Paard laten kraken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Paard laten kraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:06

Wie van jullie heeft zijn/haar paard wel eens laten kraken ????? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en naar het resultaat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:15

Michiel Schepers is bij Gipsy geweest.
Zeer tevreden over de behandeling, zeer tevreden over het resultaat. Duidelijk verschil tussen voor en na.

Het ziet er wat onprettig uit als ze met die hamers op je paard timmeren, maar hij gaat heel prettig met je paard om, rustig, vriendelijk, zelfverzekerd.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:20

Mag ik vragen wat jouw probleem was voor de behandeling ? Waar komt Michiel Schepers vandaan ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:28

Wervel scheef, vermoedelijk door vastliggen op stal. Als gevolg daarvan een volledig verkrampte rug en verkrampt achterbeen.
Wervel weer op z'n plek getimmerd, paar dagen pijnstillers (hoeft niet altijd, alleen bij 'ernstige' gevallen) paar dagen stappen, daarna longeren en dan weer voorzichtig vwnw rijden en rustig opbouwen. Ze heeft er flink spierpijn van gehad, maar is nu echt een stuk soepeler geworden, soepeler dan voordat ze vastgelegen had, dus waarschijnlijk was er daarvoor toch ook al wat aan de hand.

Schepers komt uit Garderen. In principe moet je naar hem toe, maar bij voldoende belangstelling komt hij ook langs op stal (dus niet voor maar 1 of 2 paarden).

PB maar als je het telefoonnummer wilt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:28

Ik heb het 1x laten doen bij een zeer bekende kraker...
en het heeft geen barst geholpen en aleen maar pijn veroorzaakt...

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:35

Vanda's
Wat was bij jouw paard het probleem ? Ben je één keer geweest of heb je één keer een sessie van een paar behandelingen gedaan ?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:38

na 1 keer wist ik wel genoeg.
mijn pony had problemen met zn rug, heel veel bokken...
die kraker zei dat er een wervel niet goed stond maar ze hield vitamines gewoon slecht vast bleek later...... zo blijkt dus maar weer wat die lui banketstaaf om te kunnen kraken er stond helemaal geen wervel verkeerd...

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:42

Helaas weet ik ook niet precies wat bij mijn paard het probleem is. Ze is iets overbouwd en heeft vrij rechte achterbenen. Niet de meest ideale dressuurbouw maar wel fijn te rijden. Helaas wil ze niet voor 100% nageven en blokkeerd ze net een beetje in het laatste stukje (vooral bij verzameling). Ze uit dit door te staken (steigeren). Ik weet niet goed wat het probleem is en wat ik als oplossing moet zoeken. Mijn instructrice heeft geadviseerd om haar eventueel eens door een kraker na te laten kijken. Zelf weet ik niet goed of ik bij een kraker wel aan het juiste adres ben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:54

Jur is 3x gekraakt, door Michiel Schepers, Schriel en Rodinde. Bij allemaal had ik wel even resultaat, maar niet lang.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 14:00

Moeilijk moeilijk moeilijk....Ik vind het altijd maar een moeilijk iets om een oplossing te vinden hiervoor. Ik ben de grootste voorstander om een probeel rijtechnisch op te lossen maar dat lukt gewoon net niet. Ik weet dat ik iets aan het probleem moet doen maar niet precies wat. De veearts verklaard me voor gek als ik hem erbij haal. Ik ga in ieder geval eens contact opnemen met een kraker een manueel en een fysiotherapeut en aan alle partijen advies vragen. Een andere optie zou zijn om een "wiggelroede vrouwtje" erbij te halen en een alternatieve manier zoeken maar daar gloof ik zelf niet zo in. Eerst de 3 "gewone" opties maar proberen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:06

Jura schreef:
Jur is 3x gekraakt, door Michiel Schepers, Schriel en Rodinde. Bij allemaal had ik wel even resultaat, maar niet lang.


Dat ze een paard losmaken is geen garantie dat het zo blijft. Je kunt ze ook net zo hard weer vast rijden, verkeerd zadel, problemen ergens anders etc.

Overigens was bij Gipsy de oorzaak echt heel duidelijk. Je zag gewoon duidelijk aan de buitenkant een bult op haar ruggegraat zitten die er eerst niet zat en op aanraken reageerde ze belachelijk fel. Duidelijke foute boel dus, je hoeft dan niet echt slim te zien om de oorzaak van het probleem aan te wijzen.
Schepers komt af en toe bij ons op stal (instructrice heeft een streepje voor bij hem) en iedereen is zeer tevreden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:07

Jura schreef:
Jur is 3x gekraakt, door Michiel Schepers, Schriel en Rodinde. Bij allemaal had ik wel even resultaat, maar niet lang.


Dat ze een paard losmaken is geen garantie dat het zo blijft. Je kunt ze ook net zo hard weer vast rijden, verkeerd zadel, problemen ergens anders etc.

Overigens was bij Gipsy de oorzaak echt heel duidelijk. Je zag gewoon duidelijk aan de buitenkant een bult op haar ruggegraat zitten die er eerst niet zat en op aanraken reageerde ze belachelijk fel. Duidelijke foute boel dus, je hoeft dan niet echt slim te zien om de oorzaak van het probleem aan te wijzen.
Schepers komt af en toe bij ons op stal (instructrice heeft een streepje voor bij hem) en iedereen is zeer tevreden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:47

Ik ben nog nooit met mijn paard naar een kraker geweest. Maar ga zelf wel voor me zelf. In het begin moest ik wekelijks langs komen en nu kom ik nog maar twee keer in het jaar. En ik neem aan dat dat net als bij paarden een tijdje goed los in, maar dat je het wel in de gaten moet blijven houden. Het blijft een zwakkere plek.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 01:49

Ik vraag me altijd af hoe deze krakers kunnen zien dat er een wervel scheef zit zonder te rontgen. En als er een wervel scheef zit dan moet je wel donderssterk zijn wil je hem rechthameren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:17

Pril schreef:
Ik vraag me altijd af hoe deze krakers kunnen zien dat er een wervel scheef zit zonder te rontgen. En als er een wervel scheef zit dan moet je wel donderssterk zijn wil je hem rechthameren.


Omdat je dat aan de buitenkant gewoon kunt zien. Of kunt voelen met je handen en dan ook kunt merken aan de reactie van het paard. Je kunt ook voelen dat de spierbanen anders lopen als er iets niet goed zit.
En veel kracht is er niet voor nodig, wel een tik op de juiste plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:46

Margreet"]
[quote="Jura schreef:
Jur is 3x gekraakt, door Michiel Schepers, Schriel en Rodinde. Bij allemaal had ik wel even resultaat, maar niet lang.


Dat ze een paard losmaken is geen garantie dat het zo blijft. Je kunt ze ook net zo hard weer vast rijden, verkeerd zadel, problemen ergens anders etc.
[/quote]

Dat klopt helemaal. Een kraker schept alleen de voorwaarde om je paard weer los te kunnen maken. De rest moet je echt zelf doen. Ieder paard is wel een beetje scheef van nature en zit daardoor op een bepaalde plek meer vast dan op een andere plek. Het is ook helemaal afhankelijk van de mate van africhting of jij hinder ondervind van het vastzitten van je paard in die maten en of je in staat bent op te merken dat je paard daar losser is na een behandeling.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:03

Is ook wel zo, ik ben zelf ook vaak genoeg gekraakt en dan ging het eerst even goed, maar later werd het weer hetzelfde als voorheen. Dat komt omdat je houding en gewoontes hetzelfde blijven en je dus toch weer terug valt in een oud patroon. Ik zie kraken ook niet als iets dat alles oplost, het kan hooguit een tijdelijk probleem oplossen.

Jur is een paard met een hele moeilijke bouw, ze is extreem scheef (toen ik haar als 3 jarige kocht liep ze al met haar achterhand buiten de massa, naar links). En ze heeft een ontzettend moeilijke bouw. Toch is het voor een groot deel allemaal wel goedgekomen, ze is immers Z geworden en had vast nog wel een stukje verder gekund als ze die hoefkatrol niet had gehad, maar eigenlijk vooral als ze een makkelijker karakter had. Razinda en Cres zijn voor mij heerlijk te rijden, omdat ik Jur gewend ben. Maar goed, nu dwaal ik af.

De meningen over kraken zijn erg verdeeld, de een zweert erbij terwijl de anders het onzin vindt. Ik weet het eigenlijk nog steeds niet zo goed. Het kan helpen maar ik heb nog nooit een paard er helemaal 'beter' van zien worden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:10

Het hangt denk ook af van wat je probleem precies is.
Wij hadden een accuut probleem met een duidelijk aanwijsbare oorzaak. Alles weer op z'n plek, rustig aan tot de spierpijn weg is, weer naar ontspanning in die spieren toe werken en klaar ben je. Opgelost.
En zo zijn er vast ook wel paarden met een ander soort blokkade waar je rijkunstig net niet doorheen komt en als je daar even mee geholpen wordt kun je hem weer zoveel losser, rechter en weet ik wat al niet meer rijden dat het probleem ook niet zo snel terug zal komen omdat je het nu wel rijkunstig op kunt lossen (moet je dat natuurlijk ook wel echt doen, niet in je oude gewoontes blijven hangen).

Bij 'vage' problemen zal het waarschijnlijk nooit voor altijd op te lossen zijn omdat je inderdaad weer terugvalt in je oude patronen. Zeker een paard. Tegen een mens kun je nog zeggen dat ze rechtop moeten zitten, maar zeg het maar eens tegen z'n paard dat hij z'n kont recht moet houden terwijl hij in het land staat. Dan kun je rijden wat je wilt, je kunt er nou eenmaal niet 24 uur op zitten Haha!

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 14:36

Dat is inderdaad een probleem bij mijn merrie. Ik zie aan haar ruggegraad geen afwijkingen. Het is misschien een soort stijvigheid in haar ruggewervels of puur een stijfheid in haar spieren. Ik voer haar nu consequent een week selenium en vitamine E in de hoop dat dat nog iets verbeterd. Het is geen wereld ramp maar aangezien haar bouw het sluiten en verzamelen niet vergemakkelijkt moet het vanuit de spierkracht komen. Ze loopt zeker niet tegen de hand en ontspant er ook voldoende in maar voor het volledige blijft ze op de 97 % hangen en ben ik nog opzoek naar de oplossing voor die laatste 3%. Ik heb vanavond weer les en hoop dat er enige vebetering is na de afgelopen week.

XXgalaxyXX
Berichten: 57
Geregistreerd: 21-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:21

ik heb al meerdere postieve ervaringen gehoord bij mij op de manege over de kraker. soms zelf dat je denkt hoe weet die man dat allemaal. nierstenen, wormen enz. hij geeft ook adviezen. hoe je in het begin moet beginnen weer met de training. en ja paarden kunnen natuurlijk weer vast gaan zitten. ze hoeven maar te vallen of verkeerd gereden te worden. maar mijn paard gaat binnenkort ook naar de kraker(moet nog een afspraak maken) hij heeft medisch denk ik niks. niks aan te merken maar hij heeft moeite met stelling en buiging in lijf. en heeft moeite met de achterhand te gebruiken. hij probeerd er onderuit te komen door aan te galloperen. of zicht sterk te maken en loperig te worden. ook heeft hij zijn staart niet recht maar a"afwijkend" naar rechts hangen. mijn instructeur heeft mij geadviezeerd naar de kraker te gaan. de kraker heeft hem ook verteld waar hij aan kan zien hoe een paard vast zit. dus vooral aan de straart.

ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:28

Quentin is 2x door Harrie Hoevers behandeld, die zette zn rug&nekwervels weer keurig recht, helaas werd het probleem wat t veroorzaakte niet ontdekt en niet opgelost(kan ook heel moeilijk Scheve mond ) nml een scheef bekken

Q was al meerdere keren bij DA's geweest, niemand had iets gevonden wat fout zat bij hem, en tsja dan ga je verder met fysio&kraken enzo

uiteindelijk een holistisch DA erbij gehad, en eindelijk na 2,5 jaar tobben weet ik dus wat de oorzaak van zn scheve rug is

waar je wel bij moet oppassen is als een paard bv door een been probleem scheef gaat lopen, door het kraken haal je zijn hervonden belans(het scheef zijn dus) weer weg, en krijgt ie t alsmaar moeilijker

dus ik ben geen voorstander van zomaar in t wilde weg gaan laten kraken, maar bv als ie heeft vastgelegen in stal of is gevallen in de wei en daardoor een scheve wervel heeft, dan helpt het natuurlijk wel super!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:54

Zeer oud topic zag ik na dat ik een lange reactie had getypt Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:55

Bloos! nu je t zegt ja! had alleen de reactie van degene boven me gelezen, en die is wel van vandaag Clown