Pony aan huis, kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Pony aan huis, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 19:15

Hallo allemaal,

Ik heb even jullie mening nodig.

We zijn nu eindelijk serieus aan het praten over een eigen pony.
Nu zou ik graag willen weten of het jullie mogelijk lijkt om de pony bij mij thuis te stallen of niet?

Wij hebben een grote stal (4 bij 5 meter) en een
paddock (15 bij 6 meter) naast ons huis.
De paddock is goed afgezet met een hek en rijen struiken van ongeveer 2 meter hoog.
We zijn dus niet in bezit van een weide aan huis.

Het huis van de buren ligt een stuk verder (vrijstaand) en is goed gescheiden dus zij zullen er geen problemen mee hebben.

De mest word afgevoerd door de plaatselijke boer, die ook zijn hooi / stro opslag hier in de straat heeft.
De hoefsmid woont ook hier in de straat.

We kunnen ook nog een weide huren hier in de buurt, dus in de zomermaanden komt de pony sowieso vaker op de wei.
Het is wel mijn bedoeling om de pony tenminste elke dag te berijden / longeren of wandelen.

Ik hoop niet dat er nu weer veel felle reacties zullen komen.
Dit is niet zomaar een bevlieging, ik werk nu zelf en de financiele situatie is beter dus vandaar deze overweging.
Bedankt,
Groetjes


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:17

Zou in ieder geval in overweging nemen dat een paard/pony een kuddedier is. In zijn eentje houden is dus niet fijn voor hem; veel kunnen hier trouwens ook niet tegen. Daarom het idee om er een gezelschapspony (evt min-klein shetje) bij te nemen. Heb je in de buurt wel een bak waar je kan rijden? Fijn dat je wei bij kan huren, dat is belangrijk.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:08

Als je een wei kan bijhuren voor de zomer zie ik het probleem niet zo. En inderdaad is het misschien handig om een kleine shet/geit of iets dergelijks erbij te zetten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:23

Het lijkt me dat je ruimte genoeg hebt! Wij hebben ook geen eigen wei, dus onze pony's staan alleen tussen het zomer en winter seizoen in de weide.
Maar zoals de rest al zegt, neem een ander dier erbij. Al is het maar een kip! Zo heeft hij al afleiding.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:37

je hebt zeker weten ruimte genoeg,als je zomers die weide kan huren Lachen enne, neem GEEN kip als maatje Haha! (zie hierboven) maar misschien kun je de weide samen met een andere paardeneigenaar huren?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:39

ik heb mijn pony ook aan huis staan
ik heb nergens problemen ofzo

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:51

Zodra ik de kans zou zien om hem aan huis te zetten, zouk het doen Knipoog

Maarja, duurt nog 2 jaar Scheve mond

Ik zou der iig voorgaan Haha!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 20:52

Heej allemaal,
Dank jullie wel voor jullie advies.
Dat was ik er idd vergeten bij te zetten:
We hebben al een aantal dieren zoals 2 honden die de hele dag buiten zijn en een poes. Er zou dan waarschijnlijk een schaapje bijkomen.
Er is hier in de buurt ook een bak, wel buiten maar voor de rest is ie fijn.
Nog ideeen voor een eventueel ras?? (moet wel D of E zijn)


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:59

Qua ras moet je gewoon kijken wat bij je past en wat je van zo'n pony wil, ze hebben allemaal hun eigen pro's en con's.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:10

Qua ruimte lijkt het me geen probleem, zolang je er een weitje bij kunt huren. Maar ik zou inderdaad liever een mini-shet dan een schaap of hond als kameraadje zien.

Wat voor een ras je kiest hangt natuurlijk wel van jouw plannen af..... wil je Anky 2 worden, of rijd je meer puur voor je plezier?

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 21:51

Neej anky 2 worden ligt niet op mijn schema Haha!
Ik wil dit paardje gewoon lekker recreatief gaan rijden.
Wel natuurlijk in dressuren en springen in de bak.
Ik blijf wel 1 x in de week les houden op een springpaard zodat ik daar toch door in kan gaan met dat paard.

PS ik plaatste dit topic omdat ik veel reacties kreeg van: ow da's zielig op zo'n klein stukje. (van mensen die er geen verstand van hebben)
Het ziet er van buitenaf idd klein uit ma da's door de struiken.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:58

Het kan best hoor, ruimte zat.
Maar zorg voor een maatje, dus een andere pony of een geit ofzo!

En wat voor pony je wil, moet je inderdaad zelf bekijken.
Succes! Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:01

Neem er beter een geit bij Haha! Haha! Haha! leer je gelijk alles achter je op te ruimen.

Het beste is als je er een kleine pony bij neemt als maatje, hebben ze gewoonweg nodig. Paarden hangen heel erg aan elkaar en een paard solitair houden is niet altijd aan te bevelen.

Denk daar iig over na, misschien kan je een paard vinden die dit niet erg vind. Ik heb er een in de les die graag solitair leeft. Hij kan wel naar andere paarden toe maar wil dat eigenlijk niet. Ze bestaan wel......... maar de meeste zijn toch echt paardenminded zeg maar

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:25

ja hoor dat kan zeker. heerlijk toch je paard bij je huis. lijkt me ook wel fijn hoor,maar ja ik heb de mogelijkheid daar niet voor. zit op een flat. dus dat gaat me niet lukken. maar goed neem er in ieder geval een maatje bij voor je pony,want het zijn nu eenmaal kuddedieren. en een pony aleen vind ik toch wel zielig hoor. maar verder prima wei in de buurt,een bak om in terijden ook dichtbij.ga ervoor zou ik zeggen en niet te vergeten een weiland is erg fijn dat die er ook in de buurt zit. ik zou zeggen veel plezier met je pony.en ja het ras dat ligt er helemaal aan wat je precies zoekt in een pony,en wat je er mee wil gaan doen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:32

Kyona schreef:
Zou in ieder geval in overweging nemen dat een paard/pony een kuddedier is. In zijn eentje houden is dus niet fijn voor hem


Dan moet je een foto van een vriendje ophangen, bij schapen werkt dat ook!


grapje... maar het is wel onderzocht bij schapen, stond in de krant...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:54

De mogelijkheden zijn er, dus waarom niet? Zou idd wel een shetje oid erbij zetten als gezelschapsdier. (mag ik vragen waar in Z. Limburg je woont?)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:16

Wij hebben ook paarden aan huis, 3 stuks. In een 12 x 20 paddock met stenen plaatsje en een inloopstal, plus een groot weiland erachter.

Met een hond als gezelschap zou ik geen genoegen nemen, dat ligt namelijk net aan je paard, onze paarden negeren onze hond helaas volkomen en andersom. Knipoog Met schapen heb ik geen ervaring, die staan wel naast ons maar de paarden kijken er nauwelijks naar, er zit ook - na ons schrikdraad - nog een schapenhek voor dus da's ook niet gek.

Ik zou het gewoon doen, zolang je een weide kan huren. Misschien kan je wel kijken naar een pony-maatje ipv een schaap, ik weet niet hoe dat zit maar niet alle paarden waarderen alle soorten dieren als gezelschap, lijkt me. Misschien kan je niet alleen weide, maar ook paddock delen met iemand die dichtbij woont, dus dat z/hij een deel van de paddock huurt als het ware, en zijn/haar pony bij die van jou stalt? Lachen

Qua rassen heb ik geen aanraders, dat ligt er echt volledig aan wat je zelf wilt. Zelf hebben we een ijslander en een paso peruano (en een ijslander van iemand anders, een jonkie nog, van 3, duurt dus nog wel 2 jaar voor die wordt ingereden).

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 17:10

Ik woon in Berg a/d maas, een klein dorpje met veel natuur!
Het is idd een probleem over het gezelschap.
Ik denk dat mijn ouders me afschieten als ik ga bedelen voor een minishetje :p...

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 19:21

Ik heb btw een tijd geleden een paard gereden die ook alleen stond.
Hij had er geen problemen mee. Het was een schat van een paard, maar vond nooit een geschikt maatje. Mijn pony zou sowieso bij ''ons in de tuin'' staan en het hek van de paddock eindigd 4 meter van de weg, dus hij heeft wel genoeg te kijken.
Missn moet ik een leuk haffie zoeken die niet zo sociaal naar paarden toe is ingesteld en best met een ander diertje samen kan staan.
Mssn een hangbuikzwijntje Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:30

ook haffies zijn kudde dieren hoor !

mijn shet heeft ook eerst bij geiten gestaan (niet zo'n goed plan) en toen hebben wij hem gekocht hij heeft eerst een jaar bij ons in de tuin gestaan , alleen maar ik was de hele dag thuis en was gemiddeld 10 x per dag bij hem , nu staat hij met meerdere (en is de leider hihi)
mijn anda moest op de vorige stal noodgedwongen alleen staan (dekte n beetje te fanatiek) maar als je nu met zijn vriendjes aan de wandel gaat
staat tie over 3 uur nog te roepen

toch maar voorzichtig vragen voor een mini shet (bestjes kosten geen drol ! niet aan onderhoud (eten niet zoveel) en niet aan aanschaf

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 14:42

Ja, nog even zeuren zal ik zeker proberen Haha!
Bij ons is ook altijd wel iemand thuis zo niet, dan springt mijn buurmeisje in. Ik wil natuurlijk ook graag een shetje erbij, maar voor mijn ouders is 1 pony al een hele stap omdat dit toch mijn eerste eigen pony is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:51

nickyu schreef:
toch maar voorzichtig vragen voor een mini shet (bestjes kosten geen drol ! niet aan onderhoud (eten niet zoveel) en niet aan aanschaf



tot het dier ziek word en dan kost ie net zo veel als een "groot" paard...

paardje in de tuin kan best als je hem elke dag aandacht en genoeg beweging geeft moet dat geen probleem zijn..

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:46

het is natuurlijk heel belangrijk dat je pony gezelscahp heeft,
daar sluit ik me helemaal bij aan.

Maar heb je ook bij jouw thuis uitrijmogelijkheden?

Ik persoonlijk moet er echt niet aan denken om elke dag in een bakje van 15 bij 6 meter te moeten rijden Huilen
Lijkt mij veel te klein Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:54

ik zou toch n shet nemen hoor, is harstikke leuk! en heeft je paardje n maatje waar hij ook wat aan heeft, paarden verzorgen ook elkaars vacht en n schaap zie ik dat niet doen Knipoog

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:30

Misschien kan je je ouders vertellen dat je meer kans hebt op goed gezelschap met een shet erbij, dan met een schaap? Ik heb weleens een paard bij 3 schapen gezien op Texel in de vakantie, die verveelde zich dood want die schapen stonden de hele tijd stil. Dus toen liep ie maar wat rond en af en toe gaf ie een schaap een duw voor z'n kont. Het lijkt me voor schaap en paard beter om er een soortgenootje bij te zetten.

Overigens kunnen ook shetlanders geld kosten, daar zou ik me niet in vergissen, maarja ook schapen kunnen geld kosten als er iets is, lijkt me. Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, hagelslag, karinmanon, SandraWierda, SemrushBot en 79 bezoekers