paarden klonen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Ben je voor het klonen van paarden?

Ja
7 (14%)
Nee
35 (74%)
Weet het niet
4 (8%)
Andere
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47


Jokester

Berichten: 159
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Dwaasvingerworp

paarden klonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 22:58

In De Standaard, een Vlaamse krant, stond vrijdag 3 spetember ll een artikel over het klonen van paarden. Het idee is om top sportpaarden (vooral hengsten) te klonen. De veulens zouden dan gebruikt worden als dekhengst. Zo zouden de eigenaars een smak geld opstrijken aan dekgelden die de verschillende kloons zouden opbrengen.
Wat vinden jullie hier van?


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:05

heeeeeeeeeeeel dom. ten eerste kelder de hel prijs van de paarden in.
te tweede klonen worden over het algemeen minder oud en hebben zwakkere beenderen enzo. Dus de gene die zo iets doms bedenkt mogen ze van mij gelijk de nek omdraaien. is gewoon kloten met de natuur. daar voor is het niet gemaakt.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:47

misschien ja en nee even in voor en tegen veranderen?

ben tegen klonen waarom, omdat wij op deze manier de natuur aan het manipuleren zijn, hier komen straks alleen maar weer ziektes uit voort...wat heeft het voor zin....er is bijvoorbeeld maar 1 voltaire(oke dies dood) maar wat heeft dat paard zo bekend gemaakt?omdat ie zo goed was, 1 van de weiningen, en wat als strax alles zo goed is?dan is alles nix meer waard en waar fokken we dan naar toe?waar is ons fokdoel gebleven?

Jokester

Berichten: 159
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Dwaasvingerworp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 00:22

Met "ja" bedoelde ik "voor" en met "nee" tegen.

Een gouden hart en een gouden karakter... Waarom zijn er niet meer mensen zoals jij?

https://engelopmijnschouder.wordpress.com/

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:17

Ik ben absoluut tegen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:23

Ik ben tegen. Als dat eenmaal kan, is het hek van de dam en gaat het ook voor andere doeleinden gebruikt worden.
Heb het artikel trouwens zelf gelezen, best wel eng....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:24

Alikesflame schreef:
te tweede klonen worden over het algemeen minder oud en hebben zwakkere beenderen enzo.


Dat maakt verder niets uit, het genetische potentieel is wel aanwezig, en de klonen zouden niet voor de sport worden ingezet, maar alleen voor de dekking.
Ik heb het artikel trouwens hier liggen, ik kan het wel even intikken....

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:25

Ik ben tegen. Alhoewel ik best een kloon van Lanna zou willen hebben. Wat dat is toch MIJN paard Lachen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:38


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:44

Wouter24 schreef:


Iets voor de 'Zeldzame Huisdieren' - Paarden.

Volgende veilingen over 10 a 15 jaar.
Embryo's en " Klonen" ,geregisteerd via Brussel (EU -Databank).

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:59

Cassidy schreef:
Dat maakt verder niets uit, het genetische potentieel is wel aanwezig, en de klonen zouden niet voor de sport worden ingezet, maar alleen voor de dekking.


En hoe wil je dat dan kontroleren ????

Bovendien, een goed paard ( of wat voor levend wezen dan ook) wordt gevormt door het millieu waar het in opgroeit, maw als bv Voltaire, als veulentje verkocht was aan een recreatie ruiter (no offence) dan had geen mens ooit van hem gehoord.

Ik ben beslist tegen genetische manipulatie, in welke vorm dan ook.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:02

Overigens, die poll is zo niet te beantwoorden, je zult de vraagstelling moeten veranderen, wil je een duidelijk antwoord krijgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:06

edit anya: ik heb de vraagstelling aangepast zodat een antwoord mogelijk is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:18

En dus bij deze beantwoord..... Haha! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:21

Hehe, klaar...was me een tikwerk om dat hele artikel over te tikken.

Als je nu echt massaal allemaal gaat voor een nakomeling van een gekloonde hengst (of stier) is dat toch een vermindering van het genetische erfgoed zoals dat vandaag de dag bestaat? Kijk maar naar de Cheetahs. Onderzoek toont aan dat alle nog levende Cheetahs heel dicht aan elkaar verwant zijn. Een reden waarom ook de Cheetahs zich zo moeilijk voort planten. Een ziekte en we zijn ze allemaal kwijt...

Je suis Charlie.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:36

ik vind klonen niet kunnen.... verder ben ik het met cassidy eens....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:14

Cassidy schreef:
Dat maakt verder niets uit, het genetische potentieel is wel aanwezig, en de klonen zouden niet voor de sport worden ingezet, maar alleen voor de dekking.
Ik heb het artikel trouwens hier liggen, ik kan het wel even intikken....


ja dat kan leuk genetisch zo zijn, maar wel triest voor het beest zelf. of kiezen we daar tegenwoordig niet meer voor. Of kies je voor het hebben ervan.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:19

Hoho, ik zeg niet dat ik er een voorstander van ben, ik vind het doodeng. Lees het artikel maar, daar staat dat 35% van het kunnen van een paard uit de genen komt, de rest is opvoeding, voer, training en stalling.
Op het moment dat je gaat klonen maak je de genetische basis erg klein. En dat is een gevaar voor de toekomst, want alle genen die je op een gegeven moment kwijtraakt zijn onherroepelijk verloren. Dus als we met zijn allen gebruik maken van een bepaalde hengst en hij blijkt wat bij zich te dragen wat hij ook doorgeeft maar niet meteen herkent wordt, dan heb je een probleem. Je kunt niet meer terug (of je moet ook genetisch materiaal gaan invriezen, met alle risico's dat ook daar dingen mis gaan.)

Don't mess with Nature. Waar de mens hand in het spel heeft gehad, is het al vaker fout gegaan.

En wat betreft het beest zelf: die zal er weinig van merken dat hij gekloond is hoor!

Je suis Charlie.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:47

ik bedoel dat hij minder sterk is ze gaan niet zomaar eerder dood.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:49

Ik ben echt zwaar tegen klonen! Het is alleen maar in het voordeel van de mens!!
Ze willen alles doen om maar geld te verdienen! Ik vind het al een schandaal dat je paard tegenwoordig slecht is dat als ze met 5jr geen Z oefeningen kunnen lopen!

Het wordt steeds erger...

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:53

Alikesflame schreef:
ik bedoel dat hij minder sterk is ze gaan niet zomaar eerder dood.


He? Wie zegt dat klonen minder sterk zijn? Ze worden minder oud, omdat het genetische materiaal waarvan ze gemaakt zijn ook al op leeftijd is. Dus kloon je materiaal van een driejarige hengst of van een hengst die twintig is, is dat een groot verschil. Een kloon van een driejarige heeft een langere levensverwachting dan een kloon van een twintigjarige. Gewoon omdat het genetische materiaal van de kloon van de driejarige drie jaar oud is. En het genetische materiaal van de twintigjarige al twintig jaar oud is. En die klok bij de kloon van de twintigjarige begint te tikken bij twintig jaar....

De bedoeling is ook niet dat de hengst dezelfde sportprestaties dan zijn kloonvader moet neerleggen. Hij moet zijn genetische materiaal doorgeven. Iets dat een ruin bijvoorbeeld niet meer kan doen.

Je suis Charlie.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:14

ja dat is zo, dat is bewezen ik weet zo niet waar, maar ze hebben eerder last van kwaaltjes.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:29

Maar wat heb of moet je dan met zo'n kloon veulen, als zijn / haar genetisch materiaal al zo oud is dat hij /zij daardoor voor de sport onbruikbaar is. Andere beestjes fokken die daardoor ook voor de sport onbruikbaar zijn????

Ik bedoel, gaan we beestjes fokken die net als schaap Dolly jong overleed, of stier Herman die op relatief jeudige leeftijd, al zulke zware ouderdomsproblemen had dat men hem moest laten inslapen????

Of ben ik nu gek????????

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:20

Ik ben absoluut tegen het klonen, net als Cassidy al liet zien in het artikel, opvoeding, voer, etc heeft ook veel invloed op prestaties, een reden dat ik ook tegen embryo transplantaties ben, ik denk dat men veel te veel gaat verwachten van veulens die door een heel andere merrie opgevoed worden dan waar ze genetisch van af stammen.

Ook druist het helemaal tegen de "evolutie" in, je kan niet jaren lang op een paar "setjes" genen teren, er is dan geen ruimte voor verbetering, nieuw bloed, andere combinaties. Een ras die gekloonde paarden zou toestaan helpt zich zelf om zeep denk ik.

Nu ik ook lees dat het "genetisch materiaal" ook nog oud is en je daardoor mankementen krijgt vraag ik me helemaal af wat het nut ervan is.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:15


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers