Zouden jullie dit doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 18:17

Ik was vandaag een buitenritje aan het maken langs de bollenvelden. Eén van die huizen daar hebben een pony voor de kinderen en een aardig mooie bak. De 'vrouw des huizes' die daar woont ken ik min of meer omdat ze wel eens mijn paard komt aaien, ze is helemaal weg van hem. Vandaag kwam ze weer naar me toen, en zei dat ze het eigenlijk niet durfde te vragen maar of ze een keertje op mijn paard mocht rijden. Ik stond wel even te knipperen met mijn ogen, zou zelf nooit zoiets vragen, maar stemde toe omdat ik haar gewoon een ontzettend enthousiast mens vind en omdat ze les krijgt van mijn ex-instructeur Lachen Op de terugweg zat ik even te denken, zouden jullie dit doen? Iemand die je niet goed kent op je paard laten rijden? Ik bedoel, ik ken haar van een praatje maar ken haar rijstijl dus niet. Best wel risicovol zou je kunnen stellen, aan de andere kant het is en blijft mijn paard dus ik kan best wat aanwijzingen geven.
Wat misschien wel een leuke bijkomstigheid is, is dat ik dan wel vaker in haar bak mag rijden. Die van ons is nog steeds in aanmaak, we hebben wel een mooi alternatief maar echt een dressuurbak hebben we niet. Dus dat zou wel een mooie ruil zijn, als ik zo af en toe haar bak mag gebruiken mag zij best eens rijden. Afwachten maar hoe het klikt tussen haar en Flame, als het goed gaat wordt Flame er niet slechter van. Ben benieuwd!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 18:40

Honey heeft al menig kind hun eerste ritje gegeven.
Op jamaica laat ik (nog) niet makkelijk anderen, omdat ze nog niet 100% beleert is, en nog weleens overeind wil gaan staan.
Enkel mijn zus heeft haar een keertje uitgestapt, en verder tot nu toe alleen ik.
Honey mag van mij iedereen onder de 60/65 kilo op

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:12

Hmm, tja, ik ben daar een behoorlijk moeilijk persoon in; er komt bijna niemand op mijn paarden te zitten. Ik zou gewoon dat doen wat je een goed gevoel geeft, krijg je bij de gedachte een rotgevoel dan zou ik het zeker niet doen. Zeg je van: ja dat zie ik wel zitten dan doe je het toch gewoon als het je niet aanstaat kan je het altijd nog zeggen. Ik vind dat sommige mensen iemand wel behoorlijk voor het blok kunnen zetten, heb ik ook al vaker gehad.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:33

Ze heeft dus wel les van iemand, anders ga je gewoon eerst eens bij zo'n les kijken? Dan weet je al heel wat meer over haar rijstijl!

En als die rijstijl je aanstaat, waarom niet? Je bent er toch zelf bij? En je krijgt er ook wat voor terug: rijden in een goede bak.

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:34

chantal1 schreef:
Hmm, tja, ik ben daar een behoorlijk moeilijk persoon in; er komt bijna niemand op mijn paarden te zitten.


ik dus ook. Instructeur mag er natuurlijk op, maar verder niet graag anderen. Is eigelijk heel egoïstisch..

maar als je er zelf een goed gevoel over hebt, zou ik het gewoon doen. in 1 keer valt er weinig te verknallen denk ik zo Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:39

Ik ook hoor. Ben ook zo egoistisch.
Met Robin vond ik t niet erg, die's toch zo braaf!!
Maar vandaag al vroeg iemand of ze op Camilla mocht rijden (had op haar pony gereden) maar heb nee gezegd. Mijn ouders vinden het sowieso niet fijn als ik iemand op Camilla zet omdat ik haar aan t inrijden ben. Maar toch vind ik het wel banketstaaf. Eerst op haar pony rijden en dan zeggen dat ze niet op de mijne mag..

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:39

grassie schreef:
in 1 keer valt er weinig te verknallen denk ik zo Knipoog


Nou, vergis je daar niet in!
1x een hardhandige ruiter erop kan genoeg zijn om een paard te krijgen met een beschadigd vertrouwen in je hand. Of een keer flink bonken in het zadel wil ook nog wel eens resulteren in een paard dat z'n rug snel wegdrukt.

Maar dat wel meevallen denk ik, daar ben je zelf bij tenslotte.

Nulla tenaci invia est via

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:54

Ja je kan inderdaad eerst eens bij haar les gaan kijken en haar daarna eens uitnodigen gewoon om te kijken hoe ze met je paard omgaat.
En natuurlijk om samen kennis te maken.
Misschien houd je er nog een leuk iemand aan over.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:13

je bent er zelf bij. ik zou het een keertje proberen en kijken hoe het gaat, daarna kan je altijd nog beslissen of je dit vaker wilt of niet

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 21:38

Ja inderdaad zo denk ik er zelf ook over, ik ben er zelf nog altijd bij. Daarbij is het ook een vrouwtje die heel erg open staat voor advies, ze wil heel graag leren. Positief dus!
Hopelijk houd ik er inderdaad een leuk persoon aan over!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:43

Ik zou er niet veel moeite mee hebben, ik laat ook gerust eens iemand op Jurga rijden, mits ik deze persoon vertrouw met paarden natuurlijk. Wel ben ik er altijd zelf bij. Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:10

guidolover schreef:
je bent er zelf bij. ik zou het een keertje proberen en kijken hoe het gaat, daarna kan je altijd nog beslissen of je dit vaker wilt of niet


ben het volledig met guidolover eens. Als het niet goed gaat, hou je het gewoon bij die ene keer en mocht het wel erg goed gaan zou het "ruilen" een goede deal zijn.

Je bent trouwens niet verplicht om je mond te houden als er iemand op je paard zit. Als ik wel eens iemand op m'n paardje laat droogstappen en ze nemen de teugels aan om hem te laten buigen; vraag ik ook of ze de teugels svp lang willen laten hangen omdat hij mag uitstappen nu.

Remember: het blijft jouw paard hé!! Jij bepaalt wat met hem gebeurt!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:32

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe gevoelig Flame is. Laatst heb ik iemand die erg goed kan rijden op Kaminka laten rijden. Vijf minuten maar en dat was genoeg om een compleet dolgedraaid paard te krijgen. Gelukkig is Kaminka's vertrouwen in mijn bijrijdster en mij niet definitief geschonden en gaat het nu weer goed, maar het was een poosje niet zo fijn....

Dus, blijf er bij en hou het goed in de gaten. Luistert ze niet of is ze eigenwijs: stoppen!!

Je kunt beter iemand op je paard zetten die minder goed kan rijden en dat ook van zichzelf weet, dan eentje die jou wel even zal laten zien hoe jij je paard zou moeten rijden.... Frusty

Ik zou zoiets zelf ook nooit vragen, ook al zie ik wel eens paarden waarvan ik het heel leuk zou vinden om daar eens op te kunnen rijden. Maar ja: wie niet waagt, die niet wint! Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 08:58

Ja Mieke, ik had inderdaad een topic gelezen van een meisje die jouw Kaminka een beetje aan het vernaggelen (groot woord) was. Gelukkig zeg dat het vertrouwen er nog wel is!
Flame is opzich best wel gevoelig maar ook stabiel. Als iemand normaal rijdt zonder geruk en gepluk zal hij zich voorbeeldig gedragen Schijnheilig En zo als ik haar inschat is ze gewoon ook niet 100% zelfverzekerd van haar eigen paardrijkunsten dus vermoed dat ze wel open staat voor tips. Zo niet, inderdaad stoppen!
Inderdaad wie niet waagt wie niet wint Haha! maar toch zou ik het niet vragen! Maarre Mieke, bij deze, al ben je een keer in de buurt mag je best met Flame hobbelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:16

Wij zijn daar niet zo heel erg moeilijk in. Als iemand graag eens op een van onze paarden wil rijden, of eens western wil voelen, dan is dat meestal wel te regelen.
Wel zullen we er altijd zelf bijblijven en ook streng in de gaten houden of het goed gaat. Dus gezaag zullen we bijvoorbeeld nooit tolereren, en als iemand niet prettig doorzit, dan moet 'ie lichtrijden. Ook als de draf niet goed gaat, wordt er niet gegaloppeerd.

Ik zelf verval al heel snel in lesgeven als er iemand op mijn paardje zit, omdat ik haar zelf zo goed ken, en ook weet dat ze ontzettend gemeen kan worden tegen iemand die haar niet volgens haar begrippen "goed" rijdt....

Onthoud dat het jouw paard is, dus jouw instructies en opmerkingen dienen nageleefd te worden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:35

Wauw, wat een aanbod! Maar ik ben geen sterruiter hoor! Maar aan houtbewerking (zagen, boren en schuren met handen en voeten) doe ik niet op een paard. Knipoog

Hou ons op de hoogte, ben benieuwd hoe het zal gaan tussen Flame en die fan van hem!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:44

Ach als het stappen is waarom niet ? je bent erbij en die persoon zal heus wel voorzichtig zijn ps het is ook goed voor je paard (afwisseling).

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee maar meestal ken in de ruiter wel en weet ik wat ik kan verwachten. Een houtbwerkings ruiter komt er niet op. Puur omdat ik het risico niet neem.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:28

Ik rij lekker zelf op Nikita en ander niemand hoor. Heb weleens ´per ongeluk´ tegen iemand gezegd dat ´ie er weleens op mocht, maar daar is gelukkig niet op terug gekomen pfffffffffffffff..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:47

het is wel een mooie deal, zij een keer op jouw paard en jij in haar bak. en als ze les neemt van dezelfde instructeur is dat alleen maar gunstig.

De hond is de betere mens

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:04

Ik vind het idd nogal brutaal van zo iemand om dat te vragen, maar ja, wie niet waagt die niet wint.

Ik geloof dat ik ook verbouwereerd zou zijn.

Ik ben zelf niet zo moeilijk, Fitz is een fijn te rijden paard dus iedereen mag erop, zolang ze maar niet teveel druk erop zetten, want dan gaat hij flippen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:13

Ik heb eigenlijk ook nooit zo de behoefte om op paarden van anderen te rijden en zal dus ook niet snel iemand op de mijne laten.

De enige die er tot nog toe op gereden heeft (naast mijn instructrice toen ik geveld lag...) is prakkie,
dat vond ik wel erg leuk, te meer omdat zij nog opa Zep gereden heeft...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:12

een keertje iemand een rondje uit laten stappen doe ik wel eens (ik loop ernaast, want meestal is het me vader, moeder of vriend die niet kunnen rijden) maar verder heeft alleen mijn instructeur op haar gereden, en dan bedoeol ik echt rijden.
Van hem weet ik tenminste dat hij kan rijden en zijn rijstijjl staat mij aan.
Hij heeft 2 keer op haar gereden (15 min) niet veel, maar voor mij al heel wat
Hou er niet zo van om andere er op te laten, word ook eigenlijk nooit gevraagd of ze op Joy mogen rijden (zijn nogal schijterds bij ons op stal)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:19

ja maar voor wat hoort wat. Als je in een bak mag rijden van iemand, dan mag die persoon best op je paard rijden. Tsja, als ze nu totaal niet kan rijden dan is het nog iets anders. Maar aangezien ze les heeft van dezelfde instructeur zal het niet zoveel kwaad kunnen en ze kan eens bij haar instructeur gaan peilen hoe die vrouw rijdt.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:14

marloes-joy schreef:
een keertje iemand een rondje uit laten stappen doe ik wel eens


*LOL* Daar ben ik dus weer een rare in. Dat gebeurt bij mij dus niet, want dat vind ik helemaal niks. Zit tussen m'n oren Haha! maar ik vind het respectloos tegenover je paard. Als ik met een paard gewerkt heb, stap ik 'm ook zelf uit....
Iemand anders mag gerust op mijn paard rijden, maar niet alleen maar even uitstappen.

Ben ik gek? Tong uitsteken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EsmeeKKK, FCSA, GrapeshotBot, ikkedus, Jet, Kimmej, Lanoca en 42 bezoekers