wat is HET probleem van dravers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sarah

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: Maria Heide

wat is HET probleem van dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 21:31

Wat is er nou zo speciaal aa dravers?
Waarom zijn ze zo goedkoop?
En waarom heeft iedereen er kritiek op?
En zouden ze geschikt zijn voor licht dressuur (B/L)

kan iemand me meer ifnormatie over ze geven?


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:39

Er is niks mis met dravers, ik vind ze helemaal geweldig Lovers

Ik heb zelf heel lang op een drafstal gestaan en twee jaar lang ene draver verzorgd die ik zelf heb ingereden. Er bestaan een hoop vooroordelen over dravers, ze zouden gek zijn, wild, ze kunnen niet galloperen etc. Allemaal onzin. Okee de ene draver is de ander niet, maar bij ons op stal stonden een aantal omgeschoolde dravers en dat waren echt leuke paarden waar de eigenaren een hoop plezier aan beleefden. Wel moet je opletten of er wel of niet veel mee gekoerst is en ze zeker laten keuren op beengebreken (maar dat moet met ieder paard) vaak zijn ze zo goedkoop omdat ze met het doel zijn gefokt om te koersen en als ze daar dan niet genoeg talent voor hebben, mensen het idee hebben dat ze nergens anders voor geschikt zijn en er is niet ceel vraag naar afgedankte dravers. Lichte dressuur moet met een hoop tijd en geduld lukken, maar je ziet ze meestal niet hoger als in de M, gewoon omdat ze de gangen van een normaal paard niet hebben. Ik ben van mening dat je met (wel een hoop geduld ivm omscholen) aan een afgedankte draver een superleuk rijpaard kan hebben. Sterker nog, ikben er bijna zeker van dat als Jerai er ooit niet meer is, mijn tweede paardje een ex-draver gaat worden.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:41

Het nadeel van dravers is dat ze nooit galop geleert hebben. Ze draven vaak vanaf hun 2 al op de renbaan en dat is ook niet goed voor de ontwikkeling van de spieren.
Je moet veel geduld hebben om met een dravertje een goied B proefje te rijden. Er zijn uiteraard uitzonderingen maar ze moeten gewoon nog leren galopperen wat voor veel ex-dravers dus erg moeilijk is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:41

Zeker de dravers die op de baan gelopen hebben zijn vaak nogal versleten.
Het vergt nogal wat omscholing eer je een draver fatsoenlijk aan het lopen hebt. (galop!)
Ze zijn vaak vrij klein, niet bepaald de maat voor een sportpaard.
Heet van karakter vaak, willen graag lopen, graag voorop, niet iedereen kan daarmee overweg.

Nulla tenaci invia est via

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:42

hoi Pling hoi
het "probleem" met dravers is dat als ze op de baan hebben gelopen of er voor getraind zijn dat ze moeilijk terug te halen zijn wat tempo batreft en dat als ze heel vaal op de baan hebben gelopen dat er slijtage zou kunnen zijn aan de benen de meeste dravers die te koop staan zijn dravers die getraind zijn voor de baan maar niet snel genoeg zijn voor de races als je zo'n paard koopt gaat er een hele hoop tijd en geduld in de herscholing zitten om van een harddraver een rijpaard te maken en daarom is de prijs vaak ook zo laag
maar als je de tijd en het geduld hebt en je gaat de uitdaging aan kun je na een tijd hard werken een heel Knipoog leuk paard hebben
dravers zijn geschikt voor de dressuur b l en sommige ook m en vaak zijn ze ook heel geschikt voor springen vanwege een krachtige achterhand
hopelijk heb je hier iets aan
groetjes sonja Schijnheilig

dromen is leuk, doen is leuker

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:57

Margreet schreef:
Zeker de dravers die op de baan gelopen hebben zijn vaak nogal versleten.
Het vergt nogal wat omscholing eer je een draver fatsoenlijk aan het lopen hebt. (galop!)
Ze zijn vaak vrij klein, niet bepaald de maat voor een sportpaard.
Heet van karakter vaak, willen graag lopen, graag voorop, niet iedereen kan daarmee overweg.


Maar als je ermee overweg kan heb je er echt een fantastisch paard aan. Groot nadeel is inderdaad de galop en veelal de sltijage, maar niet iedere draver kampt daarmee. Sommigen zijn ook niet geschikt voor de drafsport, omdat ze juist niet de wil hebben om altijd vooraan te willen lopen.

Voordeel van een draver is dat ze vaak al een hoop gezien hebben en daardoor niet snel meer schrikken en ze zijn vaak heel gericht op mensen.

Je moet er inderdaad wel mee overweg kunnen en er een hoop tijd en geduld in willen steken, maar als je dat doet heb je er echt een heel leuk paardje aan. Je moet alleen niet verwachten dat je met een draver de sterren van de hemel zult rijden, maar een goed omgeschoolde draver kan een B of L proefje wel lopen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

mijn dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:57

ik heb zelf ook een ex-draver die niets kon toen ik 'm kreeg. Hij kon alleen maar racen, racen en keihard draven natuurlijk. Galop kende hij wel een beetje, maar dan met zijn voorbenen galopperen en achterbenen draven. En dat keihard.
Van afbuigen en lichaam buigen had hij nog nooit gehoord.

Inmiddels heb ik hem 4 jaar en rijd hem 6 jaar (die 1ste 2 jaar maar één keer per week). Nu kan ik met hem verzamelen, galopperen, achterwaarts, wijken, keertwending om de voor- en achterhand, stelling vragen, constant buiging vragen en ga zo maar door.
Nu zijn we hard bezig om de galopwissel te oefenen. Hier had hij natuurlijk ook nog nooit van gehoord. We oefenen deze met behulp van een balk op de voltes, en tot nu toe gaat het redelijk.

Wat ik wil zeggen is dat je met een draver bijna net zo veel kan als met een gewoon paard. (Dan moet je natuurlijk niet met een zz-paard een vergelijking gaan maken)

Je moet alleen ontzettend veel geduld hebben, en ook zelf heel veel vertrouwen hebben in je paardje.
Dravers zijn meestal grote e-ponys met een super karakter. Ze zijn erg lief en ze willen ontzettend graag voor je werken.

de reden van de goedkope prijs is hierboven al genoemd.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:02

De paarden die echt op de baan hebben gelopen zijn heel anders ontwikkeld dan een 'gewoon' paard. Van galop en buiging en stelling hebben ze vaak nog nooit gehoord.
Je zult errug veel geduld moeten hebben wil je hem goed kunnen omscholen naar een dressuurpaard en hoog zul je er waarschijnlijk nooit mee komen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:05

Mijn reactie was niet negatief bedoeld ten opzichte van dravers hoor Jerai Lover. Je hoeft ze niet te verdedigen want ik val ze niet aan *LOL* Knipoog

Ongetwijfeld kun je er een fantastisch paard aan hebben om al genoemde redenen, maar die lage prijs heeft ook zo z'n redenen en die noemde ik even (althans een aantal).

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat als je hoger in de sport terecht wilt komen (en dan niet de drafsport *LOL* ) je beter een ander paard kan kopen. Voor recreatie en lager niveau in de sport zijn het hele geschikte paardjes voor een prettige prijs, maar je moet er wel op een andere voor betalen. (geduld, tijd etc.)

Nulla tenaci invia est via

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:25

ik heb ook een draver die 10 jaar geleden nog niet veel kon als draven en hij bekeek de sterren in de lucht.mijn draver leert heel snel hij was toen 14 en ik heb met hem alles bijna gedaan hij kan heel rustig galopperen al ziet het er nog niet super uit vanachter en hij loopt netjes aan de teugel binnen een half jaar.wel willen ze altijd hard buiten.ik heb met hem b wedstrijden gereden en ben altijd 2e of 3e geworden.ik heb western gereden en gesprongen.ik vind ze heel veel zijdig.als je niet hoog in de dresuur wilt komen is een draver heel leuk en mischien lukt dat zelfs als je veel geduld hebt.

groetjes

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 02:27

Even een klein misverstandje uit de wereld helpen:

Tegenwoordig zijn er veel trainers die ook met galoptraining werken.
Buiging en stelling hebben ze idd over het algemeen nog nooit van gehoord...

Een draver heeft idd een 'negatieve' naam doordat er veel beenproblemen zouden voorkomen. Ik heb jaren dravers gereden, getraind en in eigendom gehad en ik had er niet 1 met beenproblemen tussen zitten. Degene die dat meestal hebben zijn de echte cracks, maar die komen niet voor 1500 piek te koop!!!!!!!

En onderzoek eens 100 willekeurige hoog opgeleide dressuur/spring paarden, daar tref je uiteindelijk ook meer beenproblemen aan dan je wil weten hoor! Dus ook dat is niet specifiek voor dravers.

De maat is idd meestal E-pony, er zijn zeker ook grotere. Bobo Buitenzorg was 1.65! Kaptein Crown 1.62

Een draver is over het algemeen idd heel werkwillig, het is zeker een type paard wat je moet kunnen rijden, het is totaal niet vergelijkbaar met een rijpaard.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:32

Dravers zijn geschikter om te trekken dan om te dragen. Daarnaast hebben ze een slechte galop, want deze is er bewust bij ze uit gefokt. Daarnaast zijn het volbloedjes en dus niet altijd even gemakkelijke paarden.
Voor lichte dressuur zijn ze best geschikt en sommigen schijnen ook heel goed te kunnen springen (was Jappeloup niet uit een draversmerrie?). Nog een nadeel voor dressuur; ze willen grote massale paarden zien in de ring, en dat zijn dravers niet. Maar ik zou me er niet te veel van aantrekken en er gewoon voor gaan als je een draver wil. Ik ken mensen met dravers die er alle kanten mee op kunnen, en ik ken mensen die er niets mee aan kunnen vangen. Maar dat zal niet aan die paarden liggen in het laatste geval......

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:01

Nog een opmerking over de bruikbaarheid van dravers anders dan op de baan: voor endurance zijn ze erg geschikt en je komt ze daar dan ook veel tegen. Ze willen graag werken en hebben vaak een enorm uithoudingsvermogen. Momenteel is men bezig het ideale endurancepaard te fokken en daarbij maakt men vooral gebruik van Arabieren en dravers.

Het paardje dat ik binnenkort ga starten in de endurance is half draver, half Arabier. Hij heeft een prima galop, maar als hij een beetje te fanatiek draaft, gaat hij maaien en dat is heel moeilijk uit te zitten. Doordat hij wat overbouwd is en een vrij rechte hals heeft, zal hij in de dressuur hoogstwaarschijnlijk niet verder komen dan de M1 die hij nu loopt. Springen daarentegen gaat hem heel goed af: hij springt moeiteloos parcoursen van 1.10/1.20 (hij is zelf 1.56) en is gek op SGW. Zie de onderste foto in mijn profiel. Lachen

Je moet van een draver geen wonderen verwachten, maar je kunt er tot op zeker niveau een leuk sportpaard aan hebben. Ligt er maar net aan wat je ermee wilt bereiken en in welke tak van sport.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:51

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het errug jammer vind dat er zoveel mensen zijn die zo negatief denken over een draver. Ze willen juist hartstikke graag werken en zijn vaak hartstikke lief. ( met uitzondering van een paar.. Haha! ) Als iedereen wat minder negatief er tegen aan zou kijken zou je ze misschien veel meer in andere sporten zien.
En ga bijvoorbeeld eens op de drafbaan kijken hartstikke leuk!!! Wolvega, Groningen, Duindigt, Alkmaar of op de kortebaan.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:34

wkoekoek schreef:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het errug jammer vind dat er zoveel mensen zijn die zo negatief denken over een draver. Ze willen juist hartstikke graag werken en zijn vaak hartstikke lief. ( met uitzondering van een paar.. Haha! ) Als iedereen wat minder negatief er tegen aan zou kijken zou je ze misschien veel meer in andere sporten zien.
En ga bijvoorbeeld eens op de drafbaan kijken hartstikke leuk!!! Wolvega, Groningen, Duindigt, Alkmaar of op de kortebaan.


Ben het helemaal met je eens! Knipoog Wij hebben een hele lieve en leuke draver op stal staan en de eigenaresse en verzorgster hebben een engelengeduld met hem. Na eindeloos oefenen kan ie galloperen!

Ik heb bewondering voor ze en vooral voor hun doorzettingsvermogen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:36

Ik ben eerder geneigd negatief te denken over mensen die dravers dingen willen aanleren waar ze niet zoveel aanleg voor hebben. Dat komt omdat het mij zo frustrerend lijkt als men je iets wilt leren dat je zo moeilijk afgaat. DAn ga je op je tenen lopen. Laten ze mij liever iets doen waar ik wel goed in ben, dat motiveert meer. Verder zijn dravers heel leuk, ik ken een leuke en ik ken een vreselijke.

De hond is de betere mens


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:44

Desiree schreef:
Ik ben eerder geneigd negatief te denken over mensen die dravers dingen willen aanleren waar ze niet zoveel aanleg voor hebben.


Inderdaad! Van die mensen die wel een goedkoop paard willen, maar ook hoog in de sport willen komen. Niks ten nadele van dravers, het zijn absoluut leuke paardjes, met veel mogelijkheden, maar als het Z of hoger je doel is kun je toch beter een KWPN-er ofzo kopen, dan maak je het jezelf in ieder geval een stuk makkelijker en het paard is er dan ook geschikter voor.

Ieder paard kan Z lopen mits hij fatsoenlijk gereden wordt, maar om dat met een draver te bereiken zul je wel heel veel in huis moeten hebben en die mensen zijn zeer zeldzaam.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:49

Dat bedoel ik inderdaad margreet. Wat ik trouwens wel ooit in Bit gelezen heb, is dat dravers omgetraind kunnen worden voor gangen paarden. En dat maakt ze weer wel specialer voor degenen die liefhebber zijn van gangenpaarden.

De hond is de betere mens

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:01

Het verschilt denk ik ook heel erg per paard en de leeftijd waarop je een dravertje koopt.
Mijn paard heeft zowaar ook nog voor een sulky gelopen, de stal waar hij vandaan komt vonden dat leuk. Uiteindelijk zijn ze met hem gaan dressuren en springen en bij hem zat de galop er echt zo in. Toen ik hem net had merkte ik wel dat als de andere paarden gingen galloperen hij keihard in draf ging, maar tegenwoordig is zijn favorite gang de galop. Desondanks kan ik niet ontkennen dat dravers rechtstreeks van de baan geplukt moeilijk zijn om te scholen, maar als je een persoon bent die zin heeft in zo'n uitdaging dan is het goed te doen. Ik ken 2 dravertjes, eentje loopt nu Z2 en de ander geloof ik de M. En de draf van de dravers is natuulijk ook onweerstaanbaar! Kwijl In het springen ben ik overigens nog weinig dravers tegengekomen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:37

Mirte schreef:
In het springen ben ik overigens nog weinig dravers tegengekomen.


Eigenlijk best raar, een draver heeft een heel goed ontwikkelde achterhand. Ik heb ook met diverse dravers gesprongen. Niet echt hoog, maar dat lag meer aan mij dan aan de draver (1 meter vind ik hoog genoeg!).

Degene waarme ik gesprongen heb deden het allemaal heel netjes, oke, ik zal een speciaal gefokt springpaard er niet uitspringen, maar het is idd zoalas Margreet zegt, verwacht je Z springen of dressuur, dan kun je beter een daarop gefokt paard kopen en geen draver.

Maar wil je een leuk paard geschikt voor recreatie, lichte dressuur en springen thuis en idd de endurance? Dan is een draver daar geschikt voor hoor!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:42

met Remy spring ik eigenlijk maar weinig.

Ik vind het zelf eng geworden omdat hij altijd heel veel geweigerd heeft, en wanneer hij wel springt, véél te hoog eroverheen vliegt waardoor je bijna gelanceerd wordt. Ok, dit ligt natuurlijk ook vaak aan jezelf maar je kunt er niet altijd iets aan doen.

Verder denk ik dat er met dravers niet veel gesprongen wordt omdat je echt van voren af aan moet beginnen.

Die van mij had namelijk nog nooit over een balk moeten lopen en vind die rare lange dikke dingen maar eng. Het is een kwestie van oefenen, en veel vertrouwen hebben in je paardje en in jezelf.

Het hangt natuurlijk ook ervan af of je paard aanleg heeft ervoor!

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:54

Wat een geklets allemaal hoe moeilijk een draver wel niet is. Het gaat er gewoon om:
Wat wil je gaan doen met je paard. Springen, dressuur, endurance, recreatief buitenrijden. Neem nou een fries ga je ook niet mee springen. Maakt hem nog niet ongeschikt. Maar het zijn wel fantastische paarden.
Ben zelf nu aan mijn vierde paard. De eerste was een super gefokt paard. Iedereen riep hier ga je het mee maken. Nou het was een "knol" die al steigerend zijn stal uit kwam. Een Fjord die de meest gevaarlijke dingen met me deed. En toen kwam Crowny. Een te gekke draver. Nergens bang voor, reed de hele wereld met hem rond. Te gek paard voor iemand die alleen wil buiten rijden. Ook nog eens les genomen. Hij was volgens de instructrice beter dan menig "Rijpaard". Alleen ik vind er niets aan. Vorig jaar brak hij zijn been. En ben ik weer op zoek gegaan. Kwam toevallig bij een handelaar een leuk bont paard tegen. KWPN. Superlief ook niet duur. En ze loopt aook als een zonnetje in de bak en buiten ook net zo lief. Het maakt dus niet uit wat voor ras of soort het is. Je koopt wat bij je past en wat je er mee wil gaan doen.

mijn dieren zijn me heilig, mijn dieren zijn me alles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers