Themadag JUMPEX; Van talent tot topper!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Themadag JUMPEX; Van talent tot topper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 15:41

Themadag JUMPEX; Van talent tot topper!

Het JUMPEX onderzoek is afgerond!

Zijn latere prestaties al bij veulens te voorspellen op basis van beweging, samenstelling van de spiervezels en karaktereigenschappen? En is het zinvol paarden al vanaf zeer jonge leeftijd springtraining te geven?
Het antwoord op deze twee brandende vragen krijgt u tijdens de themadag JUMPEX, die op 11 september 2004 gehouden wordt in Utrecht. Op deze dag worden de eindresultaten van het vijfjarige JUMPEX onderzoek aan het grote publiek gepresenteerd.

http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... 061901.asp

----------------------------------------
Enkele conclusies:

Gebruik achterbeen 21,8%
Leervermogen 19,4 %
Vermogen 8,6 %
Ruggebruik 6,7 %
Willen meewerken 4,8 %

De verschillen tussen de prestaties van de paarden op 4 en 5 jarige leeftijd als het om het algemeen funktioneren als springpaard, kon voor 61,3 % voorspeld worden aan de hand van gebruik van het achterbeen . leer vermogen,vermogen,ruggebruik,willen meewerken.

Ruggebruik 6,7 %
Niet te verwarren met het mechanisme rondom de lendenen.
Vandaar dat het allemaal voor 61,3 % voorspelbaar was.??


------------------------------------------------

Linairescorings systeem.
Conclusie:

De subjectieve linaire scores ( met 8 verschillende aspecten) waren samen te vatten in twee cijfers;

Namenlijk 1 cijfer voor de 1 ste fase van de sprong (sprongafzet)
en 1 cijfer voor de 2 de fase van de sprong (sprongafwikkeling)

---------------------------------

Vraag:

Kan ik aan het veulen al wat zien?

De paarden die het best uit de puissance competitie kwamen bleken hun voorbenen beter te buigen bij de sprong en dat had weer vooral te maken met de buiging in het ellebooggewricht.
Verder roteerden zij hun achterbenen beter naar achteren en sprongen zij relatief efficient, dus met relatief weinig ruimte boven de balk (weg Parabool) Zij bleken dat als veulen ook al te doen en zich ook op dat moment te onderscheiden van de anderen die latere slechtere springers zouden blijken te zijn.

Het is dus inderdaad zo dat er al op veulenleeftijd aanwijzigingen zijn dat het betreffende dier een goed springpaard kan worden.
Let op het woordje kan.

Het is opmerkelijk dat er geen enkel verband gevonden is tussen het vrijspringen en het springen onder de man.
Paarden die goed waren in het vrijspringen,waren niet vanzelfsprekend goed in het springen on de man.

----------------------------------

Beoordeling door Juryleden!

Twee juryleden kwamen uit de springrichting en twee uit de dressuurrichting.

Het bleek dat de twee juryleden vanuit dezelfde discipline de paarden op dezelfde manier scoorden,maar dat er grote verschillen waren tussen de juryleden uit de springrichting in vergelijking met de juryleden uit de dressuurrichting.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:57

ik kan helaas niet, maar het lijkt mij super intressant.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:03

Ik laat me in ieder geval op die dag informeren. Lijkt me reuze interessant!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:54

Goh wel interresant!

Zou er ook een Dressagex komen met als onderzoek of een dressuurpaard zich beter ontwikkelt als het als veulen al leert piafferen tussen de touwen met de chambriere?? Haha!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:12

Ik ga wel, ben benieuwd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 18:28

Het is opmerkelijk dat er geen enkel verband gevonden is tussen het vrijspringen en het springen onder de man.

Citaat:
Paarden die goed waren in het vrijspringen,waren niet vanzelfsprekend goed in het springen onder de man.

----------------------------------

Beoordeling door Juryleden!

Twee juryleden kwamen uit de springrichting en twee uit de dressuurrichting.

Het bleek dat de twee juryleden vanuit dezelfde discipline de paarden op dezelfde manier scoorden,maar dat er grote verschillen waren tussen de juryleden uit de springrichting in vergelijking met de juryleden uit de dressuurrichting.



Je kunt ook hieruit bv afleiden.
Wat is de funktie van een jury?


Verder hoef je niet naar die bijeenkomst
Gewoon de samenvatting bestellen.15 Euro.
Hoef je al het gedraai niet aan te horen daar de cijfers vast staan.
Eerst via Susana Santamaria en nu in de uitgaven van de
Animal Sciences Group Wageningen.

Dus nat geklets van bepaalde juryleden kunnen nu gemakkelijker weerlegt worden.
Bovenstaande zijn o.a. uitspraken die uit deze samenvattingen komen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:59

ceasario schreef:
Het is opmerkelijk dat er geen enkel verband gevonden is tussen het vrijspringen en het springen onder de man.



20 jaar geleden zei de toen actieve parcoursbouwer Theo van Vught al dat vrijspringen niets zegt over hoe een paard springt onder de man. Het wezen van een goed paard is voor zijn ruiter te willen werken en zich te ontplooien. Paul Hendriks repliceerde toen dat om jonge dieren te beoordelen men nu eenmaal niet anders kon dan vrijspringen te beoordelen, maar dat het een grove zeef is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 22:37

sarabande schreef:
20 jaar geleden zei de toen actieve parcoursbouwer Theo van Vught al dat vrijspringen niets zegt over hoe een paard springt onder de man. Het wezen van een goed paard is voor zijn ruiter te willen werken en zich te ontplooien. Paul Hendriks repliceerde toen dat om jonge dieren te beoordelen men nu eenmaal niet anders kon dan vrijspringen te beoordelen, maar dat het een grove zeef is.


Wat wil daarmee zeggen.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:39

ceasario schreef:
Wat wil daarmee zeggen.?


hoe bedoel je

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:53

Ceasario schreef:
Citaat:
Het is dus inderdaad zo dat er al op veulenleeftijd aanwijzigingen zijn dat het betreffende dier een goed springpaard kan worden.

en Ceasario schreef:
Citaat:
Het is opmerkelijk dat er geen enkel verband gevonden is tussen het vrijspringen en het springen onder de man.


Zijn deze 2 uitspraken niet in tegenspraak??
Ik mag toch aannemen dat de veulens niet onder de man worden getest. Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:51

tegenwoordig kruipen ze zowat wel op veulens. ze kunnen zowat geen geduld meer opbrengen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 06:53

irmaz schreef:
Ceasario schreef:


Zijn deze 2 uitspraken niet in tegenspraak??
Ik mag toch aannemen dat de veulens niet onder de man worden getest. Knipoog



Ik krijg door, dat je ruim 6 jaar achter loopt .
Want dan had je kunnen weten dat dit een 5 jarig projekt geweest is.

Ik heb toch het idee dat bij velen een paard geboren wordt op 6 jarige leeftijd.
Het zijn waarschijnlijk de zelfde personen die niet beter weten dan dat de melk bij Albert Heyn vandaan komt. Huilen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 06:55

Alikesflame schreef:
tegenwoordig kruipen ze zowat wel op veulens. ze kunnen zowat geen geduld meer opbrengen.


Ik dacht dat ze die raper te pakken hadden.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:52

Citaat:
Paarden die goed waren in het vrijspringen,waren niet vanzelfsprekend goed in het springen onder de man.

maar paarden die helemaal niet goed zijn in het vrijspringen, worden dat dan wel goed springpaarden onder de man Verward ?? lijk mij stug. En tuurlijk zijn niet alle paarden die goed vrijspringen, ook zo goed onder het zadel, maar dat er geen enkel verband is??? ik vraag het me af, maar ja, zij hebben het onderzocht, niet ik! Knipoog

irmaz

Berichten: 4667
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:22

Citaat:
Ik krijg door,

oei, lijntje met boven? }> sorry, kon het niet weerstaan
Citaat:
dat je ruim 6 jaar achter loopt .
Want dan had je kunnen weten dat dit een 5 jarig projekt geweest is.

Ik had begrepen dat een van de doelen was om te kijken of er waardevolle voorspellingen konden worden gedaan voor de toekomst van een paard op basis van de gangen en springmanieren bij veulens, dus ik stel me voor dat ze een veulen laten vrijspringen en daar voor diverse onderdelen punten voor geven, vergelijkbaar met het vrijspringen bij volwassen paarden. Of is dit niet zo?
Dus waarom is er wel een voorspellende waarde bij veulen maar niet bij volwassen paarden?


Citaat:
Ik heb toch het idee dat bij velen een paard geboren wordt op 6 jarige leeftijd.

Was dit maar zo, dan waren er niet zoveel paarden die met 7 jaar reeds versleten waren. Boos!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:45

meestal als een paard los als een krant springt springt hij onder het zadel ook niet goed, maar door training kan je wel bijvoorbeeld een wat langzaam springend paard wat sneller maken, of een naar voren springend paard leren terug te springen, wat wel moeilijk is en eigenlijk alleen een hele goede ruiter dat kan.

Als een paard super losspringt wil het misschien niet zeggen dat ie het onder het zadel ook goed gaat doen, maar sommige eigenschappen die ze met losspringen hebben, bijvoorbeeld met heel veel afdruk springen vaak hebben die paarden dat ook onder het zadel.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:00

xtvax schreef:
ik vraag het me af, maar ja, zij hebben het onderzocht, niet ik! Knipoog


Je zegt het.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:47

ceasario schreef:
Het is opmerkelijk dat er geen enkel verband gevonden is tussen het vrijspringen en het springen onder de man.
Paarden die goed waren in het vrijspringen,waren niet vanzelfsprekend goed in het springen on de man.

De verklaring welke gegeven is is dat het een moment opname is geweest. Deze test is afgenomen als afsluiting van de EPT, volgens Cor Loeffen is eigenlijk het test moment zo zwaar geweest dat hier de balans onder de ruiter de doorslag gaf. Dus een paard dat om wat voor reden beter om kon gaan met de ruiter had meer kans om hoger te scoren (de paarden werden 5 weken bereden op hun derde jaar).

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:26

ceasario"]
Verder
roteerden zij hun achterbenen beter naar achteren
en sprongen zij relatief efficient,
[/quote]

Dat lijkt er meer op.

[FA] Afstammelingekeuring
[quote="ceasario schreef:
Ze hoeven geen dressuurproef te lopen.
Maar roterend in de achterhand over de sprong gaan .

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 10:10

ART_UMA schreef:
De verklaring welke gegeven is is dat het een moment opname is geweest. Deze test is afgenomen als afsluiting van de EPT, volgens Cor Loeffen is eigenlijk het test moment zo zwaar geweest dat hier de balans onder de ruiter de doorslag gaf. Dus een paard dat om wat voor reden beter om kon gaan met de ruiter had meer kans om hoger te scoren (de paarden werden 5 weken bereden op hun derde jaar).


Dat is de helft van het verhaal. !

Citaat:
In 2002 zijn er 30 paarden opnieuw naar Deurne gegaan.
Het doel was om blessurevrij een zo hoog mogelijk nivo te behalen
In deze tweede fase hebben ze verschillende keer een parcour gesprongen ( 5 jaar)
en is het Jumpex projekt afgesloten met een puissance competitie op vijfjarige leeftijd.


Dat balans denken zal wel te maken hebben met het parabool denken van Loeffen.


Citaat:
Meetingen op 4-5 jaar
De verschillen zaten hem vooral in de manier waarop de afzet van de sprong plaatsvond.Sommige paarden deden dat met grote kracht waardoor ze ook een grotere hoogte bereikten dan andere paarden die zuiniger met hun energie omgingen en meer vlak over de balk zeilden


Auteur:
Santamaría Peñalta , Susana
Titel: From foal to performer : Development of the jumping technique and the effect of early training / Susana Santamaría Peñalta
Jaar:2004
Annotatie:Proefschrift Universiteit Utrecht
Referentie:
Met lit. opg. - Met samenvatting in het Nederlands en Spaans

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:21

Het onderzoek heeft aangetoond dat paarden die beter hun voorbenen konden inklappen en het achterlijf (achterbenen) meer konden uitzwiepen (lees kantelen) de betere springpaarden waren. De stickies lieten duidelijk zien dat de paarden met een goede voorbeentechniek de voorbenen meer naar boven brachten, naar de hals toe

De paarden die hoog over de hindernis gingen, zaten niet in de trainingsgroep. De paarden die de hindernis met een economische manier van springen namen wel. Dat verschil trok later bij.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 12:57

Bucephalus schreef:
Het onderzoek heeft aangetoond dat paarden.


Het onderzoek heeft o.a. aangetoond..................

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:02

ceasario"]
[quote=""] In 2002 zijn er 30 paarden opnieuw naar Deurne gegaan.
Het doel was om blessurevrij een zo hoog mogelijk nivo te behalen
In deze tweede fase hebben ze verschillende keer een parcour gesprongen ( 5 jaar)
en is het Jumpex projekt afgesloten met een puissance competitie op vijfjarige leeftijd.
[/quote]

Dat balans denken zal wel te maken hebben met het parabool denken van Loeffen.

[quote=" schreef:
Meetingen op 4-5 jaar
De verschillen zaten hem vooral in de manier waarop de afzet van de sprong plaatsvond.Sommige paarden deden dat met grote kracht waardoor ze ook een grotere hoogte bereikten dan andere paarden die zuiniger met hun energie omgingen en meer vlak over de balk zeilden

[/quote]Laat ik als eerste maar zeggen dat ik van het beoordelen van springen geen verstand heb, ik zal wel met mijn dressuur jury oog zitten kijken (en dat schijnt nog al af te wijken van de spring jury's aldus de conclusie).
Effectief was in het verhaal over het springen het zwaartepunt van het paard zo dicht mogelijk over de hindernis, en dan met de top van de zwaartepunt grafiek ter hoogte van van de top van de hindernis. Dat ziet er dan wel enigszins parabool achtig uit.
Loeffen zei ook met name dat het extreem in de manieren springen over een lage hindernis niet ideaal was, maar dat dat na een klein aantal malen oefenen al een stuk beter was (eigenlijk gingen vrijwel alle paarden na een dag of 3 oefenen vrijwel effectief over de hindernissen, zodat er weinig verschil was tussen de controlle en de geoefende groep. Het gaat dan wel over losspringen).
Met de puisance was Loeffen niet echt blij in de zin dat de laatste hindernis iets van 1,50 x 1,50 was en dat hier de tweede maal een behoorlijk aantal paarden op weigerden, blijkbaar dachten de paarden op stal dat ze wel goed maar niet gek waren. Deze test is dacht ik door de wetenschappers bedacht.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:09

ART_UMA schreef:
Effectief was in het verhaal over het springen het zwaartepunt van het paard zo dicht mogelijk over de hindernis, en dan met de top van de zwaartepunt grafiek ter hoogte van van de top van de hindernis. Dat ziet er dan wel enigszins parabool achtig uit.


Dat is ook het parabool idee.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:23

GertJan schreef:
Dat is ook het parabool idee.
Wat is daar dan mis mee?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers