Uitzitten midden/uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Uitzitten midden/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 21:28

Ik rij een fries, ze gooit redelijk hoog op. Als ik een midden of uitgestrekte draf rijdt en wil doorzitten dan ga ik een beetje naar achter 'hangen' zodat ik het beter kan uitzitten. Jaja ik weet het, niet goed! Je komt zoiets achter in de beweging. MAAR als ik echt kaarsrecht blijf zitten dan kom ik dus een klein beetje los van het zadel (echt 1 cm ofzo) kan me niet voorstellen dat dat fijn is voor mn paard.

Nou zie ik, niet dat ik mezelf nou ga vergelijken hoor, wel eens topruiters doorzitten in een uitgestrekte draf en die lijken dus ook wel los te komen.

Klopt dat? Hoe kan je leren om nog meer in het zadel geplakt te blijven?
Ik heb een goede onafhankelijke zit, kan ontspannen zitten, klem mijn benen niet aan maar net dat laatste stukje... het gaat me vast wel lukken maar wie heeft hier meer ervaring mee en heeft tips.

Ik heb 1x in de week privéles dus antwoorden als ga les nemen.. daar kan ik niet zoveel mee. Mijn instructrice vind het een kwestie van gewoon veel oefenen. Als ik rechtop door blijf zitten is mijn houding iig wel goed.

Tips please! Tong uitsteken

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:34

Ik heb hetzelfde probleem met uitzitten. Beest kan heel netjes strekken, ik ga mezelf alleen helemaal spannen en stuiter zo vrolijk een paar cm uit het zadel.

Het is wel zo dat hoe beter haar uitgestrekte draf wordt, hoe makelijker het wordt om hem uit te zitten. Ik had nu af en toe een stukje dat ik helemaal in het zadel zat. En op hem moment dat ik dacht "he ik zit!" ging ik me al weer spannen Haha!

Bij mij is het puur dat ik me ga spannen en scheef ga zitten. En de enige oplossing is heeel veel oefenen, en heel goed op je houding en zit (laten) letten.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:48

Hooi Star,

Sja de enige oplossing om het beter uit te kunnen zitten is inderdaad veel uren in het zadel maken en het heel vaak te herhalen!

Je zit iets verlichten ZONDER achter de loodlijn/beweging te komen schaadt je paard echt niet. Ik denk dat dat voor hem prettiger is dan wat gehobbel tijdens die laatste paar passen!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:53

Op een Fries lijkt het me sowieso al niet zo makkelijk zitten

Probeer jezelf rechtop in het zadel te houden door je bovenrug aan te spannen en juist mee te veren in je onderrug. Probeer je schouderbladen ahw tegen elkaar aan te duwen.

En anders haal je gewoon mijn trainer aan:

"on some horses it just doesn't work. And then you have to bounce. And the trick is to find your balance in the bouncing" Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:11

Zep schreef:
En anders haal je gewoon mijn trainer aan:

"on some horses it just doesn't work. And then you have to bounce. And the trick is to find your balance in the bouncing" Haha!


(Ik ken ook een paar Friezen die wél super lekker (door)zitten.)

Helemaal eens met die trainer!!! *LOL*
Mijn trainer zei dit ook (maar dan in het Nederlands Bloos ): 'gewoon meestuiteren. Op het moment dat je júist je best gaat doen om te blijven zitten, ga je nóg erger stuiteren, je raakt verzuurd en kan vervolgens de rest van de proef amper nog zitten. Als je gewoon mee stuitert, valt het ook niet zo erg op als dat je je uit alle macht gaat vastklampen'.

Mijn paard zit ook zo verschrikkelijk door! Het is al een hele opgave voor mij om een proefje lang door te zitten en ik ben altijd blij als de galop aan de beurt is. In de Z2 komt namelijk in de meeste proeven eerst een heel draf-gedeelte waarin zo'n beetje alle oefeningen gevraagd worden en ook zo'n 2 keer uitgestrekte draf (20 x 60 m Huilen ) en soms achter elkaar. Ik heb mijn paard nu totaal zo'n 10 jaar en ik kan het nóg steeds niet (vlekkeloos, zoals de meeste GP ruiters)!!!
Het wegrijden zal bij jou - net als bij mij - waarschijnlijk wel goed gaan. Het gaat bij mij goed tot zo'n 10 m na de X (bij een diagonaal zeg maar) en dan weer het terugkomen naar de verzamelde draf; dan begint de 'échte ellende'. Weet je - je rij jasje hangt tóch over je kont, dus gewoon wat meestuiteren en dan valt het het minste op.
Verder - wat jouw instructrice zegt: veel oefenen! Oefenen zonder beugels hielp bij mij niet en vond ik ook niet echt leuk, want dan mis je ál je houvast (met extra risico op eraf stuiteren).
Let echter wel op dat je niet aan je teugels gaat 'hangen' bij de uitgestrekte/middendraf want dat is een vaak optredend 'gevaar'.

Veel oefenen enne.... sterkte!!!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:10

Ja, dat gevoel ken ik ook. Ik kan op mijn ruin ook niet fijn zitten en het is echt niet fijn om een hele proef op hem door te zitten. Hij is groot, lang en hij beweegt wel ruim maar met te weinig veer.
Het is echt een kwestie van veel oefenen en kilometers maken in het zadel. Ik moet zeggen dat ik op mijn hengst wel heeel fijn kan zitten en dat gevoel dan een beetje probeer mee te nemen op mijn andere paard. Dat helpt wel. Maar jezelf ontspannen is denk ik nog het belangrijkste maar wel retemoeilijk op een paard waar je niet op kan zitten.
Maar je moet maar zo denken; als je DAAR op kan zitten dan kan je op praktisch alle paarden zitten.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:30

Een tip die uit centered riding voortkomt:
'Je moet op je paard zitten alsof je de salsa danst' maw, heupwiegen: linkerheup mee naar voren laten gaan met het linkervoorbeen en omgekeerd.
Misschien een idee om te proberen?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:45

Zwelgje schreef:
Maar je moet maar zo denken; als je DAAR op kan zitten dan kan je op praktisch alle paarden zitten.


Inderdaad, dat zeg ik ook altijd: als je op Imago kunt zitten, kun je op ieder paard zitten!!!

(Ik rij dan ook altijd éérst mijn merrie, die (zeker vergeleken met Imago) héérlijk zit, anders krijg ik het gevoel dat ze sloft etc. terwijl ze gewoon lekker beweegt, maar het verschil is gewoon heel groot.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:14

Ibbel schreef:
Een tip die uit centered riding voortkomt:
'Je moet op je paard zitten alsof je de salsa danst' maw, heupwiegen: linkerheup mee naar voren laten gaan met het linkervoorbeen en omgekeerd.
Misschien een idee om te proberen?


Mee eens!!!!! Vergeet ook niet je knieeen te klemmen, dan zit je ook vaster!!! succes

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:19

Niet mee eens!
In draf heb je een diagonale beenzetting. Als je je heup naar voren doet op het moment dat het linkervoorbeen naar voren gaat, hou je juist het rechter achterbeen in de beweging tegen. Je blokkeert de beenzetting van het paard dus als het ware.
Verder gaat de theorie echt wel op voor de stap maar voor de draf is dit niet mogelijk, vanwege de diagonale beenzetting. Als je in draf zo zou rijden zou je geheid als commentaar krijgen 'amazone/ruiter moet stiller zitten want hindert zo het paard'.
Knieën zou ik ook niet teveel aanklemmen (in bepaalde mate altijd natuurlijk) want zo fixeer je je houding en liggen je benen niet meer aan je paard (je onderbenen gaan afsteken). Verder raak je 'het gevoel' van je hele zit met je paard kwijt en ga je je hakken optrekken.
Als je op een paard rijdt dat zo moeilijk zit, klem je wel als vanzelf al meer je knieëen aan.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:43

Je moet nooit je knieën aanklemmen, ook niet in een bepaalde mate. Ze moeten gewoon rustig aanliggen. Als je gaat klemmen (in welke mate dan ook) verstoort dat je gehele houding en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:18

Als je je knieën/bovenbenen aanklemt dan knijp je jezelf juist uit het zadel.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:17

Zep schreef:
En anders haal je gewoon mijn trainer aan:

"on some horses it just doesn't work. And then you have to bounce. And the trick is to find your balance in the bouncing" Haha!


*LOL* *LOL* *LOL* OK dan! Geweldig!!!

Veel mensen stuiteren hoor Knipoog. Het is idd de kunst om dat zo subtiel mogelijk te doen Haha!.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:18

Ibbel schreef:
Een tip die uit centered riding voortkomt:
'Je moet op je paard zitten alsof je de salsa danst' maw, heupwiegen: linkerheup mee naar voren laten gaan met het linkervoorbeen en omgekeerd.
Misschien een idee om te proberen?


Ik leer juist om niet heen en weer te gaan in het zadel (dus van voor naar achter meebewegen), maar op en neer (dus het doorzitten opvangen met je onderrug en heupen in een opwaartse beweging terwijl je blijft zitten).

Klinkt dat nu heel raar of snapt iemand wat ik probeer te zeggen Verward ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:20

Appie schreef:
Je moet nooit je knieën aanklemmen, ook niet in een bepaalde mate. Ze moeten gewoon rustig aanliggen. Als je gaat klemmen (in welke mate dan ook) verstoort dat je gehele houding en zit.

Bovendien is het ook nog een rem op je paard en dat is heel onhandig als je wilt verruimen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:53

Okee bedankt voor al jullie reacties Lachen
Ik zal ze uitproberen (en in de tussentijd zo subtiel mogelijk stuiteren Haha! Knipoog )

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 15:57

Randy01 schreef:
(Ik ken ook een paar Friezen die wél super lekker (door)zitten.)

Helemaal eens met die trainer!!! *LOL*
Mijn trainer zei dit ook (maar dan in het Nederlands Bloos ): 'gewoon meestuiteren. Op het moment dat je júist je best gaat doen om te blijven zitten, ga je nóg erger stuiteren, je raakt verzuurd en kan vervolgens de rest van de proef amper nog zitten. Als je gewoon mee stuitert, valt het ook niet zo erg op als dat je je uit alle macht gaat vastklampen'.

Mijn paard zit ook zo verschrikkelijk door! Het is al een hele opgave voor mij om een proefje lang door te zitten en ik ben altijd blij als de galop aan de beurt is. In de Z2 komt namelijk in de meeste proeven eerst een heel draf-gedeelte waarin zo'n beetje alle oefeningen gevraagd worden en ook zo'n 2 keer uitgestrekte draf (20 x 60 m Huilen ) en soms achter elkaar. Ik heb mijn paard nu totaal zo'n 10 jaar en ik kan het nóg steeds niet (vlekkeloos, zoals de meeste GP ruiters)!!!
Het wegrijden zal bij jou - net als bij mij - waarschijnlijk wel goed gaan. Het gaat bij mij goed tot zo'n 10 m na de X (bij een diagonaal zeg maar) en dan weer het terugkomen naar de verzamelde draf; dan begint de 'échte ellende'. Weet je - je rij jasje hangt tóch over je kont, dus gewoon wat meestuiteren en dan valt het het minste op.
Verder - wat jouw instructrice zegt: veel oefenen! Oefenen zonder beugels hielp bij mij niet en vond ik ook niet echt leuk, want dan mis je ál je houvast (met extra risico op eraf stuiteren).
Let echter wel op dat je niet aan je teugels gaat 'hangen' bij de uitgestrekte/middendraf want dat is een vaak optredend 'gevaar'.

Veel oefenen enne.... sterkte!!!


Tnx! Ze zit overigens verder heerlijk door hoor no problem so far Lachen Ze gooit wel hoog op maar dat lukt me wel alleen in de uitgestrekte draf áls ik recht blijf zitten, dan lukt het dus niet. Ik zit op zich ontspannen dus met of zonder beugels maakt niks uit. Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ze normaalal hoog opgooit maar dat het 'geweld' met een uuitgestrekte draf nog iets heftiger wordt.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:02

Laat je heupen los. [t is neit makkelijk!] en probeer zo veel mogelijk ee te bewegen met je heupen. Niet klemmen, dan ga je stuiteren. Ik denk niet dta het erg is als je een klein beteje stuiterd in het zadel, ik neem aan dat je paard protesteerd als je hem pijn doet! Succes


klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:18

Lovely schreef:
Bovendien is het ook nog een rem op je paard en dat is heel onhandig als je wilt verruimen.


Ik heb juist geleerd om altijd je knieen iets te klemmen en mijn instructeurs zijn geen beginnertjes!!! Je zou voor de gein eigenlijk eens op mijn paard moeten zitten dan merk je dat hij net zo makkelijk verruimd. Heb dit met al mijn paarden altijd gedaan en heb altijd complimenten en met wedstrijden en bestgaand. Maar goed ieder zijn eigen idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:25

Bij Ilindra heb ik een tijdje met een sperriempje door de oogjes die voor aan het zadel zitten gereden (een soort bokriempje) waar ik me aan vast hield met doorzitten zodat ik niet aan de teugels ging hangen.
Het heeft me met trainen veel geholpen omdat ik haar dan zo min mogelijk stoorde.
Ze zit nog steeds niet lekker door maar ik kan het nu wel wat beter uitzitten.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:58

ik kan niet eens normaal doorzitten bij maik (het gaat wel steeds beter hoor maar die midden draf Lips are sealed ) maar ik ga deze tips ook even oefenen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 22:17

patsur schreef:
Laat je heupen los. [t is neit makkelijk!] en probeer zo veel mogelijk ee te bewegen met je heupen. Niet klemmen, dan ga je stuiteren. Ik denk niet dta het erg is als je een klein beteje stuiterd in het zadel, ik neem aan dat je paard protesteerd als je hem pijn doet! Succes


Ze protesteert niet, ze gaat gewoon door. Dus dat zal dan wel een goed teken zijn, gelukkig Lachen

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:07

klomp schreef:
Ik heb juist geleerd om altijd je knieen iets te klemmen en mijn instructeurs zijn geen beginnertjes!!! Je zou voor de gein eigenlijk eens op mijn paard moeten zitten dan merk je dat hij net zo makkelijk verruimd. Heb dit met al mijn paarden altijd gedaan en heb altijd complimenten en met wedstrijden en bestgaand. Maar goed ieder zijn eigen idee?


Ik heb ook altijd geleerd-> knieen aanklemmen betekent remmen.
Dus dat lijkt me idd niet handig bij het verruimen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers