Overleden na val van paard; nu sbs6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Overleden na val van paard; nu sbs6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 22:46

zie hart van NL
Ze stellen de manege verantwoordelijk omdat de ruiter weinig ervaring had, en geen begeleiding heeft gekregen en geen 'advies' om een cap op te doen

Frusty

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:48

zit het ook te kijken, belachelijk! zelfs het meest getrainde politiepaard kan op hol slaan!

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:49

Ik zou hier wel eens een proefproces over willen zien. Mischien komen er dan eindelijk wettelijke eisen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:53

Ik heb het net gekeken. De jongen was wel erg verdrietig. Ik snap ook niet dat er nog maneges zijn die aan 'vreemde' een paard meegeven. Zonder ruiterbewijs etc.

Niet dat het ruiterbewijs zoveel zegt. Ik denk dat ze best een braaf paard heeft meegekregen maar ja het blijft een schrikdier. Je weet niet wat er gebeurt is. Blijkbaar hield de jongen de teugels vast en zou zij gaan stappen.

Onbegrijpelijk dat maneges zomaar een paard meegevevn. kan in mijn ogen nooit een goede manege zijn.

maar goed. Er is iets verschrikkelijks gebeurt. Misschien dat nu meer maneges gaan nadenken. En hopen dat er wettelijke verplichtingen komen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 22:53

Als je een auto huurt; geeft de verhuurder dan ook een advies om je gordels om te doen en niet door rood te rijden? Als je dat wel doet, kan je dan de verhuurder de schuld geven omdat ie je niet gewaarschuwd heeft?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:55

Maar om een auto te huren heb je een rijbewijs nodig. En in tegenstelling tot het ruiterbewijs zegt een rijbewijs wél iets over je vaardigheden.

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:07

Laura schreef:
Als je een auto huurt; geeft de verhuurder dan ook een advies om je gordels om te doen en niet door rood te rijden? Als je dat wel doet, kan je dan de verhuurder de schuld geven omdat ie je niet gewaarschuwd heeft?


Nee, de verhuurder zal wel vragen om je rijbewijs, daarbij moet je minstens 1 jaar je rijbewijs hebben, anders krijg je em ook niet mee. trouwens, een auto is geen levend wezen, dus slechte vergelijking, een auto doet alleen wat jij wilt.
Als zij idd heeft gezegd onervaren te zijn, vind ik dat hij a; haar een cap had moeten laten dragen en b; moeten zeggen dat ze eerst maar es een paar keer in de bak moet gaan rijden, voor ze onder begeleiding naar buiten kon. Wil ze dat niet?? jammer dan, dan zoek maar een andere manege.

Ik vind het heel raar dat deze manege geen begeleiding heeft meegegeven. Je bent toch wel een beetje zuinig op je paarden? Daarbij had het misschien voorkomen kunnen worden als een ervaren ruiter haar op dat moment had gezegd wat ze moest doen toen ie rechtop ging staan.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:15

Ik heb net ook gekeken....had het ook al op bokt gelezen
Ik hoop dat ze nou eindelijk us met die regels komen daar zitten ze ook al een paar jaar over te zeuren en er is nog steeds niet veel geregeld...nou heeft onze manege al wel zo'n veiligheidscertificaat ofzo en zijn veiligheidscaps verplicht...mooi duz...
maar om weer even op dat ongeluk terug te komen...wat een FLUT manege Boos! ...ten eerste laat je niet iemand zelf aanklooien (helemaal als het geen lid is van de menege oid) ten tweede zou je mensen moeten verplichten een cap te dragen...helemaal als ze gewoon een keertje komen rijden voor de lol ofzo...ma ja dat is natuurlijk mijn mening...het moet wel leuk blijven natuurlijk...

na ja ben echt boos....ik snap die mensen gewoon niet Frusty
en al ZOU je daar komen en zeggen dat je goed kan rijden dan zal dat in jou ogen misschien zo zijn ja...maar als je dan een paard gaat huren sta je daar met zo'n beest...blijkt het toch allemaal wat minder te gaan..en dan? Verward
na ja het resultaat zien we wel weer Boos!
hopen dat ze nou eindelijk eens inzien dat er nou us duidelijke regels moeten komen + de controle (die vaak ver te zoeken is)
na ja mijn frustraties zijn er wel weer uit Schijnheilig

»×» ..Sunny days wouldnt be specials if it wasnt for rain, Joy wouldnt feel so good if it wasnt for pain.. «×«

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:24

Mijn reaktie staat bij Algemeen....
maar wil effe kwijt dat ik het erg dom gelul vind om te beginnen over een auto! Ja, dat idd hetzelfde als een paard!!??


Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 00:41

Om nog maar even op mezelf terug te komen (hoezo onredelijk? Schijnheilig )
natuurlijk heeft die vrouw zelf ook verstand en had zelf een cap op moeten doen e.d
maar toch.....
na ja genoeg hier over Lips are sealed
Ik word alleen ontzettend boos als ik merk dat dingen gewoon voorkomen hadden kunnen worden door een paar kleine simpelen dingen...maar ja dan blijf je aan de gang en zo kan je alles wel terug willen draaien wat (jammer genoeg) gewoon niet gaat Schijnheilig

»×» ..Sunny days wouldnt be specials if it wasnt for rain, Joy wouldnt feel so good if it wasnt for pain.. «×«

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 01:16

Het is bitter en triest dat weer zo'n ogeluk is gebeurd. Het enige wat ik aan deze discussie wilde toevoegen is, dat iedere volwassen mens zelfverantwoordelijk is voor zijn/haar doen en laten.
Schijnbaar wordt dit in de hele discussie vergeten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:34

Smokey schreef:
Het is bitter en triest dat weer zo'n ogeluk is gebeurd. Het enige wat ik aan deze discussie wilde toevoegen is, dat iedere volwassen mens zelfverantwoordelijk is voor zijn/haar doen en laten.
Schijnbaar wordt dit in de hele discussie vergeten.


Kan daar in mee komen, oke, misschien is er geen advies mee gegeven om met cap te rijden, maar weet elke ruiter niet dat het slimmer is om MET cap te gaan rijden, zeker als je op een vreemd paard stapt en dan ook nog op vreemd terrein.

Buiten dat is het natuurlijk verschrikkelijk dat er (weer) een dodelijk slachtoffer is gevallen binnen de paardensport.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:57

Sugarmiss schreef:
Ik zou hier wel eens een proefproces over willen zien. Mischien komen er dan eindelijk wettelijke eisen.


Idd ik hoop het ook iedereen kan een paard huren zonder borg of wat dan ook maar een auto of een aanhanger moet je veel moeite voor doen ??

PS bij het ruiterbewijs zit ook een verzekering die volgens mij tot 1 milj. per verzekeringsjaar vergoed. Als is die ene milj. absoluut nie genoeg als iemand voor zijn leven gehandicapt blijft. Dus een ruiterbewijs heeft wel iets nu.

Mijn lijkt een ruiterbewijs volgende de eisen van een rijbewijs wel wat niet dat dit soort dingen kan voorkomen maar je kan het wel strakker in de hand houden. Mensen met geen of te weinig ervaring komen dan gewoon niet meer op de weg.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:47

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik zat dan wel op een arabier, maar echt, die kent de buurt hier van haver tot gort. Hij ging er ook vandoor. Ik heb de fokker ook niet aansprakelijk gesteld, en de veroorzaker van het ongeluk ook niet.

Kijk, als ze bij mij niet eens een bloemetje hadden gestuurd of wat dan ook dan was ik wél heel pissig geworden. Maar daardoor ben ik niet gelijk beter. Het is nogal makkelijk om de schuld op een ander te schuiven en met vingertjes te wijzen. Maar je draait de tijd er niet mee terug. Dus waarom dan toch? Om aandacht te krijgen? Dan ben je dus heel egoïstisch bezig m.i.

Zeker als buitenstaander is het té makkelijk om met vingers te wijzen en te zeggen: hadden ze haar moeten waarschuwen, had ze een cap op moeten doen. Dat vind ik erg makkelijk. Wat er gebeurt is weten we niet, waarom moeten we er dan persé over oordelen?

Ik kan me het verdriet van haar vriend wel voorstellen (heb een aantal keren in het ziekenhuis gezeten bij anderen), maar om dan gelijk zó te reageren? Daar trek ik mijn twijfels bij. Hou de eer aan jezelf!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cer

Berichten: 30149
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:08

Uhm.. ik ken het voorval eigenlijk alleen maar van de berichten hier op bokt... heb het niet in de krant gezien en ook niet op tv...

Maar.. (en misschien ben ik wel helemaal fout hoor) is het niet die mevrouw haar eigen keus geweest om buiten te gaan rijden met een paard wat ze niet kent? Ik vind zowieso dat mensen heel gemakkelijk over paardrijden denken. Oh..dat doen ze wel even, iedereen kan toch met een paard over een paadje, wat is daar nou moeilijk aan.

Als manege-eigenaar heb je zeker verantwoordelijkheid, ik zie hier in de buurt maar al te vaak van die groepen zomertouristen (ook in korte broek??) te paard even fijn naar het strand gaan. Levensgevaarlijk, wat bezielt die mensen? waarschijnlijk denken ze zelf ook dat een paard net een auto is?

En misschien eraan gerelateerd.. iedere kneus met geld kan een paard (hond, kat, cavia, konijn) kopen, ook al hebben ze er helemaal geen verstand van. Daar is ook geen zicht op, en zullen ongetwijfeld ongelukken mee gebeuren (om over dierenleed nog maar te zwijgen).

Maar goed, het is al erg genoeg dat het gebeurt is! Maar of een cap nou de oplossing is? Voor hetzelfde geld had ze dr nek gebroken...?? Tuurlijk neem je met een cap een groot risico weg, maar er blijven nog zoveel risico's over, vooral aan buitenrijden. (misschien ben ik wat negatief, maar na al die jaren heb ik al zoveel dingen mis zien gaan). Als iemand aan mij vraagt of ze ook een keer kunnen paardrijden zeg ik altijd, NEEE veelste gevaarlijk... Extreme duivel ook niet helemaal juist, maar toch....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:11

Mee eens. Tuurlijk ben je verdrietig maar dat gedoe (zie andere topic) over dat hij een gestoord paard mee had gekregen enzo…
En hij zou de teugel vasthouden…

Tja, het blijft lastig. De manege in Dwingeloo leeft van dit soort klanten, toeristen en dagjesmensen die te paard door de natuur willen hobbelen. Een cap moet, maar als er nou een volwassen persoon staat die dat om wat voor reden dan ook niet wil? Of zegt toch alleen maar wat te gaan stappen? We zijn er niet bij geweest maar een dergelijke situatie lijkt me niet ondenkbaar!
En met een groet weggaan geeft ook geen garanties! In de strandrit op Schiermonnikoog waar ik eerder over vertelde in ander topic zat ik ook op een Haflinger en die ging er keihard van tussen toen hij het strand zag en de zee rook. Geen houden meer aan. Maar ja dat wist ik al, dat hadden ze me 50 meter voor het strand al even verteld (in de trant van: probeer Vanessa maar in te houden want meestal gaat ze er vantussen, maar niet elke dag hoor..en ze is heel sterk maar probeer het maar). Kijk, dat is aso! Iemand bewust op een onstuurbare tank wegsturen. Er is niks gebeurd, maar a la. Met paarden kan er al-tijd iets gebeuren, het blijven dieren. En wij blijven mensen met goed ontwikkelde hersenen en die moeten we eens wat vaker gebruiken.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:12

Ik denk dat mensen die niet of niet veel met paarden omgaan niet veel beter weten.

Ik snap niet waarom een manege eigenaar zomaar een paard aan een onbekende meegeeft dan ben je ook niet echt zuinig op je paarden. En ja het braafste paard kan op hol slaan of struikelen. Waarschijnlijk als ze een cap geadviseerd hadden had ze die toch niet op gedaan simpelweg omdat ze geen idee hebben wat er fout kan gaan.

Het zal goed zijn als ze het op elke manege gaan verplichten. Maar het is en blijft je eigen verantwoording.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:09

Het is dus bij mij in de buurt gebeurd en wij hebben tv Drenthe (joepie!) en daar was gisteravond een stukje op van de fnrs. Die willen het nu echt verplicht maken voor buitenrijden. In dat stukje werd ook gezegd dat de betreffende vrouw daar vaker een paard huurde om mee naar buiten te gaan en dat zij een gevorderde ruiter is. Dus dan denk ik dat je de manegehouder niet de schuld kan geven, de vrouw heeft er zelf voor gekozen om zonder cap te gaan.
Verder vond ik het erg belachelijk dat ze steeds 3 ruiters in het bos lieten zien......Jawel, zonder cap! Nou dat vind ik pas erg. Een stukje ter promotie van de cap en dan laat je dat zien! Nou daar viel m'n mond van open.
Maar ik vind het iig een goede maatregel!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:27

Ja ik heb het ook gezien. Goede maatregel. Vroeger zette ik mijn cap bijna alleen op als ik een wedstrijdje had van de ponyclub. Heb jarenlang zonder cap gereden en ik denk een half jaar geleden een cap aangeschaft. Het is wennen, maar als iedere ruiter er eentje op heeft, ach dan is die drempel ook lager. Het moet nu eenmaal, denk je dan, dus ik vind het prima dat ie verplicht wordt.

Wat ik van SBS weer een beetje flauw vond, was dat ze een manege lieten zien waar wel altijd begeleiding mee gaat en cap verplicht is. Om die manege waar het gebeurd is nog even in te wrijven hoe fout ze zaten.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:34

Dit stond op www.rtvdrenthe.nl

Strengere controle op paardenverhuur

DIEVER - Drentse manegehouders kwamen woensdag in Diever bijeen om te praten over de veiligheid bij het verhuren van paarden.

Afgelopen weekend kwam een 25-jarige vrouw uit Nieuw Dordrecht om het leven nadat zij van haar paard viel. De vrouw droeg geen cap en had het paard bij een manege in Dwingeloo gehuurd. De manegehouders willen nu strengere regels. Het dragen van een cap is verplicht, maar niet altijd worden regels dus goed nageleefd. Verder vinden de managehouders dat goed gecontroleerd moet worden of mensen wel echt paard kunnen rijden

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:50

Vooral omdat de getoonde manege in Amersfoort een hele andere is dan die in Dwingeloo: Marcroix is manege + rijvereniging. De Drift moet het - net als veel maneges op bijvoorbeeld de waddeneilanden - hebben van toeristen die een opaard komen huren.

Verplichtstellen cap vind ik wel een hele goede zaak. Maar de manege in Dwingeloo de schuld in de schoenen schuiven vind ik te ver gaan: die vrouw was 25 en zelf verantwoordelijk. Een paard is nou eenmaal geen fiets.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:05

Lot schreef:
Vooral omdat de getoonde manege in Amersfoort een hele andere is dan die in Dwingeloo: Marcroix is manege + rijvereniging. De Drift moet het - net als veel maneges op bijvoorbeeld de waddeneilanden - hebben van toeristen die een opaard komen huren.

Verplichtstellen cap vind ik wel een hele goede zaak. Maar de manege in Dwingeloo de schuld in de schoenen schuiven vind ik te ver gaan: die vrouw was 25 en zelf verantwoordelijk. Een paard is nou eenmaal geen fiets.

Precies, op Vlieland stapt ook jan en alleman op een paard hoor. Ik stond op een gegeven moment klaar voor de gevorderdenrit, en er kwamen nog twee meisjes aanlopen die met deze rit mee gingen. Je moet er maar vanuit gaan als manege dat mensen eerlijk zijn over hun ervaring.
Deze twee meisjes kregen chaps te leen van de manege en hebben hier een kwartier mee zitten prutsen, achterstevoren, binnenstebuiten...
De eigenaresse had ze al even in de smiezen (niet dat elke ruiter ervaring heeft met chaps natuurlijk) en heeft ze toen zelf laten opzadelen, met een knipoog naar mij toe, omdat ik ze met de chaps aan het helpen was. Opzadelen lukte dus ook voor geen meter, zadel kwam ongeveer midden op de rug te liggen en het hoofdstel was al helemaal een grote puzzel. De eigenaresse van de manege heeft de paarden toen zelf netjes opgezadeld en de meiden op beginnersrit door de duinen gestuurd.
Anders waren ze dus in rengalop over het strand gegaan terwijl duidelijk bleek dat ze verrekte weinig ervaring hadden. Vond het erg goed dat deze manege deze meiden er zo uitpikte. Bovendien moest iedereen een cap op. Maar je kunt nooit precies weten hoe een ruiter zal zijn op zo'n rit. Het blijft altijd inschatten. Daarom vind ik wel dat er begeleiding mee moet, hoe dan ook. Al gaat Anky een buitenrit maken in Dwingeloo, begeleiding mee en cap op. Anky kent dat paard immers niet??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:28

Ik vind toch dat de manege verantwoordelijk is. Een fatsoenlijke manege verhuurt geen paarden. Wij gaan met de rijvereniging naar Lissiduna. Sommigen van ons nemen hun eigen paard niet mee en huren er daar eentje. Daar moet je dan kunnen aantonen dat je kunt rijden, nou, dat lukt zo. En ik vind het heel terecht dat ze daarop staan. Ik ken maneges die hun paarden aan jan en alleman meegeven. Dit is link voor de mensen, maar ook banketstaaf voor de paarden. Vaak worden ze afgejakkert door die lui en onverantwoordelijk mee omgesprongen. Als ik een manege had verhuurde ik mijn paarden aan niemand.

De hond is de betere mens

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:32

Cody schreef:
Daarom vind ik wel dat er begeleiding mee moet, hoe dan ook. Al gaat Anky een buitenrit maken in Dwingeloo, begeleiding mee en cap op. Anky kent dat paard immers niet??


Precies, en deze vriend van haar kan natuurlijk niet als begeleiding doorgaan. Dus is de manege wel degelijk de fout ingegaan. Daarbij had en cap haar leven niet kunnen redden, want ik heb gelezen dat zij haar nek had gebroken.
Ik kan me precies voorstellen waarom deze man zo boos is. Je moet toch iets met je verdriet wanneer je geliefde omkomt in een ongeluk?

Ik heb ook een keer een ongeluk gehad, met de scooter. Ik reed (te hard, zonder helm) in een rare onverlichte bocht, tegen een bermrand aan. Die lag daar nogal gek, maar al met al was het mijn eigen schuld. Ik had maar een hand aan het stuur, dus dan ben je nergens als je met 50 km/u tegen een stoeprand knalt. :|
Er werd gedacht dat ik hersenletsel had opgelopen, was namelijk op mijn kop gevallen. Dat was niet zo (toch??? Clown ) maar mijn vader was woest, en wou de gemeente aanklagen, vanwege die rare rand. Toen het allemaal wel meeviel met de verwondingen is hij van het idee afgestapt.
Nou ja, wat ik dus wil zeggen is dat je door angst of verdriet rare dingen kan zeggen of doen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:35

Met het verschil dat dit publiekelijk is en hij geen enkele verantwoordelijkheid neemt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw, ChelseaAyLee, corinec, Eekie, hollie, josien_m_, Macs, Marije112, noox, Poldermenner, xRaisin, xxPaige, ziechriet en 111 bezoekers