Karakter van Ferro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Karakter van Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 11:15

Hi,

Ik heb al bij de zoekfunctie gekeken, maar kan er niet echt vinden wat ik zoek.

Gisteren was de DA bij ons op stal om een jaarling merrie van Ferro van haar hoefzweer af te helpen.
(Nu heb ik die merrie al eens eerder bij het uit de wei halen in actie gezien en dat was niet leuk, maar wat ze gisteren geflikt heeft dat sloeg alles)
Ze begon direct al aardig te emmeren, en de DA en de stalhouder hebben een hele tijd geduldig geprobeerd haar zover te krijgen dat ze haar been gaf en stil bleef staan. Toen ze echter gericht begon te slaan en naar voren (op de mensen af dus) sprong ging de praam erop. De hoefzweer zat behoorlijk hoog en zou er toch uit moeten. De vrouwlijke DA had het voorbeen in de hand en de stalhouder hield het paard vast. Ik zag in een flists het achterbeen naar voren schieten en de DA ook, maar te laat, de merrie heeft nog net haar hoofd net achter het oor geraakt. Het gebeurde zo verschrikkelijk snel dat de DA haast geen tijd had om te kunnen reageren, ze vlog van het paard weg en ik kon haar opvangen. Omdat ze bang was flauw te vallen is ze even gaan zitten, maar nog geen 2 tellen later stond ze al weer in de benen en ging ze verder met dat dier,
maar omdat er nu helemaal geen land meer mee te bezeilen was heeft ze haar ingespoten en hebben ze de behandeling af kunnen maken. Maar zelf met die spuit was die merrie nog vals.

Ik heb de stalhouder gevraagd van wie ze dat karakter had en hij zei direct van Ferro, die was zelf ook een rotzak en hij vererfde het ook nog eens door.

Hebben jullie ervaring met nakommelingen van Ferro ?

Groetjes,

Yfande

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:04

Er zijn wel degelijk een aantal topics geweest over karakter vererving, oa van Ferro, dus nog maar een keertje met de zoekmachine aan de gang

Maar, ik kan niet zeggen dat het van veel inzicht getuigt, noch van de stalhouder, noch van de VA, om een jaarling (ongeacht de afstamming) die dus kennelijk nog niet veel gewend is en bovendien met een diepe hoge hoefzweer, waarschijnlijk loopt te verrekken van de pijn, op deze manier te behandelen.
Mijn inziens, hadden ze dit diertje beter eerst een staande verdoving kunnen geven, dan er zonder verdoving en later met een praam op los te gaan staan hakken.
Als dan het dier door de stress, de pijn, plus de praam, in de verdediging gaat en alles uit de kast trekt, kun je ook niet meer verwachten dat welke vorm van verdoving ook, nog goed zal werken.

Of dit dier ooit nog mensen zal vertrouwen, mag je alleen nog maar hopen. Maar een goede start is het zeker niet. En daar heeft Ferro niets mee te maken, een beetje logisch nadenken wel.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:09

Yfande, dit zegt niks over het karakter van de jonge Ferro's maar wel over hoeveel pijn een hoefzweer kan doen....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:33

Cil_ schreef:
Yfande, dit zegt niks over het karakter van de jonge Ferro's maar wel over hoeveel pijn een hoefzweer kan doen....


Er zijn er maar zat mensen bij helaas die als een paard op 3 benen loopt het "rustig eventjes aankijken" Boos!

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:50

[quote="Kitten"]Er zijn wel degelijk een aantal topics geweest over karakter vererving, oa van Ferro, dus nog maar een keertje met de zoekmachine aan de gang

Maar, ik kan niet zeggen dat het van veel inzicht getuigt, noch van de stalhouder, noch van de VA, om een jaarling (ongeacht de afstamming) die dus kennelijk nog niet veel gewend is en bovendien met een diepe hoge hoefzweer, waarschijnlijk loopt te verrekken van de pijn, op deze manier te behandelen.
Mijn inziens, hadden ze dit diertje beter eerst een staande verdoving kunnen geven, dan er zonder verdoving en later met een praam op los te gaan staan hakken.
Als dan het dier door de stress, de pijn, plus de praam, in de verdediging gaat en alles uit de kast trekt, kun je ook niet meer verwachten dat welke vorm van verdoving ook, nog goed zal werken.
OK dan! *LOL*
Zeker een jaarling die je dan zomaar uit de groep haalt en dan alleen op stal gaat verzorgen

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 12:50

Kitten, ik ben het in principe met je eens, maar wat deze merrie betreft niet, bij het uit de wei halen een paar weken geleden sprong ze recht op de stalhouder af (en als er iemand geduld en begrip voor jonge paarden heeft is hij dat wel) met gestrekt been. De eigenaresse wou de merrie poetsen, gewoon de dingen doen die je met een jong paard doet om hem aan je te laten wennen, maar moest haar poging staken omdat de merrie gericht naar haar trapte (toen had ze nog geen hoefzweer).
En wat de dierenarts betreft, die is voor dat ze geschopt werd 3/4 bezig geweest dat dier op haar gemak te stellen, gewoon in de stal, zonder ketting of wat dan ook, pas nadat ze een paar keer gericht gemept heeft ging de praam erop. De hoefzweer moest eruit om verdere schade voor te zijn. Zowel de stalhouder als de DA zijn ervaren paardemensen en stellen het welzijn van de paarden altijd voorop.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:16

Maar als dit op voorhand al bekent was, zou ik zeker geen risico genomen hebben en haar direct al (staande Haha! Haha! ) plat gespoten hebben...........

Voor de rest wens ik jullie overigens veel sterkte met dit product, want als ze nu al zo hysterisch is, dan vrees ik dat je het laatste nog niet gehad hebt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:02

tja. er zijn wel meer paarden een beetje vreemd, maar of het altijd aan de hengst ligt, weet ik niet. misschien is het de combi??

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:41

Beetje makkelijk om bij een lastige jaarling meteen de vader de schuld te geven.
Zulke mensen moeten een Koss-je of een Elegant of andere gelderse paarden nemen, geen bloederige rijpaarden.

Tuurlijk, Ferro is geen Samber maar een goede consequente opvoeding doet wonderen. En vergis je niet in een hoefzweer hoor, zeker bij zo´n jong kukkie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:44

Ja, geef zulke mensen een Kossje ( El Corona bloed in zulke handen kan ook drama's opleveren Nagelbijten / Gniffelen )

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:49

Suzanne F. schreef:
Beetje makkelijk om bij een lastige jaarling meteen de vader de schuld te geven.
Zulke mensen moeten een Koss-je of een Elegant of andere gelderse paarden nemen, geen bloederige rijpaarden.

Tuurlijk, Ferro is geen Samber maar een goede consequente opvoeding doet wonderen. En vergis je niet in een hoefzweer hoor, zeker bij zo´n jong kukkie.


Die van mij heeft ook zowat op 3 benen gelopen met een hoefzweer, maar die was superzoet bij het uitsnijden, ja 1 keer gesteigerd omdat ze erin knepen, maar das niet zo heel gek denk ik..

sja het zegt wat over het bloed, maar ook over de opvoeding denk ik zo.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:50

Sjuimpje schreef:
Ja, geef zulke mensen een Kossje ( El Corona bloed in zulke handen kan ook drama's opleveren Nagelbijten / Gniffelen )


Maar Kossje komt uit een Goudsmid toch?? Ach het Kossje x Pion x Amor is best braaf en rustig hoor. (Nou vind ik niet zo heel gauw iets geflipt hoor) Haha!.
Ach sommige mensen krijgen met elk paard een drama.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:54

Koss is El Corona x Goudsmid, ach, ook daarbij geld dat het maar net is hoe je er zelf mee omgaat.

(Zeg ik terwijl ik nu net foto's aan het plaatsen ben van mijn Gribaldi met het vaandel Nagelbijten / Gniffelen Cool )

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:21

Ik heb een tijdje met Metall gewerkt die zoon van Ferro..en dat was zo'n lieve hengst..een klein kind kon ermee lopen aan een halster+touwtje..echt een super karakter en ook gewoon naast een merrie staan..niks aan de hand..ik heb weleens negatieve verhalen gehoord over Ferro nakomelingen maar die die ik tot nog toe gekend heb waren allemaal lieve,makkelijke paarden..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:35

Sjuimpje schreef:
Koss is El Corona x Goudsmid, ach, ook daarbij geld dat het maar net is hoe je er zelf mee omgaat.

(Zeg ik terwijl ik nu net foto's aan het plaatsen ben van mijn Gribaldi met het vaandel Nagelbijten / Gniffelen Cool )


Welke zelfs pas 4 jaar oud is! OK dan!

Het is inderdaad maar net hoe je ermee omgaat en hoe je ervaring is. Zelfs het makste paard kan in verkeerde handen omgroeien tot een lastig dier.
Het is trouwens ook wel makkelijk om de vader de schuld te geven, een veulen heeft ook altijd nog een moeder.

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:48

Bij mij op stal komen vaak ook Ferro's om ingereden te worden en zo en het zijn zeker niet de makkelijkste diertjes, meestal met veel karakter en niet makkelijk om in te rijden, je heb er veel geduld voor nodig maar ze zijn niet vals...

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:46

Ik heb een 3 jarige kennedy x ulster en een 2 jarige negro x ulster. Beide wel lieve paarden. De kennedy is wel een beetje een drammertje, maar verder niet verkeerd. De negro is helemaal een schat, wordt steeds meer een sulletje. Tenzij er teveel mannen om hem heen staan, het is absoluut geen mannenpaard. Deze paarden zijn van jongs af aan al in handen geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:43

Mijn Melody is een [***] x Mytens xx en een super lief paard maar wel een karakterpaard. Beetje dominant en erkent maar 1 baas en that's me En dat's is niet altijd makkelijk maar dat maakt haar geen rotbok.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:36

Mijn instructrice is in het gelukkige bezit van een Ferro-nakomeling (merrie). Dit is een echte merrie, met de nodige streken. Maar nooit vals, altijd werkwillend.
Een kwestie van consequent zijn tijdens de opvoeding, doet meestal wonderen.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 00:35

Hi, ik was in de veronderstelling dat de merrie een jaarling was, omdat ze zich zo verschrikkelijk ongemaniert gedroeg toen ik haar voor het eerst in actie gezien heb. Ze is echter al 2 jaar oud en volgens mij zijn de meeste twenters dan al redelijk aan mensen, halsters, hoefsmeden en DA's gewend, dat geldt tenminste voor de rest van de opvok (veulens, enters en twenters die hier verblijven).
Wat mij stoort aan de meeste reacties is dat de mensen die ik hier vermeld door jullie eigenlijk als compleet incompetente amateurs beschreven worden.

Sinds ik hier op stal sta heb ik alleen maar diervriendelijk gedrag meegemaakt. Bij mijn verhuizing van mijn oude stal hier naar toe zijn er nogal wat hierarchische problemen in de nieuwe kudde om de hoek komen kijken en daar is alle aandacht aan geschonken. Het heel voorzichtig invoegen in de nieuwe kudde hebben ze met veel zorg gevolgd en ze hebben net zolang met de combie's gewerkt totdat de rust terug gekeerd was.

Alle paarden, jong en oud krijgen veel en liefdevolle aandacht, als paard.....een paard dat met 2 jaar al ......hoeveel weegt ?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:54

Als het dier al 2 jaar oud is, klopt er echt iets niet.. Maar dat hoeft dus niet van vaderskant te komen.. En paard heeft ook nog een moeder.. Ga eens na wat dat er voor 1 was..

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:35

z
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:56

Zou je dat paard niet gewoon eens goed na laten kijken door een DA? Een paard wordt niet vals geboren hoor. Als het dier daar geboren is en volgens jou altijd goed behandelt is, en dat lijkt me ook als de rest van de opfok wel braaf is, zou de oorzaak best medisch kunnen zijn. Is niet de eerste keer dat een paard flipt en vals wordt van bijvoorbeeld een hersentumor, of ze heeft ergens anders pijn.
Ik kan niks anders bedenken, als dat dier vanaf veulen in handen is geweest en goed is opgevoed. Of heeft de stalhouder haar gekocht en vertoonde ze toen al dat gedrag? Dan zou ze als veulen misschien slechte ervaringen hebben met mensen.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:50

Het veulen is van een stalgenootje, en de moeder is heel braaf, zeker tegenover mensen.

En Janna, het veulen heeft nav die actie idd een flinke trap gehad, maar ipv achteruit te deinzen sprong ze op de stalhouder af.
De DA zei na de behandeling nog wel, dat ze hoopte dat de verhalen over de Ferro kinderen waar was, dat eenmal onder het zadel als ze het vertrouwen in hun ruiter hadden ze voor deze door het vuur gingen.
Laten we hopen dat dat uitkomt.

Bedankt voor jullie reactie.

pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:14

heb misschien nog wat interessante info voor je:

Verrichting Ermelo 1990
Evenwichtig, attent, vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Bij begin onderzoek net zadelmak. Heeft een zeer goed gebruik van het achterbeen en is goed wendbaar. Werkt hard en biedt dat gemakkelijk aan. Na ongeveer vijf weken heeft hij een terugslag gekregen en presteerde minder dan daarvoor. Na acht weken was hij die terugslag weer te boven. Maakt mooie overgangen en geeft zijn ruiter een uitstekend gevoel.
Stap regelmatig. Draf mooi gedragen en regelmatig. Galop heeft een mooie tact. Toont bij het springen een goede techniek, springt met veel afdruk. In het terrein is hij goed op de sprong en heeft een krachtige galop. Zeer veel bereidheid om te werken en ervaart werk als normaal. Als dressuur- en als springpaard zeer veel aanleg.
Bij aankomst goede voedingstoestand, is tijdens onderzoek buikerig geworden. Nadat zijn ligstro is vervangen door houtkrullen en hij meer voer dan normaal heeft gekregen is hij weer afgeslankt.
Rustig stalgedrag.
Op 20-03 rechtsvoor hoefzweer, daarom twee dagen rust. Vanwege lusteloosheid is in de zesde week bloed onderzocht. Daaruit zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. Na enige tijd is hij uit zichzelf hersteld van zijn lusteloosheid.

en:
Afstammelingen 1992 (veulens)
Royaal ontwikkelde, langgelijnde, rijtypische veulens toonde deze hengst. De groep uitgezochte veulens kenmerkte zich bovendien door ras.
In de eerste groep geprikte veulens kwam nogal eens een minder mooi hoofd voor met een bolling tussen de ogen en lange oren. Bij de overige veulens bleek het hoofd veel sprekender te zijn. In het algemeen viel de wakkere blik op. De hals is goed gevormd en lang. De goede neklengte viel op. De schoft is voldoende ontwikkeld en loopt lang door in de rug. De schouder is lang en goed gelegen. De rug is soms even lang, maar steeds goed gespierd. Ook de lendenpartij is goed gespierd. De croupe is lang, sterk bespierd en goed gevormd. Het voorbeen is sterk gebouwd met goed ontwikkelde voorknie. Het achterbeen is consequent sterk gehoekt met dikwijls een wat laaggeplaatst spronggewricht. De insteek van het pijpbeen in het spronggewricht is veelal scherp. Het fundament in de groep uitgezochte veulens bleek minder zwaarte te hebben dan bij de geprikte veulens. Het spronggewricht was dan correcter van bouw.
De stap is voldoende. In draf lieten de geprikte veulens wel ruimte zien, maar weinig draagkracht. De uitgezochte veulens draafden beduidend beter met goed gebruik van het achterbeen, mooie oprichting en goede ruimte.
Een thuis beoordeeld veulen past in het beeld van de collectie, maar bleek over een goed gesteld achterbeen te beschikken.
De hengst kreeg veelal goede merries.
Getoond: 32 veulens uit 268 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (december; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Ferro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2000 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Ferro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Ferro definitief goedgekeurd.
Bij de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen hanteert de commissie de volgende richtlijn: een sportindex lager dan 120 leidt tot afkeuring. Een sportindex hoger dan 130 met voldoende betrouwbaarheid (75%) leidt tot definitieve goedkeuring. In alle gevallen wordt de exterieurvererving in de beoordeling betrokken.

Succes!