Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 12:11

Zojuist las ik de biotinediscussie en heb een daaraan gerelateerde vraag.
Mijn paard heeft ook brokkelige hoeven, ik heb hem nu toch maar op vier ijzers gezet zodat we wel lekker de straat op kunnen. Hij heeft pas een klein hoefzweertje gehad (was gelukkig gauw verholpen) en deze week kwamen we erachter dat hij aan z'n ene witte voetje mok heeft.
Ik geef hem nu geen supplementen, maar denk dat hij binnenkort wel aan de biotine gaat.
Ik heb wat nageplozen op internet, o.a. de site van paard natuurlijk en gepraat met een stalgenootje die haar paard door onze hoefsmid natuurlijk laat bekappen (dat paard heeft geen brokkelhoeven). Ik denk er nu over om mijn paard ook natuurlijk te laten bekappen. Mijn vraag is eigenlijk of het verstandig is een paard natuurlijk te laten bekappen als hij al zulke gevoelige hoeven heeft. En als je je paard natuurlijk laat bekappen, waar moet je dan m.n. de eerste tijd rekening mee houden? Verder nog mensen negatieve/positieve ervaringen hiermee?



Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:50

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vast een aantal topics tegen over dit onderwerp. Ikzelf heb er alleen maar positieve ervaringen mee en heb een tijdje geleden een cursus bij paardnatuurlijk gedaan. Als je van ijzers overgaat naar blootsvoets moet je er rekening mee houden dat het paard een tijd nodig kan hebben om er volledig aan te wennen. Dit kan wel een jaar duren. Bovendien maakt het verschil op wat voor manier jij jouw paard houdt; staat hij veel in de wei of 23u. per dag op stal? In het laatste geval zal het natuurlijk bekappen waarschijnlijk niet veel veranderen en zal de gevoeligheid (op harde ondergrond) ook niet verdwijnen.


mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 14:54

Dank je, ik zal hier ook 's zoeken ja. Paardje staat dag & nacht in de wei, binnenkort met inloopstal en misschien als het erg koud wordt in de winter 1 of 2 maandjes 's nachts binnen. Maar in de weide is geen harde ondergrond, zou dat wel moeten om aan verschillende ondergronden te wennen? Tegels ofzo?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:20

Ik ben met mijn paardje ook over gegaan op het natuurlijk bekappen.
Hij had ruim een jaar rondom op ijzers gelopen omdat we aangespannen rijden, en dan doe je automatisch ijzers eronder, omdat iedereen dat doet.
Toen hadden we een keer een info avond van de dierenartsenpraktijk, daar kwam Joke Nibbelink, een natuurlijke hoefsmid.
Na dat verhaal gehoord te hebben ben ik daar op over gegaan en het bevalt me nog prima na 6 maanden.
We rijden veel over de harde weg, maar geen overmatige slijtage etc.
Op die info avond werd ook verteld dat paarden met verschillende hoefproblemen bijna allemaal genezen kunnen worden door het natuurlijk bekappen, ik heb het ook al van wat mensen gehoord.
Kijk anders eens op de site van haar: http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/
Daar kan je wel verdere info erover vinden en anders moet je haar eens bellen. Dan kan zij haar idee er ook over geven.

Nieuw profiel! Eindelijk

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:06

Ik zou het eerst eens met je hoefsmis bespreken. Toen ik mijn paard kocht was ze ook natuurlijk bekapt door die gast van paard natuurlijk.
Ik ben zoizo geen fan van deze man want ik kreeg mijn paard met: hoefscheuren, witterand rot, scheve wervels, wormen en ze was zo mager dat de slacht haar nog niet wilde hebben. Allemaal heeel natuurlijk.
Wat betreft natuurlijk bekappen de meeste paarden lopen na een maand slechter (in het begin soms beter) Maar de grootste reden waarom je het misschien wel niet moet doen is dat er veel meer spanning komt te staan op de pezen van je paard . Dit kan irritatie en slijtage veroorzaken. Ik zeg niet dat iedereen dat heeft maar kijk er een anatomisch paarden boek op na en je zult het zelf zien.
Ik zou biotine en vit. C geven , ik gebruik zelf soul-mate een voedings supplement werkt echt super(www.soulmate-nutrition.nl). Mijn paard ziet er super uit en heeft nu weer mooie sterke hoeven.
Succes

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:56

Ik ben sinds kort overgestapt op het natuurlijk bekappen en ben na 2 keer heel enthousiast. Lokys hoeven waren heel slecht geworden, brokkelig en scheuren, ook vanwege langdurige rust ivm peesblessure. De hoeven zijn echt zichtbaar verbeterd sinds de ijzers eraf zijn.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:38

Hoi,

Ik stelde dezelfde vraag (brokkelhoeven, maar de mijne is ook ooit hoefbevangen geweest) en ik kreeg dit antwoord van Joke Nibbelink:

Antw: "In principe als het paard op de juiste manier bekapt word kan hij zonder ijzers. Maar dat hangt wel af van de kwaliteit en dikte van de zool. Omdat hij hoefbevangen is geweest kan het zijn dat de zool te dun blijft en dus gevoelig. Maar dat zou ik moeten zien."

Ik (nou ja, mijn paard..) heb dus ook last van brokkelhoeven gehad.
"holle wand" en "zieke witte lijn" kreeg ik ook een keer te horen, hoefbevangen geweest, ijzers er telkens af, op eieren lopen, hele brokken hoef er af, problemen problemen. Had er nachtmerries van....

De grote verbetering is gekomen op de dag dat ik hem Havens Musli ging geven, en dat heel weinig (biksschep per dag hooguit). Veel hooi erbij.
En ik ben sinds kort begonnen met zeewier ofzo, kijken hoe dat werkt. Schijnt goed voor de hoeven te zijn. En ik ga hem straks (na de zomer) een beetje lucerne geven. En wortels, lekker veel wortels. En ik ben ook al een paar jaar gestopt met vetten, smeren, of wat dan ook. Wel afspuiten met water (pas op voor mok)
Extra biotine heeft eigenlijk ook nooit geholpen bij mij eerlijk gezegd, na veel geld weggebracht te hebben zonder resultaat ben ik daar ook maar mee gestopt. Er zou genoeg biotine in de musli en lucerne moeten zitten, dacht ik.
Ennn ik had echt een supergoede hoefsmid.

Een ander antwoord wat ik kreeg op deze vraag was ook:
"eerst zorgen dat de stofwisseling en doorbloeding in orde zijn, maar in principe kan een paard ook zonder ijzers"

De keer dat hij een holle wand had, werd hij door de toenmalige pensionstal in de winter op een stuk erf buiten gelaten ipv. in een paddock met een zachte bodem. Misschien krijg ik dit probleem wel weer als ik de ijzers eraf zou halen..

Ik heb nu dus nog wel ijzers voor. Heb de laatste tijd een paar keer buiten gedraafd op de weg.
De hoefsmid (een nieuwe helaas, ben verhuisd) kwam vandaag en: alles prima in orde!!
Straal ook OK dan! hoorn OK dan!
Pfff ik kan gerust op vakantie *LOL*

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:51

Mijn fjordje wordt ook op een natuurlijke manier bekapt, en ik moet zeggen dat het mij erg goed bevalt. Toen ik haar begin dit jaar kocht liep ze wat gevoelig op grind en ongelijke stukken. Ze was altijd op de normale en bekende manier bekapt. Ik heb toen besloten om de wittelijn strategie te gaan volgen. Het resultaat is dat Belle steeds makkelijker gaat lopen.
Ik moet er wel bij zeggen dat Belle 24/7 buiten in een kudde loopt op een stuk grond van 25 ha. OK dan!

Leven als god in Frankrijk?

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:07

Mmmmmmm, Joke Nibbelinks site ziet er goed uit, maar ik zal het eerst eens bespreken met onze hoefsmid, die bekapt ook natuurlijk. En alle middeltjes eens nakijken. Bedankt voor de tips Lachen
En over de geschikte ondergrond om (na voor het eerst natuurlijk bekappen) op te lopen, weet iemand daar iets over? Is alleen weide te zacht?

Pasterza

Berichten: 2691
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:43

Jazzebel schreef:
...dat er veel meer spanning komt te staan op de pezen van je paard .


Op wat voor manier komt er teveel spanning op de pezen Verward

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:15

Dat vind ik ook een vage reactie, dat er teveel spanning op de pezen komt.
Door de ijzers komt er meer spanning op te staan, omdat ze met ijzers op de buitenste rand staan, en dat behoord GEEN draagrand te zijn. De zool van de hoef is de gewichtsdrager. Daardoor kan de hoef niet goed afrollen tijdens het lopen en daardoor krijg je dus meer druk op de pezen.
Het is een beetje moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat je er wat van begrijpt.

Nieuw profiel! Eindelijk

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:49

Wat betreft spanning op de pezen:
Doordat je je paard meer naar achteren zet. Vergelijk het met hakken verkeerd om aan trekken zodat je voet voor veel hoger is dan komt er ook meer spanning op de achterkant van je kuiten en bovenbeen te staan.
Bij een paard is dit nog sterker doordat er nog een kogelgewricht tussen zit . Zoek een plaatje van een paarden been op of kijk bij je eigen paard.
Het is zoizo niet zo dat een paard alleen maar op "blote' voeten kan lopen als hij natuurlijk bekapt is. Mijn paarden hebben nooit ijzers, worden op een normale manier bekapt en hebben pracht hoeven.
Maar iedereen moet het zelf weten kijk het alleen eerst eens zelf na voordat je iemand gelooft die een mooie site heeft gemaakt of die meelift op de hype van natural horsemanship.
En nee ik heb niets tegen natural horsemanship, ik rij zelf ook veel zo. Maar ik kan wel heel woest worden van mensen die denken dat het een excus is om paarden geen eten meer te geven, in de winter nat naar buiten te gooien en ze onnodig pijn te laten lijden en te verwaarlozen al in the name of natural horsemanship!! Boos!
Als je paard brokkel hoeven heeft ligt het meestal ook aan de voeding kijk dit ook na. Voer bv biotine bij en vit C (dit opent de kanaaltjes in de hoef zodat de benodigde stoffen ook daadwerkelijk naar hoef kunnen worden gevoerd.

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 20:12

Fijn dat ik voors en tegens hoor hier OK dan!
Perfect zo'n forum. Nu weet ik wat ik moet (niet dus) Haha!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:38

Deze zaterdag ga ik een cursus volgen voor natuurlijk bekappen, ik ben benieuwd......

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:01

schaapjuh schreef:
Op wat voor manier komt er teveel spanning op de pezen Verward


Dat is alleen het geval wanneer je de hoefstand in 1 keer rigoreus veranderd. Als je dat bij iedere bekapping gewoon weer iets laat aanpassen gaat het proces langzaam. Meestal de verzenen die verlaagt worden.
Paarden met verkeerde hoefstand worden toch ook anders op hun voeten gezet, en dan hoor je ze nooit over pezen..

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

mandymonica

Berichten: 800
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:48

mawa schreef:
En over de geschikte ondergrond om (na voor het eerst natuurlijk bekappen) op te lopen, weet iemand daar iets over? Is alleen weide te zacht?


Je hoeft geen stenen in de wei te leggen hoor, al weet ik dat er mensen zijn die dat wel doen. Zal ook best kunnen helpen. Maar tijdens buitenritten of met afstappen op de harde weg kan je al voldoende prikkel geven. En dan weet je ook zeker dat je paard op het harde loopt, in de wei ontwijkt 'ie het misschien.

Ik kan kilometers over de harde weg, zolang 'ie glad is. Van die halfverharde paden met stenen en kiezels zijn nog wat lastiger, maar daar ga ik nu ook aan trainen. Als je de voet voldoende prikkels geeft, gaat 'ie zich vanzelf wapenen tegen al dat geweld van buitenaf. Overigens wel uitgaand van een gezonde voet! Hoeven die door een afwijking of ziekte in het verleden geen stevige, dikke zool meer zullen vormen moet je misschien ook weer niet te veel plagen. Hoefschoenen kunnen dan ook een uitkomst zijn.

En wat ik gemerkt heb... toen ik mijn pony kocht was ze altijd "traditioneel" bekapt (geen ijzers) en had enorm hoge hielen. Omdat ze ontzettend goede voeten heeft en heel gelijkmatige slijtage, is de smid er niet veel aan geweest en pas sinds begin dit jaar laat ik haar af en toe nakijken door een smid die volgens de "natuurlijke" wijze bekapt. Maar omlaag zetten was toen allang niet meer nodig: ze is in de loop der jaren vanzelf gezakt in haar hielen en haar voeten hebben dus zelf de natuurlijke stand al opgezocht! De druk op de pezen zal dan ook wel meevallen, een stand die behoort bij een paard wat korte hoeven houdt door natuurlijke slijtage zal goed zijn voor een paardenbeen, anders waren paardachtigen al heel lang geleden uitgestorven...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:11

Jazzebel schreef:
Wat betreft spanning op de pezen:
Doordat je je paard meer naar achteren zet. Vergelijk het met hakken verkeerd om aan trekken zodat je voet voor veel hoger is dan komt er ook meer spanning op de achterkant van je kuiten en bovenbeen te staan.
Bij een paard is dit nog sterker doordat er nog een kogelgewricht tussen zit . Zoek een plaatje van een paarden been op of kijk bij je eigen paard.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je in een keer zo rigoreus bekapt dat het paard er veel last van krijgt.
Citaat:
Het is zoizo niet zo dat een paard alleen maar op "blote' voeten kan lopen als hij natuurlijk bekapt is. Mijn paarden hebben nooit ijzers, worden op een normale manier bekapt en hebben pracht hoeven.

Hadden die van ons ook, alleen sinds we met het natuurlijk bekappen zijn begonnen en ze geleidelijk steeds minder op de hoefwand en meer op de zool gaan lopen, worden ze nog mooier!
Citaat:
Maar iedereen moet het zelf weten kijk het alleen eerst eens zelf na voordat je iemand gelooft die een mooie site heeft gemaakt of die meelift op de hype van natural horsemanship.

Mee eens! Iedereen moet dat ook zeker zelf weten en blijf altijd kritisch!
Citaat:
En nee ik heb niets tegen natural horsemanship, ik rij zelf ook veel zo. Maar ik kan wel heel woest worden van mensen die denken dat het een excus is om paarden geen eten meer te geven, in de winter nat naar buiten te gooien en ze onnodig pijn te laten lijden en te verwaarlozen al in the name of natural horsemanship!! Boos!

Als jij hiermee de mensen van Paardnatuurlijk bedoelt; Zij houden hun paarden niet veel anders dan de meesten van ons, ik ben er geweest, heb ze gezien en die beesten zien er allemaal goed uit hoor! Ze kunnen dag en nacht buiten en net zoveel eten als ze zelf willen, om maar eens iets te noemen. Ik weet dan ook zeker dat zij hun paarden echt geen pijn laten lijden of anderszins laten lijden!
Citaat:
Als je paard brokkel hoeven heeft ligt het meestal ook aan de voeding kijk dit ook na. Voer bv biotine bij en vit C (dit opent de kanaaltjes in de hoef zodat de benodigde stoffen ook daadwerkelijk naar hoef kunnen worden gevoerd.

Dit stukje begrijp ik niet helemaal maar er zijn inderdaad allerlei middelen die de hoefgroei lijken te bevorderen.


Pasterza

Berichten: 2691
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:39

Jazzebel schreef:
Wat betreft spanning op de pezen:
Doordat je je paard meer naar achteren zet.


Hier maak ik dus van op uit dat het paard verkeerd stond Scheve mond (hoge hielen) en juist dan heeft ie verkeerde spanning op de pezen. Corrigeer je dit op een geleidelijke manier dan kunnen de pezen wennen aan de juiste stand.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:43

Jazzebel schreef:
Maar iedereen moet het zelf weten kijk het alleen eerst eens zelf na voordat je iemand gelooft die een mooie site heeft gemaakt of die meelift op de hype van natural horsemanship.

Voordat je het zelf na kunt kijken, om jouw woorden te gebruiken, zul je je toch eerst in het een en ander moeten verdiepen. Fantastisch juist dat dit soort informatie onder handbereikbaarheid is via internet.

Maris
Berichten: 15900
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:25

Hoi,

Leuk al die verschillende reacties ! Jammer dat er ook negatieve reacties zijn.
Je moet gewoon heeeeel veel informatie gaan zoeken op het internet. er zijn ook binnen het "natuurlijk" bekappen veel verschillende richtingen. Zo heb je de strasser methode, die bekend staat als soms redelijk drastisch ( soms ook nodig ?!). Natural balance ( is wat Joke doet, toch ?), wild horse trim van Pete Ramey ( is wat de mensen van paard natuurlijk ongeveer doen ) , Jamie Jackson en nog veel meer stromingen.
Lees veel , en kies uit wat er bij jou EN bij je paard past.

Mijn paard staat nu een maand of 16 zonder ijzers , na jaaaaaren met ijzers te hebben rond gelopen. Omdat een "normale" hoefsmid de ijzers er niet onder vandaan wide halen, ben ik gaan lezen over natuurlijk bekappen, over de nadelen en voordelen etc. En jawel mijn paard, die absoluut niet zonder ijzers zou kunnen, loopt vrolijk rond zonder ijzers. Altijd last gehad van brokkelhoeven, losse ijzers enz. NU mooie sterke hoeven.
Maar ik moet wel toegeven dat het begin niet makkelijk was, hij liep echt niet lekker. Ik heb toen hoefschoenen voor hem gekocht en hij liep gelijk stukken beter.
Een half jaar lang hebben natuurlijke smeden ( die dus niet smeden ) hem bekapt, daarna ben ik het zelf gaan doen.
Nooit gedacht dat ik dat zou kunnen, durven en doen. Maar het gaat. Wel is het de bedoeling dat elk half jaar er een smid naar kijkt hoor, ivm balans van de hoeven enzo.
Dat zelf bekappen ben ik gaan doen naar het lezen van het boek van Pete Ramey, dat is een echte aanrader. Hoe hij het verteld klinkt het allemaal zo logisch en makkelijk !!!! ( wel een engels boek ).

En nog wat, iemand was erg anti- natuurlijk bekappen. Mmm, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar ik wilde wel vertellen dat er laatst een "normale" hoefsmid naar de hoeven van mijn paard heeft gekeken en die zag dus NIET dat hij anders (?) bekapt werd dan traditioneel !!!!!! Dus is het wel zo anders ....!?? Het uiteindelijke resultaat is bij alle hoefsmeden toch waarschijnlijk wel ongeveer hetzelfde. Hoe de bekapping ook is. Het enige wat hij zei was dat de hoeven kort waren ( maar niet TE kort ). Dat klopt natuurlijk, natuurlijk bekappen houdt o.a. in dat de draagrand ( die zij dus hoefwand noemen ) net zo lang is als de zool. Terwijl normale smeden de hoefwand uit laten steken boven de zool.

Groetjes,

Maris

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:33

schaapjuh schreef:
Hier maak ik dus van op uit dat het paard verkeerd stond Scheve mond (hoge hielen) en juist dan heeft ie verkeerde spanning op de pezen. Corrigeer je dit op een geleidelijke manier dan kunnen de pezen wennen aan de juiste stand.

Dat zou ook mijn conclusie zijn. Overigens is dat fenomeen ook bij mensen bekend. Als je nl. veel op hoge hakken loopt, verkorten de spieren en pezen in mn je kuit zich. Als je daarna ineens weer op blote voeten gaat lopen, is dat niet lekker.

Overigens heb ik vorige week mijn paard ook voor het eerst laten bekappen aan de hand van de wild horse trim (methode AANHCP, Jaime Jackson). Mijn oudste merrie stond voor op ijzers met zooltjes omdat ze begin dit jaar pijn in haar voeten had. Het was even beter, en daarna werd het weer slechter. Onder het motto "God zegen de greep" heb ik ze eronderuit laten halen en met goed resultaat, mag ik wel zeggen. Ze loopt in de wei weer normaal en op harde ondergrond ook. Op steentjes ed loopt ze nog erg moeilijk, maar dat lijkt me logisch. Overigens heeft de "smid" de voeten helemaal niet rigoreus bewerkt, maar werkt hij geleidelijk toe naar het ideaalbeeld. Ik zeg niet dat dit de ideale manier is, maar so far so good wat mij betreft OK dan! !

mandymonica

Berichten: 800
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:30

Mac schreef:

Overigens heb ik vorige week mijn paard ook voor het eerst laten bekappen aan de hand van de wild horse trim (methode AANHCP, Jaime Jackson).


Toevallig ook Wout Overbeeke? Voor zover ik weet is dat de enige AANHCP"smid" in Nederland en omstreken... Bij mij op stal zijn de meningen over hem verdeeld (3 paarden van de ijzers gehaald, 2 zijn er alweer op terug... die durven toch niet door te zetten), maar iedereen die z'n paardje al op blote voeten had lopen is erg enthousiast over hem, ikzelf inclusief!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:40


Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:53

mandymonica schreef:
Toevallig ook Wout Overbeeke? Voor zover ik weet is dat de enige AANHCP"smid" in Nederland en omstreken...

Inderdaad ! Binnenkort studeert er nog een Nederlander af ... Ik moet ook nog even doorbijten hoor, want ik ben er nog lang niet met mijn oudste merrie. Maar zoals ik al zei: "so far so good"!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:13

He wat goed dat er mensen zijn die het zelf doen, ik wil het na die cursus ook zelf gaan doen, maar ik vind het nog wel een beetje eng. Mijn paardje heeft al natuurlijk afgesleten hoeven nu, hij is al een tijdje niet bekapt, maar toch zijn zijn hoeven niet te lang. Het valt me op dat hij inderdaad wél op de straal en de zool staat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 8 bezoekers