pfff, ik weet het echt niet meer (en de DA ook niet).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

pfff, ik weet het echt niet meer (en de DA ook niet).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 09:19

De DA is nu al verschillende keren naar suleika wezen kijken, omdat ze zo dun is en maar niet aankomt. De eerste keer had ze een hormonenspuit gekregen en hormonen voor door het voer, maar dat hielp niet, hij werd alleen nog maar dunner.
De tweede keer heeft ze een ander soort spuit gehad, de naam daarvan weet ik niet meer.
De derde keer is er wat bloed afgetapt en naar het labaratorium gebracht, maar daar kwam ook eigenlijk niks uit. De dierenarts weet het ook niet, en met zijn darmen is ook alles oke. haar tanden zien er ook nog goed uit, dus ik weet het echt niet meer.
heeft iemand hier ervaring mee? of tips ofzo? ik hoop het.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:01

Jeetje....

Soms, heel soms, wanneer al het andere niet heeft geholpen en de dierenarts heeft uitgesloten dat het paard ergens aan ziek is....heel soms wil het nog wel eens helpen om een paard gewoon een half jaar het land in te sturen.
op de weide, lekker paard laten wezen, niet veel naar omkijken, zeker niet rijden oid.....

Misschien heb je dan een half jaar weer een gezond, dikker paardje....

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:02

Hoi,

Misschien dat je pulp kan geven dat is ook dikmakend althans bij ons paard wel.
Pulp zijn brokken die je een nacht moet laten weken in water dan word het een soort slobber de meeste paarden vinden het heerlijk.

Probeer eens ik hoor het wel.

gr. shirley

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:06

pulp is een goed ide.
wij deden het altijd metGRASBROKKEN lieten we ook een nachtje in water staan.
en wat al eerder genoemd is je paardje op de wei zetten is ook een optie.
maar geef hem wel de tijd.
hoe is hij verder is hij moe en duf of gewoon zoals altijd.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:41

Een jaar of zo geleden zat Raci ook niet lekker in haar vel, ze woog te weinig, en haar haar was dof. Op aanraden van een kennis heb ik haar toen een lichaamsreinigende kuur gegeven van het merk Nastrop. Dat deed haar echt wonderen! Na een paar weken zag ze er weer veel beter uit. De glans zat er weer op en ze kwam ook weer aan. Hierna ben ik nog even door gegaan met het geven van Red Cell, een vitamine bom die ook belangrijke dingen als ijzer bevat.
Misschien kun je dit eens proberen.
Ik weet ook niet of je paard de laatste tijd iets mee heeft gemaakt? Is hij ziek geweest, is hij van stalling verwisseld, komt hij genoeg buiten? Want het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon niet ´happy´ is.
Succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:28

Ga naar een andere kliniek en laat het daar opnieuw bekijken. Vaak hebben die net een ander beeld en kunnen misschien meer.

Idd gooi haar een half jaar het land op misschien helpt het ze heeft misschien toch onbewust ergens stress.

Succes wel erg sneu.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:04

snelle verbranding, schildklieren?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:32

pelaton schreef:
pulp is een goed ide.
wij deden het altijd metGRASBROKKEN lieten we ook een nachtje in water staan.
en wat al eerder genoemd is je paardje op de wei zetten is ook een optie.
maar geef hem wel de tijd.
hoe is hij verder is hij moe en duf of gewoon zoals altijd.


Dit kun je ook nog aanvullen met maismeel. Geeft weinig energie, maar zet wel aan. Gewoon 1 of 2 (voer)scheppen per dag door de GEWEEKTE bietenpulp en grasbrok mengen.

Mijn paard heeft ook een terugslag gehad (door medicijnen) waardoor 't net een Biaffrapaardje leek. Een tijd lang bijgevoerd met bietenpulp (minstens 12 uur weken in ruim water), grasbrok (ook geweekt) en maismeel en daar nog bovenop z'n normale rantsoen. Heeft wel even (paar weekjes) de tijd nodig, maar geeft een goed resultaat.

Succes ermee!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:57

wij hebben er een op de manege (arabier) en daar zie je echt alleen maar botten met een velletje! ik durf echt niet aan hem te komen. hij is helemaal onderzocht, maar het schijnt alleen door stress te komen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 13:10

hij staat iedere dag in de wei en ik rijdt 'm ook niet iedere dag. hij glanst nu wel.
psychisch heeft ie ook niks meegemaakt. dusss

Hoe moet je pulp bereiden dan?
en kun je grasbrokken gewoon in de winkel halen?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:26

Suleika schreef:
hij staat iedere dag in de wei en ik rijdt 'm ook niet iedere dag. hij glanst nu wel.
psychisch heeft ie ook niks meegemaakt. dusss

Hoe moet je pulp bereiden dan?
en kun je grasbrokken gewoon in de winkel halen?


Pulp moet je minimaal 12 uur weken in ruim water (zeker 2x zoveel water als brokjes). Pulp NOOIT maar dan ook nooit droog voeren! Omdat dit zo enorm uitzet kan het in de slokdarm blijven steken en daar verder opzwellen waardoor de slokdarm kan scheuren en dat is echt einde paard.

Grasbrok kan je volgens mij bij de betere voerhandel wel halen. Het is raadzaam deze ook te weken, maar als je het niet doet is het niet zo desastreus als bij bietenpulp.

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:27

van grasbrokken moet je er gewoon water bij doen en als het meeste water in de brok is getrokken kan je het geven. of net als met pulp ff een nagje laten staan. *LOL*

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:10

Misschien een idee om er iemand na te laten kijken die er een andere kijk op heeft? (een acupucturist of iets dergelijks) Heb het namelijk meegemaakt met een paard. At veel, kwam niets aan. Iemand na laten kijken en die zei dat het paard hele gevoelige darmen had. Advies: alleen maar gras. Jammer dat de eigenaar er nix mee gedaan heeft (ze geloofde er niet in. nu vraag je je waarschijnlijk af: waarom heeft ze die man laten komen? Dat weet ik jammer genoeg ook niet)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 12:17

Alvaron"]
[quote="Suleika schreef:
hij staat iedere dag in de wei en ik rijdt 'm ook niet iedere dag. hij glanst nu wel.
psychisch heeft ie ook niks meegemaakt. dusss

Hoe moet je pulp bereiden dan?
en kun je grasbrokken gewoon in de winkel halen?


Pulp moet je minimaal 12 uur weken in ruim water (zeker 2x zoveel water als brokjes). Pulp NOOIT maar dan ook nooit droog voeren! Omdat dit zo enorm uitzet kan het in de slokdarm blijven steken en daar verder opzwellen waardoor de slokdarm kan scheuren en dat is echt einde paard.

Grasbrok kan je volgens mij bij de betere voerhandel wel halen. Het is raadzaam deze ook te weken, maar als je het niet doet is het niet zo desastreus als bij bietenpulp.
[/quote]


bedankt voor de tip, ik ga het eens proberen! kun je pulp gewoon overal halen?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 09:22

Ik had vroeger een 3/4 arabiertje, waar ik ook geen vlees op kreeg. Ik kon erin stoppen wat ik wilde, het hielp absoluut niets.

Ze is toen in mei bij iemand anders op de 'vette' wei gekomen voor een maand. Ik kende haar bijna niet meer terug. Ze was haast aan de dikke kant en ze was ook veel rustiger en tevredener.

Later heb ik ook nog een tijdje in KWPN ruin gehad, die ook erg moeilijk aankwam. Hij is met mais bijgevoerd, dat heeft ook wonderen gedaan.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:34

Prisca schreef:
Ga naar een andere kliniek en laat het daar opnieuw bekijken. Vaak hebben die net een ander beeld en kunnen misschien meer


Toen ik jouw verhaal las dacht ik hier eigenlijk ook aan, ik wil jouw veearts echt niet in een verkeerd daglicht stellen hoor, maar het wil idd nog wel eens voorkomen dat iemand met een totaal nieuwe blik naar je paard kijkt en toch nog iets kan vinden.

Veel sterkte ermee!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-02 13:43

boemel schreef:
Ik had vroeger een 3/4 arabiertje, waar ik ook geen vlees op kreeg. Ik kon erin stoppen wat ik wilde, het hielp absoluut niets.

Ze is toen in mei bij iemand anders op de 'vette' wei gekomen voor een maand. Ik kende haar bijna niet meer terug. Ze was haast aan de dikke kant en ze was ook veel rustiger en tevredener.

Later heb ik ook nog een tijdje in KWPN ruin gehad, die ook erg moeilijk aankwam. Hij is met mais bijgevoerd, dat heeft ook wonderen gedaan.


hij staat nu nog vaker in de wei en het helpt inderdaad. suleika had eerst ook mais, maar toen ging 'de baas' stoppen met 'boeren' en nu heeft hij dat dus niet meer. en het bederft snel zegtie dusss, hopen dattie nog meer aankomt van het gras!!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:49

Hallo

Waar eigenlijk niemand naar vraagt ... wat voor voer krijgt je paard?
Hooi/kuil, welk soort & hoeveelheid krachtvoer?

Als de DA niks kan vinden en zeker niet met een bloedtest.. zal een andere DA, denk ik, ook niks kunnen vinden....

vraagje; hebben ze het bloed in zijn totaal nagekeken (hemoglobaal onderzoek of hoe heet 't)...
je kunt het bloed onderzoeken op bepaalde 'afwijkingen' zoals schildklier e.d. maar ze kunnen het bloed ook onderzoeken op eventuele tekorten v. vitamines e.d.....

Ik denk zelf nl. dat als er niks met je paard aan de hand is, je misschien toch naar het voer moet gaan kijken... en dan kun je wel suplementen bij gaan voeren, maar dat moet je dan dus blijven doen... of het gaat een tijdje goed.. .en wordt 't weer minder...

Een voedingsdeskundige vertelde mij ooit eens : als een paard niet lekker in zijn vel zit, kijkt iedereen overal naar, ze nemen bloed af, kijken op evt. afwijkingen etc., voeren van alles en nog wat bij, maar niemand kijkt naar de "kern" ....
Net zoals bij mensen... als wij niet gezond eten...
Nou ja... heel logisch eigenlijk...
En voor mij was dit een duidelijke ervaring, waar ik nog steeds veel aan heb !!!
Ik voer inmiddels goéd voer, nooit geen problemen !!!! (afkloppen *LOL* )

Veel succes,

groetjes Knipoog