pony niet goed aan het been !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

pony niet goed aan het been !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:33

ik rijd op een 6 jarige haflinger lizzy , ik lease haar, maar ze is western ingereden niet echt goed ,
maar ze is niet goed aan mijn been , het eerste kleine half uurtje gaat wel goed , maar daarna wil ze niet meer , en sommige zeggen dat ik sporen moet gaan gebruiken maar daar wacht ik liever mee , want ik had gelezen dat je sporen moet gaan gebuiken voor verfijning van je eigen been.. Scheve mond , maar ik weet niet wat ik moet doen , het gaat al wel iets beter als eerst ze is in het begin al wel wat temprameter * k weet niet of ik het goed heb geschreven Bloos


tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:37

Vraag 1 is hier wat is de oorzaak, want als ik dit lees kan ze het wel, maar niet zo lang. Dus hoe is haar conditie, wat doe je in dat half uur, krijgt ze genoeg voer. En als ze niet meer wil zet je haar dan op stal? Zo ja dan heb je 1 mogelijke oorzaak al te pakken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:41

ze staat niet op stal , maar ze heeft ook een veulen , en op veel hulpen reageert ze niet , maar als ze niet meer verder wil , is het dan omdat haar uier vol zit ? of dat het luiigheid is , want ik rijd haar nog niet zo heel erg super lang..en als ze niet meer verder is probeer ik zoveel eraan tedoen dat ze nog wel verder gaat

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:59

Het kan dat ze last heeft van de uier, misschien dat het dan helpt om het veulen tussendoor te laten drinken? Als ze op meer hulpen niet reageert is de volgende vraag of ze je hulpen niet snapt, of dat ze inderdaad lui is. Kan iemand misschien helpen? En je misschien wat meer vertellen over wat er met de pony gedaan is?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 22:05

lizzy is western gereden , maar ik had laatst iemand erop laten rijden die western reed , en daar reageerde ze ook niet echt goed op ,
galopperen kon ze niet , gaat wel steeds beter , maar ik weet niet hoe het komt dat ze niet goed aan haar been is . ik probeer via de vorige eigenaar nog meer informatie over haar te vinden .. maar het veulen blijft gewoon in de wei met nog een paar , moet ik dan het veulen eruit halen of met lizzy de wei in gaan?? want ik weet niet wat verstandiger is want het veulen wil namelijk niet over een plas ..ze is een beetje heel erg ijdel Tong uitsteken

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:06

nooit je veulen tussendoor laten drinken. dat schiet niet op. ze moet makkelijk even kunnen lopen. als er een veulen bijstaat kan het wel zijn dat het veulen veel van haar vraagt. een beetje (of veel als ze nu heel weinig krijgt) meer voer kan een oplossing zijn. je moet iig consequent zijn. als ze niet naar voren is geef dan eerst gewoon been, bij geen reactie meer been, en bij nog geen reactie een tik. denk eraan dat als je een tik geeft je haar niet in haar mond zit anders geef je tegengestelde hulpen. veel succes ermee.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:00

Het feit dat ze eerst wel reageerd kan betekenen dat ze inderdaad wat snel uitgeblust is. Andere optie is dat ze misschien snel afstompt op jouw hulpgeving. Als deze niet gecontroleerd genoeg is, zou dat een probleem kunnen zijn (maar dat is vanaf hier moeilijk te controleren).
Je moet je hulpen consequent en duidelijk geven, zoals ik al eerder in andere topics schreef:
QQQQ"]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
[quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!
[/quote]
Als zo consequent zijn dit probleem niet oplost, kan het goed een energie probleem zijn.
Je kan evt ook de dierenarts vragen of ze met haar huidige voerregime genoeg energie binnen krijgt (evt. kan ie dan nog bloed controleren). Maar ja, misschien mag je dat niet, in je lease contract...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-04 09:08

dank jullie wel voor jullie tips !!!
ik zou er goed op gaan letten hoe ik mijn hulpen geef ..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:56

Niet banketstaaf bedoelt natuurlijk maar het kan ook zijn dat je pony te dik is. Op het moment dat een pony/paard veel te dik is zal hij/zij ook niet voor je kunnen werken.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 21:50

nja , ze is niet echt superdik ofzo , maar ze heeft natuurlijk wel een buikje omdat ze veulen heeft gehad, en ze nog een veulen heeft van 3 maand.. mjaa t kan daar wel aan liggen misschien.. maar ik denk het zelf van niet maar het kan @!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:40

hebben jullie nog een paar tips voor mij ? Bloos

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:54

Ga ontspannen zitten en geef kuitdruk, reageert ze niet geef haar dan een tik met de zweep waar ze van onder de indruk is, samen met diezelfde kuitdruk. Rij heel veel overgangen naar voren en terug. En consequent elke keer een tik geven in combinatie met die lichte kuitdruk als ze niet meteen reageert.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:36

je krijgt wel goeie tips dat word flink oefenen of niet ? xjes heel veel suk 6

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 19:34

haha ja , word goed oefenen *LOL*
het gaat gelukkig al veel beter nu , ze is meer actiefer Haha!
dus jullie bedankt voor jullie tips
het is nog niet helemaal goed maar wel meer in ieder geval *LOL*


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:33

Die tips die QQQQ heeft gepost hebben ons iig heel goed geholpen, in 1 dag was het kwartje gevallen en reageert ze nu bliksemsnel op lichte kuitdruk. Haha!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 21:06

beter.. *LOL*
het gaat nu al veel beter , ze reageert wel beter , maar nog niet helemaal volledig , maar ik ga er nu hard aan het werk met haar Haha!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 20:22

ik weett nu waarom ze niet zo goed aan mijn been was..
ik hoorde nu pas Verward
dat lizzy nog helemaal niet zo lang onder het zadel is!!
maar nu weet ik het .. en ik vind het wel logisch dat ze het nog moeilijk vond!! iig

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:25

misschien is het handig om vaak een overgang stap-draf en andersom te maken.
hoe lang is ze nu onder het zadel dan?

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 19:49

dat weet ik niet precies , maar de eigenaar zei eerst 6 weken nog maar en toen zei ze nee ik lieg ..maar er zijn nu iig al wel 2 maand bij !!!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:32

das niet zo netjes van die eigenaar om het nu pas te vertellen, iig succes nog!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 09:11

ik vond dat idd ook al zo raar.. dat ik het nu pas wist Verward
maar nu weet ik iig dat ik er rekening mee moet houden , en dat deed ik toen ook al wel een beetje , maar nu weet ik de reden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 69 bezoekers