Discussie: Over de grens van je paard gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Discussie: Over de grens van je paard gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:16

Sinds kort heb ik les met Twister.
In het verleden is zij nooit dressuurmatig gereden, nu is dat juist het gene waar wij op trainen. Ze kan erg leuk lopen. Lachen

Nu ze dus wat harder aan het werk moet, protesteert ze af en toe heftig. Als ze bijna in de ontspanning zit, komt ze een paar keer omhoog, waarop ik haar als reactie voorwaarts rijd. Daarna is het over. Dan doet ze alles voor je.

Nu heeft Richtje een aantal keer op Twister gereden, en heeft ze bij mijn les gekeken.

Zij denkt dat ik in mijn les over de grenzen van Twister heen rijd, en betwijfelt of dit goed is voor Twister. Zij geeft immers aan dat het zwaar voor haar wordt.

Ik ben van mening dat ik even door dat stukje heen moet rijden, omdat ze daarna niet meer protesteert. Ze doet dit ook zeker niet elke keer, meestal nadat ze een aantal dagen iets minder hard heeft moeten werken. Overigens vind ik het vaak ook aanstellerij, en heb ik het idee dat ze het gewoon doet om er onderuit te komen.

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie hier van? Moet ik het rustiger aan doen?

Het gaat er niet om wie er hier gelijk heeft, maar misschien zijn er andere manieren om Twister door dat punt heen te rijden als het wel degelijk schadelijk voor haar is?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:20

Jij kent je paard het beste.. Die beslissing moet je helemaal zelf maken.. Wiij kunnen wel iets zeggen maar ik heb je nog nooit zien rijden en daarom kan ik ook niks zeggen...

En als het is hoe jij het omschrijft zou ik erdoor blijven rijden tot ze het niet meer doet..

Suc6

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:23

pearl_tje schreef:
Jij kent je paard het beste.. Die beslissing moet je helemaal zelf maken.. Wiij kunnen wel iets zeggen maar ik heb je nog nooit zien rijden en daarom kan ik ook niks zeggen...

En als het is hoe jij het omschrijft zou ik erdoor blijven rijden tot ze het niet meer doet..

Suc6


Ik ga hierin helemaal mee.
Als jij denkt dat het puur verzet is van je paard ... tja, dat zul je toch zelf moeten aanvoelen.

Over het algemeen ben ik ervoor om af en toe de grenzen van je paard te verleggen (gewoon om even te 'voelen'), maar zeker niet dagelijks: het moet immers leuk blijven voor je paard!

Verder jouw probleem: puur een kwestie van fingerspitzengefühl...

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:27

pearl_tje schreef:
Jij kent je paard het beste.. Die beslissing moet je helemaal zelf maken.. Wiij kunnen wel iets zeggen maar ik heb je nog nooit zien rijden en daarom kan ik ook niks zeggen...

Dat is waar ja... Maar het ging er om of het verleggen van de grenzen van je paard verkeerd is... Moet je die grenzen nou juist opzoeken, of betekend die grens echt "STOP"...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:30

xtwisterx schreef:
Dat is waar ja... Maar het ging er om of het verleggen van de grenzen van je paard verkeerd is... Moet je die grenzen nou juist opzoeken, of betekend die grens echt "STOP"...


Dat is nóg per paard verschillend. Het ene paard is nogal makkelijk van karakter en laat de ruiter erg ver gaan tot op een bepaald moment en dan is het ook écht heibel en raakt het paard ook écht van de rel.
Het andere paard trekt al aan de bel op het moment dat 'ie het er niet echt mee eens is.

Zul je dus écht zelf moeten aanvoelen....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:30

Ok, dan ook even mijn idee Lachen
Ik ben er nog steeds niet over uit of ik het wel of niet de goede manier (of iig mijn manier) vind zoals het gebeurd. Aan de ene kant heb ik zoiets, ook als ik de les zie, van Ja, ze zijn op een leuke manier bezig en blijkbaar moet ze er doorheen gereden worden.
Aan de andere kant.... het is ook een manier van Twister om aan te geven dat daar een grens van haar ligt. Of tenminste, een grens op dat moment, dat ze er nog even niet aan toe is om op dat niveau te lopen. En misschien moet je dat accepteren op dat moment, dat protest moet namelijk ergens vandaan komen. Want zoals ik Tiwster ken, is het verder een pony die echt graag voor je wil werken als ze doorheeft wat je van haar verwacht.
Maar ik blijf het moeilijk vinden, en ook als je erop zit is het soms natuurlijk moeilijk in te schatten waar dat protest vandaan komt.

Ik ben dus ook heel benieuwd naar de mening van anderen... Heel specifiek zullen jullie er niet op kunnen reageren, maar trek het dan maar even naar het algemene Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:30

Leuk dat je dit topic opent. Ik zit sinds kort ook met dit probleem. Het paard geeft aan dat het te veel wordt, maar ik wil graag door die barriere heen.
Ik weet ook niet hoe dat zich allemaal afspeelt in een paardenhoofd. Maar ik denk dat inderdaad de sessies van iets verder willen dan je paard kort moeten zijn en ook niet al te vaak. Ook moet je ervoor zorgen dat er toch een positief iets voor het paard uitkomt aan het einde. Maar ja, dat is heel moeilijk.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:32

Ik ben het eens met de antwoorden hierboven en vind niet dat Richtje voor jou kan bepalen wat goed is voor jou paard. Jij als eigenaresse zou het moeten aanvoelen wat goed is of niet. Bovendien neem ik aan dat jou instructrice heel goed weet wat ze doet en als jij te ver zou gaan zou ze ingrijpen en je vertellen het wat rustiger aan te doen. Meningen van anderen zijn altijd welkom en soms leerzaam, maar ik zou toch meer naar mijn eigen ervaringen en gedachten luisteren en vooral als je instructrice er niks van zegt. Bovendien moet je soms wat grenzen verleggen om weer een stapje verder te kunnen anders blijf je op 1 punt hangen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven voor het paard, maar als je het niet te veel opdringt en af en toe iets door je andere oefeningen heen doet als afwisseling( dus niet een uur gaan lopen pushen) kan dat geen kwaad.

Succes
Laatst bijgewerkt door klomp op 08-09-04 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:35

klomp schreef:
Ik ben het eens met de antwoorden hierboven en vind niet dat Richtje voor jou kan bepalen wat goed is voor jou paard. Jij als eigenaresse zou het moeten aanvoelen wat goed is of niet. Bovendien neem ik aan dat jou instructrice heel goed weet wat ze doet en als jij te ver zou gaan zou ze ingrijpen en je vertellen het wat rustiger aan te doen. Meningen van anderen zijn altijd welkom en soms leerzaam, maar ik zou toch meer naar mijn eigen ervaringen en gedachten luisteren en vooral als je instructrice er niks van zegt.

Succes

Ik probeer ook echt niet voor Kim te bepalen wat ze moet doen hoor. Ik had hier alleen mijn twijfels over en heb die uitgesproken Lachen Daar hebben we het over gehad, en vandaar dit topic.
Kim moet verder helemaal zelf bepalen hoe ze het wil doen en ik zal dat ook respecteren Lachen

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:36

@ klomp: Dit topic was absoluut niet bedoeld om Richtje af te kraken. Ik stel het erg op prijs dat ze met mij mee denkt, en ik sta ook open voor kritiek. Zij kent Twister immers ook vrij goed, en ze heeft veel ervaring met paarden.

Ik heb pas een aantal weken les met Twister, dus ik weet niet of mijn instrucrtrice weet wat goed voor Twister is. Dat is ook een beetje mijn probleem, ik ben de meningen van anderen aan het vergelijken, en mocht dit niet de goede manier zijn voor Twister, dan stop ik er mee.

Want uiteindelijk wil ik het beste voor mijn paard. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:37

Het idee achter training is dat je over grenzen heengaat. Knipoog

Om bij spiertraining te blijven: in training veroorzaak je een overbelasting, waardoor het lichaam reageert met spieropbouw. Even heel kort door de bocht samengevat.

Je moet tussendoor alleen voldoende herstelmomenten opbouwen, en je moet niet zo ver gaan dat je onherstelbare schade toebrengt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-04 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:38

Zep schreef:
Het idee achter training is dat je over grenzen heengaat. Knipoog

Je moet tussendoor alleen voldoende herstelmomenten opbouwen.

Tuurlijk ga je over grenzen heen, maar moet je daarom ook door duidelijk protest heen rijden?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:40

Richtje schreef:
Ik probeer ook echt niet voor Kim te bepalen wat ze moet doen hoor. Ik had hier alleen mijn twijfels over en heb die uitgesproken Lachen Daar hebben we het over gehad, en vandaar dit topic.
Kim moet verder helemaal zelf bepalen hoe ze het wil doen en ik zal dat ook respecteren Lachen


Ik begrijp het richtje maar zoals je al zegt het is een discussie dus geef ik mijn reactie die overigens niet boos of rot bedoelt is maar vooral eerlijk!! Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:40

Coby schreef:
Ook moet je ervoor zorgen dat er toch een positief iets voor het paard uitkomt aan het einde. Maar ja, dat is heel moeilijk.


En daar ligt een grote verantwoording van de ruiter. Dit vereist discipline van de ruiter: een groot inschattingsvermogen en veel geduld en vooral tevreden zijn met een beginnetje.

Hou het leuk voor je paard én voor jezelf. Bekijk het eens zo: je paard moet iets voor je doen omdat het paard het gráág voor je wil doen, niet omdat jij wílt dat je paard het doet! Doe er dan maar een tijdje langer over voordat je iets bereikt maar je weet wel dat je paard het aankan en het nog leuk vindt.
Als je dit een tijdje volhoudt, zal je paard meer en meer vertrouwen in je krijgen en in de toekomst andere moeilijkheden eerder oppakken, gewoon omdat het vertrouwen er is!

Maak je niet teveel druk erover. Zoek af en toe die grens op, maar niet voor lange duur en ook niet dagelijks. Het kwartje valt vanzelf.
En zeker: uitbundig belonen!!

(Laatst de clinic gezien met Anky? Daarin vertelt zij dat een gemiddeld intelligent paard een oefening 400 keer heeft gedaan voordat 'ie het beheerst.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:40

Dat is van hieruit niet te oordelen.

Soms wel, soms niet. Dat hangt er dus vanaf op welke plaats op de schaal van overbelasting ahw het verzet komt. Als het paard zich verzet tegen de eerste "trainingsoverbelasting" moet je daar doorheen rijden, als het paard zich verzet tegen de onherstelbare schade toebrengende piekbelasting moet je stoppen.

Even heel erg versimpeld voorgesteld

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:41

Richtje schreef:
Aan de andere kant.... het is ook een manier van Twister om aan te geven dat daar een grens van haar ligt. Of tenminste, een grens op dat moment, dat ze er nog even niet aan toe is om op dat niveau te lopen. En misschien moet je dat accepteren op dat moment, dat protest moet namelijk ergens vandaan komen.


Ik begrijp dat het protest zich vooral uit in opeens een paar keer steigeren?
Een paard wat protesteert probeert altijd iets duidelijk te maken. Mijn mening is vaak dat het paard toch ergens wat pijn heeft, waardoor bepaalde oefeningen te moeilijk zijn.
En waarom moet je met een paard over een grens gaan? Tja, grenzen verleggen noemen sommigen dat dan. Natuurlijk train je een paard zodat hij steeds beter wordt. Maar naar mijn idee hoeft dat niet door telkens over grenzen heen te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:43

Het is heel moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen als je de combinatie niet aan het werk ziet.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:45

xtwisterx schreef:
Nu ze dus wat harder aan het werk moet, protesteert ze af en toe heftig. Als ze bijna in de ontspanning zit, komt ze een paar keer omhoog, waarop ik haar als reactie voorwaarts rijd. Daarna is het over. Dan doet ze alles voor je.



Dit is de enige vorm van protest die ze laat zien?
Dan zeg ik zeker er door heen rijden. Ze doet dit waarschijnlijk omdat haar spieren aan het werk worden gezet en dat is in het begin wennen en misschien soms gevoelig.
Zoals Zep zegt, als je voldoende rust er tussendoor hebt kan dit naar mijn mening geen kwaad.

Zeker niet dagelijks over hoge grenzen heen gaan en het werk ook zeker leuk houden. Dat is altijd belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Fabienne1 op 08-09-04 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:47

Misschien handig om te vertellen dat het een haflinger is... Haha!
Mevrouw heeft nogal een eigen willetje, en die wil ze graag doordrijven.

Maar goed, als zij al bij de eerste oefening omhoog komt, mag ze daar wat mij betreft wel even door heen gereden worden. Ik ga haar echt niet constant dezelfde oefening laten doen als ik merk dat het te zwaar voor haar is of dat ze er pijn bij heeft.

Ze protesteert inderdaad alleen door te steigeren, soms gooit ze er nog een bok achteraan... Maar die sprongetjes van haar kan ik alleen maar om lachen... Klein druktemakertje... Clown

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:50

xtwisterx schreef:
Maar goed, als zij al bij de eerste oefening omhoog komt, mag ze daar wat mij betreft wel even door heen gereden worden.

Tenzij die eerste oefening dus al te zwaar voor haar zou zijn....
Doet ze het trouwens ook als je voor jezelf rijdt? Of alleen maar tijdens de les?

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:52

Wat voor oefeningen doe je dan? In het begin ben je toch alleen bezig met basiswerk? Los werken en tempocontrole, aan het been e.d.?

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:55

Zep"]
Het is heel moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen als je de combinatie niet aan het werk ziet.
[/quote]
Dat begrijp ik... Ik hoop dat jullie wel iets kunnen met de gegevens die ik jullie geef. Lachen Maar misschien kunnen jullie iets zeggen over hoe jullie dat in het algemeen aanpakken. Bijvoorbeeld met je eigen paard. Rijd je over de grens van je paard heen, of stop je zodra hij protesteert?

[quote="Richtje"]
Tenzij die eerste oefening dus al te zwaar voor haar zou zijn....
Doet ze het trouwens ook als je voor jezelf rijdt? Of alleen maar tijdens de les?
[/quote]
Ze doet het niet vaak. Ze doet het zowel in de les als bij het oefenen. Gisteren in de les wel, maar als ik bij mijn eigen idee blijf denk ik dat dat komt doordat ze een paar dagen niet veel gedaan had.

[quote="Fabiënne1 schreef:
Wat voor oefeningen doe je dan? In het begin ben je toch alleen bezig met basiswerk? Los werken en tempocontrole, aan het been e.d.?

Dat zijn inderdaad de oefeningen waar we mee bezig zijn. Lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld om mee te beginnen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:58

Het zou idd ook best kunnen komen doordat ze een paar dagen weinig gedaan heeft. Maar dan geldt ook weer, protesteerd ze omdat ze weer aan het werk moet? Of omdat het even teveel voor 'r is na een paar dagen weinig doen.
Blijft moeilijk dat paardrijden Clown

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:59

Een grens verleggen van een paard is absoluut niet verkeerd.. Alleen reageerd het ene paard er beter op dan de andere..

En sommige paarden moet je juist even goed aanpakken en erdoor rijden, anders wordt het nooit wat.. En bij de ander moet je geduld hebben..

Dus heb geduld en beslis zelf wat het beste is

SUC6

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 16:01

Richtje schreef:
Het zou idd ook best kunnen komen doordat ze een paar dagen weinig gedaan heeft. Maar dan geldt ook weer, protesteerd ze omdat ze weer aan het werk moet? Of omdat het even teveel voor 'r is na een paar dagen weinig doen.

Ik weet het niet... Ik zal het haar eens vragen... Clown