Discussie: Het nut van de (ingebouwde) voorsingel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Discussie: Het nut van de (ingebouwde) voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 09:22

Gister had ik op stal een discussietje met een kennisje (als je dit leest moet je je nu maar eens aanmelden Knipoog Haha! ) .

Naar mijn idee is een (ingebouwde)voorsingel funest voor een paard, je trekt er het zadel lekker vast mee, maar de druk wordt zo wel heel erg slecht verdeeld en komt nu voornamelijk op de schoftpartij, net de plek die het minste geschikt is voor zo’n grote last.
Daarbij vind ik het altijd symptoombestrijding, want als het zadel ècht zou passen is een (ingebouwde)voorsingel helemaal niet nodig.

Wie heeft hier ook wel eens over nagedacht? En zijn er mensen met een (ingebouwde) voorsingel? Zo ja, waarom heb je die voorsingel? Zat die toevallig al in het zadel gebouwd? Of vond de zadelmaker dat jouw paard er echt een nodig had?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:42

Ik denk ook dat als een zadel goed past je verder niets nodig zou moeten hebben.

Zelfde als een gelpad. Ik heb er liever geen onder. Ten eerste omdat ik zo min mogenlijk er tussen wil hebben en ten tweede ligt mijn zadel gewoon erg goed en is het niet nodig. Karan heeft wat dat betreft ook een fijne rug en heeft die ook niet nodig.

Zelfde dus als een voorsingel.

Ik moet zeggen dat ik verder niet veel weet van de werking etc van een voorsingel.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:48

Ik heb er nog nooit een gebruikt, maar heb inderdaad wel eens gedacht dat het niet prettig en gemakkelijk kan zijn voor een paard. Hij word toch in zijn bewegingsvrijheid beperkt.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:57

Ik heb een euroriding diamant dressuurzadel; en daar zit als het ware een ingebouwde voorsingel in (dwz de eerste singelstoot is een beetje schuingeplaatst). Dit zadel paste mijn paard het beste van alle zadels die ik heb laten passen door de zadelmaker. Ik heb niet het idee trouwens dat het zadel door de voorsingel op de schoft getrokken wordt, de schoft blijft mooi vrij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:08

Ze worden niet op de schoft getrokken, maar op de spierpartij rond de schoft.
De boom is aan de voorkant een driehoekachtige vorm, door een voorsingel komt daar veel kracht op te staan en dus klemt een zadel dan strakker rond die schoftpartij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:12

Als een zadel knijpt, dan is het te smal, dat is niet goed en wel of geen voorsingel maakt dan niks meer uit. Het breed zetten van de stoten zorgt hooguit voor meer stabiliteit van het zadel, maar persoonlijk maakt het me niet zoveel uit..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:13

Je singelt natuurlijk niet alleen op die voorsingel aan, er zit nog een singelstoot aan verder naar achteren, dus met die slechte drukverdeling zal het, als het zadel netjes passend is gemaakt, nog wel iets meevallen, al is het niet optimaal.

Wij hebben voor Nescio 2 dressuurzadels (verschil in bips Haha! ), de Stubben heeft wel zo'n ingebouwde voorsingel (de voorste singelstoot loopt schuin, zoals Maitu omschrijft), mijn KN heeft het niet. Beide zadels blijven keurig achter de schouder liggen en ik merk ook geen verschil in reactie van het paard op het zadel.
Ik weet eigenlijk niet of die Stubben dat standaard heeft, denk haast van niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen waarom de zadelmaker (een echt goede) dat destijds zo gemaakt heeft. Hij is namelijk redelijk smal op z'n schouders vergeleken met z'n romp, hij loopt echt een beetje taps toe naar voren, dus zadels kunnen theoretisch makkelijk naar voren schuiven en dat wilde hij waarschijnlijk voorkomen en het zadel blijft inderdaad keurig terug liggen. In de praktijk blijft echter ook mijn KN zonder voorsingel op z'n plek, dus of het nou echt nodig is geweest... Hij heeft wel een flinke schoft, dat scheelt. Ik kan me zo voorstellen dat bij een paard met een vlakke schoft en dan zulke schouders de boel makkelijk naar voren schuift. En wat is dan slechter? Een zadel met een ingebouwde voorsingel dat blijft liggen of een zadel dat op de schouder ligt en de beweging hindert? Ik zou het wel weten... Al zou ik dan misschien nog eerder voor een losse voorsingel kiezen.

Ik vind trouwens toch al dat veel mensen hun zadel veel te ver naar voren hebben liggen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:28

lijkt mij niet dat een voorsingel voorkomt dat het zadel naar voren glijd. Wel naar achteren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:31

Mystica, een voorsingel houdt een zadel aan de voorkant tegen, niet aan de achterkant en voorkomt naar voren schuiven.
Om naar achteren schuiven te voorkomen zijn er weer andere toeters en bellen verzonnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:36

Het probleem is dat de stoten niet breed gezet worden, alleen de voorste wordt verplaatst. Hierdoor wordt de drukverdeling wel degelijk anders.

Ik heb zelf paarden met zeer brede schoften, de 1 nog breder dan de ander en ben uiteindelijk op maatwerk uitgekomen. Als de boom past zal het zadel niet schuiven en is een voorsingel niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:38

Die drukverdeling lijkt misschien anders, maar ik denk dat het weinig uitmaakt zodra er iemand in het zadel zit.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:41

Is per paard verschillend, bij mijn pony bleven alle zadels naar voren glijden, ik heb verschillende gehad hele dure en goedkopere, maar uit eindelijk bleef het met een ingebouwde voorsingel toch allemaal beter liggen en had hij in verhouding nu veel minder last van het zadel, zoals margreet zegt, het is denk ik schadelijker dat je zadel naar voren glijdt en de schouders belemerd. Ik heb nu een paard en daar heb ik helemaal geen problemen mee ligt gewoon een kn op.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:46

Mijn zadel heeft ook een voorsingel, die ik er later heb ik laten zetten omdat mijn zadel naar voren schoof. Van dat bewegende zadel had ze echt last, en omdat ik het al een keer of 2 had laten opvullen besloot ik een voorsingel erin te laten zetten. Omdat het zadel daarna weer goed op zijn plek zat, liep mijn paardje ook gelijk weer beter. Van dat verhaal dat het teveel druk op en rond de spieren van de schoft zou hebben, heb ik nooit last van gehad of iets van gemerkt. Het zadel zit weer goed en mijn paard loopt er ook goed onder. Geen verschil met toen het zadel nog geen voorsingel had en wél goed op de rug lag. Mijn vriendin heeft hetzelfde verhaal; voorsingel erin laten zetten, het zadel zit weer goed en het paard loopt weer lekker.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:58

Of er schade wordt aangebracht door het gebruik kan ik niet zeggen,
de da/therapeut die gister aanwezig was zei dat hij dit echter wel heel veel tegen kwam omdat de bewegingen van de voorhand wordt verstoord en de spierpartij wordt belemmerd.

Ik heb overigens ook niet gezegd dat een schuivend zadel goed is, maar een schuivend zadel is een niet passend zadel, dat zadel gaat niet opeens wel passen als je een singelstoot omzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:01

Ik denk dat een zadel niet vastgesjord moet worden met een voorsingel. Als een zadel schade aan kan brengen aan schouder/schoft partij, dan heeft zo'n zadel ook niet gepast en dat komt dan niet door de voorsingel, maar gewoon door een slechte pasvorm of misschien zelfs slecht rijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:04

Toch hebben sommige paarden een dusdanig "glijbaan" model dat je er met alleen een passende boom en kussens niet komt en dan vind ik het geen slechte oplossing, als het werkt. Beter dan een staartriem, allerlei schuimrubbers eronder of aansingelen alsof het een sjorband is.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:12

Ik had mijn zadel eerst opgevuld; toen zat hij weer goed. Pasmodel was weer in orde, dus ik heb er geen voorsingel aan gezet omdat mijn zadel anders niet paste. Ik heb voor de voorsingel gekozen omdat mijn zadel gewoon beter op zijn plek bleef hierdoor. Nogmaals; ik heb nooit last gehad hiervan en mijn paard is gewoon met regelmaat weer blijven lopen. Dit was hetzelfde geval bij mijn vriendin. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit slechte verhalen over gehoord, maar dit betekent niet dat ik jullie niet geloof hoor! Het zal misschien best vervelend kunnen zijn op sommige (gevoelige?) paarden, maar nogmaals ik heb er alleen maar profijt van ondervonden.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:52

ik heb een passier grand gilbert zadel daar is 1 singelstoot ook wat schuiner geplaats, maar volgens passier is dit juist om de druk beter te verdelen.
Verder ligt het zadel prima, het is het enige zadel waar mijn paard niet chaga van word. Maar bedoelen jullie met een voorsingel nou zo'n schuiner geplaatste singelstoot of echt nog een extra singel achtig iets?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:00

Ik vroeg me even af wat Sjuim bedoeld met de term "voorsingel"?

Ik heb 2 singelstoten, de een zit in het midden, de voorste zit vast onder de kniekussens (verdorie hoe heten die dingen ook alweer Bloos! ?). De stoten lagen eerst los, nu is het een soort van KN Tango constructie: de achterste singelstoot kan ik op 2 plaatsen "vastzetten". Fugers heeft dat zo voor me gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:05

Kniewrongen misschien Anouk???
Haha!

Vroegah liepen de singelstoten gewoon in een lijn met de singel onder je zit door, 2 singelstoten parallel aan elkaar, ongeveer in het midden van je zweetblad. Dat is het gewone systeem.
Tegenwoordig zie je veel variaties erop, oa het 3 punts singel systeem wat volgens mij door alle gerenommeerde merken wordt toegepast tegenwoordig.
Als de voorste singelstoot erg naar voren ligt en zeg maar voor jouw been loopt, dan spreek je van een ingebouwde voorsingel.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:19

Ohhhhhjaaaaa......misschien heb ik het verkeerd begrepen? Wat ik bij mijn zadel heb is het volgende; bij het originele model van mijn zadel liepen de singelstoten parallel aan elkaar. Toen is de voorste singelstoot met een soort kunstof (hard) riempje (tja, weet anders ook niet hoe ik het moet noemen Tong uitsteken) vastgezet aan twee punten onder het zweetblad. De kunstof riem maakt een soort 'V' met daar onder mijn voorste singelstoot.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:29

Lovely schreef:
Kniewrongen misschien Anouk???
Haha!

Als de voorste singelstoot erg naar voren ligt en zeg maar voor jouw been loopt, dan spreek je van een ingebouwde voorsingel.


Sanks Haha!. Dat was het *LOL*.

Nee de singel loopt niet voor mijn been, net na de kniewrong dus.

Goh ik was al bang dat ik mijn beestje zijn rug weer verkeerd aan het belasten was met een slecht zadel Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:34

Een voorsingel in je zadel is niet slecht hoor Lachen.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:34

Mijn zadel heeft drie singelstoten, 2 normale voor de singel, en eentje daarvoor, inderdaad schuin geplaatst om een voorsingel aan te bevestigen. Als mijn paardje weer eens een tijdje te dik is (tsja, het komt toch voor Bloos) gebruik ik die voorsingel altijd, ik merk niet dat ze er last van heeft en het zadel blijft beter liggen.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:03

Maitu schreef:
Ik heb een euroriding diamant dressuurzadel; en daar zit als het ware een ingebouwde voorsingel in (dwz de eerste singelstoot is een beetje schuingeplaatst). Dit zadel paste mijn paard het beste van alle zadels die ik heb laten passen door de zadelmaker. Ik heb niet het idee trouwens dat het zadel door de voorsingel op de schoft getrokken wordt, de schoft blijft mooi vrij.


Ik heb de Euroriding Jade dressuur en Jan van Rijs heeft hetzelfde 'systeem' als van de diamant bij de mijne ingebouwd. Ik heb dit zadel nieuw bij Jan gekocht en hij heeft het zo pasklaar gemaakt.

Bij mijn paard is het gedaan om het naar voren schuiven te voorkomen en de drukverdeling (v Rijs kan het beter en praktisch uitleggen Bloos )

Ik moet zeggen dat ik er zelf te weinig verstand van heb om te zeggen of het belemmerd zou zijn. Ik vertrouw in dit geval blind op dhr van Rijs... Lachen