Help, ik maak me zorgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Help, ik maak me zorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 13:10

Ik heb een 3,5 jarig arabisch merrietje, die ik sinds 2 maanden rusig aan aan `t beleren ben (beetje longeren, zadelmak maken, erop stappen).
Ik maak me de hele tijd zorgen om haar en voel me daardoor eigenlijk de hele dag zenuwachtig.
Het draait om de volgende dingen:

Ze heeft een paar weken geleden spierbevangheid gekregen. Dit lag
waarschijnlijk aan de voeding, aangezien de hoeveelheid beweging volgens mijn da absoluut niet teveel of onregelmatig was. Gelukkig was ze er heel snel weer bovenop, na 3 weken waren haar bloedwaarden weer normaal. Vorige week vrijdag is er nog een keer bloedgeprikt, ter controle (ze was 2 weken geleden "genezen" verklaard), en toen waren de waarden ook normaal.

Op het moment heeft Nagoya schimmel, doordat een nieuw paard op stal schimmel had (de eigenaar wist dit niet), hebben alle 4 de paarden die op stal hebben het nu ook. Het is gelukkig niet in erge mate, ze heeft 4 kleine plekjes op haar hoofd en ze worden er allemaal tegen behandeld (incl. alle spullen).

Ze is op het moment voor de 3de keer in korte tijd hengstig (er zat steeds 1,5-2,5 week tussen). Ik weet niet of dit normaal is of veel van haar energie/kracht vergt?

Ik heb een slecht voorgevoel, doordat ze de laatste tijd een beetje sukkelt. Vorig jaar heb ik mijn pony moeten laten inslapen, doordat hij opeens ernstig ziek werd en daardoor ben ik een beetje een zenuwpees als het om de gezondheid van m`n paardje gaat (ik heb haar sinds mei dit jaar).
Nagoya ziet er goed uit, ze glanst en eet goed. Ze staat op wei (na de spierbevangheid in overleg met de da opgebouwd, dit gaat goed) en ik werk regelmatig heel licht met haar (beetje longeren of stappen onder het zadel, ong. 15 min.). Ik vind haar af en toe een beetje mat en ik heb het idee dat dit de laatste tijd vaker is. Dan loopt ze niet door met longeren of wandelen en ze staat tijdens het poetsen te suffen. Ze is niet extreem sloom dan, maar normaal gespoken is ze heel alert en loopt ze lekker kwiek.
Ik vraag me af of ze dan een luie dag heeft of dat er toch meer aan de hand kan zijn. Kan het liggen aan de schimmel of de vele hengstigheid of maak ik me te snel zorgen?

Sorry voor m`n lange verhaal, maar het zit me een beetje dwars..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:22

het kan zijn dat je pardje niet helemaal lekker is met een schimmelinfectie, het kan ook het wisselvallige weer van de laatste tijd zijn. Ik ken wel meer paarden die op het moment niet helemaal op en top fit reageren terwijl er eigenlijk niks aan de hand is.

Hengstigheid kost wel energie voor een merrie, sommige merries zijn drukker en vervelender als ze hengstig zijn maar hier hoef je met voer geen rekening mee te houden (kans bestaat dat het alleen maar erger wordt omdat ze meer energie hebben).

Als het bloed recent nog is getest dan lijk het me ook stug dat er met de hormoonhuishouding iets heel erg mis is. Ik vind wel dat ze vaak hengstig is maar of dat de oorzaak is durf ik niet te zeggen.

Ik lees dat je haar sinds mei dit jaar hebt het zou ook kunnen dat je paardje gewoon een tijdje nodig heeft gehad om te wennen aan haar nieuwe omgeving en nu wat meer is gewend waardoor ze rustiger is en minder alert is dan in het begin.

Ik zou het rustig aankijken zolang ze goed eet en drinkt en de vacht er goed uit ziet zou ik me niet al te druk maken. Blijf je twijfelen kan je altijd nog met je DA overleggen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:55

Ik ga hier helemaal met Riant mee, door het rare weer van de laatste tijd zijn een hoop dieren van slag en wat wil je ook, eerst een laat voorjaar dan een hittegolf, die dan plotseling omslaat in stromende regen, voor weken aan het eind, terwijl we het over de temperatuur dan maar niet hebben.

En om het allemaal nog leuker te maken is het van de een op de andere dag weer boven de 25 graden (bij ons gisteren zelf weer 30 !!)

Geen wonder dus, normaal gesproken zitten ze nog volop in hun zomerhaar, maar door het natte koude weer van de laatste weken, zijn ze al weer volop in de rui naar een wintervacht en dan krijg je dus weer temperaturen zoals als gisteren.

En ja, dan willen de hormoontjes ook wel een beetje over de kook raken.

Dus ook ik zeg, niets loos. 75% Van de paarden (en de mensen) hebben last van het zelfde, omdat het lichaam een beetje moeite heeft met deze rare weersveranderingen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:03

Fijn te lezen dat mijn pony niet de enige is die "niet helemaal lekker in z'n vel zit" Ik vermoedde zelf ook wel dat het gewoon het weer was..... maar ik ben ook een zenuwpees en maakte me stiekem toch al wat zorgen Tong uitsteken

Ik hoop voor je dat Nagoya snel weer fit is. Als de hengstigheid zo snel op elkaar blijft volgen zou ik het een keer met de DA overleggen.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 10:53

Bedankt voor jullie reacties OK dan! !!
Ik heb even overlegd met m`n da aangezien ze gisteravond ook een beetje verhoging had (38,4 C). Hij zei dat ik haar een beetje in de gaten moest houden (temp, eetlust, mest etc.), maar dat ik het gerust een paar dagen kon aankijken. Als `t erger wordt komt hij langs.

Ik moest ook Nagoya`s cylus in de gaten houden. Als de hengstigheid zo snel op elkaar blijft volgen, moet ik haar laten röntgenen om te kijken of alles wel ok is daarbinnen...

Ik voel me wel iets opgeluchter, maar nog niet helemaal Bloos . Ik hoop dat ze vanmiddag wat wakkerder is, het zou i.i.g. iets minder heet worden Lachen ...

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:05

Hoi, Steefje.
Is ze al weer wat wakkerder? Ik kan je niet veel van raad voorzien, alleen even steunen. Ik heb gelukkig niet veel ervaring met zieke paarden. Vertrouw op je eigen gevoel, jij kent je paardje het beste.

Ik hoop dat het snel beter gaat!

Groetjes Nancy

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 10:26

Esperanza schreef:
Ik kan je niet veel van raad voorzien, alleen even steunen.


Bedankt Lachen !!
Het gaat alweer wat beter met haar. Gister heeft ze geen verhoging meer gehad en ze was iets wakkerder OK dan! .
Ik hoop dat dit doorzet en dat ze snel weer helemaal fit is... Nagelbijten / Gniffelen

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:57

Hoi Stephanie, had Mac schimmel? Bij ons op stal heerst dit inderdaad vaak. Tonks heeft het ook al gehad in het voorjaar.... Ik zou me maar niet te druk maken hoor. Misschien is ze nu meer hengstig doordat er een nieuwe ruin bijgekomen is of zo?

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:52

Ja aan de andere kant, alertheid is ook goed. Ik had ook een prachtig uitziende merrie. Maandag kreeg ze koliek en vrijdag moesten we haar inlaten slapen. Zo snel kan het soms gaan en ook al ben je er direct bij, dat hoeft nog niet te betekenen dat er ook altijd iets aan te doen is. Sorry, wil natuurlijk geen mensen bang maken...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:41

Ilzas .. da's ntuurlijk ook niet echt te vergelijken. Wat jij beschrijft kan ieder paard gebeuren. Je paard kan het ene uur nog superfit door de bak rennen en een minuut later dood neervallen van een hartstilstand ..

Dat zijn hele acute dingen. Dit paard sukkelt een beetje en is niet lekker over een wat langere periode. Dus de kans dat het erge koliek is is erg klein als ze goed eet en mest.

Een paard kan ook gewoon wat ziekjes of grieperig zijn. Ook bedacht ik me nog zou het kunnen dat ergens een ontsteking zit.. dan hebben paarden ook nog wel eens verhoging.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 18:24

Het gaat gelukkig een stuk beter met Nagoya Lachen . Ik heb een paar gesprekken gehad met m`n (ontzettend geduldige) da en hij zei, na even gekeken te hebben, dat ik me niet zoveel zorgen hoefde te maken. Ze heeft een dipje in haar weerstand en daardoor is ze wat gevoeliger voor allerlei kwaaltjes. Ze staat nu alweer een paar dagen met een los tandje, m`n arme kleutertje Ach gut .. Gelukkig gaat het verder heel goed, ze heeft geen verhoging meer gehad en ze is lekker vrolijk Haha! .

Ilzas
Berichten: 3217
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:25

Gelukkig maar ! Nergens kan je zo je hoofd over breken als over een paard dat ziek is, toch ? Naja beter 10 keer voor niks i.p.v. 1 keer te weinig.