rhino-influenza/tetanus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

rhino-influenza/tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:35

Lachen hallo,het is weer tijd om mij paard te enten in oktober nu is mijn vraag:;ik ent altijd 2x per jaar.. en in maart is ze erg ziek geweest van de enting,echt sloom en mager,hoesten enz...ik ent er ook altijd rhino bij maar nou wou ik alleen influenza/tetanus doen,want ik hoorde dat rhino niet nodig is, als de hele stal het niet doet is het onzin,klopt dat !!zouden jullie nou gewoon influenza doen,of bijv een homeopatisch enting!!wat enten jullie je paarden altijd?? Pling
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 09-09-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:40

Ik ent Influenza/ tetanus

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:43

Homeopatische entingen bestaan niet. Het enige wat homeopathie zou kunnen doen is de weerstand verhogen zodat je paard minder ziek wordt, of minder kans heeft om ziek te worden.

Influenza is verplicht, nu nog 1 x per jaar, straks 2 x per jaar.

Over rhino entingen zijn diverse topic overs geweest, gebruik daarvoor je zoekfunctie maar. Zoals je al terecht hebt gemeld, als de hele stal het niet doet heeft het relatief weinig zin. Zo wie zo is de vraag nog steeds in hoeverre rhino zin heeft, het stal enten is voornamelijk gericht op de abortus varianten. Het is vaak voorkomend dat paarden ziek worden van rhino entingen, bij groeps entingen komt dit regelmatig voor. Zou dus nu wel iets geven om de weerstand te verhogen, zeker twee weken voor het enten (bv enchinaforce of iets dergelijks).

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:44

Dat over Rhino klopt. Ook heb ik gehoord dat een rhino enting niet echt gezond is. Dat er dan teveel herpesvirus in het bloed komt. Bovendien is de rhino waar ze voor enten niet eens de gevaarlijkste en meest voorkomende. Dus echt de zin daarvan zie ik persoonlijk niet zo.

En dat hij ziek is geweest van het enten ligt er denk ik ook wel aan hoe zijn gezondheid op dat moment is geweest. Hij moet toch een ziekteverwekker zien te weren.

Ik weet trouwens niet of je met een homeopatische enting wel op wedstrijden mag rijden (als ze al bestaan Verward) Maar je zou met de dierenarts kunnen overleggen om misschien een ander merk te gebruiken.

Wij enten altijd 1 keer per jaar influenza/tetanus. Opzich is die enting, ik geloof, in 6 maanden aan het uitwerken. Dus meestal enten wij ruim binnen een jaar.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 09-09-04 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:45

Ik ent Influenza/Tetanus/Rhino. Rhino is bij ons op stal verplicht. Volgens mij heeft rhino enten inderdaad alleen zin als alle paarden op stal zijn geent. Toevallig is mijn paard 2 weken terug weer helemaal geent, gisteren ook de rekening gehad die nou niet al te zuinig was Schijnheilig .

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:47

Wij enten twee keer per jaar, influenza en tetanus, geen rhino omdat dat op een pensionstal met 75 paarden die niet geent worden geen zin heeft.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 13:49

dus rhino enting is niet zo gezond zoal jullie zeggen..ik heb het altijd wel gedaan omdat ze zeiden dat het een exstra bescherming voor de luchtwegen had...is dat ook zo..ps:ik hoorde van mijn dieren arts dat het wel kon homeopatische enting maar ga toch maar voor de gewone dan omdat ik ook weleens wedstrijd rij *LOL*

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:11

Eleonoor schreef
Citaat:
Influenza is verplicht, nu nog 1 x per jaar, straks 2 x per jaar.


Wie verplicht dat?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:22

De FEI, de internationale organisatie, gaat de entingen verplichten naar twee keer per jaar, dus binnen de 6 maanden. Dit zal volgens mij volgend jaar al ingaan voor internationaal startende combinaties en de verwachting is dat de KNHS dit advies snel zal opvolgen. Reden voor besluit is dat de entingen niet 1 jaar lang werkzaam zijn, maar tussen de 8 en 9 maanden. De keuze is dus gevallen op 6 maanden, omdat dat makkelijker te controleren is en dus de organisaties beter van overtuigd zijn dat de entingen ook daadwerkelijk gaan helpen. Zo is besloten op een van de laatste vergaderingen van de FEI.

Verplichting geldt dus pas als je start bij een van de organisaties die vallen onder de KNHS. Volgens mij zijn er ook stamboekorganisaties die entingen ook verplicht stellen bij keuringen. Let wel, dus geen wettelijke verplichting zoals het paardenpaspoort wel is.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:29

Bedankt voor je uitleg.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:30

jeetje joh 6 maanden is wel erg krap. Kan er niet een soort resistentie optreden dan door zo vaak te enten. Ik liet mijn oude paard altijd iedere 7 maanden enten tegen influ/tetanus. Mijn nieuwe paard is net in juli nog geeent bij de vorige eigenaar ook tegen rhino denk dat ik het schema gewoon voortzet met iedere 7 maanden. Dacht dat influ altijd 7 maanden werkzaam was en tetanus langer of scheelt dat per merk?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:39

Tetanus is geloof ik wel 3 jaar 'geldig'. De DA vertelde mij toen dat als je rhino/influenza ent, dat elk half jaar moet (omdat rhino dan echt is uitgewerkt). En Tetanus eens in de * jaar (ik dacht 2 of 3). Dus ergens vind ik het idd heel krom dat je 2 keer per jaar voor tetanus zou moeten enten...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 14:45

maar ik heb altijd ook geeent voor rhino zouden jullie dat dan wel blijven doen of maakt dat niet uit....dat ik gewoon alleen influenza en tetanus doe Schijnheilig

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:57

rhino enten dat is zonde van je geld
tenzij je de hele stal inent dan is de kans iets minder groot dat ze het krijgen maar kan het absoluut niet uitsluiten dat het werkt

mijn oude paard was haar hele leven ingeënt tegen rhino en de rest van de stal ook
helaas hebben wij 8 jaar geleden het toch te pakken gehad en ze is er aan gestorven nog 2 paarden erg ziek maar die zijn gelukkig toch opgeknapt.

sindsdien enten wij niet meer voor rhino " je krijgt het of je krijgt het niet "

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 15:04

oke dan weet ik dat en inderdaad het is nog eens duur ook!!!maar klopt dat wel dat het dubbele bescherming geeft aan luchtwegproblemen?

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:06

dat kan ik je niet vertellen zou het niet weten

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:25

wie weet het wel of het dubbele bescherming geeft rhino??? *LOL* Scheve mond

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:39

Verplaatst van VMR naar MD.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:41

hoevaak moet de tetanus enting per jaar ik ent namelijk 2x per jaar van daar.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:08

ik zit ook met deze twijfels.
Ik entte ook altijd tegen Rhino, net als de rest van de stal.
Maar.... nu ga ik binnenkort naar een andere stal waar het NIET verplicht is, en wil ik het niet meer doen.
Alleen... Komende week worden ze ge-ent. Ook de paarden naast mijn stal. Die worden altijd een beetje ziek na de enting. Kan Novia dan ook ziek worden?
Ik bedoel, omdat zij de enting dan NIET heeft gehad, alleen influenza/tetanus?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:34

Zelf ent ik wel tegen rhino 2 keer per jaar en deze enting wordt net als de influenza ieder jaar weer bijgesteld.
Op een manege in scheveningen is een paar jaar terug rhino uitgebroken en de paarden die geent waren kregen wel koorts maar niet de verlammingsverschijnselen, er zijn toen 5 paarden overleden aan deze vervelende ziekte.
Als je het met eigen ogen ziet dan ent je echt wel, ook al weet je dat het nooit 100% garantie geeft.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:57

Volgens mij zit het zo:
-enten voor Rhino heeft alleen zin als de hele stal meedoet, er zijn verschillende varianten van het Rhino-virus, dus of het helpt weet je nooit.
-2 x per jaar enten tegen influenza en 1x per jaar enten tegen tetanus.

Een homeopatische enting?? Dat bestaat dus echt niet . Dat is zoiets als homeopatisch opereren, dat is ook onmogelijk.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:15

brechje schreef:
Ik ent Influenza/ tetanus


Idem Knipoog Nah ja bijna dan..ik ent niet...dat laat ik door mijn veearts doen Tong uitsteken *LOL*

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:25

ik doe ze standaard alle 3.. het is niet zo dat het niet helpt als ze het niet met zijn alle doen, tegen rhino. Maar het is meer zo dat ze het als ze er allemaal tegen geent zijn, er minder tot bijna geen kans op krijgen. Maar volgends mij zijn er meerdere vormen van rhino, want mijn pony was ingeent toen de vorm van rhino heerste, zei mijn DA dat de enting hier niet goed genoeg tegen was.. maar goed... voglends mij is het gewoon zo dat als je ze ent tegen rhino, dat ze dan wel meer weerstand hebben TEGEN het virus, dus dat ze meer goeie bacterien als slechten hebben als ze met rhino besmet zullen raken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:19

De politie paarden in Amsterdam waren ook allemaal geent tegen Rhino, weten jullie nog hoe het afgelopen winter daar is vergaan?

Heb je een paard met de minste verdenking dat hij nu niet fit is, nooit dan rhino gaan enten.