paard heeft koliek gehad!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeanetjuhhh
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: drachten

paard heeft koliek gehad!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 19:32

hallo allemaal...
ik heb een paard van 2 jaar wat gevoelig is voor koliek...
vorig jaar toen we haar naar een ander weiland brachten had ze ook koliek...gelukkig niet zon erge want we wisten nog niet dat ze er gevoelig voor was... dit jaar hebben we er wel wat opgelet maar we dachten er niet echt meer zo aan en hebben we haar naar een ander weiland gedaan. Maar nou kreeg ze weer koliek dit keer wel erge maar we waren er gelijk al bij dus veearts erbij en alles...
dit is al een tijdje geleden gebeurt... maar nou zei een meisje wat haar paard daar ook heeft staan dat ze niet mag bewegen. het was al 2 of 3 dagen na die dag dat ze koliek krijgt... heeft zij gelijk???

vandaag gingen we haar weer verweiden maar we zetten haar nu eerst binnen totdat ze vol gegeten is met hooi en dan brengen we haar naar het nieuwe weiland. natuurlijk nog wel opletten dat het niet weer gebeurt... maar we zijn er nu op voorbereid.

maar mag een paar nadat het koliek heeft gehad niet bewegen of aan de longe???

groetjes jeanet

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:14

Dit heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Bewegen is volgens mij juist goed. De darmen gaan dan beter werken.

Mijn paard heeft een paar weken geleden een behoorlijke gaskoliek gehad.
Ik heb toen de veearts erbij gehad en die zei dat als ze zich goed voelde ze de volgende dag gewoon weer aan het werk gezet kon worden.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:47

Een vriendin van mij haar paardje had ook koliek(niet zo ernstig was het)die moest de dag erna nog elke 3 uur 10 min met het paard stappen .De dag daarna weer een beetje licht werk doen suc 6 ermee Lachen

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:53

Mijn paard had wel erge koliek en die moest juist bewegen omdat het goed is voor het paard. Vooral bij verstoppingen is het goed zodat het dan beter kan los komen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:03

Het ligt er volgens mij ook aan, wat voor koliek je paard heeft gehad.

Je heb er verschillende:

Gaskoliek; 1 van de (meestal) minder ergere soorten, hierbij moet je juist beweging geven zodat de lucht (in de vorm van windjes Haha! ) er uit kan komen...

Verstoppingskoliek: 1 van de zwaardere koliek aanvallen... eerlijk gezegd weet ik niet je hierbij moet doen (lopen of stilstaan), het lijkt mij lopen want dan kan kunnen de darmen weer op gang komen.

Er kan ook een slag in de darmen komen door het rollen of iets dergelijks, dit is wel een uitzonderlijke, maar als je er niet op tijd bij ben kan het zijn dat je paard naar de eeuwige weilanden vertrekt. (gebeurt bij een verzorg shet van mij Verdrietig ).

Je heb er meerdere, maar dit was even om duidelijk te maken dat er verschillende varianten zijn.

Ik heb van mijn chiropracticus een kruidensiroop gehad die helpt bij verstoppings koliek, mijn andere pony heeft dat een keer gehad en na 2 spuiten van dat spul was het na een half uur over... echt fantastisch spul maar wel duur).