"The day After"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

"The day After"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 21:02

Gisteren een geweldige ochtend gehad in het Roggebotsebos, verslag is gemaakt door Wranglerbut: [VvdD] Een heerlijke rit in het Roggebotsebos [foto's!]
Vanmiddag ging ik naar mijn paardje toe en liep ze erg moeilijk het weiland uit... Scheve mond Eenmaal op de stenen aangekomen kwam ze bijna niet meer vooruit! Verward
Dus maar even een grondig onderzoekje gedaan. Rechtsachter was het been wat dik, misschien door de mok die ineens er niet meer zo mooi uitzag? Na een klein rondje aan de longe bleek dat ze echt niet regelmatig liep. Op de harde grond was het nog slechter...
Heb gelijk maar de VA gebeld, die komt morgenochtend. Ik hoop niet dat de mok naar binnen is geslagen, dat heeft ze vorig jaar eens gehad en daar is ze flink ziek van geweest... VA vond het niet nodig gelijk te komen...
Ik weet het niet, we zien het morgen, maar het is niet fijn om je paardje zo ziekig op stal te hebben staan...
Maar kan dat? Dat de mok in 1 nacht tijd erger wordt? Ze is er gevoelig voor, dat is gebleken. Maar mijns inziens heb ik het goed behandeld... (zinkolie)

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:04

Hai Fnanne............
ik weet niet zoveel van 'naar binnen slaan' van mok, maar hoe zag Fanja er verder uit? Was ze energiek of juist suf? Had ze wel zin in haar eten?
Als de mok [= ontsteking] naar binnen is geslagen, zou ze volgens mij ook een verhoogde temperatuur moeten hebben.
Kan ze niet kreupel zijn van gevoelige zolen, omdat ze afgelopen zondag op de paden met steentjes en kiezels al zo 'op eieren' liep?
Ze was toch ook pas bekapt? Ben benieuwd wat de V.A. zegt [behalve 'kijk het nog maar een weekje aan' ]
Ik hoop dat het meevalt!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:49

Wat een een vreemde VA's hebben jullie toch....

Een paar mogelijkheden, zul je zeker even in je achterhoofd moeten houden.
Het kan zijn, dat jouw paard aan die lange rit een lichte spierbevangenheid heeft overgehouden, zeker als ze dit niet gewend is, kan ze een dag later letterlijk krom lopen van de spierpijn, veel meer als (heel) rustig aan de hand af stappen, kun je hier niet aan doen en met een aantal dagen rust (niet stil zetten) trekt dit wel weer weg.

Sluit uit dat er in de bewuste voet een hoefzweer zit of dat er tijdens de rit een zoolkneuzing ontstaan is, in beiden gevallen kun je dan ook een dik been krijgen.

Als die mok idd naar binnen geslagen is, heb je een probleem. Want dan heb je hoogst waarschijnlijk te maken met een "einschutz -olifantsbeen" en dus een bloedvergiftiging.
Houd haar temperatuur goed in de gaten en probeer die VA er alsnog zo snel mogelijk bij te krijgen, want einschutz kan gevaarlijk worden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:20

Kitten schreef:
Wat een een vreemde VA's hebben jullie toch....

Een paar mogelijkheden, zul je zeker even in je achterhoofd moeten houden.
Het kan zijn, dat jouw paard aan die lange rit een lichte spierbevangenheid heeft overgehouden, zeker als ze dit niet gewend is, kan ze een dag later letterlijk krom lopen van de spierpijn, veel meer als (heel) rustig aan de hand af stappen, kun je hier niet aan doen en met een aantal dagen rust (niet stil zetten) trekt dit wel weer weg.

Sluit uit dat er in de bewuste voet een hoefzweer zit of dat er tijdens de rit een zoolkneuzing ontstaan is, in beiden gevallen kun je dan ook een dik been krijgen.

Als die mok idd naar binnen geslagen is, heb je een probleem. Want dan heb je hoogst waarschijnlijk te maken met een "einschutz -olifantsbeen" en dus een bloedvergiftiging.
Houd haar temperatuur goed in de gaten en probeer die VA er alsnog zo snel mogelijk bij te krijgen, want einschutz kan gevaarlijk worden.


Inderdaad vage DA's hier hoor .. als ik wil dat mijn DA komt .. dan komt ie. Nou wee hij van mij wel dat ik niet zomaar voor ieder hoestje of bultje bel maar goed. Als ik zeg ik vertrouw het niet wil je komen dan komt hij punt uit.

Verder wil ik aan het bovenstaande toeveogen dat een Einschuss niet van de mok hoeft te zijn het kan ook een ander klein wondje zijn. Verder denk ik ook aan bovengenoemde dingen vreselijke spierpijn iets in de hoef (kneuzing of ontsteking)
Hij kan zich in het bos toch wat verstapt hebben, maar omdat hij op het harde zo beroerd loopt denk ik eerder aan iets met de hoef.

Ik zou het geen week aan kijken maar een dag of 2/3 als het dan niet beter is geworden zou ik wel meteen weer bellen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:22

Kitten schreef:
Wat een een vreemde VA's hebben jullie toch...


iets wat ik ook vaak denk hier,dat sommige niet eens willen komen,of pas dagen erna.
dit is trouwens niet voor de toppicstarter bedoeld,maar gewoon in het algemeen wat me hier opvalt.



ben het verder met het comentaar van kitten eens Lachen

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 17:32

Even een update,
Het was inderdaad niet mijn bedoeling een discussie op te starten over de VA en zijn manier van reageren of de snelheid daarvan...
Maar het ging mij even om Fanja. Ik vertelde al dat ik verleden jaar al eens een bloedvergiftiging van haar had meegemaakt, n.a.v. de mok. Ik vond dit er toch wel veel van weg hebben...
De VA is gelukkig vanmorgen geweest en het was inderdaad bloedvergiftiging. Of eigenlijk, nog net niet, maar het voorstadium daarvan. Kortom; ik was er mooi op tijd bij.
Ze heeft een antibiotica-spuit gehad, en morgen krijgt ze er weer eentje. Daarnaast moet ik de benen wassen met speciaal desinfecterend spul en veel stappen...
Maar het komt weer goed
En volgens de VA kan dit alles geen kwaad watbetreft het ieniemienie veulentje in Fanja's buik...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:22

Mooi dat je VA er toch nog snel was en je er op tijd bij bent! succes verder

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:57

Hoe is het nou met Fanja? Hopelijk slaan de antibiotica aan.
[..en hoe is het eigenlijk met jou? Nog spierpijn gehad.....? Haha!]

Fnanne

Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 07:07

Geen spiepijn Haha!
Met Fanja gaat het gelukkig beter,
Ze zet weer gewicht op het been,
Het been is mooi afgeslankt en de
mok ziet er schoner uit.
Vandaag weer wassen en stappen
en volgens VA (Die gisteren weer
geweest is) moet het dan veeeeeel
beter zijn. Anders komt 'ie nog een keer.
Maar het zag er dus al veeel beter uit.
OK dan!
En jouw spierpijn???
Knipoog

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:17

Goed nieuws dat Fanja's pootje er al beter uitziet! OK dan!