Starten met een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Starten met een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 10:28

Ik hoorde laatst dat je niet meer met een hengst mag starten in dressuurwedstrijden mits je L +1 bent.

Ik heb mijn hengstje (arabier) alweer 10 jaar, en heb veel met hem gedaan i.z. "vreemde" situaties (koersen, endurance). Alleen dus nog geen dressuurwedstrijden. Ik had dus eigenlijk het idee om eens een keer te starten met hem, maar nu schijnen ze die idiote regel ingesteld te hebben dat je niet meer met een hengst mag starten. En hij is echt heel braaf.

Wie weet hoe dat nu echt zit?


Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:42

Hoi,

Ik rij ook op een Arabische hengst en het klopt inderdaad dat je niet mag starten met een hengst voordat je zelf L1 +1 bent geweest.
Gelukkig mogen wij via het Arabierenstamboek starten om toch aan onze punten te kunnen komen...Als het een beetje meezit start ik dit jaar met mijn hengst. Anders wacht ik nog 1,5 jaartjes tot ik met mijn Arabische merrie kan starten.

Galactica Wadim X Gemini

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 11:59

Tja, dat had ik ook al gehoord, maar die AVS wedstrijden zijn meestal nogal een eind uit de buurt. En voor een koers en/of een endurance wil ik nog wel een keer een eind rijden, maar voor 5 min. dressuur heb ik dat er dus niet voor over. Zo fanatiek ben ik nu ook weer niet. Dan houden we 't maar weer bij de endurance (koersen is 't ie nu te oud voor - 14 jaar). Vindt ie volgens mij ook veel leuker dan een beetje in de krul lopen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:27

Klopt, je mag je hengst niet zomaar meer starten. Ik heb hetzelfde ''probleem'' met mijn hengst. Maar nou ga ik hem eerst in Belgie starten en als ik met mijn ruin L +1 ben dan neem ik mijn hengst ook mee naar NL op concours. Maar ik kan me voorstellen wanneer je geen ander paard hebt om naar het L te rijden dat dat dan moeilijk wordt of je moet van iemand een geroutineerd paard lenen waarmee je naar de L kan rijden???

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:35

Regels ken ik niet precies maar die zijn inmiddels al duidelijk.
Ik zou ook graag op Dennis willen starten maar dat gaat echt niet. Tegen de tijd dat ik L ben moet ik bij de paarden starten en om dat met Den te doen is niet eerlijk voor Den. Dan komt hij nooit mee dus ik denk d'r niet eens aan. Misschien ooit voor de kar(moeten we alleen allebei nog heel veel bij leren).
Zijn daar trouwens ook regels voor?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:59

Hoi,

Ja balen hé, dat jeniet kan starten met een hengst (tenzij je L+1 heb)
Ook wel een beetje logisch zie je het al voor je kinderen die een hengst gaan rijden in de B kan gevaarlijk worden B = Beginnend dus sommige mensen kunnen dan nog echt niet rijden, En stel je voor een hengst die met het losrijden denkt goh wat een lekkere merrie laat ik eens even.
Dan hebben sommige Beginnende ruiters niet veel te vertellen.Gevorderde soms ook niet hoor.
Maar ja ik zou inderdaad zoeken naar een paardje wat je snel in de L kan krijgen wie weet krijg je dat dit seizoen nog voor elkaar.

Succes gr. shirley

leuke sit hoor

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:09

hoe kan het dan dat de vriendin van mij broer met haar hengst in de B start? ze is nog nooit L geweest namelijk

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:15

Mhh maaike dan heeft ze mazzel want het mag niet ??

ga hier eens een mail over sturen naar de KHNS kijken wat die zeggen Verward .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:55

Oke datis snel mail van KNF hihi :

Voorwaarden starten met een ponyhengst:
ruiter minimaal 12 jaar en minimaal L1 dressuur of L springen geklasseerd.

Voorwaarden starten met een paardenhengst:
ruiter minimaal 14 jaar en minimaal L1 dressuur of L springen geklasseerd.

De ruiter moet 'bewezen' hebben dat hij kan rijden en dus vertrouwd met een hengst op concours kan.
De combinatie moet wel in de hoogst gemeenschappelijke klasse starten, zoals altijd.



Dus maaike die persoon doet wat illigaals ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:13

maaike niet de enige Janneke start ook met alderic in de l1 (maar nog zonder wp) ze heeft zelf nooit eerder gestart dus is in de B begonnen.
bij ons zat de nbvr dus ook te pitten Party!!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:17

Kan zijn dat je bij het opgeven als landelijk lid dat ze daar niet opletten. I scheef me in op het veulenpapier van leys dus staat daar Hengst ?? Ze gaan er denk ik standaard vanuit dat hij geruind is.

Kijk wel uit als je gaat starten met de hengst in de B ? Ze kunnen een opmerking maken. Ach als hij toch niet dekt waarom zou je hem dan hengst laten stoerigheid en dan een hoop risico nemen. Nee ik vind de regels terecht.

Wat de ruiters kunnen doen is een paard keer op een ander paard starten en dannaar de L1 en daar ook je wp rijden dan kan je gewoon starten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:28

Ik vind de regel wel goed. Anders kan iedereen met een hengst starten. Dat is op zich geen probleem, maar je hebt wel een probleem als dat paard op een wedstrijd niet meer onder controle is. Met elk paard is dat niet zo prettig, maar als een hengst niet meer onder controle is, dan kunnen er veel grotere ongelukken gebeuren.
Ik heb met Lethal zelf ook lang zitten dubben, maar omdat hij nu (bij Frenk weliswaar) Pris st. george klaar is, wil ik hem daar ook proberen te krijgen en dan kan hij -mits hij verder goedgekeurd wordt op zijn benen, sperma, etc- op grond van zijn prestaties goed worden gekeurd voor het KWPN. Kleine kans dat het lukt, maar als je het niet probeert, dan lukt het zeker weten niet.
Verder heb ik nog 2 hengsten, een 2-jarige en een jaarling. Die gaan beiden eerst voor de hengstenkeuring en dan zien we wel verder.

Denk er iig wel aan dat je hengst zich op een ander terrein anders kan (en ook wel zal) gedragen, omdat daar nog geen rangorde tussen de paarden is gemaakt, en dat willen hengsten meestal wel hebben. Daarom worden ze vaak stoerder en blazen ze zichzelf op...

Succes verder..

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:27

achja Kim (kippetje hier op bokt) vindt t niet eens leuk om wedstrijden te rijden (paard heeft er ook niet echt lol in met dressuur dus daardoor komt t ook wel) dus ze maakt de coupons van dr startkaart op en dan is t finito.
Maar dan hebben ze denk ik wel behoorlijk zitten slapen idd.

of heeft t nog wat met leeftijd te maken?? dat als je ouder bent dan bv 18 wel met een hengst in de B mag starten?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:06

Nee hoor, je moet altijd onafhankelijk van je leeftijd L1+ 1 geweest zijn.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle en 41 bezoekers