bekappen.. tandarts.. keuring.. DA..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

bekappen.. tandarts.. keuring.. DA..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 23:46

Ik heb even een paar vragen. Sommigen weet ik wel, maar stel ik
gewoon voor de zekerheid, omdat is soms twijfel.. Dus hier de vragen:

Hoevaak moest je ook alweer je paard laten bekappen? Om de 3 maanden toch? En hoe duur kost dat in deze regio?
Moet de tandarts om een bepaalde tijd komen, om het gebit te controleren?
Zo ja, hoe duur kan dit dan zijn, als het gebit gewoon normaal gezond is? En hoe zit dat met de DA?
Tot slot.. Hoe duur kost een keuring? Of heb je hier ook verschillen in? Zo ja, welke?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:56

Bekappen ongeveer iedere 8 weken, hangt ervan af hoe snel de hoeven groeien/slijten. Op den duur kom je er vanzelf achter binnen welke termijn je het beste opnieuw kan laten bekappen. Overleg hiervoor even met je smid. Kosten 20/25 Euro

Tandarts doe ik 1 keer per jaar. Voor sommige paarden is 2 keer per jaar beter. Overleg dit weer even met je paardentandarts Knipoog. Kosten +/- 45 Euro

DA laat je minimaal 1 keer per jaar, liever 2 keer per jaar komen om te enten (Tetanus/Influenza). Voor Rhino (optioneel) geldt weer een ander schema, overleg met DA. Een enting is het goedkoopst als je het met een stel paarden tegelijk doet, zo rond de 15 Euro schat ik.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 00:01

Waarom liever 2x per jaar enten? Weet ik dat ook weer. Knipoog
En verschilt al deze kosten tussen een paard en een pony?

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:36

De hoefsmid komt bij ons om de 10 weken ongeveer, maar inderdaad leer je na verloop van tijd wel inschatten wanneer het weer tijd wordt om te bellen (door het kijken naar de hoeven).

Wij gaan 2 keer per jaar met de paarden naar de tandarts. Alleen controle is toch gratis, en als er meer gedaan moet worden, dan is dat waarschijnlijk nodig geweest. Liever een keer te vaak dan een paard met pijn in zijn mond.

Inenten eenmaal per jaar. (voor influenza)

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:15

Relliej schreef:
Waarom liever 2x per jaar enten? Weet ik dat ook weer. Knipoog
En verschilt al deze kosten tussen een paard en een pony?

Officieel is een enting geloof ik 8 maanden geldig (iig als je wedstrijden rijdt)
Dus als je heb twee keer per jaar laat doen dan overlap je het precies. De kosten voor paard of pony verschillen niet. Dit is gelijk en per DA verschillend

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:12

De hoefsmid komt bij ons iedere 6 weken. Het is een stal waar veel wordt buitengereden, en de ijzers van Givar zijn met 6 weken echt zo plat als een dubbeltje. Hij wordt wel maar een keer per jaar geent. We rijden geen wedstrijden, en dan was eens per jaar volgens mij genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:52

Relliej schreef:
En verschilt al deze kosten tussen een paard en een pony?


Die kosten verschillen nauwelijks tot niets. Met wormenkuren zul je met een pony wel iets voordeliger uit zijn (hoeveelheid toe te dienen pasta gaat per lichaamsgewicht), verder eigenlijk niet.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:11

Hoi,

Even over de inentingen & wedstrijden, dit staat in het regelement van KNHS:

4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:

a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en
maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.

b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de
vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

Groetjes

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:26

er bestaan zoveel prijzen tussen smeden. ik betaal nu 62 euro voor rondom, maar je hebt ze ook die 80 euro vragen en ik heb eerder hervoor 70 a 75 euro betaald. die van mij moet om de 7 weken ongeveer, merel kan zelf 11 tot 12 weken

gebt moet minstens 1 keer per jaar gedaan worden, kost mij 50 euro exclusief voorrijkosten van 20 euro, ligt er maar net aan hoeveel mensen er ook willen..

hoveel een keuring is weet ik niet.. gewoon klinisch zal nie meer dan 150 euro zijn.. tenminste da was bij mijn schoonouders die bij meursing de afspraak hadden dus.. rontgonoligisch wordt al rond de 500 als je echt het volledige pakket wil.. 16 foto's geloof ik van de benen....

prijzen tussen paarden en ponies is idd alleen bij een wormenkuur merkbaar of bij bepaalde spullen de je koopt(harnachement, dekjes dat soort stuff)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:45

bekappen.. tandarts.. keuring.. DA..

Mhh bekappen of beslaan ligt helemaal aan het paard mijne gaat helaas om de 4 a 5 weken. Maar sommige kunnen langer mee.

Tandarts?. Was dat die is er nog nooit bij geweest, Mijn hoefsmid doet het en heeft 6 jaar geleden er een klein stukje afgehaald. Zolang ik met rijden geen last in de mond heb blijf ik er lekker vanaf. Als hij last krijgt kan ik er altijd nog wat aan doen. Tandartssen vind ik een mode gril van de afgelopen jaren. Vroeger deed de hoefsmid het er gewoon bij die kreeg het in de opleiding??.

Keuring: verschilt per praktijk en wat je precies wilt (foto's)
pas op dat het paard niet vlak voor de keuring beslagen of bekapt wordt kan problemen geven.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 18:42

Wat is er allemaal mogelijk met zo'n keuring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:50

een klinische keuring en een keuring met rontgenfoto's. kostte voor mij (klinisch) 110 euro

verder betaal ik voor het bekappen 22 euro als hij er veel werk aan heeft, vaak wel wat minder.

gebit 1x per jaar nakijken. met vijlen kostte het voor mij 50 euro. mijn da deed het
enten ook twee keer per jaar

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 19:03

Anique, wat houd klinisch in (dus waar letten ze dan vooral op?)? Kan je mij het adres en/of telefoonnummer PBen van jou hoefsmid? En hoe duur kost alleen het controleren van het gebit om het half jaar zonder dat er wat aan gedaan hoeft te worden? Of moet er altijd wel wat aan gedaan worden? Hoe duur is bij jou het enten? Tong uitsteken En tot slot, hoeveel entingen krijgen ze per keer? En waarvoor / tegen wat is dat?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 22:35

Ik PB je trouwens wel even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:13

ik pb terug Haha! ik snapte je pbtje eerst even niet Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:17

Bekappen: 6/7 weken in de zomer. Winter: 8/9 weken
Tandarts: 1 keer in het jaar
Inentingen: om de 8/9 maanden ongeveer.