Tips voor lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Tips voor lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 19:53

Kunnen jullie mij tips geven hoe je merkt dat je goed kan lichtrijden ?
Waar je zeker op moet letten enzo ?

groetjes !

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:21

Mij is altijd geleerd, als de buitenschouder naar voren gaat ga je staan.
Best lastig om zo te onschrijven, want ik doe het uit automatisme! Vraag voor de zekerheid ff aan een instructeur, begin acuut te twijfelen!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:28

Als je goed lichtrijdt merk je dat aan de soepele beweging van jezelf en van het paard. Je leert het in je eerste manegeles. staan zit staan zit etc.
Als je het niet goed doet, komt je eten naar boven.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:06

In de bak inderdaad als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan... Op een gegeven moment ga je het voelen als je op het verkeerde been lichtrijdt, moet ik zeggen dat je dit bij het ene paard sterker voelt dan bij het andere....

Maar inderdaad zoals al eerder is aangegeven, dit leer je bij de eerste manegelessen die je krijgt..

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:17

Ik ga altijd staan als het binnenbeen onder me is... net andersom als de anderen zeggen Knipoog
Is mij zo aangeleerd...

Theake

Berichten: 1032
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:32

dat is toch niet andersom?
het is gewoon gemakkelijker om te zien als het buitenbeen nar voren gaat.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:05

staan-zit-staan-zt-staan-zit Tong uitsteken

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:09

ik heb het niet eens door. automatisme. lichtrijden en van been wisselen gaat na poosje vanzelf.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:27

Het gaat goed als het soepel voelt. Als je eenmaal het ritme te pakken heb, voelt het gewoon goed. Op het goede been heb ik zelf nog wat moeite mee(madam loopt dusdanig te kloten, dat k door ga zitten en als ik weer ga lichtrijden let ik niet op, op welk been).

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:31

Zie bovenstaand, verder goed je knieen aan je zadel houden en van daaruit gaan staan, je knie goed laten scharnieren. Je moet steun zoeken op je beugels ipv er echt op gaan staan, anders klapperen je benen (je kent het wel, van die voeten die iedere keer naar buiten schieten bij het staan, soort van beenhulp bij elke keer lichtrijden...). Verder proberen zachtjes te landen, soepel dus, anders bonk je bij elke zit op het paard z'n rug en dan is het nog niet echt 'licht' he... Voel alsof je aan een draad schuin naar voren/boven wordt opgetrokken. Het is uiteindelijk een kwestie van voelen en iemand je laten aanwijzen wanneer je het goed doet...