na 2 jaar in de Z?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 12:38

Ok, er is dus een meisje die beweert dat haar pony is overleden. Okay, nix mis mee misschien erg rottig als het waar zou zijn. Maar nu dit:
Ze is begonnen toen het beestje 3 was met wedstrijden, na 2 jaar zat ie al in de Z. Kan dit? Ik geloof er eerlijk gezegd nix van. Wat denken jullie?


Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:43

als ie 3 is zou ik nog geen wedstreiden gaan rijden ik vind het voor een 5jarige in de Z veel te jong
het zou wel kunnen mijn zus was ook binnen drie maanden van de B naar de M1 maar die was 7 en kende al heel veel hij werd getraind op Z niveau
maar om nou zo'n jongkie al gelijk wedstreiden te laten rijden ik zou m eerst goed volwassen laten voelen (ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:44

Ja, kan zeker wel. Ik ken ook een meisje die dit 'gelukt' is met haar Forester. Die had inmiddels voor ongeveer gen pezen meer over, dus heeft ze hem maar verkocht....zo gaan die dingen.

Ik ben persoonlijk voor een iets rustiger opbouw.....maar het komt zeker voor, beestjes van vijf die Z lopen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 12:47

Okay. Ik zal haar stukje even kopieren.. ik weet niet of ik het mot geloven of niet..

Hallo allemaal!

Ik wil jullie het verhaal vertellen van mijn veulen Jesper!
Een aantal jaar geleden kreeg mijn pony Herma een veulen! Een hengst en ik noemde hem Jesper!
Het was een heel mooi beestje!
Na 2 jaar ging ik rustig met hem oefenen met het hoofdstel en na 2,5 jaar met het zadel op zijn 3e verjaardag klom ik er voor het eerst op!
Het ging geweldig hij was zo lief!
Na een paar maanden ging ik voor het eerst naar les! na een half jaar ging ik startkaart rijden! ook dat ging geweldig! Na 1 jaar zaten we in de M. Toen ben ik ook begonnen met springen na 1 jaar zaten we ook in de M Het bleef heel goed gaan en na 2,5 jaar wedstrijden rijden zat ik in de Z dressuur en springen!
Toen was het zomervakantie Jesper was 5 ik ging 2,5 week naar Spanje toe en mijn beste vriendin zou Jesper 2 weken rijden en ging dan zelf op vakantie. Onze buurman zou Jesper dan voeren! en op stal zetten enzo de laatste halve week. Ik kwam op dinsdag terug en ben natuurlijk meteen naar het land gegaan! Jesper lag op de grond. I riep en riep normaal kwam hij naar me toe rennen nu niet!
Ik rende dus naar hem toe! Zijn tong lag uit zn bek en hij ademde niet!! MIJN JESPER was DOOD! Hij was zijn weiland uitgegaan enin het andere weiland terecht gekomen daar had onze buurman gif voor het onkruid gespoten zoals afgesproken was met mn vader! Pony's kunnen daar niet tegen helaas en het is Jesper fataal geworden!! MIJN JESPER is maar 5 jaar geworden!!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 12:54

het zou wel kunnen maar ik hou er niet van Verdrietig zo jong je rijd zo'n dier helemaal kapot en springen en dressuur allebei in de Z ik vind het teveel voor zo'n beestje
mijn zus (tsja weer mijn zus) die heeft vroeger met d'r pony ZZ gesprongen en Z dressuurgelopen dat beestje was toen 11 ofzo en ze heeft er 4 jaar over gedaan waarvan 1 jaar kennismaken in het 2de jaar werden ze pas een tiempje toen is ze begonnen met wedstreiden

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 12:57

Tja, ik zelf vind het ook veel te vroeg. Ze zegt dat ze met 2 al is begonnen met het hoofdstel, dat is al helemaal te vroeg!?

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:08

als sya haar veulen heeft ga ik hem ongeveer 2,5 /3 jaar aan het tuig laten wennen en pas met 3,5 /4 inrijden. vind ik beter voor een paard hebben ze de tijd om volwassen te worden
maar ja dit is mijn mening iedereen doet met zijn paard wat ie zelf het beste vind toch??


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 13:13

Ik ben het helemaal met je eens Thir!! Ik zou het ook zo doen hoor! tot 2,5 moet het paardje nog lekker kunnen dollen met zijn vriendjes vind ik en vanaf 3 rustig aan beginnen met het zadelmak maken enzo!

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:37

Vroeger heeft mijn zusje ook een pony gehad die ze van groen tot de Z binnen een jaar heeft gereden (dressuur en springen) Z springen mocht ze nog niet, omdat hij te jong was en ze heeft ook helemaal niett veel wedstrijden gerdeden, maar dat beestje pakte alles zo goed aan. Helaas moest deze pony afgemaakt worden voordat hij 5 was, omdat hij verlammingsverschijnselen had door een erfelijke ziekte. Trouwens mijn zus heeft haar paard ook binnen de twee jaar naar het Z gereden, maar dit paard was al 7 toen ze begon. (Nu 9 en ze mag al bijna Z2 starten). Het kan dus wel, maar je moet wel uitkijken of je paard of pony het aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 13:52

Het kan wel maar ik vind het niet in het belang van zo'n jong paard. Zo krijgen zijn spieren, pezen en botten niet de mogelijkheid omvoldoende uit te harden. Waarom zou je zo hard gaan als je dan zoveel risico loopt dat je je paard/pony voor zijn 10e naar de slacht kan brengen. Een tijdje geleden stond er in de Bit nog een goed kritisch artikel over.
Overigens vind ik het een heel ander verhaal als het over een ouder paard gaat wat het allemaal al kan.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 14:53

Het kan wel, maar met zo'n jong paard vind ik het zielig.Met een ouder paard heb ik er geen problemen mee.
Ik hen het ook met Thirza eens, een paard moet je pas inrijden als hij 3,5/4 jaar is.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:19

Bij ons gaan er zoveel zo snel. Niet met zulke jonge paarden hoor, dat niet. Maar mijn vriendin was met haar 5 jarige binnen 10 maanden Z1 en ik met mijn 5 jarige binnen 10 maanden M1. En zo zijn er wel meer bij ons op stal...

Groetjes Suzanne

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:25

Op zich, stel je gaat wedstrijden rijden als je paard 4 jaar wordt en je start 2x per maand, dan kan je in een jaar tijd Z zijn. Ik weet het niet of ik dat zou doen, maar als je paard erg getalenteerd is en het allemaal aanbiedt.... En als je dan spelenderwijs naar de Z weet te rijden, dus nog zonder veel druk etc. Tja... ik denk dat het niet heel veel kwaad kan. Maar zelf zou ik ook veel rustiger aan doen hoor. Bovendien denk ik dat Z niveau voor pony's iets lager ligt dan Z niveau voor paarden (ik hoop dat ik nu niet heel veel boze reacties krijg).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:27

Ik vind het ook veel te snel, ik rijd met Spot ook geen wedstrijden(zou ook nog niks worden maar ja)Zij is nu ook net 5 en een meisje bij mij van school kwam ook elke keer naar me toe:'hoe oud is Spot nu?' 4 'O,waarom rij je dan nog geen wedstrijden'Zijn we nog niet klaar voor'nou,dan heb je of een slechte pony of je rijdt zelf niet goed,als een paard 4 is moet hij op wedstrijd" Frusty Frusty Boos! Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:29

Het hangt gewoon van je paard of pony af, of die er al klaar voor is en in hoeverre hij getalenteerd is. Is hij dat niet zal je wat langer moeten doortrainen om hetzelfde resultaat te krijgen. En van jezelf, hoeveel ervaring je hebt en hoe getalenteerd je zelf bent.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 17:30

Je hoeft toch ook geen wedstrijden met hem te rijden? Dat bepaal je nog altijd zelf lijkt me

Geen onderschrift.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:11

Ik denk niet dat dit een bestaand verhaal is, ten eerste vind ik het een beetje vaag dat er "gif voor het onkruid is gespoten".
In een weiland? En daarbij geloof ik niet dat een paard daar terplekke van sterft??
En dat dan precies in de 2,5 week laten doen door de buurman?
Ze kan trouwens ook alleen onderlinge wedstrijden gereden hebben..... Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:45

Ik vind het ook een beetje ongeloofwaardig verhaal.
In 2 jaar in de Z kan wel makkelijk met de hoeveelheid wedstrijden die er tegenwoordig zijn en als je het als combinatie allemaal aankunt. Stel dat je de Almelose ruiterdagen rijdt, dan rijd je al 10 proeven in 1 week, nou dat schiet al lekker op. Daarom zegt tijdsduur ook niet zoveel, eerder het aantal wedstrijden dat je erover gedaan hebt.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:48

Geen 10 proeven Fitzie!!! Schijnheilig Maximaal 7. Je mag maar 2 dagen 2 proeven rijden. Maar inderdaad, 2 van ons zijn op die Almelose Ruiterdagen in een week hun klasse doorgecrossed.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-01 20:55

Ja.. daarom geloof ik het verhaal ook niet hoor. En ze is er ook erg open over vind ik, en dat ben je niet als dat echt gebeurt was. echt zo van "Ja en zijn tong hing uit zijn bek"

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 11:47

ja hoor kan best ik geloof dit verhaal ook niet echt.
want ik vraag me af hoe het met de leefdtijd zit voor het springen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kenzolover

Berichten: 228
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: POORTUGAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 11:52

wie beweerd dit dan??????

raar! Verward

Love you all!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 12:27

Arm beestje om zo dood te gaan.

Gelukkig rij ik wedstrijden voor de lol als ik geen zin heb of Leys is niet happy. Start ik gewoon lekker niet. Ik wil ontspanning en lol hebben en geen drang naar het Z. En dan zit je in het Z dan moet je paard eruit omdat je erop uit gekeken bent. Wat een lol.

Ach bij ons zijn er ook mensen die iedere week op wedstrijd gaan. Die paarden ogen in mijn ogen suf en saai er staalt niet uit. Ze moeten het zelf weten het is hun paard. Maar 2 wedstrijden per maand vindt ik meer als voldoende.

Mei is bij ons altijd een drukke maand veel wedstrijden enz. Ik heb een jaar 4 wedstrijden gereden in mei. Leys had erna echt rust nodig hij liep alle proeven voor me en zag er niet echt happy uit. En ik had hetzelfde ik doe dat dus ook niet meer.

Maar ja door de MKZ rij ik helemaal geen wedstrijden meer en dat is ook niet leuk.Maar wel begrijpelijk.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

kylian

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 12:50

ik geloof het eigenlijk niet helemaal want je kan een pony if een paard eigen lijk pas op z'n 4E zadelmak maken toch??????!!!!!!
weetje ik moet kotsen van dat soort onzin

groetjes van caressa

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 15:10

paarden kunnen met 2.5 jaar zadelmak gemaakt worden dat ze voor hun 3e onder het zadel zijn. En dat je ze dan even wegzet.
Ik denk dat dat de beste manier is.
Als je met 3 begint zijn ze te sterk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 38 bezoekers