buiten trainen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

buiten trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 19:23

vandaag heb ik dus buiten getraint, dus een buitenrit maar dan niet aan een lang teugeltje(wel stukjes hoor, wees maar niet bang)maar dus gewoon lekker bij elkaar rijden en een beetje oefeningetjes doen.

nu weet ik dat er veel mensen zijn met de mening: buiten=lang teugeltje.

ik vroeg me af hoe jullie hierover denken en of je je mening een beetje kunt onderbouwen.

ik vind het in ieder geval erg prettig, lekker in de buitenlucht(ben je in de buitenbak ook al maar ach...)alleen zo vervelend dat er honden je achterna zitten of dat mensen massaal staan te trommelen zoals ik vandaag heb meegemaakt, maar ja ach, raakt je paard/pony ook weer wat gewend he..
vooral omdat onze (buiten)bak vandaag behoorlijk stoffig was vond ik het een welkome afwisseling.


HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:27

Ik vind dat je best een langere teugel mag hebben met een buitenrit. Maar je moet natuurlijk altijd wel contact blijven houden met de mond van je paard/pony!!!!!!!!!!

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:28

Je paard of pony trainen langs de weg kan zeker wel !
Zoals je zelf al beschrijft: wat oefeningetjes doen, en af en toe afwisseling met wat ontspanning.
Ook is het goed voor de gehoorzaamheid van je paard, je komt tenslotte heel wat meer tegen dan in de bak.
En je houdt je paard fris, da's ook heel belangrijk !
Kortom, naar mijn idee een perfecte aanvulling op de "standaard"trainingen !

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 19:44

nou, fris is ie toch wel Knipoog haha, daar hoef ik het niet voor te doen.
en nog even ter informatie: ik zit heus niet een uur lang buiten bij elkaar te rijden hoor...in de bak ook niet..

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:02

Ik doe het met Jerai ook vaak, soms rijd ik "gewoon" buiten, maar ik train haar ook weleens buiten, dan ga ik heel erg oefenen op de overgangen, passen uittellen (kijken of ik haar bijvoorbeeld 20 passen kan laten draven en op de twintig precies weer in stap zetten), achterwaarts, stilstaan oefenen (madame haat stilstaan buiten Extreme duivel ) of ik ga kijken of ik haar op het ruiterpad in zowel de linker als rechtergalop kan laten aanspringen, omdat ze liever links aanspringt, allemaal van dat soort oefeningen. Ik vind het heerlijk om buiten te trainen en Jerai wordt er helemaal wakker van, als ik een keer buiten met haar train, merk ik in de bak verschil ervan. Ik maak echter ook vaak zat "gewone" buitenritten met haar en daar genieten we ook allebei van.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:12

Aan de teugel is als het goed is ook onstpanning voor ze. Ik rijd Iwaldo graag op het lange zandpad in een flinke middendraf, en dan het liefst wel aan de teugel zodat ie beter over zijn rug loopt. Maar aangezien Iwaldo een jachtpaard is, loopt hij het liefst buiten met zijn hoofd zo hoog mogelijk om alles goed te kunnen zien. Wanneer ik dan probeer te gaan trainen wordt meneer heel erg chagerijnig. Verder zei mijn instructrice laatst dat ie met de galoptraining buiten best voor de loodlijn mag lopen, zolang ie niet te hoog komt met de neus. Buiten rijdt ik vnl tempo, in nde bak oefen ik het buigen etc. Als ik in mn eentje ben rijd ik Wal wel rond omdat ie zo meer onstpannen is dan wanneer ie overal naar kan kijken, maar met zn tweeen mag ie met een lang teugeltje, want dan heb ik zelf ook het meeste rust (dan is ie net een draver; druk op de teugel = harder en ontspannen teugel is langzaam Knipoog )

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:45

Ik rijd 'm altijd nagevelijk buiten is ook niet zo moeilijk want teugels op maat en hij doet het al Lachen
tijdens lange stapstukken wijk ik wel eens wat of ik doe wat zigzag appuyementen over een breed pad heen en weer.
Ik rijd ook met een lang teugeltjemaar altijd over zijn rug dat is beter voor je paard

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:51

Als ik naar buiten ga heb ik ze er ook altijd gewoon 'bij'. Lekker ontspannen aan de teugel over de rug in een andere leuke omgeving kan ook ontspanning zijn voor n paard. Idd, op een breed pad wat wijken heen en weer, overgangen en tempowisselingen zijn allemaal prima oefeningen voor buiten.
Bij die van mij hoef ik ook alleen maar mn teugels aan te nemen en mn been er iets aan en meneer loopt al aan de teugel. Maar ik laat m tuurlijk wel af en toe een stuk lekker aan de lange teugel.


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ik werk soms ook met hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:58

Als ik buiten rijd, rijd ik de ene keer met lange teugel en de andere keer laat ik hem stukken lekker werken. Dat vind hij helemaal niet erg en is goed voor hem.

Het is weer eens wat afwisseling in je buitenritjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:52

Die van mij werd supervervelend in de bak, kon bijna niets meer met hem. Rijdt nu bijna altijd buiten, lekker vrolijk paardje gekregen. Lekker voorwaarts. Wissel af, lang teugeltje neusje over de grond, lekker ontspannen en dan weer even werken. vaak toch wel 1.5 uur met hem weg, zonder dat hij het weet werkt hij veel meer dan in de bak en altijd lekker ontspannen terug naar stal. Ik vind dus dat beiden heel goed kan. Kom regelmatig iemand tegen die alleen zijn paarden buiten traint en toch best wel op hoog niveau rijdt. De spieren op dat paard, wow

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:56

Waarom zou je je paard niet laten werken tijdens een buitenrit??
Dat zie ik echt niet hoor, huppetee, werken met die handel!

Ik heb niet veel mogelijkheid om in een bak te rijden, ik moet dus oefenen tijdens een buitenrit, wil ik überhaupt Isolda een beetje voor elkaar krijgen.
Het is soms iets moeilijker om de aandacht van je paard te houden met zoveel om naar te kijken. Maar dat is JUIST een goede oefening!
Om ook te concentreren ook al is er iets geks.

En volgens mij is het nog eens leuker voor je paard ook, werken in een leuke, mooie omgeving! Buiten kun je alles doen, stelling/buiging, doorvragen, diep en rond rijden, teugel laten volgen, voltes rijden, wijken voor de kuit, noem een oefening en je kunt hem buiten rijden!!
Heb je ook een braver paard in het buitenseizoen Haha!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 21:04

ik ben er ook zeker een voorstander van hoor!!(dat jullie geen verkeerd beeld van me krijgen)
zondag ga ik weer naar buiten(als het weer enigsinds normaal is, maar daar gaan we maar gewoon vanuit)dus dan ga ik weer proberen wat te trainen.
er is dus niemand die er wat op tegen heeft?(niet dat ik me daar wat van aan zou trekken maar ik vroeg het me gewoon af)
ik ken iemand die soms een tijdje best vaak buiten traint met haar paard, dan hoor ik wel eens reacties(achter haar rug om)dat mensen het er niet mee eens zijn, dat ze vinden dat een paard tijdens een buitenrit met een lang teugeltje, of in ieder geval niet nageefelijk, moet lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker