leeftijd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 09:23

Ik wil graag een paard kopen. nu krijg ik de geweldige kans het paard van mijn istructrice te kopen (prix st. george). Alleen.... hij is 17 jaren oud. Mijn gevoel zegt dat ik niet vaak meer zo'n kans zal krijgen om op een goed paard veel te leren, terwijl mijn verstand me verteld dat hij eigenlijk te oud is.
Klinisch is hij 100% in orde, rontgonologisch niet; benen kunnen het hele zware werk niet meer aan (maar ja, dat kan ik toch ook niet).
Ik weet dus niet goed wat te beslissen. Heeft iemand tips en ervaringen?

Thanx!
Angelique[/b]

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:25

een paard van 17 kan volgens mij nog wel eventjes... en als je er heel veel van kan leren zou ik het wel doen

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:27

ik zou het niet doen.
wat de leeftijd betreft 17 kan best, want dat paard kan makkelijk tot zijn 23/24 gewoon blijven werken als hij gezond is.
Maar wat je zelf al zegt hij is rontgonologisch niet goedgekeurd, en daar krijg je geheid problemen mee, vooral omdat ie al wat op leeftijd is. En dan heb jij straks een paard, die erg last heeft van zijn benen, waar je niets meer mee kan doen, en je heb alleen hoge kosten van de dierenarts...
maar de keuze blijft natuurlijk altijd nog aan jou.
succes met het maken van je keuze! OK dan!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 09:35

bedankt!
mijn verstand zegt dat inderdaad ook allemaal, maar ja, dat gevoel he!
vanmiddag ga ik bij hem kijken, hopen maar dat het geen liefde op het eerste gezicht is...

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:52

ik zou het idd ook niet doen..
niet dat ik hem te oud vin hoor..
maar soms krijgen pony's op hun 20e ofzo problemen met de gezondheid ofzo...
ik heb dan liever een jongere pony!
waar je langer plezier van hebt...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:53

Dat hij de zware training voor dat niveau niet meer volhoud, kan ik me wel wat bij voorstellen, maar.....................
Als ik het goed begrijp, zit jij nog lang niet op die hoogte.
Als dit paard rontgenologisch, geen grote mankementen heeft en het prijskaartje staat je ook nog aan, dan zou ik lekker met dit dier in zee gaan.
Per slot, alle knoppen zitten er al op, dus je kunt idd heel veel van hem leren en bij jou heeft hij niet te maken met die zware training, dus voor hem is het een eitje.
Mijn eigen "ouwe sokkie" heb ik destijds om een zelfde reden, aan een bevriende stagiare gegeven. Inmiddels is ze 27, loopt nog 3 a 4x in de week, braaf de les zonder een enkel probleem en ziet er uit alsof dit nog 10 jaar zo door kan gaan.
Dus.................

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:59

Als ie klinisch goed is....... en niet overdreven duur natuurlijk.... zou ik het zeker doen.... een goed afgericht paard is de enige manier om te leren hoe het zou moeten voelen Tong uitsteken En natuurlijk moet je er rekening mee houden dat ie misschien nog maar een paar jaartjes te gaan heeft, maar niemand kan jou vertellen hoeveel jaren dat zijn.

Het paard moet natuurlijk wel bij je passen en je moet er op vallen, dat staat voorop!

xxsummyxx

Berichten: 3202
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:11

Ik zou het ook niet doen
17 jaar is niet meer egt zo jong
teminste voor buitenritjes oke
maar als je egt lekker wil gaan dresuren enz
dan zou ik een ander paard kopen die wat jonger is Knipoog

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:49

Tja, je weet nooit hoe lang een paard mee gaat. Een gezond paard van 5 jaar kan een jaar later grote onverwachte problemen hebben. Een paard van 17 kan met 18 jaar oud zijn en het werk niet meer aankunnen, maar ook 23 worden met normale arbeid. En de prijs: moet in dat geval wel laag zijn. Een ouder paard wordt alleen maar minder waard en als je pech hebt doe je er maar kort mee. Verzekeren kan je zo'n paard ook niet. Misschien kan je hem leasen? Dus dat je alle kosten op je neemt en per maand een vast bedrag extra betaalt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:09

Dat je dit paard al in twijfel DURFT te trekken!
Als hij gezond van lijf en leden is en jij vindt het een leuk, fijn, goed paard en de prijs is redelijk dan zou ik niet eens de moeite nemen om na te denken, maar gelijk geld gaan regelen.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:50

Ik rij zelf een paard van 15, heeft altijd Z dressuur gelopen. Ik leer zoveel van het dier, echt niet normaal, alle knoppen zitten erop en hij kent alles, nergens bang van. Super fijn is dat. Als de prijs redelijk is en t klikt tussen jullie zou ik zeggen, laat zo´n kans niet schieten! En nogal logisch dat hij het zware werk niet meer zo aan kan. wie presteerd er bij mensen het beste in de sport? dat zijn toch meestal de jongeren! Je instructrice zal je echt geen paard aansmeren wat niet ok is, toch?
Ik hoop dat je de juiste beslissing neemt en ik wens je veel plezier met je aanwinst!

Liefs angela

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:01

Als dat dier 17 is, zou het wel een wonder zijn als hij rontgenologisch goedgekeurd zou worden.
Wat hard werkt, slijt, dat is met paarden, honden en mensen zo. (met alles trouwens)
Ik zou er geen moment over nagedacht hebben, en het paard kopen. Dit is een kans die je niet gauw weer krijgt, een superleerpaard met alles erop en eraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:03

Als hij klinisch 100% is en niet te duur, dan zou ik die kans zeker grijpen! Van zo'n paard kun je zo ongelofelijk veel leren. Bot gezegd, al gaat hij maar twee jaar mee... in die twee jaar heb je mooi wel enorm veel van hem geleerd. Maar voor hetzelfde geld gaat hij nog 10 jaar of langer mee.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:04

Anzjuhlaa schreef:
Je instructrice zal je echt geen paard aansmeren wat niet ok is, toch?


Ik ken deze instructrice natuurlijk niet....... maar je zou ze de kost moeten geven Huilen

Je kunt nooit op het oordeel van de verkoper vertrouwen..... ook al is die nog zo ter goeder trouw........ het beeld wat iemand van zijn eigen paard heeft, klopt maar zelden.

Een paardenarts kan voor jou vaststellen of het dier klinisch gezond is of niet...... ik zou op niemand anders z'n oordeel vertrouwen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:05

Voor een leuke prijs zou ik het dier kopen als ik jouw was, mijn vorige paard was 15 toen ik hem kocht en kon alle Z oefeningen. Helaas is hij op zijn 19de overleden, maar ik heb er tot die tijd erg veel plezier mee gehad.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:15

het ligt aan jou financiele situatie.
als jij het geld er voor over hebt,met in gedachten dat hij er sneller uitgerangeerd KAN zijn(met nadruk op KAN,want elk paard kan wel wat gaan mankeren)dan zou ik het zeker doen.!
ik zou geen moment na hoeven denken!!(nou ja,ligt aan de prijs natuurlijk!)

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:59

Sosha schreef:
Ik ken deze instructrice natuurlijk niet....... maar je zou ze de kost moeten geven Huilen


zo bedoelde ik het niet, ik denk dat haar instructrice haar wel kan zeggen of het paard geschikt voor haar is en of ze er wat van kan leren. Natuurlijk moet je er een arts naar laten kijken!
En hem zelf uitproberen natuúrlijk.

Groetjes Angela

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:01

Klinkt als een mooie buitenkans Lachen. Een dergelijk fijn leerpaard zie je niet snel te koop. En ook: hij is van je instructrice dus als zij je daarnaast les blijft geven dan kun je heel veel van hem leren Lachen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:23

wat fijn zeg dat er door iedereeen zo snel gereageerd wordt!
ik ben eigenlijk al om en wil de koop rond gaan maken, maar eerst er maar eens opzitten. Gelukkig weet ik dat ik mijn instructrice kan vertrouwen; zij heeft het paard van veulen af gezien en zelf doorgereden naar de prix st. george. De prijs ligt vrij; ik mag bieden vanaf 4000 euro. best een hoop geld als ik naar paarden op het internet kijk, maar weer niet veel in verhouding met zijn prestaties.
Moeilijk. moeilijk, moeilijk.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:25

weet je waar ik ook mee zit; waar laat ik hem als hij te oud is geworden om op niveau te rijden? ik ben niet het type dat recreatief kan en wil rijden. bovendien kan ik er geen 2e paard naast houden, financieel gezien. Inslapen lijkt me ook geen optie Boos!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:28

Er zijn een aantal goede rusthuizen.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 13:32

en wat moeten die dan kosten?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:40

17 jaar is oud? wat een onzin! al zou dat beest 25 jaar zijn! het is een super gelegenheid, dat beestje kent alles, is relatief gezond, en tjah, hij kan geen GP meer lopen, maar hoeveel paarden kunnen dat nou? Deze heeft die knopjes er wel opzitten! qua dierenarts kosten, thah, een mooie 3 jarige kan ook ineens vanalles mankeren, terwijl een 30 jarige nog fit is,dus daar moet je niet te zwaar aan wegen. Hij komt van een bekende af, dus die zekerheid heb je ook. ga ervoor!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:46

Ik meen dat Gouda's paard er onlangs naar toe gegaan is, dus die kun je een PB sturen. Op de FPF site is een verhaal gaande betreffende" Meinsje"
en ook voor haar is inmiddels een (ander) rusthuis gevonden, kijk daar ook maar even.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:47

benangelique schreef:
weet je waar ik ook mee zit; waar laat ik hem als hij te oud is geworden om op niveau te rijden? ik ben niet het type dat recreatief kan en wil rijden. bovendien kan ik er geen 2e paard naast houden, financieel gezien. Inslapen lijkt me ook geen optie Boos!


Joh, voordat die tijd komt dat kan nog jaren duren...
En tegen die tijd is er altijd wel een oplossing voor te vinden, bijvoorbeeld hem aan iemand leasen oid, hem weggeven als gezelschapspaard, ik noem zomaar even wat.
Het is goed om erover na te denken, maar ik denk dat je niet overal apen en beren moet gaan zien...