pubertijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

pubertijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 16:56

Ik heb een halinger van 4 jaar en heb hem net een jaar onder t zadel, reed altijd erg makkelijk kon altijd met losse teugel rijden was nergens bang voor, maar sinds kort is ie me echt aan t uit testen hebben paarden een pubertijd?tis net of hij een heel ander soort pony is geworden een haflinger met arabieren bloed!!zoja hoe lang duurd dat en kan ik hem daar nog wel uit rijden?want ik hem nu al moeite met hem...

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:07

Paarden hebben ook last van puberteit in ieder geval die van mij wel. Ze is 6 jaar een hard draver en nog niet altijd normaal te rijden. Momenteel wil ze alles op haar manier doen. En luisteren is al helemaal uit den boze. Als ze niet op het land staat is ze super druk en moet ik haar eerst longeren voordat ik kan rijden en dan nog heeft ze rare uitspattingen. Ze zeggen dat het over gaat maar wanneer ik heb geen idee. Gewoon volhouden en consequent blijven zo doe ik het ook bij Seven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:17

Phara is 9 en zit nog altijd in zijn pubertijd *LOL*

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:48

Je moet eerst even kijken of je pony het werk wel aankan,lichamelijk en geestelijk.
Een haf is laat volwassen,vandaar dat in Oostenrijk bij de gewone liefhebbers een dier pas met 5 onder het zadel gebracht wordt.
Ze zijn er dan lichamelijk(skelet is dan pas echt volgroeid)en geestelijk echt aan toe.
Je bent best vroeg begonnen,eigenlijk al aan het werk gegaan met een kleuter en het kan dan ook zijn dat ie er nu last van heeft.
Door het jarenlang werken met haffie's geloof ik er niet in dat ie ineens gaat verzinnen dat ie is lekker gaat klieren.
Ik geloof erin dat ie je wat te kennen geeft waar je met gezond verstand mee aan de gang moet gaan.
Misschien even een stapje terug doen,wat meer op de wei laten,wandelen,grondwerk en na verloop van tijd weer opgaan pakken.
Het is niet verstandig om ertegen in te gaan,vaak worden ze dan nog lastiger in het gedrag.
Ja,en dat je gewoon met een jong dier consequent moet zijn dat spreekt voor zich.
Succes ermee

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:00

paarden hebben inderdaad last van puberteit.
ik heb ook een jonkie.. nu inmiddels 5 jaar, maar zit ook in puberteit.
met zadelmak maken was hij superbraaf (is hij nu overigens nog) maar toch truukjes proberen, en dingen proberen om even onder het werk uit te komen.
dit is heel normaal, en het verschilt ook per paard hoelang de puberteit duur en wanneer ze gaan puberen, er zijn paarden van 7 die nog puberen.
dat verschilt dus wel per paard.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 23:20

Bedankt voor jullie reacties, ik vind t fijn om te horen dat ie pubertijd inderdaad voor kan komen bj paarden dan weet ik dat t niet helemaal aan mij zelf ligt.. want ik moet wel zeggen dat ie wel graag voor me wilt werken als ik de juiste hulpen enzo geef, alleen hij wil dus steeds vandoor schieten, ik zal een beetje bij houden hoe t gaat de komende tijd

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:21

Het valt me wel op dat de merries die ik heb beleerd/ gereden aanvankelijk meer uitprobeerden, maar dat ruintjes idd later in een soort puberteit (met '-teit' inderdaad, dus niet '-tijd') komen waarin ze ineens grappig doen. Niet omdat ze overvraagd worden ofzo, maar omdat ze ineens beslissen dat een jogger gevaarlijk is o.i.d.

Is dat bij jullie ook zo?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:26

Mijn ruin heeft ook flink gepubert ja. Echt van die jolige rotgrapjes had 'ie. In volle galop ineens een noodstop, 160 graden draaien en weer wegsprinten omdat er een heeel neg blaadje viel enzo...

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:30

ja klopt, rebel was nooit echt schrik achtig van dingen maar nu staan z'n oren contstant gespits en bij elke geluidje sprint ie er vandoor..

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:44

Ik ken er ook zoeen ja...die is 4, en altijd redelijk makkelijk te rijden, wel heet (maarja het is een Jazz) maar meestal geen rare dingen.

Nu schrikt hij van alles, probeert constant overal onderuit te komen en kan echt klieren...Tong uitsteken
Maar het gaat wel weer over en zo erg vind ik het niet eens..

Bitterbal

Berichten: 2508
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Engwierum (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:34

Paarden hebben zeker last van de pubertijd, maar ik heb gemerkt dat haflingers je wel vaker gewoon uitproberen hoor!! ik rijd zo af en toe op het hafje van mn nicht, ze is 12, maar kliert nog altijd Knipoog

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:13

Zoeentje heb ik er ook Tong uitsteken
Galoperen en dan ineens springen bokken en raar bewegen Tong uitsteken Agja, zo erg vind ik het niet.. Zolang het maar spelen blijft, en niet te vaak gebeurd.

diana19

Berichten: 349
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: BUNSCHOTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:46

ik heb half fries half kwpn en hij is 6 jaar oud en onder de zadel en als ik in draf wilt gaan dan wilt die niet geef ik tik met zweep gaat hij bokken en stijgeren mijn paard is pas 5 weken kreupel geweest ben langsaam begonen aan de longe en aan de pasoa tuig en dat doet hij heel goed maar ga ik op zadel dan verdomt hij het gewoon in draf te gaan wat kan ik eraan doen dat hij niet meer bokt en stijgerd hij probeert me soms uit rukt die me echt tegen de bak randt aan wie heeft een tip voor me

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:15

diana19 schreef:
wie heeft een tip voor me


Denk dat je beter hier een eigen topic voor kan openen, anders lopen er twee vragen door elkaar.