toen een kertje aan ut longeren en toen wouk de andere kant op maar hij ging de hele tijd naar me toen of stilstaan....
nou en toen kwam de eigenaresse van die stal en die heb hem toen een paar schoppen verkocht nadat hij op de zweep niet reageerde.(dit moest egt klinkt mischien zielig maar moest egt) en toen luisterde hij naar dr en ging braaf lopen...
ze legde nog wel uit hoe het zat en het was zo...
die pony die deet dat wel eerder bij mij maar het is gewoon een kwestie van winnen en verliezen bij zon beestje komt dat het oerinstict boven en dan probeert hij je aan te vallen. zodra jouwn pony dat weer gaan doen moet je hem egt heel hadt aanpakken en totdat hij weer normaal loopt moet je doorgaan want als je eerder stopt dan heeft hij gewonnen en als dat geberut op de grond wie weet wat hij wel niet gaat doen als je op hem ziet...snappie???

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:56

nicolina schreef:
hojhoj,
ik heb dit ook gehad met mijn bijrijpony en dat was precies hetzlelfde wat jij alleemaal zegt.
ik was hem toen een kertje aan ut longeren en toen wouk de andere kant op maar hij ging de hele tijd naar me toen of stilstaan....
nou en toen kwam de eigenaresse van die stal en die heb hem toen een paar schoppen verkocht nadat hij op de zweep niet reageerde.(dit moest egt klinkt mischien zielig maar moest egt) en toen luisterde hij naar dr en ging braaf lopen...
ze legde nog wel uit hoe het zat en het was zo...
die pony die deet dat wel eerder bij mij maar het is gewoon een kwestie van winnen en verliezen bij zon beestje komt dat het oerinstict boven en dan probeert hij je aan te vallen. zodra jouwn pony dat weer gaan doen moet je hem egt heel hadt aanpakken en totdat hij weer normaal loopt moet je doorgaan want als je eerder stopt dan heeft hij gewonnen en als dat geberut op de grond wie weet wat hij wel niet gaat doen als je op hem ziet...snappie???



ik vind dit persoonlijk NIET de goede oplossing! dat beestje is 3!!! dus hij begrijpt gewoon niet wat longeren is! Dan kun je m wel een paar keer schoppen, maar dan weten ze nog niet wat ze fout hebben gedaan!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:58

Verzorgshet van mij draaide ook in en liep niet meer: het lag aan mijn postitie. ik stond te veel aan de voorkant van het paard (= leidend en remmend) en te veel met mijn schouders krom (= zacht en 'kom maar naar binnen liefie'). mijn oplossing was: longeerlijn eraf, vierkant van 15 bij 15 meter, pony los, leadrope erbij, ik aan de achterkant van de pony met rechte rug (=drijvend). En ja hoor daar ging ie. niks meer aan de hand. later nog gecontroleerd of het aan mijn positie en houding lag (meer opschuiven naar de voorkant, schouders ronder) en ja hoor, daar kwam pony weer naar binnen.
Dus positie maakt heel veel uit (en ook degene die in het midden staat, als je paard je niet respecteert, zal ie niet/aarzelend reageren).
succes ermee

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 17:59

oh en shetje kan nu gewoon gelongeerd worden met een longeerlijn en zonder vierkantje

Swieb

Berichten: 984
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:05

Hij valt me niet aan, hij springt niet, hij bokt niet hij gaat gewoon met ziojn hoofd naar je toe gericht STILstaan. Maar hij gaat nu naar training om voor een kar te lopen, dus wacht ik dat even af.

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 18:37

ohja k had het even verkeerd gelzen,k las het nog ff na na dat k mijn berichtje had geplaatst maar was ff niet helemaal de oplossing ennuh lovvesaartje mijn pony is ook drie maar die wist gewoon wel wat longeren was zo is ie ook zadelmaak gemaakt duz