[AR] Wie doet hier dressuur aan de lange teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[AR] Wie doet hier dressuur aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:37

Nou ja, dat is dus de vraag. Knipoog Haha!

Ik ben erg benieuwd naar hoeveel mensen zich hier nu precies mee bezig houden, wat ze er precies mee doen (voorbereiding op mennen, inrijden, klassieke dressuur, vrijheidsdressuur) en welke oefeningen je precies doet. Zijgangen, uitgestrekte gangen, ook galop?

En hoe je het jezelf en je paard geleerd?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:58

Voorbereiding op mennen is het mee begonnen. Ik zou graag dressuur aan de LL doen met Hon, maarja, hoe, wie wat waar?
Ik stap, draaf, achterwaarts en ho. Verder gewoon simpele figuren, verder kom ik niet.
Weleens een beetje schouderbinnenwaarts geprobeert, maar zit haar daar naar mijn zin teveel in haar mond (omdat ik dus niet goed weet hoe het moet)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:54

Jups, ikke Lachen. Maar op het moment door drukte helaas op een erg laag pitje.

Bij Dennis is het echt het LL werk opzich. Hij loopt netjes nagevelijk aan de LL, beetje schouder buitenwaards, verzamelen enzo. Voornamelijk nog maar de basis. Ik vind het super om te doen, Dennis ook. We hebben tot nu toen 1x les gehad. Ik zou er serieuser mee aan de gang moeten eigenlijk. Als ik zie wat de vrouw met Dennis kan waar ik les van kreeg. Zij gangetje hier, paar piaffe/pasage achtige pasjes daar, weer voorwaards enz. Nu ik nog.... Lachen. Ik 'prutste' al af en toe wel wat, maar met die ene les ben ik zo'n verschrikkelijk eind op weg geholpen. Maar kom er nu helaas te kort aan toe. Ik doe het bij hem in combinatie met VD voor de afwisseling, maar voornamelijk gewoon dresuurmatig.

Ik gebruik het bij andere pony's ook als voor bereiding op het mennen en inrijden. Het LL werk vind ik minder belastend dan longeren en je kan ze meteen stem, zweep en teugelhulpen leren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:33

Ja, wij doen het ook. Onze hackney's worden voornamelijk aan de LL/dubbele longe getrained. Wij doen dus verzamelen, pasje voorwaarts, schouder voor. Niet extreem dressuur, dat is niet nodig, maar gewoon de dingen om ze lekker los door het lijf te krijgen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:39

Wij doen met onze Lusitano lange teugelwerk en werk aan de hand (dat is grondwerk met kaptoom en/of hoofdstel met bit en teugel). Onze Tinker wordt regelmatig gelongeerd aan de dubbele longe (maar dat is dus geen lange teugelwerk) en ook met haar werken we aan de hand.
Onze instructrice hecht veel waarde aan het werk aan de hand als voorbereiding op bepaalde oefeningen onder het zadel, dus wij hebben ook regelmatig les in dit werk!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:14

http://www.balingehof.nl/ hier doen ze lange lijnen training. Het er een demo van gezien en was onder de indruk! Zelf doe ik het nog niet, ik volg het Parelli programma en in het 3e level komt dat wel aan de orde, maar daar zijn we nog eventjes niet.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:34

ben net begonnen met mijn shetje, omdat rijden er nu waarschijnlijk echt niet meer inzit en ik alleen nog maar longeerde. Dat ging een beetje vervelen dus ik de dubbele longe gepakt en vandaar uit ga ik vaak verder met LL werk. Mijn pony heeft vroeger voor de wagen gelopen en aan de enkele longe kon hij verzamelen, verruimen, achterwaarts etc. Aan de LL gaat hij ook schouderbinnenwaarts en ben bezig met wijken, maar dit is erg lastig aangezien je geen beenhulpen kunt geven. Zo daar dus wel wat tips bij kunnen gebruiken. Hij wijkt nu op de hulp van de zweep die ik naast hem hou en daarmee weg drijf, maar dit werkt niet echt perfect, krijg er vaak een te vluchterige reactie van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:27

Wat leuk, al die reacties! Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig - vooral als afwisseling met de vrijheidsdressuur en hoewel we niet heel fanatiek zijn, hebben zowel [***] als [***] daardoor wel een mooie zelfhouding gekregen en doen ze ook al wat zijgangen. [***] is het verst, naast schouder binnenwaarts (in draf is het nog wel wat ongeconcentreerd) maken we nu ook een beginnetje met travers en het appyuement. Wat hij nog wel moeilijk vindt, omdat hij in de war raakt met schouder binnenwaarts. Maar piaffe en passage zijn natuurlijk wel stiekum de verre dromen... Haha!

Maar hoe zijn jullie gaan langeteugelen? Door boeken, demo's, lessen?

Dennis schreef:
Bij Dennis is het echt het LL werk opzich. Hij loopt netjes nagevelijk aan de LL, beetje schouder buitenwaards, verzamelen enzo. Voornamelijk nog maar de basis. Ik vind het super om te doen, Dennis ook. We hebben tot nu toen 1x les gehad. Ik zou er serieuser mee aan de gang moeten eigenlijk. Als ik zie wat de vrouw met Dennis kan waar ik les van kreeg. Zij gangetje hier, paar piaffe/pasage achtige pasjes daar, weer voorwaards enz. Nu ik nog.... Lachen.


Van wie heb je precies les gehad, en was dat specifiek voor het werken aan de lange teugel?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:21

Laat me ff denken hoe ze ook en weer heet. Heb haar adres gehad van Marian Scherps(Scherps hier op bokt). Ze woont hier in Noord-Holland en heeft ook paarden getraint voor Goa.
Die les is echt puur LL les, met als je dat wil wat VD er bij/tussen. Alleen toen ze mij vroeg te laten zien wat wij op VD dresuur konden kon ze niet meer dan de min puntjes waar ik nog aan werk beaamen(wat afwerkings dingetjes).
Als je d'r naam en eventueel tel nr wilt hebben moet je maar ff een PBtje sturen, dan zoek ik het even voor je op.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:37

Ik heb het met mn e pony gedaan. gewoon om weer eens iets anders te doen, maar het is begonnen in de winter toen het zo koud was dat ik niet wilde rijden, mezelf warm wilde krijgen en de bak te ongelijk was en de wei prima! Ik heb ook een instructeur gehad die het deed, gaf ook shows. Was wel gaaf om te zien. Zelf ben ik niet verder gekomen dan stappen/ draven en zijgangen in beide tempi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:45

ik deed klasieke dressuur aan de lange lijn, wijken, achterwaards, piroette, schouderbinnenwaards, travers, steigeren, capriole, spaanse pas.. en we waren bezig met de piaffe...

met mexx oefen ik ook soms maar dat is als voorbereiding voor het aangespannen rijden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:07

pirouette aan de lange lijn????? ga je dan niet een heeeeeel klein beetje in de knoop zitten???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:11

gijsenkim schreef:
pirouette aan de lange lijn????? ga je dan niet een heeeeeel klein beetje in de knoop zitten???


nee hoezo? je staat er toch "achter" en in de piroette draaien ze om de achter beenen heen.. tuurlijk moet je wel zelf mee lopen Haha!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:20

Wat leuk dat meerdere mensen hiermee bezig zijn. Ik heb het ook wel eens gedaan maar vind het erg moeilijk de juiste aanleuning te houden.

Wat voor bit gebruiken jullie bij het werken aan de LL?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:37

Ik gebruik voor Dennis een ongebroken trensje. De zelfde als met rijden. Een gebroken of dubbel gebroken trensje neemt hij niet fijn aan.

Bij pony's waar ik het LL werk gebruik als voorbereiding voor het aangespannen rijden gebruik ik een hoofdstel met oogkleppen en een liverpoolstang(of een ander menbit de eigenaar van de pony mee geeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:11

Er komt hier 's winters 1x per week een oude man voor het lange teugelen die eigenlijk alle goede jonge paarden de beginselen van de piaffe en passage bij komt brengen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:19

ik kan me er geen voorstelling van maken een pirouette aan de lange lijn....... wellicht ben ik er te stom voor Haha! Haha! Haha!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:48

ik af en toe, het was vooral een voorbereiding om voor de koets te leren, maar nu doe ik het ook wel omdat hij sinds een paar maanden dan oogkleppen op heeft en hij er nog niet helemaal vertrouwen in heeft en ik wil zeker geen ongelukken!! ook doe ik het soms om sommige hulpen te versterken!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 07:26

Heb jaren geleden Jongor's Weyden een keer aan het werk gezien met lange lijnen. Was ooit een keer op tv. Die kende dus alle grand-prix oefeningen aan de lange lijnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:57

Leuk al die reacties! Die oude man die jonge paarden komt aanpiafferen zal denk ik wel Piet Bakker zijn? Die doet ook erg veel met Lippizaners aan de lange teugel en geeft ook wel eens clinics.

En voor wie interesse heeft, ik heb net twee inleidende pagina's over het werken aan de lange teugel op m'n site gezet met een beetje mijn visie op verzameling en de hulpen die je geeft bij de dressuur en het werken aan de lange teugel. Het is nog erg vaag en er komen nog praktische pagina's bij, maar ik ben al erg benieuwd naar de reacties van de andere ervaringsdeskundigen. Schijnheilig Haha!

(en voor wie mijn onderschrift niet kan vinden: http://members.home.nl/vrijheidsdressuur en de tweede link die je zo ongeveer ziet staan gaat naar de pagina's over werken aan de lange teugel) Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:27

Ik denk niet dat Piet Bakker daar eens per week speciaal voor naar Zweden komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:36

Hij heet Göran, hoe hij verder heet weet ik niet. Wij noemen hem TomGöran (tomkörning = lange teugelen in het Zweeds) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:09

Heheheh... Haha! Oeps...

Zweden lijkt me inderdaad ietwat ver, hoewel zijn demo die ik ooit zag ergens in Drenthe werd gehouden - en voor iemand uit Brabant is dat toch ook al flink noordelijk.. Schijnheilig

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 09:18

Ik doe het met Eli ook weleens, vooral als voorbereiding op het mennen en met oogkleppen hoofdstel. Ik wil nu ook weleens wat meer proberen en zonder oogkleppen, maar dat wil nog niet echt lukken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:41

Volgens mij is er wat dit onderwerp steeds wat verwarring tussen lange teugelwerk, werk aan de hand, longeren met dubbele longe en het paard leren lopen tussen twee lijnen als voorbereiding op het aangespannen werk.

Lange teugelwerk is dressuurmatig werken maar dan zonder dat het paard onder zadel is. Alle oefeningen, inclusief de Hogeschool-sprongen kun je op die manier uitvoeren (zelfs de Grand Prix Special of kür op muziek). Je loopt hierbij heel kort op het paard, op de weense manier iets naast de achterhand. Longeren met de dubbele longe is 'gewoon' longeren, maar dan met een speciale longeerlijn of met twee losse longes (niet aan te bevelen overigens).
Werk aan de hand is vergelijkbaar met lange teugelwerk met dit verschil dat je werkt naast het hoofd van het paard. Het paard is opgetoomd met trenshoofdstel, stang- en trenshoofdstel of kaptoom. Ook op deze manier kun je vele dressuuroefeningen uitvoeren, met name in stap en draf.

Het fijne van dit werk is dat je ook paarden die hun rug niet mogen belasten met ruitergewicht fijn kunt doortrainen en je kunt (zoals Zep ook aangeeft) veel voor het paard nieuwe oefeningen vanaf de grond voorbereiden zonder dat het paard gestoord wordt door ruitergewicht.