Wat moet ik hier nu weer mee? (slopend paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Wat moet ik hier nu weer mee? (slopend paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 10:56

Mijn paard staat in een zogeheten uitloopstal. Dat houdt in dat hij een eigen box heeft, met daaraan nog een 6x3 "terras". Dit is afgezet met stangen en dat werkt in principe goed. De paarden staan dus naast elkaar en kunnen met elkaar neusen, kriebelen, etcetera.

Perfect dus, paard doet het er erg goed mee en is lekker sociaal.

Een probleem is dat mijn paard dus graag op dingen kauwt. Laat dus ook niets, maar dan ook niets slingeren, want hij gaat er op staan en aan trekken.

Zo ook dus de deken van mijn buurvrouw die ik vanochtend vond. Gloednieuw, maar de voering is nu goed naar de knoppen. Op zich wel te reparern alsje handig bent, maar goed...

Ik heb het vermoeden dat ze de deken binnen zijn bereik heeft laten liggen en dan kun je er op rekenen dat hij zo de halve nacht bezig is om hem zijn uitloop in te trekken. Op een gegeven moment (als hij hem eenmaal) heeft is zijn interesse weg en dan laat hij hem verder liggen.

Maar goed, die deken vond ik dus vanochtend in zijn stal, met alle gespen (voor, buiksingels en beenkoordjes met van die musketon haken) los. Het lijkt me heel sterk dat mijn paard dit dus gedaan heeft, maar ik denk eerder dat haar eigen paard hem dus ergens vanaf getrokken heeft en dat die van mij hem vervolgens verder bewerkt heeft.

Wat moet ik hier nu mee? Ze is er toch al van overtuigd dat mijn paard "alles" doet en haar paard nooit wat (nevermind dat mijn paard zijn hele hoofd onder de bijtplekken zit en er dingen stuk gaan terwijl mijn paard niet eens op stal staat).

Ikzelf ben er weer van overtuigd dat mijn paard niet sloopt zolang jeniets laat slingeren. Dekens van andere paarden trekt hij mischien eens aan, maar als het gewoon een goede, stevige deken is die goed ligt, is dit geen probleem. Zijn eigen dekens sloopt hij nooit tenzij ze op de een of andere reden van hem af glijden...

Ik weet het even niet meer. Ik vind eigenlijk niet dat ik ee deken hoef te vergoeden die iemand anders heeft laten slingeren en ik ben het belerende toontje ("JOUW paard", "Dat paard van JOUW...") eigenlijk nu al meer dan zat. Daar komt bij dat ik nu al ruim 2 jaar in deze stal sta, zonder hele grote problemen, en zij er nu net 2 maanden staat. Sindsdien kan mijn paard dus ineens niets meer goed doen...

Ben het dus nogal spuugzat en ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik wil me dus echt niet naar een andere stal laten jagen en wil hem zeker niet de hele dag in een gewone box neerzetten...

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:59

Jij hebt 'm niet in zijn stal gegooid, zij heeft 'm simpelweg niet opgeruimd. Mijn inziens valt jou niets te verwijten en hoef je dus ook niets te vergoeden...

Overleg anders eens met je stalhouder of zo? Vooral gezien het feit je daar al 2 jaar staat, tegen 2 maanden van de ander. Misschien kan hij haar een andere stal aanbieden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:05

Moet ze haar spullen maar niet laten slingeren, das niet zo moeilijk Haha! Haha! Haha!

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:06

Hmz lastig. De vrouw heeft de deken zelf laten slingeren en ze wist kennelijk al dat jou paard wel eens iets lust(van een dekentje enz Lachen ) dus die vrouw moet niet zeurepieten. Jij kon er niets aan doen. Het is natuurlijk wel vervelend maar die vrouw had de deken maar beter moeten opruimen!

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:45

Hai,
Ik ken het probleem: mijn paard lust ook graag een dekentje Vingers aflikken .
Laatst had hij vanuit de stal mijn kast opengemaakt (hij kan bij de kast met zijn hoofd) en de hele inhoud incl. zadel over het erf gestrooid....

Ik roep het daarom altijd overdreven duidelijk tegen iedereen die ermee te maken heeft: pas op! hij sloopt! hij maakt makkelijke deuren open! niets blijft heel! enz. Dan weten de mensen dat en kunnen ze mij niet aankijken als zij bijv. een artikel binnen hap-bereik neerleggen.
Ik vind het wat anders als mijn paard losbreekt uit de stal en daarna iets doet: hij heeft ooit een keer al het voer van iemand anders opgegeten! Ook al was het niet mijn schuld (de stal had van die tralies die je omhoog schuift en hij had het binnen 1 dag door) ik heb toch maar het voer vergoed. Mijn paard had nix btw.

Misschien, als ze heel erg moeilijk gaat doen kan je, om het nog een
beetje gezellig te houden, een deel van de deken vergoeden of het op je verzekering gooien? En dan gewoon proberen duidelijke afspraken te maken? zo van: ik vergoed dit 1x maar voortaan op je spullen letten. Voor mijn part aanwijzen tot waar hij kan pakken (! net alsof ze een kleuter is, maar dan valt jou niks te verwijten)
Of misschien gewoon niks doen en afwachten wat ze zegt?
Misschien zegt ze wel niks?

Het is idd heel vervelend als andere mensen over jouw paard gaan zeuren, ten eerste is het jouw paard, dus jij vindt hem wél leuk en ten tweede kan je er moeilijk de hele dag bij gaan staan om te kijken of hij niet per ongeluk iets verkeerd doet..

Nu ik bij een nieuwe stal sta, zijn de mensen ook weleens helemaal verbaasd, dat van die kast leegtrekken bijvoorbeeld. Dan luister ik meestal gewoon en zeg een beetje nonchalant: "ja nou ja, ik kan er ook niks aan doen dat hij zo is, daar is ie ruin voor denk ik. Gewoon alles goed dicht doen en opbergen bij hem. De laatste tijd is er toch ook niks meer gebeurd?"

Het is vervelend als een ander zoveel zeurt over jouw paard, maar ik zou het je plezier niet laten bederven, je stond daar toch al voordat zij kwam naar alle tevredenheid? Misschien passen de paarden qua type niet zo bij elkaar (bijtplekken waar je het over had) en kan je het met de stalhouder overleggen wat te doen?

Suc6

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:54

Op zich kunnen de twee het wel okay met elkaar vinden. Het bijten gaat over en weer en dat is kennelijk een erg leuk spelletje. Ik zeg absoluut niet dat mijn paard een lieverdje is. Hij is best wel macho en wil graag de baas spelen over andere paarden, dus dat happen gaat behoorlijk over en weer. Daar kan ik weer niet echt wakker van liggen...

Maar wat betreft het slopen voel ik me toch erg schuldig, hoewel, zoals jij ook al zei, ik er erg weinig aan kan doen. Ik kan moeilijk dag en nacht naast hem gaan zitten en ik kan hem ook moeilijk vertellen dat dat echt niet mag, foei toch, want hij doet het toch...

Ikzelf ben inmiddels aardig goed opgevoed en zet gewoon alles uit zijn buurt. De andere buren zijn inmiddels ook al wat meer opgevoed en zetten nu ook bezems en dergelijke buiten bereik... Wellicht een leermoment voor de nieuwe buren, maarja, het blijft een vervelend gevoel... Niet alleen voor hen ivm de kapotte deken, maar ook voor mij...

Lastig Boos!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:00

In mijn ogen hoef jij niets te vergoeden... zij laat haar spullen slingeren en dat is haar verantwoording dus ook.. het had bijvoorbeeld ook gestolen kunnen worden, wilde ze jouw paard dan weer de schuld gaan geven??? Verward

nee jij doet niets fout, zij zit fout.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 12:04

Ik weet dus overigens niet zeker dat ze hem heeft laten slingeren, alleen dat alle gespen los waren. Aangezien het erg warm weer is geweest denk ik niet dat hij onder dek stond vanacht. Ik vermoed dat hij in haar eigen stal over een touwtje heeft gehangen en dat haar eigen paard er mee is gaan frutten, maar ze laten helaas geen naamkaartje achter om te zeggen wie het gedaan heeft. Het hangt er erg sterk vanaf waar die deken lag. Er zijn nl. heel wat plekken waar mijn paard absoluut niet bij kan vanuit zijn stal.

De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen :-/

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:13

voor dit soort dingen ben je gewoon W.A verzekerd. dus gewoon je verzekering bellen en dan kun je hem laten maken, of je krijgt het totale dek vergoed. kost je dus niks.

volgende keer tegen haar zeggen dat het voor eigen risico is. dan kan ze je niks meer maken

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:50

Ik sluit mij aan bij Ellepel. Even je verzekering bellen. Ook zou ik erbij zeggen dat dit de eerste en de laatste keer is dat je iets gaat vergoeden.