muesli als vervanger voor brok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

muesli als vervanger voor brok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:33

mijn paard staat op dit moment op pavo basic. vorige week is hij onderzocht door de dierenarts en is geconstateerd dat hij (nog steeds) maagzweren/geirriteerde maag heeft en dat hij waarschijnlijk darmstenen of gezwellen in z'n darmen heeft. ik vondt zowiezo al dat hij weinig energie uit z'n brok haalde. ik kan hem niet meer geven want dan wordt hij te dik (hij krijgt 3 x per dag hooi en staat nog 8 uur op het land) en voor z'n maag is op dit moment teveel brok ook niet goed i.v.m. het teveel aan maagzuur en de zweren. waarschijnlijk neemt hij door die problemen in z'n maag en darmen ook niet genoeg vitaminen/mineralen op en heeft hij eigenlijk nooit echt dikke mest. wel ballen, maar ze bevatten teveel vocht.

nu ben ik op zoek gegaan naar ander voer. ik heb havens om voedingsadvies gevraagd en zij raadde me aan om hem op de reform kruiden muesli te zetten in combinatie met de muesli zonder haver.

wie geeft z'n paard ook muesli als hoofdvoer???
kan ik dit zonder problemen geven???

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:35


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:36

Zei de dierenarts dat hij wel muesli mocht hebben? Op zich kun je muesli wel als hoofdvoer geven, maar je moet wel oppassen, want op sommige zakken staat dat het aanvullend voer is.
Volgens mij zijn de Havens muesli's wel geschikt als volledig voer.
Mijn paard heeft ze beide gehad, en vindt ze erg lekker Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:43

Zal er aan liggen hoe het samengesteld is, denk ik. De muesli's van Marstall worden iig als volledig voer gegeven.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:45

Toen een van onze paarden niet wilde eten, werd de structuurmix van Equiral aangeraden door onze voerleverancier. Hij zei dat deze ook gewoon als hoofdvoer gegeven kon worden. Er zitten namelijk ook kleine biksjes in

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:49

kruiden lijkt me niet echt geschikt voor een paard met maagzweren...
verder ben ik geen voorstander van muesli's
maar het valt altijd te proberen in dit geval
equiral heeft idd best goede .ik heb het een keer een paard moeten voeren met hoefproblemen. het was ook niet echt die smerige muesli met al die smaakstoffen erin en al die melasse.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:08

Equiral Qi is een goeie muesli zonder kruiden die je ook als basisvoer kunt geven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:13

Onze paarden krijgen alleen maar muesli's. In ons geval de Reform G van St.Hippolyt en de Struktur E van StHippolyt.

Ook Marstall heeft super muesli's die je volledig voeren kunt. Havens inderdaad ook en ook Dodson en Horrel biedt goede kwaliteit.

Zelf ben ik helemaal weg van de StHippolyt. Het is net even dat stukje beter (in ieder geval zo reageren onze knollen).

Ik moet niets van brok hebben. Ben erg blij dat ik gewoon lekker Futter wie die Natur Knipoog

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:40

Die van mij krijgt ook alleen maar muesli.. met maiskiemolie, op advies van de DA.
Ze krijgt er verder dus niks bij..!! behalve veel hooi.. Dus je kan zo je paard op alleen muesli zetten hoor ipv brok..!!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:27

Muesli kan best als hoofdvoer hoor.
Verder zijn alle tips hier al gegeven! Lachen

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:32

Mijn gepensioneerde bejaarde pony krijgt ook muesli. Van Subli, structuurmuesli geloof ik (de duurste van de 2 iig). Verder hooi en overdag op de wei. Ook al werkt hij dan niet meer, hij kan er goed van leven hoor! Als je paard nog wel werkt, zou ik wel even kijken of er ander voer is overigens. Want of hij dan nog zo goed is weet ik niet precies.
Die van Havens is volgens mij ook wel goed idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:07

Bij ons staan een aantal paarden op musli aangevuld met haver. Een aantal trainingspaarden staat overigens op uitsluitend haver en doen het daar prima op.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:15

Nouvel schreef:
Equiral Qi is een goeie muesli zonder kruiden die je ook als basisvoer kunt geven.


Hoewel dit prima voer is, is het geen muesli (met ontsloten granen) maar een granenmengsel.

Ik voer Dodson & Horrell, die hebben verschillende muesli's die gewoon als hoofdvoer gegeven kunnen worden.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:21

zomers geef ik meestal pony biks maar in de winter geef ik meusli bij de een gaat om half om half en de ander gaat geheel op meusli
zeker in de koude natte tijden (zit net ff wat meer in)
ik geef dan dat spul wat ze de groene docter noemen
(ben ff naam kwijt ,, )

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:39

in brok zit exact hetzelfde als er in meusli zit en andersom. De structuur is verschillend, maar dat is het dan ook.

Haalt je paard weinig voedingswaarde uit zijn brok, dan zou je een andere samenstelling (verhoudingen) van brok kunnen kiezen (vaak betekent dit ander merk).
Adviseert je DA meusli te voeren ipv brok, dan moet je eigenlijk daarin horen "tandarts". Er is nl geen meusli die een betere voedingswaarde heeft dan brok, net zo min als andersom. Alleen de structuur is verschillend, en als je paard dus de meusli structuur NODIG heeft om voer tot zich te kunnen nemen, gaat er ergens in zijn gebit iets niet goed.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:44

fyto Gold, is een erg fijne musli, alles zit erin. (bv. lijnzaadolie, actieve koolstof voor reiniging enz.) Mijn paard vind het heerlijk en doet het er super op!

GerrieRijkse
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:56

Hoi,
Mijn paardje krijgt muesli van havens, de blauwe zak. Muesli is 'beter' omdat het paard er meer op moet kauwen, waardoor er meer speeksel vrij komt, wat weer goed is voor zijn spijsvertering.
Brok is vaak hap, slik en weg.
Naast de muesli krijgt hij hooi en weidegang.
Groetjes,

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 23:38

DEES:

hij kan gewone brok wel kauwen maar het in z'n darmen en maag waarschijnlijk niet helemaal goed opnemen.
Ik kreeg van Havens het advies om muesli te geven omdat dit lichter verteerbaar is dan gewone brok en dan kan hij er ook meer voedingsstoffen uit halen. de reform kruiden muesli raden ze aan voor koliekgevoelige paarden en paarden die slecht voedingsstoffen uit eten halen. wat mijn paard dus eigenlijk heeft.
ik had zelf eerst een combinatie in gedachten van reform kruiden muesli met de derby compactbrok. maar dit werd afgeraden omdat de brok iets moeilijker verteerbaar is en net als de kruiden muesli veel energie bevat.
ze hebben me dus aangeraden de kruidenmuesli voor de extra energie, vitaminen en mineralen te geven en de muesli zonder haver omdat hij extra veel vezels in zitten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:36

Tip: hoor niet alleen de boodschap, aanschouw ook WIE het zegt.
Havens heeft er belang bij dat jij denkt dat meusli beter verteerbaar is.

Feit is echter dat meusli helemaal niet beter verteerbaar is. Sterker nog; meusli vereist meer kauwen anders worden de cellen van al die granen niet beschadigd. En onbeschadigde cellen worden niet verteerd.
Brok daarentegen is voor-ge-expandeerd. Als er iets goed te verteren zou zijn van de 2, zou het juist brok zijn om die reden.

Meusli is minder zwaar op de maag omdat het eigenlijk juist minder voedingsstoffen bevat. Brok wordt 'opgevuld' met paardverantwoorde pulpresten enzo, om het brokje mooi rond en stevig te laten worden.
Het kan zijn dat jou paard daar problemen mee heeft, en dan is meusli een alternatief.

Maar ik blijf erbij; ik zou toch echt eerst eens naar die tanden gaan kijken. Gezonde paarden mogen gewoon geen problemen hebben met brokjes. En voor extra vezels dient men ruwvoer van gras te voeren, eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:40

Wqt je zou kunnen proberen is de brok voor te weken. Wel oppassen met de hoeveelheden want het zet flink uit, en niet té nat maken.

Wat voor voedingsadvies heb je van de veearts gekregen?

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:12

Ik zou inderdaad de Equiral Qi proberen. Een zuivere muesli zonder al te veel kruiden. Probiotica (darmflora bevorderend net als yakult) kun je door het voer geven. Die helpt extra eea te bevorderen zonder dat er extra schade wordt aangericht. Is oa verkrijgbaar bij www.puurnatuur.nl

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 10:51

Hij heeft niets aan z'n tanden. die worden zeer regelmatig nagekeken omdat hij een kies mist. ze zijn 2 maanden geleden nog helemaal nagekeken en bijgeveilt. mijn paard moet op beter verteerbaar voer omdat hij niet 100% is. hij heeft een geirriteerde maag ws. met maagzweren en er zit iets in z'n darmen niet goed. er blijft voer hangen en er zijn knobbels gevonden. ze weten nog niet precies wat hij heeft. vandaag heb ik een deel van de uitslag van het bloedonderzoek gekregen en hieruit kwam dat hij hele lagen aantal leukocyten had. dit kon duiden op een ontsteking. heb het meteen met de dierenarts over het voer gehad. hij raadde aan de reform kruiden muesli i.c.m. de derby compactbrok (hetzelfde wat ik hem in eerste instantie wilde gaan geven) maar hij was het aan de andere kant ook eens met het advies van havens om die 2 mueslies te geven. dus ik weet even niet wat moet doen. of alle 2 de mueslies of reform kruiden muesli met derby compact brok. Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:24

dan zou ik 2 muesli's doen, omdat die mekkelijker verteren en zo de maag minder belasten.
Ik zou eerder een muesli icm een slobber overwegen dan icm een brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:39

of die brok dus voorweken. Ik denk dat dat qua voedingswaarde weinig verschilt met 2 musli's voeren. Het is wel erg bewerkelijk.

Hoeveel voerbeurten heb je nu per dag? Is het mogelijk om vaker in kleinere hoeveelheden te voeren?

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:39

Pavo All sports maakt reclame met het feit dat het nog beter geexpandeerd is. Vraag anders de Pavo folder eens op, daar staat per soort, de bijzonderheden vermeld.