Veulentje ziek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Veulentje ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 15:45

Mijn veulen van bijna 5 maanden komt maar niet uit haar veulenvacht. Ze is ook erg mager en oogt niet echt ok, op dit moment krijgt ze per dag 1 1/2 kg veulenbrok. Ze wordt regelmatig ontwormd. Staat overdag op de wei en 's nachts binnen.
Wat kan dit zijn?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:20

Geen idee, misschien een vitamine of mineralen gebrek? Ik zou er maar snel een DA bij halen om bloed af te nemen.
Sterkte.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 20:48

Morgen komt de DA

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:29

bij ons veulen duurde het ook heel lang voor hij uit zn veulenvacht was...
maarre... ff off topic... (jij rijd / reed toch op die manege van spui? )

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:32

Klinkt idd niet goed, een veulen wat te mager is komt niet uit zijn vacht omdat hij het dan te koud zou krijgen. 1.5kg Veulenbrok zou ruim voldoende moeten zijn voor een veulen van 5 maanden, met weidegang.
Controleer of het veulen geen verhoogde temperatuur heeft en laat eventueel bloed en mest (zand) controleren.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:10

De DA komt zo bloed prikken. Is het dan relevant om ook nog de mest te laten controleren of zijn dat twee totaal verscillende dingen?

promiss schreef:
maarre... ff off topic... (jij rijd / reed toch op die manege van spui? )


Ja, ik reed daar. Nu niet meer. (Ik ken jou niet hoor, trouwens. Of wel?)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:26

Ja lijkt me wel, eventueel zand in de darmen vindt je niet terug in het bloedbeeld, dus het lijkt me wel handig daar ook even naar te (laten) kijken.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:27

Kitten schreef:
Ja lijkt me wel, eventueel zand in de darmen vindt je niet terug in het bloedbeeld, dus het lijkt me wel handig daar ook even naar te (laten) kijken.


Ik zal het even overleggen met de da. Bedankt.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:27

heb even in jouw profiel gekeken en ik denk dat je het over een kwpn veulen hebt van 5 maanden, dus al behoorlijk aan de maat.

in deze tijd van het jaar begint de kwaliteit van de wei toch behoorlijk terug te lopen.

Je zet het 's nachts binnen, maar krijgt het dan nog wel hooi of kuil erbij?

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 17:19

's Nachts gaat ze naar binnen en krijgt dan 3/4 veulenbrok en hooi. 's Ochtends krijgt ze dat ook, voordat ze de wei opgaat. Misschien dat we binnenkort ook weer kuil bijkrijgen, dus 's morgens hooi en 's avonds kuil, maar dat doen we meestal alleen in de winter.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:44

als ze in de wei loopt en in de stal onbeperkt hooi mag eten, dan moet het aanbod ruwvoer voldoende zijn.

Ze kan wel zo hard groeien, dat zo dan toch meer krachtvoer nodig is. Dat heb ik ook wel eens met veulens gehad. Tot 3 kilo kun je dan gerust voeren, totdat je ziet dat ze goed in haar vel zit (de bekende oog van de meester)en dan weer wat terug in het voer.

Zelfs met de jaarlingen zit bij mij een groot verschil. De 1 is met 2 kilo brok al aan de maat en de andere kan ik op 4 kilo nog de ribben zien. Zal vast iets met de groeispurt te maken hebben Knipoog