verkeerd hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

verkeerd hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 10:19

Wie kan mij uitleggen hoe je je hoeven verkeerd en hoe je ze goed uitkrabt. Weet niet beter of dat ik het op de goede manier doe maar wil dat toch even zeker weten.

Bedankt.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:46

In principe kun je de hoeven niet verkeerd uitkrabben. Maar ik kan wel vertellen hoe ik het heb geleerd:

Om te beginnen moet je een paard duidelijk laten merken dat je van plan bent om naar zijn benen te gaan. Dus aai over zijn hals en langzaam naar het voorbeen toe, bij de achterbenen over de rug van het paard aaien en langzaam naar de achterhand toe tot aan het onderbeen. Dan geef je even opwaartse druk op het onderbeen, en zegt eventueel "geef voet" er bij. Een goed opgevoed paard zal zijn voet geven, bij een minder goed opgevoed paard moet je meer druk zetten. Als het paard eenmaal zijn voet heeft gegeven mag hij hem niet meer terugtrekken.

Belangrijk is dat je niet met je hoofd boven de hoef en in het verlengde van de bewegingsrichting van het been gaat staan zodat het paard je hoofd niet kunnen raken als hij wel eens uit mocht halen, dus altijd met je hoofd naast de hoef blijven. Bij het uitkrabben van de achterhand kun je het achterbeen het beste op jouw been laten rusten en je heup onder het been zetten. Zo heb je minder kans dat je paard zijn been terug kan trekken en heb je meer in te brengen als hij echt mocht gaan trekken.

Met het uitkrabben mag je niet een te scherpe hoevenkrabber (en helemáál geen spijker ) gebruiken. Je volgt in principe de V vormige grote straal van de voet en moet altijd van je afkrabben (je begin bij de takken van de V en werkt dan naar het puntje van de V toe), zo is er minder risico dat je je zelf bezeerd. Vooral de straal goed uitkrabben, dat is de plek waar de meeste steentjes vast gaan zitten. Als je paard ijzers onder heeft ook goed kijken of er niet tussen de takken en het uiteinde van de V vormige grote straal nog een steentje vastzit. Ook kun je hier meteen controleren of de ijzers vastzitten. Op de meeste hoevenkrabbers zit een borsteltje waar je de onderkant van de hoef na het krabben van de straal goed mee schoon kan borstelen.

Persoonlijk vind ik het niet zo fijn als een paard zijn been wegtrekt zo gauw ik de voet loslaat. Ik wil dus de voet zelf op de grond kunnen zetten, en laat hem niet uit mijn handen trekken of vallen.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:56

Paarden zijn gewoontedieren en als je zelf consequent dezelfde route aanhoudt, (bijv. l-voor, l-achter-r-achter-r-voor) zul je zien dat je paard zelf al de juiste voet optilt als je daar gaat staan.

Verder ben ik er geen voorstander van om het been van je paard te ondersteunen. Je werkt dan nl. 'hangen' in de hand. Een paard is heel goed in staat om op 3 benen te staan. Hij moet hem uit zichzelf opgetild houden totdat jij hem loslaat.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:18

Sugarmiss schreef:
Verder ben ik er geen voorstander van om het been van je paard te ondersteunen. Je werkt dan nl. 'hangen' in de hand. Een paard is heel goed in staat om op 3 benen te staan. Hij moet hem uit zichzelf opgetild houden totdat jij hem loslaat.


hier ben ik het helemaal mee eens een paard heeft 4 benen en kan er ook op 3 staan jij hebt 2 handen en 1 rug dat is wel samen 3 maar er niet op gebouwd om 500 kilo of meer of minder te tillen!

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:11

Misschien was het wat ongelukkig geformuleerd. De truuk dat je je heup achter het been van het paard moet plaatsen heb ik van mijn smid. Dan heb je namelijk twee handen vrij om zonodig iets uit de hoef te verwijderen. Ik ga ervan uit dat het paard weet wat hoevenkrabben betekend en je niet acuut een hernia bezorgd door met 500 kilo te gaan hangen.

Je suis Charlie.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:22

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je hoeven niet verkeerd kan uitkrabben.
Je moet uitkijken dat je met de punt van de hoevenkrabber niet te hardhandig de hoefzool kapot maakt. Je kan namelijk door te fanatiek de hoef uit te krabben, door bijvoorbeeld te diep in de straalgroeven te gaan met de hoevenkrabber, de hoef beschadigen. Dat kan rotstraal bevorderen. Je kan beter het laatste restje vuil met een harde borstel weg halen, i.p.v. te veel met de hoevenkrabber in de hoef te porren.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:30

Maar daarom zei ik ook dat je geen scherpe hoevenkrabber mag gebruiken. Tel één en één bij elkaar op en je weet de reden waarom...

Je suis Charlie.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:39

Ik probeer te zeggen dat er mensen zijn, die denken dat ze de hoeven erg goed uitkrabben, maar dat dus veel te fanatiek doen, te diep in de straalgroeven gaan. En daar heb je helemaal niet zo'n scherpe hoevenkrabber voor nodig om de hoef te beschadigen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux en 125 bezoekers