maanexceem erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

maanexceem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-02 13:36

Honey heeft maanexceem, dat we met medicijnen goed kunnen onderdrukken.
Vermoedelijk (na het zien van foto's) had haar moeder het ook.
Ooit wil ik met haar gaan fokken.
Is exceem erfelijk?


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 14:41

Ik dacht (weet het niet zeker meer!!!) dat gevoeligheid voor manenexceem in de genen zit. Het is dus in enige mate erferlijk. Maar het is een resesief gen, dus wanneer je een hengst hebt met twee dominante genen tégen manenexceem, dan krijg je een veulen zonder manenexceem. Helaas is dat niet uit te zoeken (of je moet een dure DNA test laten doen bij de hengst, als die er daarvoor al zijn). Beetje vage uitleg, maar ik ga er maar niet verder over uit wijden, want dan wordt het wel erg ingewikkeld en vaag.

De kans is er dus wel, maar zal niet zo heel groot zijn. Het ligt ook aan de vader van Honey. Kies sowieso een hengst zonder manenexceem. Het zou fijn zijn als je zou kunnen nagaan of de ouders van de hengst manenexceem hebben, als dat ook niet zo is, dan is de kans dat het veulen manenexceem krijgt maar 50 of 25 %.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 15:09

nou dit probleem heb ik dus eigelijk ook met kvika.
ze heeft ook exceem ,maar wil wel graag en veulen van haar en het is ook helemaal niet gezegt dat het veulen ook exceem krijgt.

ik heb dan ook een hengst uitgezocht die geen exceem heeft en verder is het maar afwachten Scheve mond
ik wil het veulen zelf houden anders zou ik persoonlijk nooit met kvika gaan fokken. exceem paarden zijn er genoeg op de wereld helaas.

het is trouwens zo dat bij de ijslanders er voor de zekerheid ook niet gevokt wordt met een hengst met exceem.

tja....

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 20:31

tot op zekere hoogte is het inderdaat erfelijk.
de moeder van mijn fries meinke had het ook, meinke heeft het dus ook maar haar dochter heeft het weer niet.
een volle zus van meinke heeft het ook.
het is dus niet gezegt dat je veulen er ook last van zal hebben maar de kans is zeg maar 50%

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:57

Ja hoor, al je het over zomerexceem hebt dat is erfelijk, en wel als volgt:

Volgens Marion Unkel (onderzoek op 1000 IJslanders tussen 1982 en 1985)

Hengst Merrie Veulen kans op zomerexceem
gezond gezond 13.5 %
gezond exceem 21.1 %
exceem gezond 17.5 %
exceem exceem 37.5 %

Persoonlijk zou ik niet fokken met een paardje met exceem (ik heb zelf ook een exceem merrie) er lopen al genoeg paarden op de wereld rond die een goed tehuis zoeken. En tja nog eentje met exceem is niet echt feest. Ik geef toe dat het ook uit twee gezonde paardjes kan ontstaan maar de kans is wel kleiner.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:01

ja ja hebt wel gelijk dat je persoonlijk niet zo gaan fokken met een exceem merrie, want zo dacht ik er ook over.

maar nu laat ik mijn merrie toch dekken ik wil gewoon zoooo graag een veulen uit mijn paardje.
ik ga het veulen ook houden en met een boett deken op gaat het echt wel aardig. ook zit ik niet in een erg exceem gebied weet b.v. dat jij in ommen echt super slecht zit kwa exceem.

heb jij ook een ijsalnder?? oeps nee een fjord had je profiel nog niet gelezen.

groetjes..

tja....


Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

het is erfelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:23

zomerexceem is inderdaad erfelijk.
Dit is gebleken bij Ijslanders zoals al eerder werd geegd.

Dit houdt in dat als men alleen maar zou fokken met ponies die GEEN exceem hebben, je het er uiteindelijk uit kan fokken.

Als je pony zomerexceem heeft moet je bioj je zelf goed nadenken of wil dat deze aandoening blijft bestaan of niet.
Als je weet dat je pony het heeft heb je veel kans dat je het doorgeeft aan een volgend paardje, welke het ook weer door kan geven.

Het is natuurlijk lastig als je een veulentje wilt en je hebt een pony met zomer exceem, maar.... denk ook eens aan de gevolgen voor je veultentje, deze kan er misschien op latere leeftijd heel erg last van krijgen. Wil je dat zo een beesjte aan doen?

(moeilijk moeilijk moeilijk, succes ermee!)

MArga


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Anouk_H, GoogleAdsense, laran, lizzy99, maessie en 30 bezoekers