gelpad/bontje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

gelpad/bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:31

hoi!!

wie van jullie rijdt er met gelpad of bontje omdat het zadel dan beter ligt? zonder een nieuw zadel te hebben gekocht? ik doe dit namelijk en t zadel ligt nu goed maar er zijn mensen die zeggen dat dit niet goed is en je n nieuw zadel moet aanschaffen.. iemand ervaring mee? kun je n zadel goed op n paard krijgen door deze middelen? xxx alvast bedankt voor jullie reacties OK dan!

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:26

Ik rij wel altijd met een gelpad of een bontje maar niet omdat mn zadel dan beter gaat liggen, die blijft precies hetzelfde liggen.
Ik zou een keer een zadelmaker er naar laten kijken en vragen of die er wat aan kan doen, misschien opvullen of iets anders maar je zadel moet gewoon zonder gel of bontje goed liggen.
Ik zou wel snel kijken want wij hebben een zadel gehad dat teveel op dr schouders lag en daar hebben we behoorlijk problemen mee gekregen, dus ik zou er gewoon een zadelmaker laten komen. veel succes ermee!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:28

Ik ben het met PartTwo eens. Ik rij zelf niet met gelpad/bontje. Mijn paard heeft nu wel drukplekken (volgens mij zijn het tenminste drukplekken), hierdoor laat ik mijn zadel wel nakijken en gooi ik er geen gelpad of bontje onder om het goed te laten liggen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:30

Okay; shoot me!

Ik rijd op een fokmerrie. Ieder jaar als het veulen een maand of 3 is, wordt ze erg smal. Dan schuift mijn zadel naar voren. Om hier nou een nieuw zadel voor te kopen (alleen die periode) vind ik te ver gaan. Dus heb ik zo'n vreselijk bontje onder het zadel. Door de bontrand aan de voorkant, blijft hij beter liggen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:44

Ik heb toevallig net een gelpad van een bokker overgenomen, omdat ik dat fijne dingen vind die de rug wat ontlasten, het is weliswaar niet bewezen, maar ik vind ze prettig. Heb nu een bontje van kavalkade. Trouwens niet om mn zadel beter te laten passen, eerder als een soort schokdemper. Verward

bartsegeste

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:10

Ik heb zelf een gelpad omdat dat beter is voor de rug van maar paard, een bontje (heb ik ook gehad) is eigenlijk (mijn mening) nergens voor nuttig, ik zie wel vaak dat mensen het gebruiken als een zadel niet volledig goed past. Maar dan nog is het niet echt nuttig want een paard krijgt dan op den duur toch last van zijn rug.

hopende je hiermee geholpen te hebben,

Bart

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:27

ik heb ook un gelpad maar die schuift telkens eronder uit :S
dus nu wil ik zon dekje kopen met zon speciaal vakje voor ut gelpad
ooit van gehoord?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:23

ja ik gebruik ook liever mijn gelpad, werkt beter en blijft beter liggen, bondje gebruik ik ook soms maar niet heel vaak!

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:49

Ja ik ken die dekjes waar je je gel in kan doen maar je moet er wel op letten dat als je je dekje na het rijden onder je zadel vandaan haalt en er de volgende keer weer onder doet dat je gel nog goed in je dekje ligt.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:52

ik rij ook met gelpad. ook niet om mijn zadel beter te laten passen, want dit moet gewoon altijd goed passen. maar meer als schokdemper. er heeft trouwens vorig jaar wel een heel artikel over in de bit gestaan. hieruit is gebleken dat bontjes beter zijn. Misschien kun je dit opzoeken.
De reden dat ik toch met gelpad rij is, omdat ik als een gelpad had.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:52

oke tnx voor de tip :p
uhmm zal zaterdag ofzo is kijke of ze hier erges zon dekje verkopen in de buurt Lachen

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:55

Piaffe schreef:
Okay; shoot me!

Ik rijd op een fokmerrie. Ieder jaar als het veulen een maand of 3 is, wordt ze erg smal. Dan schuift mijn zadel naar voren. Om hier nou een nieuw zadel voor te kopen (alleen die periode) vind ik te ver gaan. Dus heb ik zo'n vreselijk bontje onder het zadel. Door de bontrand aan de voorkant, blijft hij beter liggen.


Nee, natuurlijk niet, uitzonderingen houd je altijd. Maar in principe moet een zadel goed passen. Een gelpad is om de druk van de ruiter beter te verdelen over de rug van het paard. Nu blijkt dit naderhand niet zo goed te werken, maar een bontje wel. Het heeft dus niets te maken met een passend zadel.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:46

Ik rijd altijd met een gelpad, maar niet omdat m'n zadel niet goed ligt o.i.d. Ik rijd met een gelpad omdat het, zoals eerder gezegd, een schokdempend effect heeft. Mijn zadel ligt zonder ook prima. Als je een gelpad dus wel gebruikt om een verkeerde ligging van je zadel te verdoezelen, dan gebruik je 'm verkeerd vind ik. Zoals al gezegd: een zadel hoort gewoon te passen en anders moet je een ander zadel kopen. De rug van je paard is iets heel kostbaars en kwetsbaars.

Dat bontjes beter blijken wist ik overigens niet Lachen Heb ik weer wat geleerd. Al denk ik dat ik een eventueel toekomstig paard met zo min mogelijk poeha ga rijden, dus ook zonder gelpad en/of bontje.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 21:32

ik bedoel het niet verkeerd mijn pony heeft gewoon een hele moeilijke rug en egt geen een zadel ligt egt perfect daarom gebruik ik wat hulp middelen en nu gaat t egt heel goed, beetje jammer is dan weer dat ze van dekens ook snel last krijgt, zo gevoelig is ze..

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:21

Als je dan toch twijfelt of je een nieuw zadel wilt kijk dan voor een kieffer met lucht in de kussens
Daar krijg je een pompje bij en dan kan je de kussen naar gelang opvullen of leeg laten lopen. Is een dure aanschaf maar voor zo n lastige rug het informeren waard

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:43

En je kan bij een zadelmaker ook een zadel naar je paard laten maken, bij Hulzebos weet ik zeker dat het kan.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:21

ik rij enkel met een half lamsvellen onderlegger
niet omdat mijn zadel niet past maar omdat mijn zadel dan toch "vrijer" ligt (meer tegen het paard aan)
en ik daardoor het gevoel heb meer contact te hebben met mijn paard.
als die onderlegger in de was is rijd ik met gewoon shabrak en toch ook een gelpadje
gewoon vanwege schokdemping.....en eigenlijk ook door de jaren heen wel door macht der gewoonte Scheve mond

ach ja wat maakt het ook uit?
als je paard maar lekker in zijn vel zit met jou erop Haha!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 12:21

vind ik ook, ik ga deze week als het zadel past een dressuurzadel overkopen van een vriendin, dus niet van een egte zadelmaker maar als mijn instructrice en ik denken dat het goed ligt dan kan het toch gewoon? ik ben hier n beetje onzeker over maar weet zeker dat mijn instructrice het wel kan zien, zij rijdt veel paarden en geeft veel les maar dat zegt natuurlik niet alles.. maar als ik er zelf n goed gevoel over heb dan kan t tog wel? het zadel paste op veel verschillende pony's. moet ik nog op speciale punten letten met n dressuurzadel? alvast bedankt!!! groetjes xxx roelinda