Ringworm.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Ringworm.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 19:08

Hallo ,een van de paarden die bij ons op stal staat heeft misschien ringworm,nu is mijn vraag,hoe besmettelijk is dat,en waar begint dat meestal,hoe kan je het zien,en wat kan je er tegen doen.
Alvast bedankt. Party!! Party!! Party!! Party!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:39

Ringworm is heel besmettelijk, uiteraard voor paarden, maar ook voor mensen. Let dus op poestgerei, sjabrakken, en contact en dergelijke.
Bij de betere ruitersportzaak hebben ze daar een middel tegen...
als ik me niet vergis heet het Imaverol....

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:57

Ringworm is een schimmelinfectie. Paarden krijgen dat nadat ze besmet zijn door een ander paard, of door borstels, dekens, getuig, een stal, ofzo die gebruikt zijn voor een besmet paard.

brithany"]
hoe besmettelijk is dat
[/quote]
Héél besmettelijk. Niet enkel voor paarden trouwens, maar ook voor mensen...

[quote="brithany"]
hoe kan je het zien
[/quote]

Kale plekjes... (maar kale plekjes zijn niet altijd ringworm!)

[quote="brithany schreef:
en wat kan je er tegen doen


Eerst en vooral: proberen te vermijden dat je eigen paard het ook krijgt. Als het daar te laat voor is: je paard om de 4 dagen wassen met verdunde Imverol (verkrijgbaar bij de apotheker) en een Fulcin-kuur (idem) geven.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:53

enne... meestal zijn die plekjes rond als een dubbeltje of kwartje of soms nog groter...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 16:40

Eerst en vooral: proberen te vermijden dat je eigen paard het ook krijgt. Als het daar te laat voor is: je paard om de 4 dagen wassen met verdunde Imverol (verkrijgbaar bij de apotheker) en een Fulcin-kuur (idem) geven.[/quote]

hello!!

Remy heeft ook 2 jaar terug ringworm gehad en dat is met Imaverol weggegaan na 1 week.
Nu vraag ik me eigenlijk iets af:
stel nu dat je buurpaard besmet is met ringworm maar je eigen paard nog niet; kan het dan kwaad je eigen paard alvast een keer te wassen met imaverol of kan dit geen kwaad ?
(niet dat hij het heeft of zo maar ben gewoon erg benieuwd)