Je humeur laten vergallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Je humeur laten vergallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 03:03

Wie kan hier ook zijn/haar humeur zo lekker laten vergallen als je slecht gereden hebt? Ik dus wel. Ik weet dat het absoluut verkeerd is maar ik ben gewoon zo`n perfectionist en streber dat het afentoe niet leuk meer is. Ik had m`n paard zo goed voor elkaar en nu heeft ie dus de bokkepruik op. Ik heb hem totaal niet overvraagd en ik doe heel veel afwisselend werk met hem. Lekker vaak buitenrijden etc. Hij loopt altijd buiten, glanst in is in goede conditie. Kortom ik doe alles om het hem naar de zin te maken. Maar nu inene lijkt ie al het werk dat ik erin heb gestop zomaar te zijn vergeten. Hij is zo spastisch als ik weet niet wat. Er was een of andere duitse trainer hier voor een week, dus maar een lesje gehaald (voor het eerst sinds jaren). In de les moest ie hard werken dus plette ie me een keer tegen het hek aan en smeet me er bijna af. Van de duitse trainer moest ik hem belonen om hem gerust te stellen Frusty yeah right met als gevolg dat ie het bleef flikken. Ik heb toen gevraagd of het okee was dat ik even een ommetje ging maken en dat de volgende lesklant nu ging. Ik moest echt afkoelen (paard ook trouwens Haha! ) ik was zo woest en was bang dat als ik door zou rijden ik absoluut mijn geduld zou verliezen. Dus toen maar een half uurtje gewandelt met hem. Uiteraard heb ik dat niemand laten zien maar ik heb daar dus bijna lopen janken. Heb je echt het idee dat je werkelijk voor geen hout kunt rijden.

Toen weer verder met de les. Hij draaide meteen heel vuil om op zijn achterbenen en rende weer naar de uitgang. Toen was ik het dus zat en heb hem een grote mep op z`n reet verkocht en toen was het z`n gezeik meteen over! De laaste 15 minuten liep ie eigenlijk heel goed, super goed draven etc. Maar wat daar allemaal aan vooraf ging Schijnheilig
Die trainer was trouwens ook 3 keer brandout. Ik heb min of meer mezelf lesgegeven. Ik moest slangevoltes rijden en iedere keer in de rechterwending smeet ie z`n schouder naar binnen. Ze zei er dus helemaal niets van. Pas toen ik er een opmerking over maakte gingen we eraan werken. Een beetje goede trainer had dit probleem al meteen aan het begin gedetecteerd en had eraan gewerkt want de rechterbuiging was dus de bron van alle problemen die dag.
Maar ja, zij heeft er geen enkele baadt bij dat ik beter ga rijden. De volgende dag zit ze weer op het vliegtuig en heeft ze d`r zakken met geld gevuld ($75, afzetters)

Argh dit is dus waarom ik graag een goede trainer wil, iemand die je echt helpt en ook er dus ook echt mee gemoeid is dat je vooruit gaat. Ik heb echt een oppepper nodig afentoe.

En dus niet van okee 3 kwartier is over, donder maar op en volgende graag en betalen bij de uitgang.

Ik weet dat dit gewoon een periode is met m`n paard en ik heb ook wel een idee hoe ik dit weer ga oplossen, maar het zou gewoon zoveel handiger zijn als je een paar goede ogen op de grond hebt. Dit is zo frustie, dat beest liep echt perfect, hij heeft vorig jaar zelfs 75% gelopen, alle awards gewonnen die er te winnen vielen en een dubbelkampioenschap. En nu? Geez, m`n rijden is brandhout. Sta je weer lekker met 2 voetjes op de grond dat je als ruiter werkelijk nog helemaal nergens bent. Gadver wat baal ik ervan.

(ik zal wat foto`s van de les, (van digi cam.), op ITP zetten. Moet eerste de scanner een schop verkopen, doet het weer eens niet).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:26

Probeer eens heel goed bij jezelf na te gaan, bij mij is het namelijk zo dat als ik slecht gereden heb, dat ik al een slecht humeur van te voren had, (zonder daar erg in te hebben) of niet echt zin had om te rijden. Misschien is dat bij jou ook wel zo. Normaliter als ik heel chago ben na een rotdag of zo, zet ik mijn paarden liever op de wei dan dat ik er op ga rijden. Want als ik dan ga rijden krijg ik geheid mot met mijn paarden en ze kunnen er niets aan doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:27

Dit soort dingen schijnen er bij te horen, ook al word je er af en toe helemaal niet goed van.

Je hebt best kans dat hij morgen weer super zijn best voor je doet, alsof die rotles nooit heeft plaatsgevonden. Toon liet me afgelopen zaterdag ook goed barsten tijdens de les, hij vond het denk ik te warm of zo Verward De dag ervoor en de dag erna deed hij het prima.... Boos!

Rare mensen die paarden! Haha! }>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 09:40

Het is heel herkenbaar wat je schrijft, ik heb het namelijk zelf ook. Ik ben ook zo'n perfectionist. Als mijn paard slecht liep kan ik daar een hele dag over in zitten. In de training kan ik wel tevreden zijn als het heel goed ging, maar op een wedstrijd ben ik nooit tevreden. En als het een dag slecht ging weet ik ook wel dat het morgen waarschijnlijk wel weer goed zal gaan, maar ik kan het dan niet van me af zetten, heel irritant!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 09:49

Pff, ik ben dus niet de enige, Jura Lachen Bij mij is het dus zo erg dat ik er echt van wakker kan liggen! Pas als ik weer een keer heel goed heb gereden ben ik weer happy. Maar dan heb ik ook smile op m`n face die een paar dagen stand houdt Haha!

Desiree, ik was die dag idd al chago omdat ie al niet zo geweldig liep de voorgaande dagen. Dat heeft ook invloed gehad. Ommetje maken hielp overigens wel. Mischien moet ik dat voortaan maar doen. En anders laat ik hem maar een dagje staan, ik heb geen zin in een gevecht Scheve mond

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:04

Lachen Ik ben juist helemaal niet zo'n perfectionist, maar ken je gevoel wel.
GEbeurd niet vaak gelukkig.
Het lijkt dan net alsof je paard helemaal niets meer wil of kan, alsof je er voor het eerst op zit Boos!

Bij mij is het dan snel gedaan, ik stap af en ga naar huis! Ze stopt dan toch voor iedere graspriet, dus ik wordt alleen nog kwaaier.
Bij mij klopt het wel een beetje wat Desiree zegt, het komt soms doordat ik toch eigelijk moe was, niet zo'n zin of een beetje chago.
Maar niet altijd, dan is Isolda gewoon Extreme duivel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:12

Natuurlijk kunnen ook paarden uit hun hum zijn. Maar meestal heeft dat ook bij hen wel een reden. Misschien voelen ze zich minder lekker of zo. Een lichaam, of het nu van een mens is of van een paard is nooit constant, maar we moeten het er toch altijd maar mee doen. Als het niet lukt, moet je gewoon de standaard verlagen naar iets waarvan je weet dat het wel zal lukken. Je hoeft niet altijd op je top te oefenen. Een stap terug kan geen kwaad en je paard zal de moeilijkere dingen (die je tijdelijk even overslaat) niet erdoor verleren. integendeel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 11:31

Konden ze maar praten hè? Dat zou toch verdomd handig zijn....

Achteraf vind je vaak wel een oorzaak voor de problemen, is mijn ervaring. Of je was zelf niet in de mood, of het paard mankeerde wat.

Mijn Toontje die eindelijk goed kon galopperen op beide handen, vertikte het ineens om nog in de rechtergalop te gaan. Hij boog zich in alle bochten om maar niet rechts aan te hoeven springen. Ik woedend, want dat probleem dacht ik nu toch echt achter me te hebben gelaten. Toon ook woedend en hij rende de eerste de beste hoek in en wilde er niet meer uit... Zo vuil heeft hij bij mij nog nooit gestaakt, dus dat was alarmfase 1!

Achteraf bleek hij een blessure in zijn achterhand te hebben en na behandeling door een osteopaat gaat hij weer keurig in de rechtergalop...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:04

Als ik dat heb en ik zet hem met de stoom nog uit mijn oren op stal, gaat hij me aan staan kijken van, tja als jij voor een goede ruiter zou zorgen, zou ik al veel verder in mijn carriere kunnen zijn!
Dan moet ik wel weer lachen want eigenlijk heeft hij gewoon gelijk. Het probleem ligt bijna nooit bij hem, maar bij mij.
Zelfs als ik de B/E lijn niet voorbij kom omdat het zo verschrikkelijk eng is daar achterin (ja, daar waar hij op het land staat ja Haha! ) is het vaak mijn afwachtendheid die er voor zorgt dat het alleen maar slechter wordt ipv beter.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:36

Jaaaaaaaaah, dat heb ik dus ook altijd. Momenteel heb ik er 4 op stal staan (2 van mezelf, 2 van anderen) en er loopt er altijd wel 1 te klootviolen. Je wilt mijn humeur dus niet weten, haha! Maar ach, gaat er eentje minder en de volgende weer fijn, gaat het ook wel weer.
'Maar vooral nu met Maril, ik heb binnenkort weer veel wedstrijden, terwijl ik 10 maanden niet gestart heb, en nou wil ik dus dat alles helemaal goed gaat. Wat niet eerlijk is, dat weet je zelf ook wel.
Maar soms lopen ze gewoon echt moedwillig te klieren en zich te drukken en ook bij die van mij is aanpakken dan het enige wat helpt. Pas op hoor, voor je het weet mishandel je je paard volgens de buitenwereld. Maar nee, lekker met je rennen en bokken, dat is veilig voor iedereen?!?!?
Bij die van mij ook hoor, alle oefeningen beheerst ie, sinds kort springt hij ook wissels op de hulp (nog lang niet goed in balans etc, maar toch...) Als zo'n wissel dan niet goed gaat, word ik echt niet boos, dat snapt hij nog niet goed. Maar hij gaat rustig flink tekeer met een simpele travers of schouderbinnenwaarts, als het hem even niet bevalt.
Het is wel moeilijk he om je geduld te bewaren soms.
Maar ja, ik denk dat iedere prestatiegerichte ruiter jouw verhaal wel herkend. En wsch loopt jouw paard met een paar dagen gewoon weer de sterren van de hemel.......zo gaat het toch meestal, als jij op het diepste punt bent, is het zomaar uit het niet over....net zoals het was begonnen.

Ben trouwens wel blij dat ik een goede trainer heb!!!! Lachen

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:30

jaaa, dat ken ik! Knipoog

dan gaat hij net een tijdje lekker, heb je opeens een terugval..

en dan wordt ik (na een tijdje) boos op hem, en daarna nog bozer op mezelf omdat ik boos ben..

heel fout dus..

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:50

Haha , daarom rij ik dus geen dressuur / wedstrijden meer Extreme duivel .

Zit ik me ook maar dood te ergeren de hele tijd ,
want dan wil ik dat het perfect gaat , lukt natuurlijk hooguit 5 minuten en voor de rest zit je te balen , bah !

Ben nu met deze pony veel relaxed-ter bezig ,
meer western-style , en bevalt me prima , weg stress Haha! .

Tuurlijk gaat het niet altijd prima ,
maar dan doen we even een stapje terug en gooi ik er stiekum wat nieuws tussen , zo komen we er ook wel Knipoog

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 23:24

Volgens mij is dit een typische dressuurruiter kwaal Haha! Het moet allemaal precies en perfect.. Frusty

Ik heb trouwens de foto`s op ITP geplaatst..

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:43

Ik heb de foto's bekeken hoor! Viel evengoed nog mee, toch Verward Heb jij een jong paard? Mijn paard is bijna 5 en die loopt de laatste paar weken ook te kloten. Niet staken ofzo, maar gewoon rotzooien. En ineens schrikken van dingen waar ie normaal niet van schrikt. Er stond iemand te vegen, tssss.... eng hoor Haha! Ik word eigenlijk nooit kwaad, maar baal wel als ie echt slecht loopt. Nu is hij dus aan het puberen; dat gaat natuurlijk wel weer over, maar het irriteert me wel Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:02

O Pril, dit is zo herkenbaar!!
Ik kan me ook vreselijk oliebol voelen als mijn paard niet naar mijn zin loopt. Soms heeft hij zo'n periode dat echt niets goed gaat, maar gelukkig komen we daar tot nu toe altijd weer uit, en ga je ineens weer met een sprong vooruit.

Dus misschien dat je over een week wel weer de sterren van de hemel rijdt ......
Paardrijden is toch een sport met ups en downs, tenminste in mijn geval.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 10:09

Het heeft een paar dagen gekost maar m`n "depressie" is over Haha! Ik heb de video een aantal keer bekeken en eens goed nagedacht wat er nou fout is gegaan en wat ik er aan kan gaan doen. Argg, wat kan paardrijden soms frustie zijn!! Ik heb m`n paard een paar dagen in de wei laten lopen, maar ik heb er weer helemaal zin in om dit te gaan oplossen!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 10:11

Weet je wat trouwens nog meer frustie is? Dat het nu twee uur `s nachts is, ik nog steeds een mega groot research paper moet afmaken, ik straks om 6 uur op moet, en wat zit ik te doen? Te bokken Haha! Ik vrees dat ik m`n bed deze nacht niet zal zien Frusty

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:48

Ik heb ooit een goede raad gehad

Zet naast je stal deur een emmer neer. En gooi daar al je zorgen en andere dingen in voordat je met je paard bezig gaat.

Ik heb nog een goede raad gehad. We waren aan eht rijden en die rotbok was echt super hyper het waaide hard enzo maar eht was bijna 30 graden dan ga je ook niet binnen rijden. op een gegeven moment was ik zo boos dat ik heel oneerlijk ging rijden dus hulpen harder geven dan de bedoeling enz toen heeft mijn trainer die ik toen had gezegd stap maar af dat had ik nog nooit gehoord hij zegt geef je paard maar hier en koel maar af ga maar rondjes lopen ofzo hij zegt je ziet maar en ik wil je pas terug zien als je afgekloeld bent. Goed ik kom na een half uur terug en ik zie dat mijn rotbok onder zhaar leiding geweldig loopt dus ik vraag of ze mij dat ook wil leren weet je wat ze zegt? Morgen gaan we er mee beginnen je bent vandaag veel te gestresst kee wij de volgende dag weer verder en die knol heeft nog nooit zo goed gelopen!

Dus dat stukje wandelen wat je hebt ingelast was een erg goed idee ik pas het ook regelmatig toe alleen voordat ik mijn geduld velies met mijn allerliefst rotbok

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:37

Nog meer frustie is het dat je niet om 2 uur 's nachts je paard kan gaan zadelen om het meteen goed te maken Haha! Als mijn paard slecht loopt kan ik daar 's nachts van wakker liggen en dan wil het ook meteen oplossen Haha!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:58

Hihi Pava, das hetzelfde als dat het goed gaat.
Mijn paard heeft eergisteren voor het eerst changementen gesprongen (hij is ook nog 5), nog niet perfect natuurlijk, maar wel netjes op de hulp. Ik vond het zo gaaf, dat ik me moest bedwingen om er 's avonds niet nog een keer op te gaan, hahahaha.
En soms loopt ie zo geweldig slecht, dat ik me juist moet bedwingen om niet af te stappen, maar wel goed af te sluiten.

Gisteren liep ie op zich fijn, maar 1 x sloeg ie nog aan het rennen, pffffff.... Schijnheilig inmiddels ben ik het wel gewend, zit hem 8 rondjes uit te liften, en dan spelen om hem weer terug te krijgen. Voor het eerst dat ik niet nijdig werd, maar meer berustend was...daar gaaaaaan we weer...zucht. Ik probeer dan wel te kijken naar wat er verder goed is gegaan, want let maar op: dan blijkt dat bijna alles best goed ging, maar dat je naar dat ene negatieve ding blijft kijken.

Zo ook op concours: ik vind het nooit goed genoeg, altijd vind ik het eigenlijk heel erg slecht gegaan, vind dan dat ik echt niet kan rijden en kan vervolgens weer stomverbaasd mijn protocol met winstpunt(en) ontvangen. Waarop ik dan vervolgens mijn goede cijfers ga afkraken, omdat 'het zo slecht ging dat het echt geen 8 waard was'. Ach, zonder perfectionisme kom je nergens.....