vitaminestoot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

vitaminestoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 07:32

Geven jullie je paard wel eens een vitaminestoot (pastavorm)
Joy zat laatst niet lekker in haar vel en toen heb ik haar zo'n spuit gegeven.Ben benieuwd wie dit met regelmaat geeft
dus in het kort waarom, wanneer en hoevaak?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 07:37

Nee, ik heb het nagevraagd bij de DA, en die zei dat als je je paard een normaal en uitgebalanceerd dieet geeft, het onzin is om een vitaminestoot te geven. Hij zei dat het gewoon de commercie is die dit de consument aansmeert.
Als je gewoon brok en hooi geeft, zitten daar alle vitaminen en mineralen in die een paard nodig heeft. Heel soms kan zo'n vitaminestoot zelfs schadelijk zijn. Mijn DA raadde het dus af. Ik neem aan dat hij er voor geleerd heeft.

Toos paardloos

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 07:53

Ik geef mijn paard ook soms een vitaminestoot bv als ze niet lekker in haar vel zit of als er veel paarden op stal verkouden zijn ofzo. Het helpt altijd heel goed, ze is nog nooit verkouden geweest en nog nooit echt ziek geweest behalve dik been en koliek door overdosis eten Frusty

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 07:55

Manda, Imker is ook nog nooit ziek geweest, en hij heeft nog nooit een vitaminestoot gehad, dus dat zegt niets...

Toos paardloos

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 08:03

Ik heb ook al een paar keer een vitaminenstoot gegeven, maar zag nou niet echt resultaat. Als mijn paardje niet lekker in z'n vel zit geef ik hem 'opkikker' van de paardendrogist.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 08:22

Ik ben dezelfde mening als Imker toegedaan inzake vitaminestoo.... Ik vind het een eigenlijk overbodige toevoeging, die de natuurlijke balans in de stofwisseling van je paard kan verstoren. Alleen toedienen op aanraden van je dierenarts.

Maar Marloes, waarom overweeg je het? Is Joy ziekjes?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

vitaminestoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 08:29

hoi mijn dierenarts zei hetzelfde als die van imker. een vitaminestoot helpt alleen als er een gebrek aan een bepaalde soort vitamine is in het lichaam van je paard. een goed dieet is het beste omdat een te veel aan bijvoorbeeld vitamine C schadelijk is voor de lever. een overschot aan vitamines stoot het lichaam via de urine ook weer af. als je zwaar traint voor endurance of sgw of je paard is echt ziek of heeft een te ort aan vitamine dan is het nuttig om een stoot te geven

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 08:32

wees gerust dees..Joy is gelukkig niet ziek
kerngezond en lekker vrolijk *LOL*
maar omdat ik haar een tijdje geleden zo'n spuit heb gegeven wilde ik graag weten of het kwaad kan om extra vitamine binnen te krijgen.
Ik volg jullie raad op en zal niet zonder advies van mijn dierenarts zo'n spuit meer gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 08:57

Ik dacht dus ook altijd dat het commerciele nonsense was, maar heb Leonardo er onlangs toch eentje gegeven.
Hij begon namelijk mest te eten als hij in de bak of de paddock liep, dus hij had een vitaminetekort.
Eerst een vitaminekorrel gehaald, waarvan hij de hoogste dosis kreeg (voor paarden die wat tekort gekomen waren), maar het mesteten verdween niet.
Toen heb ik met de VA overlegd en die heeft me dus (jaja) aangeraden om 'm een vitaminestoot te geven en door te gaan met de vitaminekorrels. Binnen drie weken zou het mesteetprobleempje over moeten zijn, zo niet dan zouden er bloedmonsters genomen worden.
Een klein weekje na de vitaminestoot verdween de interesse in mest, ging het verharen ineens heel hard, en werd hij (nog Haha! ) vrolijker.

MAAR let op, dit paard was dus iets tekort gekomen, onze brok (waarvan hij 1.5 kg eet per dag) bevat dus te weinig vitamines voor dit paard. Hij krijgt overigens ook een goede kwaliteit kuilgras, maar dat is maar 1x per dag, de andere 2 keer krijgt hij hooi ivm diarree.

Milena heeft geen vitaminestoot gehad, maar krijgt wel aanvullende vitamines door haar voer, omdat ze per dag maar 0.25 kg brok en 0.25 kg graan krijgt en geen kuilgras ivm eiwitallergie.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:00

Maar dat is dus op aanraden van de DA! En geen eigen probeersels, dan is het goed!

Toos paardloos

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:30

Vorig jaar heb ik de jonge pony een vitaminestoot gegeven, hij bleef te mager ondanks goed voeren en regelmatige ontworming.

Ik heb met de dierenarts overlegd en ook een preparaat via de dierenarts gekocht.
Zomaar zo'n vitaminespuit gegeven lijkt mij alleen maar geld weggooien. En van sommige vitamines kan een te hoge dosis ook schadelijk zijn.


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:05

Mijn vriendin (Tiko hier op Bokt) heeft haar Tinker een paar weken geleden ee vitaminestoot gegeven omdat ie moeite heeft met verharen. Volgens mij werd ie er wel frisser door! Ze gaat het in elk geval voor de Endurance zondag weer doen, voor de extra energietjes *LOL*
Ik geef mijne niet, ze krijgt MaxH en daar zit eigenlijk nog veel meer in, muesli, biks en Pavo Vital, en wat basterdsuiker of dextrose *LOL* En, zo'n vitaminespuit is dan dus een beetje dubbel op..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Re: vitaminestoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:15

toontje schreef:
een overschot aan vitamines stoot het lichaam via de urine ook weer af.


Helaas is dat niet zo en kan een paard ook een overdosis aan vitaminen krijgen (hypervitaminose). Dit kan net zo schadelijk zijn al te weinig vitaminen (hypovitaminose). De ene vitamine kan wel uitgescheiden worden en de andere niet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:55

'nou als mijn aard een opkikker nodig heeft geef ik um van die kruidenmelange..

Groetjes Nicole


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus en 35 bezoekers